loading
Ga naar inhoud
Richard M.1971
Verberg

Internationale reiskosten zzp’er doorbelasten aan Nederlandse opdrachtgever

vraag

Ik ben door mijn Nederlandse opdrachtgever ingehuurd om een opdracht te doen voor een klant in Geneve, Zwitserland. 

De afspraak is dat ik al mijn reiskosten (wekelijkse retourvlucht, hotelkosten, verblijfskosten) een-op-een factureer aan mijn opdrachtgever in NL.

 

Mijn vraag is: hoe werkt dit met BTW? Ik heb het advies gekregen om 21% BTW toe te voegen aan alle gemaakte reiskosten. Klopt dit? Kan iemand me vertellen wat de regels zijn? Ik kan niet de juiste  info vinden op de site van de belastingdienst.

 

Dank alvast voor het meedenken!

 

Groet, Richard

Link naar bericht
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord
30 minuten geleden, Richard M.1971 zei:

hoe werkt dit met BTW? Ik heb het advies gekregen om 21% BTW toe te voegen aan alle gemaakte reiskosten.

 

Welkom op HL

 

Het betreft een in Nederland gevestigde opdrachtgever en jij bent in Nederland gevestigd? Dan klopt het advies m.i.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ja dat is altijd een beetje onhandig gedoe met reiskosten. dus ipv een btw uitleg vertel ik liever hoe ik het meestal oploste..

Wat ik meestal regel is dat de opdrachtgever de vliegtickets en het hotel boeken, grotere opdrachtgevers hebben daar vaak afspraken over en krijgen korting die jij als zzp-er niet kan krijgen (bij hotelketens). Zo snijd het mes aan twee kanten. De opdrachtgever heeft lagere kosten en jij hoeft niet voor te schieten en ook niet met btw lopen klooien.. nog los van zelf boeken en regelen.
ALs de opdrachtgever de reiskosten ook weer doorbelast kan het ook handig zijn de klant vliegreis en hotel te regelen, soms kun je dan ook nog wel wat regelen voor de verblijfskosten omdat zij lokaal goed bekend zijn..

Verblijfskosten (vooral eten)  is dan lokaal zelf te regelen.. even aan collega's vragen naar de tentjes die bij jou smaak passen. Met een beetje mazzel vraagt een collega of je af en toe bij hen komt eten of nemen ze je onder mom van businessdiner mee uit eten.

 

Als je toch bent aangewezen op alles zelf regelen.

- Boek dan altijd wijzigbare tickets want de low budget non refundable tickets kunnen relatief duur worden als je eens wat later of eerder moet (terug)vliegen. Plannen veranderen nogal eens.
- Boek voor de eerste 2 a 3 weken een hotel zodat je onder de pannen bent.. Maar als je opdracht een aantal maanden duurt is het ook wel prettig om meer naar een B&B uit te kijken, vaak kun je met hen wel hele goeie deals maken.. zij hebben buiten vakantieseizoen door de weeks vaak een lage bezetting dus als jij voor 5-6 maanden 4 overnachtingen door de weeks wil boeken dan kan dat soms voor minder dan de helft van de normale prijs.. omdat ze je als leuke extra zien op de weekend boekingen..

- Een auto ter plaatse is ook wel fijn als je een lange opdracht hebt, huren is een optie, maar soms ook short lease (al dan niet met hulp van de klant) en brutaal vragen of er van de klant auto's stilstaan die je (tegen kleine vergoeding) mag gebruiken is ook een optie. Voor mij was dat altijd makkelijk te vragen omdat ik vaak inkoop of finance projecten deed dus de wagenpark beheerder makkelijk aanspreekbaar is..

 

afijn, niet precies antwoord op je vraag maar misschien toch enige dingen waar je wat aan hebt als tip..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dankjewel Roel! Hele waardevolle tips!

In mijn specifieke situatie is het zo afgesproken dat ik de werkelijke kosten van de reizen aan mijn opdrachtgever doorbelast - en zij factureren een totaal bedrag, inclusief fees, reizen, etc. Verder geen losse specificatie naar de klant. Dan rest nog steeds de vraag: als ik mijn reiskosten doorbelast, dien ik dan over het hele bedrag 21% BTW toe te voegen? Ik denk van wel maar zoek dus nog wat bevestiging;-).

Dank nogmaals.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Alles dat tot jouw dienstverlening behoort, dien jij met BTW te belasten.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 0 leden online en 59 gasten

    Er zijn momenteel geen geregistreerde gebruikers online

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké