• 0

Belastingvoordeel en vestiging in België

Ik onderneem al in Nederland en wil graag ook gaan ondernemen in België (psycholoog). Als ik in België aan de slag ga, betekent dit dus ook dat ik daar ook gevestigd zal moeten zijn door de aard van mijn bedrijf. Ik vroeg me af of ik wel gewoon alle uren die ik werk als ondernemer, ook in België, mee kan laten tellen voor het urencriterium. Ik weet dat het wel kan als je niet in het buitenland gevestigd bent en alleen daar opdrachten uitvoert. De andere situatie is me minder helder. Ik verwacht dat ik in België belasting moet betalen voor het deel dat ik daar inkomsten heb (en dus niet die inkomsten in Nederland meetellen), omdat ik daar ook gevestigd zal zijn met mijn kantoor. Betekent dat dan ook dat de uren die ik daar werk niet meetellen voor het urencriterium in Nederland? Enerzijds zou ik het begrijpen als ze niet meetellen, anderzijds vind ik het ook gek want het is wel gewoon tijd die ik aan het ondernemen ben, met dezelfde onderneming als in NL.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost, je bent ongetwijfeld deskundig, maar ik vraag me af of je dit probleem niet vanuit een andere hoek moet zien. Als TS zijn klanten in Belgie thuis/op het werk bezoekt is er niets aan de hand. Als hij daarvoor een kantoorlocatie (die hij zelf huurt, per dagdeel of per jaar, dat mag hij toch zeker zelf bepalen) neemt en daar afspreekt is er ineens sprake van een vaste inrichting? Dat lijkt me sterk.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, kuifje zei:

Joost, je bent ongetwijfeld deskundig, maar ik vraag me af of je dit probleem niet vanuit een andere hoek moet zien. Als TS zijn klanten in Belgie thuis/op het werk bezoekt is er niets aan de hand. Als hij daarvoor een kantoorlocatie (die hij zelf huurt, per dagdeel of per jaar, dat mag hij toch zeker zelf bepalen) neemt en daar afspreekt is er ineens sprake van een vaste inrichting? Dat lijkt me sterk.

Maar hoe bepaal/definieer je dan wel wanneer het een vaste inrichting is? Is dat een bepaald aantal uur per week? Is het een vaste inrichting als ik 4 dagen per week een kantoor heb, maar niet als het maar 1 dag is?

Link naar reactie
  • 1
49 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ik ging er voor het gemak vanuit dat in BE een vaste locatie gebruikt gaat worden als praktijk. Mocht dat niet zo zijn dan heeft Kuifje een punt. Voor een vaste inrichting kijk je naar de kenmerken van de locatie: vast, ingericht, bord op de deur, etc. 

 

Zelfs als het een vaste locatie is (als in: langdurig gehuurd) die ingebruik is als praktijkruimte, met een bord op de deur, en de noodzakelijke inrichting, dan zie ik nog niet waarom het een vaste inrichting zou zijn.

 

Immers (daar ga ik vanuit), een psycholoog kan zijn psychologenwerk doen op veel locaties, met op zich niet veel eisen aan inrichting.  Als hij voor het gemak van zijn klanten daarvoor zelf een locatie voorziet dichter bij die klanten, in plaats van elke keer een willekeurige, door de klant te voorziene, andere locatie, wil dat nog niet zeggen dat hij zijn bedrijf van daaruit voert.

 

Voor werkzaamheden die een vaste inrichting bepalen zou ik in dit geval eerder denken: als de managementactiviteiten (facturatie, administratie, planning, aquisitie) in NL worden uitgevoerd, en ook een mooi deel van de daadwerkelijke activiteiten, is het gewoon een NL onderneming met veel Belgische klanten (en daarom is een 'vaste' ontvangstruimte in BE gemakkelijk te verantwoorden, of dat nu een hotellobby of een eenkamerappartement is).

 

Ik zie het niet anders dan een NL webshop met 80% BE klanten. Die levert ook bij zijn klanten, maar wordt daardoor geen BE onderneming.

 

En de BE belastingdienst staat niet bekend als hyperactief in het opsporen van grijze constructies, omdat ze bij de rechter al vaak het deksel op de neus gehad hebben. De fiscale rechters in BE gaan ervan uit dat de belastingdienst alleen mag aanpakken wat wettelijk verboden is (niet op basis van interne richtlijnen of zo), en daardoor ligt de bewijslast voor grijze activiteiten relatief hoog en krijgen ze die vaak niet rond. Dus van die kant hoef je al geen problemen te verwachten.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Wat voor machines heeft een psycholoog nodig? Waarom kun je geen tijdelijke ruimte huren?

Ik huur ook een tijdelijke ruimte, maar mijn gedachte was dat dit ook 'vestiging' betekent. Ik zit immers op een vaste locatie.

Om het nog net wat duidelijker te maken: enerzijds kan het zo zijn dat ik deel neem aan een groepspraktijk waar ik bijvoorbeeld 1 of zelfs 2 dagen per week zit, en in die zin heb ik dan mogelijk wel een bordje op de deur en word ik vermeld op hun website als werkzaam in die groepspraktijk.

Een andere optie is vergelijkbaar, met het verschil dat ik ingehuurd word als freelancer door die groepspraktijk. Laatstgenoemde is wellicht makkelijker te verdedigen.

aangepast door rcrdlclr
Link naar reactie
  • 0

Ik zou vooral die laatste optie onderzoeken, laat je door de groepspraktijk inhuren als freelancer voor de clienten die zij gaan bedienen. Dan krijg jij gewoon een tarief per gesprek en factureer je de groepspraktijk.

 

Zoals het nu verwoord lijkt het er sterk op dat je toetreed tot een groepspraktijk. en dan komt die vaste richting wel heel dichtbij.. Ik ben het wel eens met wat Joost daarover zegt..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.