• 0

stage-lopers: drama of uitermate handig?

Stagaires, wie heeft er ervaring mee?

 

Bij mij zijn ze altijd erg welkom (ik heb geen bedrijf hoor), omdat -als je het handig aanpakt - altijd meer kunnen 'geven' dan de moeite die je erin stopt (uiteraard zijn er ook drama-gevallen). En tegelijker tijd leren ze ook genoeg.

Lijkt me voor een startende onderneming een mooie kans om goedkoop aan hulp te komen. Ik ken ook bedrijven die er veel gebruik van maken, er veel baat bij hebben en toch een 'didactisch' prima stage kunnen bieden.

 

Of heeft iemand een andere mening of ervaring?

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik reageer even uit ervaring :)

 

Tijdens mijn stage kwam ik er al snel achter, dat ik als concurent werd gezien.(ik wilde toen al een eigen bedrijf, maar waarin was de vraag nog)

Dus hulp hoefde ik niet te verwachten, ik kon met de nodige software spelen en daar bleef het leer proces ongeveer bij.

Wat erger was, ik werd aan het lijntje gehouden omdat ik geen vaste stage tijd had afgesproken, de afspraak was: hier heb je een opdracht, red je er maar mee, en ondertussen moest ik andere website`s ontwikkelen, waarbij ik dus geen tijd had voor mijn opdracht!

tja..ik heb ervan geleerd:

Ga nooit stage lopen zonder een afspraak over de tijdsduur.

Vertel niet dat je voor jezelf wilt beginnen en houd vast aan je opdracht, laat je niet verleiden om met andere opdrachten te beginnen onder het mom ; hier leer je ook van.

 

De bedoeling van stagelopen is het geleerde in praktijk brengen, een doel stellen waar jij verder meekunt en moet. Dit kan alleen als er goede voorwaarden zijn, en men niet van je wil profiteren.

 

en AOS, deze zin staat me daarom een beetje tegen:

omdat -als je het handig aanpakt - altijd meer kunnen 'geven' dan de moeite die je erin stopt

 

Ik heb inderdaad meer gegeven dan de moeite die er ingestopt werd,

Ik heb er een hele nare smaak van over gehouden.

Daarom zou ik willen zeggen: Als je iemand bij je laat stagelopen, doe dat dan om hem of haar de kans te geven te groeien teneinde zijn of haar doel te bereiken. En niet met de gedachte in je achterhoofd: dat scheelt weer werk.

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
De bedoeling van stagelopen is het geleerde in praktijk brengen, een doel stellen waar jij verder meekunt en moet. Dit kan alleen als er goede voorwaarden zijn, en men niet van je wil profiteren.

 

en AOS, deze zin staat me daarom een beetje tegen:

omdat -als je het handig aanpakt - altijd meer kunnen 'geven' dan de moeite die je erin stopt

 

Ik heb inderdaad meer gegeven dan de moeite die er ingestopt werd,

Ik heb er een hele nare smaak van over gehouden.

Daarom zou ik willen zeggen: Als je iemand bij je laat stagelopen, doe dat dan om hem of haar de kans te geven te groeien teneinde zijn of haar doel te bereiken. En niet met de gedachte in je achterhoofd: dat scheelt weer werk.

 

Greetz,

Tirza

 

De stagelopers die ik in mijn huidige werk heb gehad waren (voor zover ik weet) erg tevreden, en de scholen ook. Je moet stagaires ook niet alleen maar zien als: dat scheelt weer werk.

Maar als je de stage goed opzet denk ik dat het zowel een goede ervaring en groeimogelijkheid voor de stageloper kan zijn, alsmede dat de stageloper werk uit handen neemt.

Door de stageloper een mix van handelingen/werk te laten doen, binnen 1 project uiteraard, zodat alle handelingen op elkaar aansluiten. Basiszaken of relatief gemakkelijke handelingen die op zich niet al te moeilijk zijn om te leren, en waar een (zeer) grote kans is dat die handelingen ook resultaat opleveren, zowel voor de stage loper als degene die de stage begeleidt. Daarbij flink wat (of veel) moeilijker/risicovoller werk, waarbij ze onder begeleiding een hoop eigen input/ideeen kunnen hebben en ook regelmatig kunnen miskleunen. De mate waarin je iemand vrij kunt laten of moeilijkere dingen kunt laten doen hangt natuurlijk erg af van de opleiding en persoonlijkheid van de stagaire. Door dat goed in te schatten kun je makkelijk een stage op maat 'maken'. En dan ook nog zorgen dat de stageloper zijn eigen input en ideeen vergroot, of gestructureerder werkt. Voor de stageloper zelf is het, vind ik, ook erg belangrijk dat er resultaat uitkomt, zodat ze niet aan het eind het gevoel hebben: "alles is mislukt en mijn verslag gaat alleen maar over hoe het eventueel wel moet".

 

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel met: dat stagaires bijna altijd meer kunnen 'geven' dan de moeite die je erin stopt.

Dit betekent namelijk niet dat je er geen of weinig moeite instopt.

 

Ga nooit stage lopen zonder een afspraak over de tijdsduur.

Dit is ook erg de verantwoordelijkheid van de opleiding! Die moet een duidelijke tijd afspreken met de begeleider op de stageplaats. En tussentijds evalueren.

 

Tijdens mijn stage kwam ik er al snel achter, dat ik als concurent werd gezien.(ik wilde toen al een eigen bedrijf, maar waarin was de vraag nog)

 

Maar ook zou je na je opleiding bij een ander bedrijf kunnen gaan werken, ook een concurrent bijvoorbeeld.

Heeft iemand wat dat betreft ervaringen met stages die vertrouwelijke zaken kunnen bevatten?

Ikzelf ook wel, maar ik werd gewoon verteld dat ik niet vrij over mijn stage mocht praten en niet mijn verslag aan andere mensen mocht laten zien.

Maar ik neem aan dat het laten ondertekenen van een non-disclosure agreement beter is ???

 

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

AOS,

 

Ja, je maakt het zo wel een stuk duidelijker! :D

 

Maar ik neem aan dat het laten ondertekenen van een non-disclosure agreement beter is

Ik heb zoiest moeten ondertekenen, dat is natuurlijk prima en vanuit het bedrijf ook goed te begrijpen.

 

Ik heb zelf ook wel stagiares gehad en het is geweldig als je ze ziet groeien en zelfvertrouwen krijgen tijdens de stage, en daardoor inderdaad meer gaan doen dan dat van ze verwacht wordt.

Goede afspraken, duidelijkheid en begeleiding zijn in iedergeval belangrijk.

 

Greetz,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook ervaring gehad met stagiaires, sommige goed andere slecht, maar dat licht duidelijk heb ik geleerd aan de afspraken die je wederzijds maakt. Het is inderdaad zo dat stagiaires vaak meer geven dan dat jij erin hoeft te stoppen. Maar dat hoeft niet tot nare bijsmaken te lijden. Als je goed overlegd met je opdrachtgever/stageplaats dan kun je juist een hele leuke stageopdracht in een onvergetelijke ervaring c.q. "betaalde" opdracht omzetten. Ik heb namelijk een aantal stagiares meegemaakt die een prachtig software programma hebben geschreven voor een bedrijf, tijdens hun stageopdracht, die daar achteraf door dat bedrijf geldelijk voor werden beloond. Het was dan wel niet een marktconforme prijs maar voor de stagiaires heel bevredigend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.