• 0

Als zzp’er bonus gekregen

ik werk al een paar jaar als zzp-er bij een bedrijf. geen gezagsverhouding, geen bedrijfsregeling etc.  uren flexibel,  bepaalt zelf wanneer ik waar en hoeveel werk. maar gemiddeld 20 uur per week.  ik voldoe niet helemaal aan de norm van max 70% omzet bij 1 opdrachtgever zit daar boven.    nu heb ik doordat het bedrijf een mijlpaal gehaald heeft een bonus ontvangen.  hier stond niets van op papier, het is gewoon overgemaakt.   Hoe moet ik dit boeken?  moet ik de opdrachtgever een factuur sturen? 

graag advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De voorwaarde die je noemt (70%+) hebben vooral te maken met het voldoen aan de regels voor ondernemerschap in de inkomstenbelasting. Het zou kunnen dat je niet aan de voorwaarden voldoet, waardoor je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Doe de OndernemersCheck bij het doen van de aangifte.

 

Als je wel voldoet aan de voorwaarde voor ondernemerschap, zou het kunnen dat je wel recht hebt op de MKB-winstkorting, maar geen recht op startersaftrek. Hiervoor moet je immers 1.225 uur per jaar werken.

 

Wat betreft de bonus, die moet je inderdaad gewoon factureren met het toepasselijke btw-tarief (vrijgesteld, 9% of 21%). Als je bijvoorbeeld 1.000 euro hebt ontvangen, factureer je zodanig dat het bedrag (inclusief de eventuele btw) op dat bedrag uitkomt. Zet er vervolgens ook op dat de factuur al vooruit is betaald en wanneer. De bonus (exclusief btw) is belastbare omzet voor de winstbepaling in de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik zou daar alsnog een factuur en formele afspraak over maken. en goed (laten) omschrijven waarom je de bonus krijgt. Het is niet verboden om als zzp-er / ondernemer een bonus te krijgen maar er moet wel duidelijk zijn waarom en niet dat het een werknemersbonus lijkt..

 

overigens is het 70% criterium niet meer relevant voor het feit of je werknemer bent. Dat criterium is alleen relevant voor je ondernemerschap voor inkomstenbelasting

Link naar reactie
  • 0

dank voor jullie antwoorden.  er is wat verwarrring ontstaan over btw.  ik begrijp dat ik een factuur moet sturen maar  moet ik  op het bonus bedrag nog btw berekenen?  anders ben ik de eerste 21% al weer kwijt.   volgesn prinsrachid moet ik nl. factureren tot bonus bedrag maar dat is dan incl btw

 

Link naar reactie
  • 0
11 hours ago, Ward van der Put said:

Strikt genomen heb je gelijk: je zou de btw nog bovenop de bonus kunnen leggen, want de opdrachtgever kan deze terugvragen. Dan kost het niemand iets maar behoud je wel de volledige bonus. Alleen ... de opdrachtgever moet die btw dan nog wel bijbetalen. Even overleggen daarom.

 

Afhankelijk van hoe goed je opdrachtgever bekend is met het fiscale aspect van ondernemen, benadruk ook echt even aan je opdrachtgever dat het hem onderaan de streep niets extra's kost. Ik heb zelf regelmatig een dergelijke discussie gehad en bij sommige mensen moet het echt even goed benadrukt worden voor ze het snappen, in plaats van dat ze alleen het gevoel hebben dat de BTW ze geld gaat kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.