• 0

Inkopen middels een lening bank

Beste leden,

 

Momenteel ben ik werkzaam bij een bedrijf die mij graag wil binden.

Dit betekend dat ik mijzelf zal inkopen voor bepaald percentage en hier worden nieuwe aandelen voor uitgegeven.

 

Voor het inkopen zijn geen eigen middelen beschikbaar, hiervoor zal de bank een lening verstrekken die de holding zal betalen.

Dit bedrag zal ik als rekening courant opbouwen naar de holding toe en betalen middels later beschikbare eigen middelen en dividend uitkeringen.

 

Ik heb hier twee vragen over.

1. Ik kan weinig vinden over deze methode, zijn er hierin nog zaken waar ik rekening moet houden en is dit een veel gebruikte methode bij inkopen?

2. Klopt het dat de belastingdienst eist dat er een rente afgesproken wordt die gelijk is aan de rente van de bank? Of mag dit ook lager zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

E de B

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
9 minuten geleden, E de B zei:

Momenteel ben ik werkzaam bij een bedrijf die mij graag wil binden.

 

Met andere woorden: jij betaalt er zelf voor om je aan het bedrijf te binden. Je leent er zelfs geld voor. En als het bedrijf ooit failliet gaat heeft de curator een vordering op jou. Denk daar nog eens goed over na.

 

Welkom op HL!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, TwaBla zei:

Met andere woorden: jij betaalt er zelf voor om je aan het bedrijf te binden. Je leent er zelfs geld voor.

 

Het inkopen heeft, neem ik aan, ook als voordeel dat er recht op dividend is en de aandelen (op langere termijn) wellicht in waarde zullen stijgen. Een lening om je in te kopen is dan toch geen vreemde keuze?

 

22 minuten geleden, TwaBla zei:

En als het bedrijf ooit failliet gaat heeft de curator een vordering op jou. Denk daar nog eens goed over na.

 

Als ik het bericht van TS goed begrijp neemt de holding waarin hij deel gaat nemen de lening bij de bank. Tenzij er een persoonlijke garantstelling op TS wordt overeengekomen is er voor hem toch geen direct risico van een vordering van de curator bij een eventueel faillissement?

 

42 minuten geleden, E de B zei:

1. Ik kan weinig vinden over deze methode, zijn er hierin nog zaken waar ik rekening moet houden en is dit een veel gebruikte methode bij inkopen?

Als ik je goed begrijp (zie alinea hierboven), neemt de holding waarin je gaat deelnemen een lening bij de bank die zij afbetalen en die jij vervolgens terug gaat betalen (o.a. via dividend) aan die holding. Kun je dan niet beter de bank hier tussenuit halen en met het bedrijf zelf een afbetalingsregeling overeenkomen, of zie ik dan iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, E de B zei:

Voor het inkopen zijn geen eigen middelen beschikbaar, hiervoor zal de bank een lening verstrekken die de holding zal betalen.

Waarom speelt het bedrijf waar je je in wilt kopen niet voor bank? Dat is ook een mogelijkheid. Er wordt een leningsovereenkomst afgesloten waar jouw aandelen nog geen zeggenschap hebben (en als onderpand gelden) totdat ze tot bijvoorbeeld 50 of 100% betaald zijn. Jaarlijks los je af en betaal je de rente over die lening (uit de dividendopbrengsten).

 

O, ik zie net dat Ruben die mogelijkheid al aankaart :grinning-face:

 

Waar je wel heel erg voor moet zorgen is dat die dividendopbrengsten ook daadwerkelijk voldoende zijn om de aflossing + rente te betalen. Ook in de toekomst. Ik heb situaties gezien waarbij dat (na verloop van tijd) niet eens meer mogelijk was.

 

1 uur terug, E de B zei:

Dit bedrag zal ik als rekening courant opbouwen naar de holding toe

Rekening courant is hier niet voor bedoeld.

 

1 uur terug, E de B zei:

Klopt het dat de belastingdienst eist dat er een rente afgesproken wordt die gelijk is aan de rente van de bank?

Volgens mij hoeft het niet hetzelfde rentepercentage te zijn van de bank. Maar gewoon een zakelijke rente.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Waarom speelt het bedrijf waar je je in wilt kopen niet voor bank? Dat is ook een mogelijkheid. Er wordt een leningsovereenkomst afgesloten waar jouw aandelen nog geen zeggenschap hebben (en als onderpand gelden) totdat ze tot bijvoorbeeld 50 of 100% betaald zijn. Jaarlijks los je af en betaal je de rente over die lening (uit de dividendopbrengsten).


Dat is ooit ook ter spraken gekomen, maar het geld voor de aanschaf van aandelen willen we gebruiken om overnames te doen.

 

2 uur geleden, Rik · zei:

Waar je wel heel erg voor moet zorgen is dat die dividendopbrengsten ook daadwerkelijk voldoende zijn om de aflossing + rente te betalen. Ook in de toekomst. Ik heb situaties gezien waarbij dat (na verloop van tijd) niet eens meer mogelijk was.

 

Dit is mijn grootste zorg momenteel. Ik heb het gevoel dat ik in een cirkel kom van rente betalen, maar dat het aflossen te langzaam zal gaan.

 

2 uur geleden, Rik · zei:

Rekening courant is hier niet voor bedoeld.

 

Hoe wordt dit dan normaal geregeld?

 

2 uur geleden, Rik · zei:

Volgens mij hoeft het niet hetzelfde rentepercentage te zijn van de bank. Maar gewoon een zakelijke rente.

 

Als ik de website van de belastingdienst quote is de omschrijving:

 

Quote

Een zakelijke rente is een rente die een bank of een andere willekeurige derde u ook in rekening zou brengen.

 

Kan de belastingdienst dan niet eisen dat dit gelijk gesteld wordt aan de lopende lening?

 

3 uur geleden, RubenT zei:

Als ik het bericht van TS goed begrijp neemt de holding waarin hij deel gaat nemen de lening bij de bank. Tenzij er een persoonlijke garantstelling op TS wordt overeengekomen is er voor hem toch geen direct risico van een vordering van de curator bij een eventueel faillissement?

 

Zal de bank dat niet sowieso eisen dan?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, E de B zei:

Dat is ooit ook ter spraken gekomen, maar het geld voor de aanschaf van aandelen willen we gebruiken om overnames te doen.

Dus deze constructie is (mede) bedacht om een financiering voor een ander doel te krijgen? Als jullie overnames willen doen, is het dan niet handiger om daar apart financiering voor proberen te krijgen, voordat alles door elkaar gaat lopen?

 

22 minuten geleden, E de B zei:

Dit is mijn grootste zorg momenteel. Ik heb het gevoel dat ik in een cirkel kom van rente betalen, maar dat het aflossen te langzaam zal gaan.

 

Ook hierom: een leningsovereenkomst met het bedrijf lijkt me veiliger dan met de bank ertussen. Überhaupt zul je natuurlijk zicht moeten hebben op potentieel dividend en er voldoende vertrouwen in hebben dat dat ook daadwerkelijk uitgekeerd kan worden en dan voldoende is om de lening terug te betalen.

Aanvulling: het rentepercentage dat jullie onderling zouden afspreken zal, neem ik aan, lager zijn dan de rente die de bank zal vragen. Dan kun je dus sneller/meer aflossen.

 

 

22 minuten geleden, E de B zei:

Zal de bank dat niet sowieso eisen dan

Als het bedrijf de lening afsluit, zal de bank bepaalde zekerheid willen, hoogstwaarschijnlijk met een onderpand. Als het bedrijf dat onvoldoende kan bieden, bijvoorbeeld bij gebrek aan een eigen pand, is het (in mijn ervaring) aannemelijk dat alle bestuurders voor een gelijk deel van de financiering persoonlijk garant staan. Ze hebben immers allemaal de grip op de organisatie om ervoor te zorgen dat die aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Dat kan betekenen dat bij een faillissement de curator inderdaad een vordering op je heeft, maar ook op de andere bestuurders. Jij staat dan dus niet voor het volledige bedrag garant.

aangepast door RubenT
Aanvulling over rente
Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, E de B zei:
3 uur geleden, Rik · zei:

Rekening courant is hier niet voor bedoeld.

 

Hoe wordt dit dan normaal geregeld?

Via een lening.

 

Voor het inkopen zijn geen eigen middelen beschikbaar, hiervoor zal de bank een lening verstrekken die de holding zal betalen.

Welke holding gaat de lening aan? Ik neem aan jouw eigen persoonlijke holding.

 

Als je de andere holding bedoeld, van de andere eigenaren, dan begrijp ik niet helemaal waarom dit wordt gedaan. Dat staat dan toch los van jouw inkoop?

 

Jouw inkoop zul je altijd direct zelf moeten betalen. Dat moet uit eigen middelen of via een lening. En die lening kan bij een bank (aan jouw holding of privé) of via het bedrijf zelf (tegen gunstigere rente).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.