Ik heb momenteel contact met een klant waarbij de klant wat beweerd en goed gelijk zou kunnen hebben maar misschien ook niet. En ik kan het antwoord niet zo snel vinden.
het gaat om een product welke ik verkocht heb naar een Duitse klant en daarheen ook opgestuurd heb. Betreft een hygiëne product welke verzegeld verzonden is.
Klant neemt op gegeven moment contact met me op dat het product niet goed zou zijn, zou tussen 2 delen een opening moeten zijn maar die zou er niet zijn. en er zouden beschadigingen/deuken in materiaal zitten.
Klant stuurt diverse foto's waar inderdaad paar deuken te zien zijn, de rest is leuk maar valt niet veel op te zien (andere gebrek valt niet op foto's vast te leggen).
Daar het via platform verkocht is ben ik gedwongen om op mijn kosten een retourlabel te sturen zodat van Duitsland naar mij in Nederland gestuurd kan worden. Zo een retourlabel is vrij duur.
Product komt hier retour en ik kijk het na en kan geen van de genoemde gebreken constateren. Opening tussen de 2 delen is er gewoon en ook die deuken zijn niet te zien en is ook nergens wat aan materiaal te ontdekken wat niet goed zou zijn.
Nu dus een (vriendelijke) discussie tussen klant, mij en platform.
Ik stel me in dit soort gevallen altijd op dat de klant de kosten van retour naar mij en voor het opnieuw opsturen moet betalen en ik dan opnieuw opstuur (lage marges en krijg dit soort retouren om de meest stomme redenen (batterijen vergeten erin te doen, batterijen leeg, verkeer erin, laadkabel vergeten aan te sluiten, ohh moest ik op de aanknop drukken enz.) (echte garantiezaken stuur ik uiteraard op mijn kosten een nieuwe op).
Nu beweerd de klant dat vanuit europees recht zou gelden dat ook als het een onterecht garantieverzoek zou zijn de verkoper opdraait voor alle kosten van retour en opnieuw opsturen.
Verder heel blabla verhaal over wel of niet moeten hebben van specialistische kennis of niet, wel of niet erkennen van nalatigheid enz. en dat het op mijn uitdrukkelijke verzoek was dat hij retour stuurde, maar dat was kwestie van geen keus hebben bij een dergelijke garantieclaim die niet vanaf foto's te controleren is.
Wie weet hoe dit dus zit met europees recht, lijkt me interessant en prettig om duidelijk te hebben wat mijn rechten en plichten zijn en wat dei van de klant zijn in dit soort situaties.
Aangezien ik hygiëne producten verkoop die niet retour mogen na verbreken van verzegeling krijg ik regelmatig dit soort garantie claims. soms uit pure domheid (zoals met de batterijen), soms uit gemakzucht en soms uit poging om onder regels uit te komen dat dit soort zaken niet retour mogen (na verbreken van verzegeling). som worden producten doelbewust gesaboteerd, discussies over dat het met verbroken verzegeling ontvangen was enz.
veel zaken weet ik wel mee om te gaan, maar deze discussie is nieuw voor me en kan zo geen eenduidig antwoord op vinden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
Ik heb momenteel contact met een klant waarbij de klant wat beweerd en goed gelijk zou kunnen hebben maar misschien ook niet. En ik kan het antwoord niet zo snel vinden.
het gaat om een product welke ik verkocht heb naar een Duitse klant en daarheen ook opgestuurd heb. Betreft een hygiëne product welke verzegeld verzonden is.
Klant neemt op gegeven moment contact met me op dat het product niet goed zou zijn, zou tussen 2 delen een opening moeten zijn maar die zou er niet zijn. en er zouden beschadigingen/deuken in materiaal zitten.
Klant stuurt diverse foto's waar inderdaad paar deuken te zien zijn, de rest is leuk maar valt niet veel op te zien (andere gebrek valt niet op foto's vast te leggen).
Daar het via platform verkocht is ben ik gedwongen om op mijn kosten een retourlabel te sturen zodat van Duitsland naar mij in Nederland gestuurd kan worden. Zo een retourlabel is vrij duur.
Product komt hier retour en ik kijk het na en kan geen van de genoemde gebreken constateren. Opening tussen de 2 delen is er gewoon en ook die deuken zijn niet te zien en is ook nergens wat aan materiaal te ontdekken wat niet goed zou zijn.
Nu dus een (vriendelijke) discussie tussen klant, mij en platform.
Ik stel me in dit soort gevallen altijd op dat de klant de kosten van retour naar mij en voor het opnieuw opsturen moet betalen en ik dan opnieuw opstuur (lage marges en krijg dit soort retouren om de meest stomme redenen (batterijen vergeten erin te doen, batterijen leeg, verkeer erin, laadkabel vergeten aan te sluiten, ohh moest ik op de aanknop drukken enz.) (echte garantiezaken stuur ik uiteraard op mijn kosten een nieuwe op).
Nu beweerd de klant dat vanuit europees recht zou gelden dat ook als het een onterecht garantieverzoek zou zijn de verkoper opdraait voor alle kosten van retour en opnieuw opsturen.
Verder heel blabla verhaal over wel of niet moeten hebben van specialistische kennis of niet, wel of niet erkennen van nalatigheid enz. en dat het op mijn uitdrukkelijke verzoek was dat hij retour stuurde, maar dat was kwestie van geen keus hebben bij een dergelijke garantieclaim die niet vanaf foto's te controleren is.
Wie weet hoe dit dus zit met europees recht, lijkt me interessant en prettig om duidelijk te hebben wat mijn rechten en plichten zijn en wat dei van de klant zijn in dit soort situaties.
Aangezien ik hygiëne producten verkoop die niet retour mogen na verbreken van verzegeling krijg ik regelmatig dit soort garantie claims. soms uit pure domheid (zoals met de batterijen), soms uit gemakzucht en soms uit poging om onder regels uit te komen dat dit soort zaken niet retour mogen (na verbreken van verzegeling). som worden producten doelbewust gesaboteerd, discussies over dat het met verbroken verzegeling ontvangen was enz.
veel zaken weet ik wel mee om te gaan, maar deze discussie is nieuw voor me en kan zo geen eenduidig antwoord op vinden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66911-wet-koop-op-afstand-europees/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag