• 0

kwijtscheldingswinst vrijstelling

Enige jaren terug had ik een vof met mijn vriendin. Op een gegeven moment ben ik eruit gestapt en is zij verder gegaan als eenmanszaak. Sinds dat moment staat er een lening open aan mij van ca. 17000 euro. Nu wil ze het bedrijf beeindigen. Ik ben bezig met het afsluiten van de boekhouding en de IB aangifte.

 

De eindbalans 2018:

 

Activa:

voorraad 9000 euro (inkoopsprijs) in de praktijk niet zonder heel veel moeite te verkopen - dus  niks waard. We hebben het aan de kringloopwinkel gegeven.

Passiva:

Eigen vermogen -8000 euro

Schuld aan mij: 17000

 

Bedrijf beeindigd in 2019

 

Vragen

1.  Ik heb het afwaarderen van de voorraad in het IB programma opgegeven onder "waardeveranderingen". Kan dit zo?

 

Hiermee geeft de winst/verliesrekening een verlies van 9000 en is de activa kant van de balans 0.

Op de passiva kant staat dan

Eigen vermogen -17000 euro

Schuld aan mij: 17000

 

Dan is er het kopje stakingswinst. 

 

Ik wil de schuld kwijtschelden. In principe ontstaat er een winst door de kwijtschelding. Ik zou graag gebruik maken vrijstelling kwijtscheldingswinst.  

 

3. Wat geef ik op bij stakingswinst?  Ik zou hier 17000 euro op moeten geven?

 

4. Het vreemde is welk bedrag ik ook invoer, het heeft geen effect op de uiteindelijke berekening van te betalen belasting. Hoe kan dit?

 

5. Hoe geef ik in het IB programma op dat ik gebruik maak van kwijtscheldingswinst vrijstelling?

 

6. Klopt de volgende redenatie?: De winst in 2019 is 17000 (kwijtschelding schuld) - 9000 (afwaardering voorraad) = 8000 winst. Hier gaat nog de stakingsaftrek af. Kom je op 4700 euro.  

 

Op de site van de belastingdienst staat: "Van de winst die is behaald met de kwijtschelding is alleen het deel vrijgesteld dat hoger is dan de te verrekenen verliezen uit werk en woning van voorgaande jaren en het verlies uit werk en woning over het lopende jaar. ".

 

6. Wat is een niet verrekend verlies uit vorige jaren? Is het niet zo, dat als die er zijn, dat je dit verrekend met de stakingswinst en dat deze daardoor alsnog op 0 uitkomt?

 

 

 



 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Even voor de goede orde: je spreekt nu over de boekhouding van de eenmanszaak van je vriendin, correct? Dus als je het hebt over "ik wil", dan bedoel je dat je spreekt namens de eenmanszaak die niet van jou is?

 

1. Volgens mij gaat dit anders en moet je dit simpelweg via een zogenaamde "privéstorting" gladtrekken. Zijn jij en je partner overigens fiscaal partners of niet? Eigenlijk moet jij domweg 17.000 euro in de eenmanszaak storten en met die 17.000 euro compenseer je het negatieve eigen vermogen en de het verlies van het lopende jaar. En dan is de boel glad.

2. Dat lijkt me niet zo maar te kunnen. Kwijtschelding van winst is voor zover ik weet alleen aan de orde als we het hebben over iemand die failliet is gegaan of in de schuldsanering zit. Zo maar even "kwijtschelden" en dan ook nog een belastingvoordeeltje eruit kunnen slepen, is niet mogelijk.

3. Het lijkt erop dat je een stakingsverlies hebt. Dus je stakingswinst is dan 0.

4. Omdat het balansmutaties betreft. Het aflossen van die schuld is geen winst of verlies.

5. Niet.

6. Nee. Het lijkt me dat de stakingswinst -9000 euro is.

7. Als je een verlies uit het verleden hebt, zou dat op de vorige aanslagen hebben moeten staan. Als het goed verrekent de fiscus dat zodra de aanslagen definitief zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie,

 

Inderdaad: is bedrijf van mij vriendin.  Mijn partner is fiscale partner, maar we zijn niet getrouwd in geen gemeenschap van goederen.

 

Ik heb ook gebeld met de belasting.

 

Ik het nu zo gedaan in het IB programma:

Winst/verliesrekening

Herwaarderingen voorraad; -9000

Buitengewone baten: 17000

Winst: 8000 euro

 

Daarnaast kan ik mijn partner nog 2000 euro schenken. Dat kan ze dan weer in het bedrijf storten en mij dan weer 'afbetalen'. Hierdoor, en door de stakingsaftrek en verliezen uit vorige jaren blijft er zo weinig over dat ik daar geen trucjes voor ga uithalen.

 

Vragen:
1. Als ik de schuld kwijtscheld, zou ik dan schenkbelasting moeten betalen?

 

2. Ik lees nu dat er sprake is van "ter beschikking stellen vermogen". 

2.1. In de boekhouding van het bedrijf is elk jaar wel rente gerekend voor de schuld aan mij. Maar dit is gewoon bij de schuld opgeteld.

2.2. De schuld is ooit ontstaan (2016) toen we de vof waar ik in zat ontbonden hebben. Hier heeft een fiscalist vastgesteld wat de hoogte van de schuld was. De lening is daarom denk ik wel als "zakelijk" aan te merken.

2.3. Ik heb nooit deze rente opgegeven als inkomen. Ik zou de aangifte van 2016, 2017, 2018 kunnen gaan wijzigen?

2.2. Ik begrijp dat in principe bij het niet innen van de schuld ik het als verlies van mijn inkomen zou kunnen aftrekken. Dat zou wel heel interessant zijn.  Vraag me af of dat wel verstandig is vanwege 2.3.

 

Wat is wijsheid?

aangepast door ondernemerXYZ
Link naar reactie
  • 1
Op 30-8-2020 om 12:04, ondernemerXYZ zei:

Inderdaad: is bedrijf van mij vriendin.  Mijn partner is fiscale partner, maar we zijn niet getrouwd in geen gemeenschap van goederen.

 

Je bedoelde met "ik" dus niet het bedrijf van je partner, maar letterlijk "ik" als in "jezelf". Vandaar dat ik vroeg of je met de kwijtschelding bedoelde dat de eenmanszaak van je partner een schuld ging kwijtschelden of dat jij een schuld aan de eenmanszaak ging kwijtschelden. Als ik het nu goed begrijp, had jij persoonlijk nog een vordering op de oude VOF / eenmanszaak. Die schuld is overgegaan op de eenmanszaak van je partner.

 

Als dat het geval is, is het inderdaad zo dat deze kwijtschelding een baat is voor de eenmanszaak. De eenmanszaak heeft namelijk een voordeel door het niet meer hoeven terugbetalen van de schuld. Dat zijn inderdaad eenmalige / buitengewone baten en je berekening lijkt ook aardig te kloppen. Misschien kan je partner nog wat gebruik maken van wat aftrekposten, zoals zelfstandigenaftrek, mkb-winstkorting, stakingswinst. Als er misschien een oudedagsreserve is gevormd dan zal die vrijvallen.

 

Voor jou persoonlijk is er waarschijnlijk iets minder goed nieuws. De lening aan de eenmanszaak is inderdaad een ter-beschikking-stelling. De rente op de lening waren voor de eenmanszaak aftrekbare kosten, maar voor jou was die rente tbs-inkomen in box 1. Je zult die moeten aangeven. Je hebt daarbij wel recht op een aftrek van 12%.

 

Nog slechter nieuws is dat de kwijtschelding mijns inziens niet leidt tot een aftrekpost in box 1 voor jou in het jaar van kwijtschelden, omdat de lening zelf onzakelijk was en de kwijtschelding al net zo onzakelijk. Op basis van jouw beschrijving is er wel rente berekend (en jaarlijks bij de lening opgeteld), maar is er nooit iets afgelost. Er lijkt ook geen onderpand of aflosschema afgesproken te zijn. Dat maakt de lening "onzakelijk" in de zin dat een willekeurig andere geldverstrekker zo'n lening nooit zou zijn aangegaan op basis van zulke voorwaarde. De kwijtschelding is ook onzakelijk, omdat er geen sprake van faillissement of schuldsanering. Het is in feite een vrijwillige kwijtschelding. Het verlies op een onzakelijke lening is niet aftrekbaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, ondernemerXYZ zei:

Welk rente percentage zou ik moeten rekenen voor deze "onzakelijke" lening?

 

Dezelfde rente als blijkbaar in de eenmanszaak telkens is toegevoegd aan de lening.

 

Als ik je vorige bericht teruglees, werd er een rentepercentage toegevoegd aan de lening (omdat die niet werd betaald). Die niet betaalde rente was een aftrekbare kost voor de eenmanszaak. Die zelfde rente moet jij dus als opbrengst in box 1 opgeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.