• 0

Geen aangifte als ondernemer '19 terwijl je wel ondernemer was in '18?

(aangepast)

Hallo,

 

Zoals gewoonlijk kreeg ik bij de belastingdienst aangifte de vraag of ik ondernemer (ZZP) was of niet.

Ik zag toevallig dit topic: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63613-wanneer-ben-je-ondernemer-voor-de-belastingdienst/?sortby=date

 

En na wat Google'en kwam ik niet veel verder dan dit topic: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44296-veranderen-van-ondernemer-naar-resultaatgenieter/
Het merendeel van de Google resultaten geeft enkel antwoord op de vraag wanneer je een ondernemer bent voor de belastingdienst, maar niet op de vraag wanneer je het niet meer bent als je het eerder wel bent geweest. ;) (Buiten complete staking van het bedrijf om dan.) 

 

Dat eerste topic lijkt te suggereren dat het van jaar tot jaar kan verschillen. (Er staat niet expliciet dat het niet beide kanten op kan werken.) Het tweede topic lijkt te suggereren dat het van jaar tot jaar kan verschillen, maar als je eenmaal ooit een ondernemer bent geweest dat je dan niet zomaar terug kan naar geen ondernemer.

 

Als ik de checklist van de Belastingdienst uitvoer, dan blijkt dat ik in 2019 (noch 2020) ondernemer ben voor de belastingdienst. (Al verwoordt de site van de belastingdienst het uiteraard als "Waarschijnlijk niet", wat natuurlijk ook niet heel handig is.) In 2018 was ik dat nog wel, maar in 2019 voldoe ik simpelweg niet aan de criteria (voornamelijk door omstandigheden.). Volgens de site van de belastingdienst ben ik dan dus géén ondernemer voor de inkomstenbelasting. Maar als ik dan "Nee" invul, dan slaat ie het hele gedeelte "Ondernemer" over en kan ik enkel iets invullen onder "Inkomsten uit overig werk". Dat klopt uiteraard, maar is dat écht wel de bedoeling? Ik bedoel, vorig jaar heb ik alles moeten uitsplitsen aan transacties, onkosten, bancaire kosten, die hele winst & verliesrekening en de hele mik-mak; en dat zou nu niet moeten? Is het serieus niet zo dat als je vorig jaar ondernemer was voor de inkomstenbelasting, dat je het dan dit jaar automatisch ook bent *tenzij* je hebt gestaakt? Of is het echt zo dat ik gewoon "Nee" in moet vullen en gewoon aangifte als particulier doe omdat ik niet aan de criteria voldoe? 

 

Is dit ook ergens na te lezen? Want ook op de site van de belastingdienst zelf noch hier lijkt ik te kunnen vinden wat je nou precies moet doen. 

Je wordt geacht die vragen naar waarheid in te vullen, dus ik gok dat ik toch "Nee" moet invullen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het niet kan kloppen dat ik dan in plaats van die hele waslijst aan vragen beantwoorden gewoon de uiteindelijke winst (voor zover daar sprake van is. :() in "Overige inkomsten" knikker en klaar is kees... 

 

 

aangepast door Roel J
Topic gesloten omdat er een nieuw topic is gemaakt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.