[Artikel] Kabinet verlaagt Zelfstandigenaftrek met extra € 1.800,-

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Het is inmiddels traditie dat - zodra de eerste kruidnoten in de winkel liggen  - ook de Kabinetsplannen voor Prinsjesdag worden gelekt. 

 

Zo ook dit jaar, en uiteraard gaat het naast Corona - of juist door Corona - ook over het grote aantal vermeende schijnzelfstandigen dat het hoofd niet boven water kan houden.  Daarom worden de fiscale voordelen voor zelfstandigen versneld  verder afgebouwd en daalt de zelfstandigenaftrek met ingang van 01-01-2021 met € 2.000,-.  tot 2028 geleidelijk/gefaseerd naar € 3.200,- in plaats van de eerder voorgestelde € 5.000,-  : een extra verlaging van € 1.800,- dus

(Met Dank aan @Rik · voor de correctie)

 

AD vat het - niet gehinderd door enige kennis van zaken - als volgt samen:  

 

Quote

Te lang is voor dat maatschappelijke probleem weg gekeken. Nu door de coronacrisis veel bedrijven vaak als eerste hun overeenkomsten met zzp'ers opzeggen, staan meteen tienduizenden zzp'ers aan de rand van de financiële afgrond. Er is  in principe niets mis met een zzp-constructie. Maar de huidige situatie is doorgeslagen. Nu zijn veel zzp'ers alleen op papier ondernemer, terwijl ze in de praktijk gewoon werknemers zonder arbeidscontract zijn die weinig premies en belastingen betalen. Afbouwen van de fiscale voordelen voor zzp'ers dwingt hen om tegen een hoger uurloon te werken en maakt het voor bedrijven aantrekkelijker om ze dan maar in dienst te nemen. Dat is beter voor zowel de werknemers als de samenleving die nu als vangnet dient. Te veel zzp'ers kunnen immers amper iets opbouwen voor arbeidsongeschiktheid of hun oude dag.

 

Edit: correctie nav reacties en PM.

aangepast door Norbert Bakker
Edit: correctie nav reacties en PM 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
(aangepast)
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Daarom worden de fiscale voordelen voor zelfstandigen versneld afgebouwd en daalt de zelfstandigenaftrek met ingang van 01-01-2021 met € 2.000,-.

Klopt dat artikel wel?  Klopt deze zin wel ???

 

Volgens mij gaan ze beslissen dat de geleidelijke afbouw naar €5.000 in 2028, verder gaat naar €3.200. Dat betekend niet dat deze al vanaf 2021 met €2.000 zal dalen.

 

https://www.fiscalert.nl/fiscaal/nieuws-en-tips/belastingplannen-voor-2021-uitgelekt

Quote
  • De zelfstandigenaftrek wordt extra verlaagd. Deze bedraagt in 2020 nog € 7.030 en zou al langzaam dalen naar € 5.000 in 2028. Dat wordt nu € 3.200. De daling zal echter wel geleidelijker verlopen.

 

  

1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Daarom worden de fiscale voordelen voor zelfstandigen versneld afgebouwd en daalt de zelfstandigenaftrek met ingang van 01-01-2021 met € 2.000,-. 

Dit zie ik overigens ook niet in het artikel staan. (Misschien titel van dit onderwerp even aanpassen)

 

Dit staat er:

Quote

Het kabinet verlaagde de zelfstandigenaftrek al eerder en daar gaat nu nog eens 2000 euro vanaf, wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Jammer dat politiek zo laat tot dit inzicht kwam.

En dat klopt. De uiteindelijke aftrek in 2028 is niet 5.000 maar 3.200. Tevens zal dat niet in 2028 zijn maar later omdat de daling geleidelijker gaat verlopen dan de planning. Het is dus niet zo dat op 01-01-2021 de aftrek al met €2000 af zal nemen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Afbouwen van de fiscale voordelen voor zzp'ers dwingt hen om tegen een hoger uurloon te werken ...

... en maakt het voor bedrijven aantrekkelijker om ze dan maar in dienst te nemen.

Misschien voor onderste klasse van ZZP’ers, maar voor de rest zal de afschaffing van de hele zelfstandigenaftrek echt geen pijn doen.

 

Als er iets is wat duidelijk is - na de kredietcrisis, de eurocrisis, de stikstofcrisis en de coronacrisis - dan is het wel dat vast personeel in loondienst een (beton)blok aan het been van menig ondernemer is. De summiere steunmaatregels versneld het proces van de uitstroom van loonwerkers alleen maar.

 

50 minuten geleden, Roel J zei:

Je zou toch verwachten dat journalisten het snappen..

... niet zolang ze over uurloon blijven schrijven.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Cosara zei:

Misschien voor onderste klasse van ZZP’ers, maar voor de rest zal de afschaffing van de hele zelfstandigenaftrek echt geen pijn doen.


Nou geen pijn doen... misschien dat jij miljonair bent, maar als ik meer dan 1000 euro aan extra belasting moet betalen straks doet dat wel degelijk "pijn". Ik zal er niet failliet door gaan hoor, maar ik kan wel leukere dingen verzinnen om zo'n bedrag aan te besteden ;-)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
(aangepast)
50 minuten geleden, Cosara zei:

Misschien voor onderste klasse van ZZP’ers, maar voor de rest zal de afschaffing van de hele zelfstandigenaftrek echt geen pijn doen.

 

Juist de onderste klasse zal van de eerste verlagingen nog niets voelen.

 

Nu kan je -als je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek- rond de 27k verdienen voordat je belasting gaat betalen. Zou de zelfstandigenaftrek met 2k verlaagd worden dan zit de grens dus rond de 25k.

Zo'n onderbetaalde freelance journalist die gemiddeld 24k binnenharkt, betaalt dan dus nog steeds niets... (op zvw na)

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
2 minuten geleden, Maxn zei:

Juist de onderste klasse zal van de eerste verlagingen nog niets voelen.

En de eerste verlagingen zullen maar rond de €200 tot €250 liggen (niet op €2000 zoals in de startpost staat).

Dus volgend jaar zal het door niemand echt gevoeld worden.

 

Link naar reactie

Dit soort maatregelen maakt de geesten rijp om helemaal van de zelfstandigenaftrek af te komen. Good riddance. Van mij mag die hele zelfstandigenaftrek weg, al is het maar omdat het een overblijfsel is van een belastingstelsel van voor 2001 en nooit is aangepast. Het is letterlijk een pauperregeling. Er zit geen enkele goede stimulans in die regeling. Goed verdienende ondernemers mogen de aftrek makkelijk toepassen, terwijl ze die niet nodig hebben. Slecht verdienende ondernemers zitten vaak al op het randje dat ze de regeling sowieso niet mogen toepassen vanwege te weinig uren, of - als dat wel mag - verdienen ze zo weinig dat het weinig belasting scheelt (ik geloof dat zo'n 25% van alle ib-ondernemers buiten de fiscale sturing valt, zoals dat in jargon heet). Waardeloze ongerichte geldsmijterij naar de verkeerde groep.

 

Maar als de aftrek politiek niet kan verdwijnen, zou ik liever zien dat ze een zelfstandigenheffingskorting zouden invoeren, zodat die aftrek niet de hele belastingbasis uitholt. Ik zie hier en daar ondernemers die inmiddels redelijk wat verdienen, en door zelfstandigenaftrek aangevuld met eventueel startersaftrek nog steeds vrij lang recht houden op huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, etc. Het is een soort poverty trap waar die ondernemers zich in gevangen voelen, vreemd genoeg.

 

Maar ik zie dat de Belastingdienst er sowieso beter op controleert, en dat ook aangifte na aangifte er steeds duidelijker en explicieter gevraagd wordt of je die aftrek überhaupt wel mag toepassen.

 

Zolang die zelfstandigenaftrek er nog is, zou ik liever zien dat ze het recht erop iets automatischer toekennen, bijvoorbeeld zodat je er grofweg recht op hebt vanaf het zelfstandigeninkomen boven de 60% van het minimumloon en dan alleen naar rato van het zelfstandigeninkomen binnen box 1. Dan hoeft niemand meer het urencriterium en overwegendcriterium te controleren. Iedereen maakt er dan ook geleidelijk gebruik van en krijgt een hoger bedrag al naar gelang de mate van zelfstandigheid en inkomen. Er zit dan in ieder geval een stimulans in om méér zelfstandigeninkomen te genereren en om een hoger áándeel zelfstandigeninkomen te genereren. En het geeft meer zekerheid aan de ondernemer.

 

Maar goed, het gaat in ieder geval de goede richting op, net als bij de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Eerst was het alleen de groep in het toptarief. Vervolgens zou het langzaam voor de rest gaan gebeuren. En sinds dit kabinet gaat het "versneld". Ik hoop dat met de zelfstandigenaftrek hetzelfde gebeurt. Laten we overigens niet vergeten dat tijdens de huidige afbouw de arbeidskorting wordt verhoogd, dus per saldo zal het netto weinig verschil maken voor degenen met een laag zelfstandigeninkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

...het grote aantal vermeende schijnzelfstandigen...

 

Volgens mij struikel je een beetje over je eigen opwinding. Wat is vermeende schijn?

 

2 uur geleden, Maxn zei:

Zo'n onderbetaalde freelance journalist die gemiddeld 24k binnenharkt, betaalt dan dus nog steeds niets... (op zvw na)

 

Het zal voor de gemiddelde belastingadviseur een verwaarloosbaar bedrag zijn, maar welk percentage ondernemers zit op of onder dat inkomen en in hoeverre zijn die welkom op dit forum? Als ze welkom zijn op Higherlevel, kunnen we dan hun omstandigheden bespreken zonder al die negatieve frames en misplaatste sneren? HL hoeft niet hautain te doen over laagbetaalde zelfstandigen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
4 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Nou geen pijn doen... misschien dat jij miljonair bent, maar als ik meer dan 1000 euro aan extra belasting moet betalen straks doet dat wel degelijk "pijn". Ik zal er niet failliet door gaan hoor, maar ik kan wel leukere dingen verzinnen om zo'n bedrag aan te besteden

Iedereen krijgt daar toch wat moois voor terug ? ... tenminste als dat belastinggeld naar de gezondheidszorg of het onderwijs gaat. 

 

overigens ... de MKB-winstvrijstelling verandert voorlopig niet, dus met het verlagen van de zelfstandigenaftrek wordt de winst verhoogt en daarmee ook de MKB-winstvrijstelling.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, prinsrachid zei:

Van mij mag die hele zelfstandigenaftrek weg, al is het maar omdat het een overblijfsel is van een belastingstelsel van voor 2001 en nooit is aangepast. Het is letterlijk een pauperregeling. Er zit geen enkele goede stimulans in die regeling ...

Ik zal hier wel één van de weinigen zijn, maar daar ben ik het grondig mee eens.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
1 uur terug, Ward van der Put zei:

CBS StatLine: Zelfstandigen; inkomen, vermogen, kenmerken

 

Merk op dat de mediaan meestal (veel) lager is dan het gemiddelde.

 

Denk dat de getallen een beetje aan de lage kant zijn omdat er ook hobby ondernemers tussen zitten, die een bedrijfje zijn gestart om wat te doen hebben, maar niet naar winst streven omdat hun partner de kost verdiend.

 

Met alleen de "zelfstandige, voornaamste inkomen" optie filter je deze er niet uit, omdat het op persoonsniveau is, en het best het enige inkomen van die persoon kan zijn, als deze verder huisvader/moeder is.

Als je wat verder filtert, en alleen de ondernemers toont die binnen het gezin ook hoofdkostwinnaar zijn, krijg je het volgende overzicht:

 

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84466NED/table?dl=3F9B2

 

Mediaan inkomen van een zzp'er is daarbij 42k.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

Ach ja die afbouw wordt tot 2028 uitgesmeerd vanwege de verkiezingen.. net als de hypotheekrente aftrek die zou ook in 22 jaar ofzo met een kwart procent per jaar worden afgebouwd en de pensioenleeftijd zou in 15 jaar of zoiets omhoog kruipen allemaal maatregelen gestart in (pre-)verkiezingsjaar. Zodra het volgende kabinet er zat ging het naar reeële termen terug.. dus de zelfstandigenaftrek zit ook in 2023 al op 3200 als ie blijft.. want na de verkiezingen gebeurd er voor 2022 nog niks maar in aanloop naar 2023 zal blijken dat Coronasteun toch wel veel heeft gekost en dat de zelfstandigenaftrek nog steeds ongewenste prikkels geeft en ondernemers zijn heel erg geholpen dus moeten ze ook de rekening betalen. blablabla.. enz enz woorden van die strekking.

 

Enige wat ik niet begrijp is dat het kabinetten / de overheid de afelopen 20 jaar alles eraan gedaan heeft om ondernemerschap te stimuleren

- Middenstandsdiploma is afgeschaft (wat op het laatst al niet veel meer was dan het veterstrik diploma voor ondernemers)

- Jaarlijkse kosten KvK afgeschaft want die 50 euro jaarlijks was onnodig belastend voor kleine ondernemers. (en 2 jaar later is om de KvK blij te maken toch weer een eenmalig inschrijfgeld gekomen, ook om te voorkomen dat elke "lemonade stand" ook maar een kvk aanvroeg omdat het toch gratis was)

- BV startkapitaal moest eraf, want belemmerend voor ondernemerschap. 

 

Vervolgens stromen er hordes mensen in een onderneming en dan gaan we aan de andere kant lopen miepen en piepen over

- zelfstandigenaftrek is opeens een "perverse prikkel"

- arbeidsrecht en schijnzelfstandigheid, a.k.a drama dossier VAR vs DBA modelovereenkomsten

gisteren een artikel over hoe de belastingdienst de duur en omvang van de opdrachten ook opeens onderdeel van de modelovereenkomsten te maken..

https://www.zipconomy.nl/2020/08/belastingdienst-smokkelt-duur-en-omvang-opdracht-in-modelovereenkomsten/

 

Dus de overheid voert zwalkend beleid en de mensen die gebruik maken van de regels door ondernemer te worden op basis van al die versoepelingen die er zijn noem je dat profiteurs en schijnzelfstandigen..
Er is er maar een schuldig aan al 10 jaar zwalkend beleid rondom fiscaliteit en arbeidsrecht in relatie tot ondernemers ze creeren zelf de probleem groepen omdat tot 2016 hadden de werkgevers hun VAR-WUO boterbriefje waardoor zij niet de pijn voelde van schijnzelfstandigheid en sinds 2016 zouden ze dat wel moeten gaan voelen maar er is tot nu toe nog geen (breed) uitvoerbaar en handhaafbaar beleid. Er zijn een paar duizend modelovereenkomsten goedgekeurd maar je bent niet verplicht ze te gebruiken en inviduele zaken is men nog niet op aan het handhaven.. tsja en met bijna 1 miljoen individuen a.k.a zzp-ers blijft er ook weinig te handhaven over behalve dan de deliveroos en andere grootschalige constructies die zijn aangepakt.. maar ja de impact daarvan beperkt zich tot dat soort grote partijen die bewust de rand van de wet hebben opgezocht.. net als wat booking.com deed met de NOW regeling en dan kunnen wij allemaal de morele pet (of keel) opzetten dat dat zo niet hoort.

Maar dat is toch wel een kenmerk van ondernemerschap.. de meeste hebben het liefst zo min mogelijk regeltjes maar de regeltjes die er zijn pas je dan wel zoveel mogelijk in je eigen voordeel toe..

En op zzp niveau gebeurd dat met de electrische auto's met lage of geen bijtelling, motorfietsen zonder bijtelling of  heel weinig, elektrische fietsen en sommige een Camper die als rijdend kantoor wordt opgevoerd maar vooral toch in de vakanties echt wordt gebruikt en voor woon werkverkeer is het ook wel te doen..

 

Kortom eerst maar eens met echt samenhangend beleid komen, dan hoeven we niet te reageren op dit soort babyscheetjes dat de zelfstandigenaftrek nog een 2000 euro verder wordt afgebouwd.. Dat gaat echt geen enkele ondernemer overtuigen om te stoppen of beter zijn best te gaan doen..

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Roel J zei:

Dus de overheid voert zwalkend beleid en de mensen die gebruik maken van de regels door ondernemer te worden op basis van al die versoepelingen die er zijn noem je dat profiteurs en schijnzelfstandigen..

 

Dan ga je er nog van uit dat al die mensen daar zelf voor kiezen. Er zijn heel wat ZZPers bijgekomen omdat zelfstandigheid hun enige optie was om hun beroep of zelfs een beroep voort te zetten. In de logistiek, in de bouw, in de horeca, in beauty, in de gezondheidszorg, in het onderwijs, in de media, in kunst en cultuur...

 

Je ziet de laatste jaren in sectoren met schaarste (IT, bouw) dat werkgevers weer mensen in dienst nemen, maar dan kiezen ze uiteraard jonge gezonde goed opgeleide mensen.

 

Dat mensen in zelfstandigheid profiteren van diverse voorzieningen, maakt hen geen profiteurs. Zeker niet aan de onderkant, waar schrapen noodzaak is. 

 

Het is een ontwikkeling die moeilijk terug te draaien is, na circa veertig jaar heilig geloof in de marktwerking. Dat zal toch een-of-andere vorm van regulering vergen, waardoor er een bodem in de arbeidsmarkt gelegd wordt die werkelijke zelfstandigen in staat stelt zonder talloze handouts in hun bestaan te voorzien en hun bijdrage aan de samenleving te leveren. En zelfs dan blijven er waarschijnlijk keuterboertjes bestaan die kiezen om als mode-ontwerper, muzikant, tolk, acteur, software developer of journalist een bestaan in de financiële onderklasse te leiden. Totaal onafhankelijk, zonder enige schijn van schijnzelfstandigheid.

 

Maar neem die onderwijzers, bezorgers, gezondheidswerkers, koks, serveersters, metselaars, naaisters en IT-consultants die voor een baas werken dan weer gewoon in dienst. Dat zijn toch al geen banen voor het leven meer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
6 uur geleden, TwaBla zei:

Volgens mij struikel je een beetje over je eigen opwinding. 

 

Er bij mij geen enkele noemenswaardige opwinding over dit nieuwsfeit. Het is interessant, meer niet.

En niks struikelen: er staat precies wat ik bedoel, "als je begrijpt wat ik bedoel..":face-blowing-a-kiss:

 

6 uur geleden, TwaBla zei:

Wat is vermeende schijn?

 

Schijn die geen schijn is, maar alleen ten onrechte beschouwd wordt als schijn, zoals de meeste vermeende schijnzelfstandigen die gewoon bewust en weloverwogen zelfstandige zijn. 

 

De echte schijn zit m bij het waanidee dat het huidige arbeidsrecht nog langer houdbaar is, en de zekerheid die dat werknemers biedt. Dat laatste gaan werknemers door Corona aan den lijve ondervinden 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.