Jump to content
Angel26
Verberg

Sponsoring

Ik doe een sport waarbij ik sponsors nodig heb. De bedrijven willen allemaal een factuur uitgeschreven hebben maar hoe doe ik dat als particulier? Kan ik dat uitschrijven als particulier?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 1
Posted (edited)

Mod-Comment: dit topic is vanwege ondernemersrelevantie vooralsnog toegestaan, totdat 'particuliere' Vraagsteller het gewenste antwoord heeft, waarna het topic eventueel gesloten kan worden, maar blijft bestaan.

Beste Angel26

Wellicht wordt Hier jouw vraag beantwoord?

Edited by Hans van den Bergh
tekst aangepast n.a.v. mod-rapport

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

• 0
Posted (edited)

Met de sportclub die ik sponsor heb ik een simpel contract  gesloten in de trant van:

"henkh betaalt jaarlijks bedrag xxx aan de club en de club zorgt als tegenprestatie voor ......."

Met mijn vorige bedrijf sponsorde ik ook soms particulieren die iets "bijzonders" deden bijvoorbeeld een expeditie naar verweggiestan. Ik zorgde dan voor fotorolletjes en het afdrukken en als krantjes er iets over vermelden zorgden ze voor naamsvermelding daarvan. Gewoon op een simpel kattebelletje met 2 krabbels eronder. uiteraard zonder btw vermeldingen of berekeningen.

Zette geen zoden aan de dijk voor mij maar gewoon vanwege de gunfactor.  Nooit problemen mee gehad. 

edit: zet er boven gewoon sponsorovereenkomst en vermeld nergens "factuur"

Edited by henkh
toevoeging

• 0

Je kunt een factuur uitschrijven als particulier, je mag alleen geen btw in rekening brengen.

Online staat dit nog wel eens verkeerd uitgelegd, vermoedelijk omdat de factuur in de wet (vrijwel?) alleen wordt besproken in het kader van omzetbelasting. Mensen gaan daardoor de verplichtingen van de omzetbelasting op alle facturen projecteren, maar dat is onzin.

Als bedrijven echter gaan zeggen dat ze een factuur moeten hebben, dan snappen ze mogelijk niet hoe sponsoring werkt en mogelijk niet hoe boekhouden werkt (of ze denken zo alles overzichtelijk te houden voor hun boekhouder). Verwacht daarom dat je nog wel met je sponsors aan de telefoon hierover aan de telefoon zult hangen.

Is er een geschreven sponsorovereenkomst?

Dat dit forum een ondernemersforum is, bijt jou trouwens ook; is er niet ergens een topsportersplatform waar ze je hiermee beter kunnen helpen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 1
1 uur terug, Branko Collin zei:

Dat dit forum een ondernemersforum is, bijt jou trouwens ook; is er niet ergens een topsportersplatform waar ze je hiermee beter kunnen helpen?

De particuliere sporter vraagt ernaar omdat de ondernemers aan de andere kant van de overeenkomst willen weten hoe het zit. Was dezelfde vraag gesteld door de ondernemer aan de andere kant, had niemand bezwaar gehad. Zoek maar eens, deze kwestie is al een paar keer besproken vanuit ondernemersperspectief. Lokale ondernemers die een voetbalteam willen sponsoren, bijvoorbeeld.

Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

• 1

Mijn fout, het ondernemersperspectief is inderdaad óók nuttig, al is het maar opdat je je in de ondernemers kunt verplaatsen met wie je moet onderhandelen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.