• 0

Oninbare factuur na uitspraak rechter – btw suppletie – 1a of 5b?

(Ik had dit topic al even gelezen, maar dat beantwoord nog niet mijn vraag: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55433-btw-op-oninbare-vordering-wijziging/#comment-551610)

 

Beste HLers, even een btw vraagje:
In 2019Q1 deed de kantonrechter uitspraak over een vordering die ik op een debiteur had. Alle facturen werden toegekend behalve de laatste (meerwerk)factuur.
Normaal zou ik gewoon een creditfactuur met de datum van de uitspraak inboeken, maar: in 2019Q1 heb ik geen omzet gemaakt. In 2019Q2 en daarna wel, meer dan de af te boeken vordering. 
Maar als ik het goed begrijp moet ik de btw direct in hetzelfde kwartaal aftrekken als die waarin de vordering oninbaar wordt (in dit geval datum vonnis rechter)? (Zie ook dit artikel van de Belastingdienst.)
In 2019Q1 kan ik de btw toch niet aftrekken in ‘1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief’ van mijn btw aangifte, want dan zou de ontvangen btw over dat kwartaal negatief worden omdat ik geen omzet maakte?
Moet ik de btw dan als voorbelasting opgeven (‘5b. Voorbelasting’) in 2019Q1?

Alvast bedankt!
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Quote

Hoe terugvragen?

Het bedrag van de teruggaaf verwerkt u in de aangifte over het tijdvak waarin de oninbaarheid is ontstaan of de 1-jaarstermijn is verstreken. U vult het bedrag dat u terugvraagt in als negatieve omzet en negatieve btw bij vraag 1a of vraag 1b van uw btw-aangifte.

 

Belastingdienst.nl: Teruggaaf door oninbare vorderingen

Link naar reactie
  • 0

Best arjb

 

wat vind je onduidelijk aan deze alinea uit de link van ward.

 

Hoe terugvragen?

Het bedrag van de teruggaaf verwerkt u in de aangifte over het tijdvak waarin de oninbaarheid is ontstaan of de 1-jaarstermijn is verstreken. U vult het bedrag dat u terugvraagt in als negatieve omzet en negatieve btw bij vraag 1a of vraag 1b van uw btw-aangifte.

 

Ja, je kunt op een suppletieaangifte zeker een negatief bedrag invullen en volgens mij het tegenwoordig ook op de gewone aangifte.. (via de belastingdienstportal)

Link naar reactie
  • 0

OK, dankjewel, duidelijk. Ik had het suppletieformulier al even uitgeprobeerd en zag inderdaad dat je daar een negatief bedrag kunt invullen onder 1a.
Wat mij een beetje op het verkeerde been zette is dat ik in sommige artikelen over de nieuwe regels van btw teruggaaf sinds 1-1-2017 zag staan: 'btw op oninbare vorderingen afboeken onder 1a, 1b of 5b'. Dat '5b. voorbelasting' is dus kennelijk niet meer aan de orde (voor de leveranciers-zijde).

Arjan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.