• 0

Dropshipping (verzameltopic) met zo min mogelijk gedoe

 

Dropshipping is een manier om zonder grote investeringen een eigen bedrijf te beginnen. Bespaar jezelf de kosten van een e-commerce guru die vanaf een tropisch eiland dure adviezen verkoopt en vertel elkaar wat wel en niet werkt op dit GRATIS forum. Maak geen reclame voor jezelf of leveranciers in je berichten. Je mag wel een backlink plaatsen in je signatuur.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Valkuilen volgens ICT Recht, gepubliceerd in 2016.

 

Quote

Nadelen en risico’s

 

Als webshop ben je wel juridisch verantwoordelijk en aansprakelijk tegenover de consument. Daarom is het belangrijk om met de leverancier goede en afspraken te maken over de volgende onderwerpen:

 

  • Productaanbod <>
  • Levertijd, transporteur en aansprakelijkheid <>
  • Herroepingsrecht <>
  • Wie is verantwoordelijk voor garantie? <>

 

Dropshipping kan een aantrekkelijke en succesvolle constructie zijn. Maar het is belangrijk om goede en duidelijke afspraken te maken met de leverancier. Gebruikelijk is ook het opnemen van een boete als de gemaakte afspraken niet nageleefd worden. 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Rijder42 zei:

 

Belangrijk ook om het verschil te weten tussen het echte CE keurmerk en het Chinese neplogo: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/24/zie-jij-het-verschil-tussen-het-europese-en-het-chinese-ce-label/

Alleen het goede logo zegt niet zoveel. Als importeur /dropshipper moet je ook een technisch constructie dossier hebben en bij elk apparaat een door jou getekende verklaring van overeenstemming leveren.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Dropshipping kan een aantrekkelijke en succesvolle constructie zijn. Maar het is belangrijk om goede en duidelijke afspraken te maken met de leverancier. Gebruikelijk is ook het opnemen van een boete als de gemaakte afspraken niet nageleefd worden.

Dat is meteen de valkuil, er wordt gedropshippinged van uit China of daar uit de buurt. Dus duidelijke afspraken zijn er nooit, (coronageval bijv.) en met een boete hoef je daar natuurlijk niet aan te komen. Dus de keuze lijkt me snel gemaakt, ik zie er niks in in ieder geval.

 

Mocht je een glazen bol hebben en je weet welk product als een raket gaan, koop een container vol en ga er mee op de markt staan. Gezellig.. en voor een paar tientjes heb je een kraampje en je loopt lekker binnen. Beetje e- commercie erbij kan dan ook geen kwaad, je hoeft het alleen maar op te sturen. Ondernemen is nu eenmaal nemen van risico, wachten totdat je de opdracht krijgt om te leveren dan ijl je wekenlang achter, alleen maar armoede.

 

Succes,

 

 

Link naar reactie
  • 2
Op 29-8-2020 om 13:29, TwaBla zei:

Dropshipping is een manier om zonder grote investeringen een eigen bedrijf te beginnen.

 

Nee.

 

Dropshipping is een manier om je logistiek te regelen. In plaats van dat het product van de leverancier naar jouw magazijn/winkel verzonden wordt, verstuurt jouw leverancier het naar jouw klant. Daarmee sla je dus je eigen magazijn over.

 

Doe je alles via dropshipping, dan zou je niet zelf een magazijn nodig hebben. Ja, dat spaart wellicht een grote investering uit. Maar als je denkt dat je magazijn en voorraad de grootste investeringen zijn die je moet gaan doen om succesvol te zijn dan verklap ik je alvast dat je van een koude kermis thuis gaat komen. 

 

Een kleine 9 jaar terug heb ik ook eens iets over dropshipping geschreven en ik denk dat dat nog redelijk actueel is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Wouter Hol zei:

Een kleine 9 jaar terug heb ik ook eens iets over dropshipping geschreven en ik denk dat dat nog redelijk actueel is.

 

Kun je nagaan hoe ver vooruit dat was!

 

Je hebt helemaal gelijk, maar vanuit de Alifamilie worden nu connecties gelegd om het heel makkelijk te maken een dropshipshop te beginnen. Het aantal startende ondernemers dat dropshipt is binnen een jaar van enkele tientallen gegroeid naar enkele duizenden. Vooral dankzij dropshipgoeroes die selfies maken aan de rand van een zwembad op Bali. Dus het is nu actueler dan ooit.

 

Toch een citaat van Hol over voorraad en opslag.

 

Quote

In Europa hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 14 dagen retour te zenden, zonder opgave van reden. De winkel (jij!) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval; jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.

 

aangepast door Wouter Hol
Heb het artikel en het citaat daaruit even aangepast naar hedendaagse, Europese wetgeving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Het aantal startende ondernemers dat dropshipt is binnen een jaar van enkele tientallen gegroeid naar enkele duizenden.

Bron?

Je kunt als al dan niet jonge of oude en startende of ervarener ondernemer ook prima affiliate, online marketeer, webshop manager of dropshipper worden voor een lokale, regionale of Europese winkelier, groothandel of fabrikant. Gratis (niet op eigen kosten) terugsturen kun je met de nodige juridische voorzorgsmaatregelen uitsluiten en over retourzendingen (goederen) kun je met een leverancier ook afspraken maken.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
Quote

Gratis (niet op eigen kosten) terugsturen kun je met de nodige juridische voorzorgsmaatregelen uitsluiten en over retourzendingen (goederen) kun je met een leverancier ook afspraken maken.

De meeste goederen komen toch uit China en buurlanden, goedkoop met C   E  in plaats van (CE) keurmerk. Hoe krijg je die goederen gratis terug gestuurd, en zijn er met Chinezen concrete afspraken te maken? Ik moet de eerste nog tegen komen, een refund is het hoogst haalbare na vele conversatie`s.  Ik zit in een arm land en natuurlijk heel veel Chinese winkeltjes, iets fatsoenlijks zit er niet in en garantie tot aan de deur.

 

Bovendien wordt A.E. al meer bezocht dan Google, dus hoe kan je dan nog gaan concurreren? Tja, 10 jaar geleden of zo maakte je nog wel kans, maar nu in deze pandemie tijden zie ik het heel somber in.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kopieer of lees (begrijp) dan ook het begin van de alinea van mijn post. Internationaal (wereldwijd) en elektronica lijkt mij niet wederverkopen met zo min mogelijk gedoe. Er zijn voldoende mogelijkheden (kansen) met minder risico en dichter bij huis is mijn boodschap.

 

Is jouw perspectief dropshipping van China of Azië naar Noordwest-Afrika? Voor de meeste lezers hier zal dat dan in ieder geval als doelmarkt Noordwest-Europa zijn.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Is dat geen nepnieuws? Of zijn dat geen statistieken die nu makkelijk verkeerd uitgelegd worden?

 

Verklaring van de stijging aantal ingeschreven bedrijven van 2020 Q2 naar 2020 Q3? Daar zie ik namelijk wél duidelijk een sprongetje!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Is dat geen nepnieuws? Of zijn dat geen statistieken die nu makkelijk verkeerd uitgelegd worden?

 

De uitleg stond erbij toch? Door Corona gaan we met zijn allen meer online bestellen  en alleen op je zolderkamertje een website runnen is prima voor social distancing.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Quote

is jouw perspectief dropshipping van China of Azië naar Noordwest-Afrika? Voor de meeste lezers hier zal dat dan in ieder geval als doelmarkt Noordwest-Europa zijn.

Als er een Portugese uitvoering van HL was in Brazilië dan zouden de meeste lezers daar HL lezen natuurlijk. Amerika heeft Banggood  en in Europa rukt A.E ook al aardig op.  Dan is het logisch dat dropshipping niet meer concurrerend is in de meeste gevallen, het reikt over heel de wereld.

Dichter bij huis, weinig rompslomp, goedkoop aan de slag, groot slagingskans. Kunt u mij vertellen waar dat te vinden dichter bij huis? Vandaar dat veel mensen op hun zolderkamertje gaan dropshippen, niet geschoten is altijd mis.

 

Het doet me denken aan mijn jeugdtijd dat dropshippen, ik deed dat toen eigenlijk al maar dan anders. Ik leverde spullen waar mensen mij om vroegen, ik had een groot netwerk en ging altijd op pad om opdrachten en aanvragen te vergaren. Mijn mooiste fonds was tuinen in nieuwbouwwijken, ik nam een boekwerk mee met mooie foto`s van velen planten en ging de wijken in. In mijn oude VW transporter T5 met  een mooie bloemdecoratie op de zijkant, vooral in het week-end als iedereen in de tuin aan het prullen was. De ene bestelling na de andere volgde en toen kwam het idee om gewoon Hovenier te worden.  Ja, dat kon toen nog.

 

Ik hou meer van een structurele aanpak, meer zorgen en stress en kost ook een beetje meer, maar als je het goed doet schiet het ook meer op. Dat is mijn boodschap.

Link naar reactie
  • 1

Het gebruik van dropshipping is zelf niet erg, het probleem ontstaat als het gebruikt wordt door personen die geen idee hebben wat ze doen of doelbewust de boel slecht afhandelen.

 

Ik zit ook in diverse Facebook groepen voor verkopers op bol, amazon en speciale dropshipping groepen en wat mij vooral opvalt is dat groot deel geen idee heeft wat ze doen.

 

- belasting betalen? waarvoor dan en vooral ook over welk bedrag.

- bij dropshippers zie je vaak dat ze geen idee hebben over gevolgen als ze vanuit buiten Europa dropshippen. b.v. over invoer kosten voor hun/de klant.

- geen idee wat de rechten van de klant zijn, wil de klant retourneren denken ze dat ze een adres  van hun dropshipper in China kunnen geven en de NL klant dan daarheen retour kunnen laten versturen. of bij garantie naar die Chinese leverancier kunnen verwijzen.

- geen idee over hun aansprakelijkheid voor de producten die ze verkopen. Veel zaken met elektronica die ondeugdelijk blijkt of gevaarlijk kinderspeelgoed. zie daar nog wel eens vragen voorbij komen als het misgegaan is en ze wanhopig zijn en niet meer weten wat te doen.

 

Veel van dat soort verkopers komen en gaan en slechts een enkeling krijgt het onder controle en groeit daarna door naar een serieuze verkoper.

Maar die komende en gaande verkopers richten veel schade aan, niet zelden onder invloed van de al genoemde guru's die weinig tot niks vertellen over de wetten, regels en risico's.

 

Maar wat hiervoor de oplossing is is een moeilijke.

 

Zelf gebruik ik nu geen dropshipping, maar heb voor bepaalde uitbreiding van mijn assortiment dit wel in overweging maar dan wel enkel met Europese dropshippers waar je goed contact mee kan onderhouden en vooraf ook eens langs kan gaan om kennis te maken en te zien hoe ze werken en waarmee je dus een fatsoenlijke band kan opbouwen en duidelijke afspraken maken.

Mijn bedrijf valt of staat immers met de betrouwbaarheid van partners/leveranciers waarmee ik werk. dat geld overigens ook voor normale leveranciers waar ik laatst ook van 1 (tijdelijk) afscheid genomen heb omdat hij (momenteel) niet de kwaliteit en betrouwbaarheid kon bieden die voor mij noodzakelijk is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Highio zei:

Is dat geen nepnieuws? Of zijn dat geen statistieken die nu makkelijk verkeerd uitgelegd worden?

 

Volgens mij loop ik al een tijdje te roepen dat dit er aan stond te komen. In de VS was dit immers al even bezig.

 

De voorhoede heeft het lesje geleerd en is nu aan het guruën geslagen vanuit Bali en Thailand, met als gevolg dat heel veel studenten en middelbare scholieren nu zijn gaan kopiëren.

 

Duidelijke handhaving van Europese regels kan de ergste gevolgen bestrijden. Gewoon consumentenrecht handhaven. En duidelijke voorlichting via forums zoals HL.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Volgens mij loop ik al een tijdje te roepen dat dit er aan stond te komen. In de VS was dit immers al even bezig.

 

Verschil is wel dat consumenten in de VS stukken beter beschermt zijn tegen dropshippers die hun verplichtingen niet nakomen.

Een telefoontje naar de bank, en de creditcard betaling wordt gestorneerd.

 

De praktijken hier worden mede mogelijk gemaakt door het gegarandeerde karakter van iDeal betalingen...

Misschien dat daar eens wat aan gedaan zou moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is op zich wel boeiend, want je ziet echt trends. Die beginnen vaak in de VS en waaien dan over naar Europa. En dan duiken ze op in dit forum, omdat iemand ineens vragen stelt over private labeling, over proteïne poeders, over energy shakes en bars.

 

De opkomst van dropshipping is een paar versnelling omhoog gegaan omdat de Alibaba group wat instrumenten en API's heeft gemaakt waardoor starters in de VS en Europa producten via een soort plugin in hun shop kunnen aanbieden, en van daaruit promoten op Facebook of Instagram. Hoewel ik ze via Google Adwords overal zie opduiken.

 

Die versnelling wordt versterkt door diverse zgn dropship- en ecommerce-academies van voorgaande lichtingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Jammer dat 2019 Q2, Q3 en Q4 niet in de staafdiagram staan. Ik vraag me nog altijd af of deze statistiek representatief is.

 

Leestip is de innovatietheorie achter 'early adopters' (Rogers) of 'sneezers' (Seth Godin) afhankelijk van welke marketingschool je bent. Dikwijls zijn dit (die vroege gebruikers of omarmers) jonge mannen. Dat werkt hier ongetwijfeld ook verklarend.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Jammer dat 2019 Q2, Q3 en Q4 niet in de staafdiagram staan. Ik vraag me nog altijd af of deze statistiek representatief is.

 

Je leest 'm misschien niet goed. Het is van alle getoonde kwartalen een momentopname. Hoeveel bedrijven zijn er in kwartaal 1, en hoeveel zijn er in kwartaal 3? Het zijn dus niet de starters van elk kwartaal apart. En het zijn alleen de bedrijven met dropshipping in hun beschrijving, dus het werkelijk aantal ligt (veel) hoger.

 

Hadden ze op coach gezocht, dan waren het er tienduizenden geweest. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.