• 0

bedrijfsmiddel onttrekken eenmanszaak

Als eenmanszaak heb ik een bedrijfswagen ingevoerd uit Duitsland, BTW is door de verkoper in Duitsland afgedragen, netjes BPM betaald, zelf in Nederland geen BTW terug gevraagd en een aantal jaren geprobeerd omzet te genereren. E.e.a slaat niet aan, de afschrijving is hoger dan de uiteindelijke omzet. Ik wil het bedrijfsmiddel voor een marktconforme  prijs aan de zaak onttrekken en prive overnemen. De accountant adviseert dit omdat de belasting lastig kan doen omdat mijn onderneming nu nog steeds verlies draait.  Hij zegt eveneens dat ik bedrijfsmatig wel nog 21 % btw moet afdragen, terwijl ik  in het verleden bij aankoop niks van de belastingdienst heb teruggevorderd. Kortom: bij aankoop geen BTW teruggevorderd en nu bij verkoop wel? Is dit wel juist ; ik kom tegenstrijdige berichten tegen maar wil voor alles problemen voorkomen .        

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, dat lijkt me inderdaad vreemd. Als je de BTW niet hebt teruggevraagd, dan is de auto voor de omzetbelasting altijd al privé geweest. Dan is BTW-heffing bij de verkoop niet aan de orde.

 

Je zou dit overigens misschien kunnen controleren door te kijken voor welke waarde de auto destijds in de boeken is gezet. Is dat inclusief of exclusief BTW geweest?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, meander1960 zei:

Ik wil het bedrijfsmiddel voor een marktconforme  prijs aan de zaak onttrekken en prive overnemen. De accountant adviseert dit omdat de belasting lastig kan doen omdat mijn onderneming nu nog steeds verlies draait.

Heeft de accountant ook aangegeven dat het gewoon toegestaan is om de auto naar privé te halen?

 

Ik dacht dat dat niet zomaar mocht. Rij je nog zakelijk met de bedrijfsauto? Heb je naast de afschrijving ook de kosten op de zaak gezet? En de btw van die kosten teruggevorderd?

 

https://www.bghaccountants.nl/2018/kan-ik-mijn-auto-naar-prive-halen/

 

Uiteraard kun je wel altijd de bedrijfsauto verkopen aan een ander. Maar naar privé trekken is niet altijd mogelijk.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, prinsrachid zei:

Nee, dat lijkt me inderdaad vreemd. Als je de BTW niet hebt teruggevraagd, dan is de auto voor de omzetbelasting altijd al privé geweest.

Wil je daarmee zeggen dan elk bedrijfsmiddel waarvan je de btw vergeet terug te vragen privé bezit is geworden ?

Als je kosten maakt voor je bedrijf, mag je de btw terugvragen en moet je ontvangen btw verplicht afdragen,

 

2 uur geleden, meander1960 zei:

De accountant adviseert dit omdat de belasting lastig kan doen omdat mijn onderneming nu nog steeds verlies draait. 

Waarom ? ... met de verkoop genereert de onderneming weer eens wat extra omzet.

 

2 uur geleden, meander1960 zei:

Hij zegt eveneens dat ik bedrijfsmatig wel nog 21 % btw moet afdragen, terwijl ik  in het verleden bij aankoop niks van de belastingdienst heb teruggevorderd.

Waarom ? ... er is toch Duitse btw betaald (en afgedragen door de verkoper).

 

Je betaalt Nederlandse btw als de (tweedehands) auto als nieuw wordt beschouwd.

Vaste regel is dat een auto jonger dan 6 maanden en 6000km wordt beschouwd als nieuw voor de btw.

Of dat hier van toepassing is, weet u zelf het beste.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Wil je daarmee zeggen dan elk bedrijfsmiddel waarvan je de btw vergeet terug te vragen privé bezit is geworden ?

 

Met betrekking tot de auto: ja. Voor de omzetbelasting is het namelijk keuzevermogen, tenzij je de auto 100% zakelijk of 100% privé gebruikt. Maar daar zal de vragensteller uitsluitsel over moeten geven. In de meest realistische gevallen zal het keuzevermogen zijn en het niet terugvragen van de BTW lijkt me aan te geven dat er gekozen is om de auto privé te etiketteren voor de omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, prinsrachid zei:

In de meest realistische gevallen zal het keuzevermogen zijn en het niet terugvragen van de BTW lijkt me aan te geven dat er gekozen is om de auto privé te etiketteren voor de omzetbelasting.

Houdt dat dan ook in dat je geen btw terug gevraagd mag hebben over de kosten aan de auto (onderhoud/apk)? Of staat dat er dan los van?

 

Even afgezien van etikettering voor de omzetbelasting... als de auto geetiketteerd is als zakelijk voor de inkomstenbelasting (en dat lijkt ie mij gezien er afgeschreven wordt), dan zou heretiketteren alleen mogelijk zijn onder bijzondere omstandigheden (vrijwel geen zakelijk gebruik meer). Dat zou TS dan ook nog even aan moeten geven (hoe de verhouding van het gebruik ligt prive/zakelijk).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Houdt dat dan ook in dat je geen btw terug gevraagd mag hebben over de kosten aan de auto (onderhoud/apk)? Of staat dat er dan los van?

 

Klopt. De auto is dan privé geëtiketteerd voor de omzetbelasting, dus onderhoud, brandstof en verzekering blijven dan ook buiten de omzetbelasting. Maar in het geval dat er wél zakelijk geëtiketteerd zou zijn geworden, dan had er ook gecorrigeerd moeten worden voor privégebruik (1,5% of 2,7% van de cataloguswaarde).

 

Maar het kan zijn (en daar lijkt het op) dat de auto wél voor de inkomstenbelasting zakelijk is geëtiketeerd. De btw die via de omzetbelasting niet is teruggevraagd, wordt dan een kost voor de inkomstenbelasting. De auto komt dan ook inclusief btw op de balans te staan.

 

1 uur terug, Rik · zei:

dan zou heretiketteren alleen mogelijk zijn onder bijzondere omstandigheden (vrijwel geen zakelijk gebruik meer).

 

Ja, klopt inderdaad. De meningen hierover zijn een beetje verdeeld vanwege de afwijking van de normale verplichte heretiketteringsregels (minder dan 10% of meer dan 90% zakelijk). Bij de auto heb je éigenlijk alleen verplichte heretikettering naar zakelijk als er minder dan 500 km privé gereden wordt, maar de andere kant op geldt dat niet. Al is er verwarrend genoeg onlangs wel een rechtzaak geweest waarbij de rechter ongevraagd de regels op eigen houtje ging zitten maken waarbij er ook verplicht geheretikeerd naar zakelijk zou moeten worden, als er minder dan 500 km privé gereden wordt. De fiscus lijkt zich hier echter vooralsnog niet veel van aan te trekken.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

O, en als het zakelijk verbruik van de auto gelijk blijft dan is het ook van belang hoe lang de auto al zakelijk vermogen is. Zolang je b.v. je belasting aanslagen nog terug kunt draaien, kun je (dus met wat moeite van het bezwaar maken tegen voorgaande aanslagen) de zakelijke etiketering omzetten naar prive (met terugwerkende kracht). Het zal dus wel behoorlijke impact hebben in de voorgaande jaren als dat het geval is en je daarvoor kiest.

 

Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

Link naar reactie
  • 0

Teveel mitsen en maren ... voor een gerichter advies wordt het tijd dat meander1960 wat meer informatie gaat geven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, prinsrachid zei:

Nee, dat lijkt me inderdaad vreemd. Als je de BTW niet hebt teruggevraagd, dan is de auto voor de omzetbelasting altijd al privé geweest. Dan is BTW-heffing bij de verkoop niet aan de orde.

 

Je zou dit overigens misschien kunnen controleren door te kijken voor welke waarde de auto destijds in de boeken is gezet. Is dat inclusief of exclusief BTW geweest?

De waarde is exclusief BTW de boeken in gegaan.  Ik heb getracht met verhuur omzet te genereren, dit gaat maar moeizaam vandaar advies accountant etc. 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Rik · zei:

Heeft de accountant ook aangegeven dat het gewoon toegestaan is om de auto naar privé te halen?

 

Ik dacht dat dat niet zomaar mocht. Rij je nog zakelijk met de bedrijfsauto? Heb je naast de afschrijving ook de kosten op de zaak gezet? En de btw van die kosten teruggevorderd?

 

https://www.bghaccountants.nl/2018/kan-ik-mijn-auto-naar-prive-halen/

 

Uiteraard kun je wel altijd de bedrijfsauto verkopen aan een ander. Maar naar privé trekken is niet altijd mogelijk.

Ja, dit was mogelijk maar wel marktconform. De auto is tot voor kort nog in de verhuur geweest. Afschrijving en kosten idd op de zaak. De accountant zegt dat jaren verlies een reden voor de belasting is om een ondernemening te beeindigen. Verlies( 1 jaar) is nu nog te overzien maar op langere termijn problematisch.  

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Cosara zei:

Wil je daarmee zeggen dan elk bedrijfsmiddel waarvan je de btw vergeet terug te vragen privé bezit is geworden ?

Als je kosten maakt voor je bedrijf, mag je de btw terugvragen en moet je ontvangen btw verplicht afdragen,

 

Waarom ? ... met de verkoop genereert de onderneming weer eens wat extra omzet.

 

Waarom ? ... er is toch Duitse btw betaald (en afgedragen door de verkoper).

 

Je betaalt Nederlandse btw als de (tweedehands) auto als nieuw wordt beschouwd.

Vaste regel is dat een auto jonger dan 6 maanden en 6000km wordt beschouwd als nieuw voor de btw.

Of dat hier van toepassing is, weet u zelf het beste.

 

Idd ook in mijn optiek zeker na het lezen van enkele artikelen https://www.vanoers.nl/nieuws/belastingadvies/overdracht-auto-naar-prive/

en https://www.btwadvies.com/sites/default/files/pub16/Auto naar privé, wat met de btw.pdf

BTW afdragen in Duitsland was part of the deal juist  om niet teveel onnodig gedoe te krijgen. Bij invoer BPM betaald en inmiddels 4 jaar verder maar nu ivm "verkoop" naar prive een dilemma. Verkoop is relatief natuurlijk omdat het een eenmanszaak aangaat.De auto staat daarvoor ook niet geregistreerd op de bedrijfsnaam maar op mijn naam. 

De auto was ouder dan 6 maanden en ruim 30.000 km op de teller.

Link naar reactie
  • 0

Als de auto een bedrijfsmiddel voor de verhuur was wat je niet prive hebt gebruikt dan lijkt me de overschrijving geen probleem. Geen privegebruik en geen bijtelling betaald hebben is daarin wel van belang want dan was het verplicht zakelijk vermogen. Als je nu besluit de auto niet meer te verhuren en privé te gebruiken ontstaat er een nieuwe situatie en wordt het keuzevermogen.. Dus kun je volgens mij de auto naar privé halen.

En ja daar hoort ook BTW heffing bij, dat er bij import "niet moeilijk" is gedaan over btw. Betekent niet dat bij verkoop ook niet moeilijk hoeft te worden gedaan. Er wordt een bedrijfsmiddel verkocht en daarover moet btw geheven worden. Ook als de overdracht naar privé is vanuit een eenmanszaak.. Toen de auto op jou naam werd gezet maar alle kosten zakelijk werden gedragen ben je ook niet begonnen over dat het natuurlijk maar relatief was dat onderscheid.. Fiscaal is de auto nu zakelijk. Fiscaal mag je opnieuw kiezen als de situatie (ingrijpend) wijzigt dat is het geval als door gewijzigd gebruik je van verplicht zakelijk naar keuze vermogen of verplicht prive vermogen gaat.

 

Als je wel bijtelling voor de auto hebt betaald dan is de uitweg om hem naar prive te halen dus zijn door te zorgen dat de auto verplicht privevermogen wordt omdat hij helemaal niet meer zakelijk wordt gebruikt. Ik noem dan altijd het voorbeeld dat de auto wordt doorgeschoven naar de partner en het 2e auto in het gezin wordt die niet voor zakelijke km wordt gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Meander 1960 heeft zelf verzuimd om bij aankoop de BTW terug te vorderen, hij is ondernemer en het was een zakelijke aankoop toch. En ook nog eens een bedrijfswagen met grijs kenteken dus.

 

Hij heeft een bedrijfsauto en probeert daar geld mee te verdienen, afschrijving en kosten op de zaak zoals hij zegt. Een particulier  (hijzelf) koopt de wagen terug en die moet BTW betalen en dan is de bal weer rond, daarna zou hij hem natuurlijk ook weer particulier kunnen verkopen maar dat is niet de shuffle die hij wilt maken.

 

Dus van privé rekening de taxatie waarde plus BTW op de zakelijke rekening, en storten maar. Eenmanszaak...als je nat gaat maakt het ook niet meer uit waar de belasting het geld gaat halen, dat ligt wel een beetje op de loer als ik het verhaal zo'n beetje  leest. Eigenlijk vraag ik mij af wat voor een accountant u heeft? Het gaat jaren lang slecht met de onderneming maar u heeft genoeg gespaard om de de auto privé te kopen, daar komt het wel op neer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, atlas1302 zei:

Hij heeft een bedrijfsauto en probeert daar geld mee te verdienen, afschrijving en kosten op de zaak zoals hij zegt.

 

Daarom vraag ik wat er met de btw is gebeurd. Als de auto mét btw is gekocht, maar vervolgens als zakelijk actief zónder btw op de balans is gezet, vraag ik me af wat er dan met die btw is gebeurd. Is dat als kosten geboekt? Ergens op de balans gezet? Misschien toch teruggevraagd via de Duitse fiscus?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • -1
23 uur geleden, Cosara zei:

Teveel mitsen en maren ... voor een gerichter advies wordt het tijd dat meander1960 wat meer informatie gaat geven.

Een goed verstaander....! Ten andermale: Er is een bedrijfsmiddel in Duitsland aangekocht. Voor invoer heeft de verkoper in Duitsland de BTW afgedragen cq verrekend. Ik heb als eenmanszaak betaald zonder BTW en bij de Nedelnadse belastingdienst alleen BPM betaald en geen BTW teruggevorderd. De wagen staat op de balans en er is op afgeschreven. Nu 4 jaar geprobeerd er een omzet mee genereren. Volledig zakelijk, geen keuzemogelijkheden gemaakt of etiketering oid. De btw voor de gemaakte kosten brandstof,apk etc teruggevorderd. Nu moet de wagen van de balans af en moet ik volgens de accountant over het verkoopbedrag BTW gaan rekenen wat in mijn optiek onjuist is. Ik zou graag willen weten of dit correct is.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, atlas1302 zei:

Meander 1960 heeft zelf verzuimd om bij aankoop de BTW terug te vorderen, hij is ondernemer en het was een zakelijke aankoop toch. En ook nog eens een bedrijfswagen met grijs kenteken dus.

 

Hij heeft een bedrijfsauto en probeert daar geld mee te verdienen, afschrijving en kosten op de zaak zoals hij zegt. Een particulier  (hijzelf) koopt de wagen terug en die moet BTW betalen en dan is de bal weer rond, daarna zou hij hem natuurlijk ook weer particulier kunnen verkopen maar dat is niet de shuffle die hij wilt maken.

 

Dus van privé rekening de taxatie waarde plus BTW op de zakelijke rekening, en storten maar. Eenmanszaak...als je nat gaat maakt het ook niet meer uit waar de belasting het geld gaat halen, dat ligt wel een beetje op de loer als ik het verhaal zo'n beetje  leest. Eigenlijk vraag ik mij af wat voor een accountant u heeft? Het gaat jaren lang slecht met de onderneming maar u heeft genoeg gespaard om de de auto privé te kopen, daar komt het wel op neer.

Dit is wel een beetje kort door de bocht. Het lijkt mij zo toe dat iedereen er een eigen draai aanmaakt. Ik heb niet gezegd dat dit de enige manier van ondernemen was/is toch? T' gaat mij alleen om dit specifieke geval.  Geen BTW teruggevorderd en nu wel moeten betalen  is dit juist en waarom zou dat nu wel dan niet moeten. Ik wil de zaken op correcte wijze afhandelen maar wil zeker weten van de hoed en de rand.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Daarom vraag ik wat er met de btw is gebeurd. Als de auto mét btw is gekocht, maar vervolgens als zakelijk actief zónder btw op de balans is gezet, vraag ik me af wat er dan met die btw is gebeurd. Is dat als kosten geboekt? Ergens op de balans gezet? Misschien toch teruggevraagd via de Duitse fiscus?

De verkoper heeft dat gedaan. Zodra de wagen op Nederlands kenteken komt wordt dit doorgespeeld aan de verkoper die zorgt voor afdracht bij de in dit geval Duitse fiscus.Bij mij op de balans alleen aankoopbedrag zonder BTW + Bpm zonder zelf ook maar iets hierop te hebben teruggevorderd. Kan ook niet want op de factuur staat geen BTW vermeld.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, meander1960 zei:

Dit is wel een beetje kort door de bocht. Het lijkt mij zo toe dat iedereen er een eigen draai aanmaakt.

Dat komt omdat je zelf niet helemaal duidelijk bent en ook de vragen die hier gesteld worden niet duidelijk beantwoord.

 

13 minuten geleden, meander1960 zei:

Een goed verstaander....! T

..

Ik heb als eenmanszaak betaald zonder BTW en bij de Nedelnadse belastingdienst alleen BPM betaald en geen BTW teruggevorderd.

Je hebt de wagen dus betaald ZONDER BTW ? (weer tegenstrijdig met je andere verhaal.)

 

En als je wel MET BTW betaald hebt, maar deze niet teruggevraagd hebt... wat heb je dan met deze BTW gedaan in je boekhouding (zoals gevraagd is)?

 

1 minuut geleden, meander1960 zei:

Bij mij op de balans alleen aankoopbedrag zonder BTW + Bpm zonder zelf ook maar iets hierop te hebben teruggevorderd. Kan ook niet want op de factuur staat geen BTW vermeld.

Als er geen BTW op de factuur staat... dan heb jij die dus ook niet betaald. Of was het aankoopbedrag het bedrag incl. BTW maar de BTW gewoon niet vermeld?

 

Welk bedrag heb je op de balans gezet? Het aankoopbedrag +bpm van de factuur?

 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Roel J zei:

Als de auto een bedrijfsmiddel voor de verhuur was wat je niet prive hebt gebruikt dan lijkt me de overschrijving geen probleem. Geen privegebruik en geen bijtelling betaald hebben is daarin wel van belang want dan was het verplicht zakelijk vermogen. Als je nu besluit de auto niet meer te verhuren en privé te gebruiken ontstaat er een nieuwe situatie en wordt het keuzevermogen.. Dus kun je volgens mij de auto naar privé halen.

En ja daar hoort ook BTW heffing bij, dat er bij import "niet moeilijk" is gedaan over btw. Betekent niet dat bij verkoop ook niet moeilijk hoeft te worden gedaan. Er wordt een bedrijfsmiddel verkocht en daarover moet btw geheven worden. Ook als de overdracht naar privé is vanuit een eenmanszaak.. Toen de auto op jou naam werd gezet maar alle kosten zakelijk werden gedragen ben je ook niet begonnen over dat het natuurlijk maar relatief was dat onderscheid.. Fiscaal is de auto nu zakelijk. Fiscaal mag je opnieuw kiezen als de situatie (ingrijpend) wijzigt dat is het geval als door gewijzigd gebruik je van verplicht zakelijk naar keuze vermogen of verplicht prive vermogen gaat.

 

Als je wel bijtelling voor de auto hebt betaald dan is de uitweg om hem naar prive te halen dus zijn door te zorgen dat de auto verplicht privevermogen wordt omdat hij helemaal niet meer zakelijk wordt gebruikt. Ik noem dan altijd het voorbeeld dat de auto wordt doorgeschoven naar de partner en het 2e auto in het gezin wordt die niet voor zakelijke km wordt gebruikt.

 

Bedankt voor deze heldere uitleg.Hier kan ik wat mee hoewel ik desalniettemin in verwarring word gebracht door de informatie: https://www.vanoers.nl/nieuws/belastingadvies/overdracht-auto-naar-prive/ en https://www.btwadvies.com/sites/default/files/pub16/Auto naar privé, wat met de btw.pdf

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, meander1960 zei:

De verkoper heeft dat gedaan. Zodra de wagen op Nederlands kenteken komt wordt dit doorgespeeld aan de verkoper die zorgt voor afdracht bij de in dit geval Duitse fiscus.

Nog niet aan de orde geweest... maar weet je of het hier wel om een BTW-auto gaat? Of is het een occasion marge-auto?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Koop je zakelijk een auto in het buitenland en betreft het een BTW auto dan kun je deze ex BTW aanschaffen. Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving. Je koopt de auto dan in het buitenland tegen 0% btw om bij import vervolgens de Nederlandse BTW van 21% aan te geven bij de Belastingdienst.

 

Uit dit verhaal blijkt dat uw accountant een duidelijke visie heeft, die 21% heeft u nooit betaald en dat had toch moeten gebeuren. Dus u heeft in het beginsel een stapje overgeslagen zoals @Roel dat ook verduidelijkte in zijn betoog. Dat zegt u ook zelf, heb geen BTW terug gevorderd....nee omdat je ook niks heb betaald wat wel moest.

 

Hoe dat nu in de boeken eruit ziet is voor mij nog steeds de vraag? ja hij staat op de balans als bedrijfsmiddel met of zonder BTW.

 

edit: zag het te laat, op de balans zonder BTW dus.

Dat kan niet er moet nogmaals bij invoer 21% betaald worden aan de belastingdienst! De Duitse partij is helemaal niet meer relevant die zit met zijn eigen BTW van 19%.

 

 

aangepast door atlas1302
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
1 uur terug, meander1960 zei:

Een goed verstaander....! Ten andermale: Er is een bedrijfsmiddel in Duitsland aangekocht. Voor invoer heeft de verkoper in Duitsland de BTW afgedragen cq verrekend. Ik heb als eenmanszaak betaald zonder BTW en bij de Nedelnadse belastingdienst alleen BPM betaald en geen BTW teruggevorderd. De wagen staat op de balans en er is op afgeschreven. Nu 4 jaar geprobeerd er een omzet mee genereren. Volledig zakelijk, geen keuzemogelijkheden gemaakt of etiketering oid. De btw voor de gemaakte kosten brandstof,apk etc teruggevorderd. Nu moet de wagen van de balans af en moet ik volgens de accountant over het verkoopbedrag BTW gaan rekenen wat in mijn optiek onjuist is. Ik zou graag willen weten of dit correct is.

Volgens mij heeft je accountant gelijk. Geactiveerd bedrijfsmiddel altijd BTW afdragen. Dat zou anders zijn geweest als het om een tevens privé te gebruiken vervoermiddel zou zijn gegaan *en* er de keuze was gemaakt hem voor de BTW privé te houden. Maar in dat geval had je ook geen BTW teruggevorderd over de kosten en juist dat laatste is niet te corrigeren. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, StevenK zei:

Volgens mij heeft je accountant gelijk. Geactiveerd bedrijfsmiddel altijd BTW afdragen. Dat zou anders zijn geweest als het om een tevens privé te gebruiken vervoermiddel zou zijn gegaan *en* er de keuze was gemaakt hem voor de BTW privé te houden. Maar in dat geval had je ook geen BTW teruggevorderd over de kosten en juist dat laatste is niet te corrigeren.

Dat zou toch wel mogen als het om een marge-auto gaat?

 

Quote

Als u een gebruikte auto koopt van een handelaar die de zogenoemde margeregeling toepast, of van een particulier, staat er geen btw op de factuur. U kunt dan ook geen btw aftrekken. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/u_koopt_een_auto_voor_uw_onderneming#:~:text=Als u een gebruikte auto,auto voor uw onderneming gebruikt.

 

Verkoper draagt BTW af in Duitsland (hoeveel? alleen over marge?) en koper krijgt een factuur zonder vermelding van BTW (maar wellicht is het totaalbedrag wel een incl. BTW bedrag). Dan lijkt het mij om een marge-auto te gaan.

 

Maar wederom hebben we verduidelijking nodig van TS daarover.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.