Jump to content
meander1960
Verberg

bedrijfsmiddel onttrekken eenmanszaak

Als eenmanszaak heb ik een bedrijfswagen ingevoerd uit Duitsland, BTW is door de verkoper in Duitsland afgedragen, netjes BPM betaald, zelf in Nederland geen BTW terug gevraagd en een aantal jaren geprobeerd omzet te genereren. E.e.a slaat niet aan, de afschrijving is hoger dan de uiteindelijke omzet. Ik wil het bedrijfsmiddel voor een marktconforme  prijs aan de zaak onttrekken en prive overnemen. De accountant adviseert dit omdat de belasting lastig kan doen omdat mijn onderneming nu nog steeds verlies draait.  Hij zegt eveneens dat ik bedrijfsmatig wel nog 21 % btw moet afdragen, terwijl ik  in het verleden bij aankoop niks van de belastingdienst heb teruggevorderd. Kortom: bij aankoop geen BTW teruggevorderd en nu bij verkoop wel? Is dit wel juist ; ik kom tegenstrijdige berichten tegen maar wil voor alles problemen voorkomen .        

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
Quote

Nog niet aan de orde geweest... maar weet je of het hier wel om een BTW-auto gaat? Of is het een occasion marge-auto?

Die vraag had ik ook gesteld en dat kwam als eerste in mij op, hoe het ook in elkaar steekt? ..21% moet betaald worden bij invoer.

Als dat niet is gebeurd dan kan je beter import/export overlaten aan mensen die daar wel goed in zijn en op de hoogte van alle in en outs.

Het is een vak!

 

En over de verkoop van deze 4 jaar oude bolide moet ook weer 21% BTW afgedragen worden en de opbrengst bijgeschreven op zijn zakelijke rekening. Anders loopt alles door elkaar heen zakelijk en privé.

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, StevenK zei:

Volgens mij heeft je accountant gelijk. Geactiveerd bedrijfsmiddel altijd BTW afdragen. Dat zou anders zijn geweest als het om een tevens privé te gebruiken vervoermiddel zou zijn gegaan *en* er de keuze was gemaakt hem voor de BTW privé te houden. Maar in dat geval had je ook geen BTW teruggevorderd over de kosten en juist dat laatste is niet te corrigeren. 

Ik heb de factuur er nog even bijgepakt. Het gaat hier dus om een zgn . belastingsvrije intracommunitaire levering, wellicht werpt dit een ander licht op de zaak.  Netto betaald zonder BTW en ook zodanig met bij ingevoerde BPM ingeboekt 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 minuut geleden, meander1960 zei:

Ik heb de factuur er nog even bijgepakt. Het gaat hier dus om een zgn . belastingsvrije intracommunitaire levering, wellicht werpt dit een ander licht op de zaak.  Netto betaald zonder BTW en ook zodanig met bij ingevoerde BPM ingeboekt 

Dan gaat het dus om een verlegging van BTW. Duitse leverancier heeft de BTW naar jou verlegd (en niet zelf aan de Duitse belastingdienst afgedragen).

 

Jij had officeel in jaar van aankoop deze aankoop bij de OB aangifte bij vraag 4b aan moeten geven (te betalen BTW voor IC leveringen). Echter had je het dan ook weer direct bij vraag 5b terug kunnen krijgen. Ik ben benieuwd of dat gedaan is.

 

In ieder geval heb je dus geen BTW betaald en dien je die nu wel te betalen als je de auto overzet naar privé.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

Dan gaat het dus om een verlegging van BTW. Duitse leverancier heeft de BTW naar jou verlegd (en niet zelf aan de Duitse belastingdienst afgedragen).

 

Jij had officeel in jaar van aankoop deze aankoop bij de OB aangifte bij vraag 4b aan moeten geven (te betalen BTW voor IC leveringen). Echter had je het dan ook weer direct bij vraag 5b terug kunnen krijgen. Ik ben benieuwd of dat gedaan is.

 

In ieder geval heb je dus geen BTW betaald en dien je die nu wel te betalen als je de auto overzet naar privé.

 

Dat is duidelijk maar ook los van het feit dat er op de factuur alleen een nettobedrag zonder zonder vermelding van de 19 % Mwst  staat en anders niet?

Link to post
Share on other sites
  • 1
2 minuten geleden, meander1960 zei:

Dat is duidelijk maar ook los van het feit dat er op de factuur alleen een nettobedrag zonder zonder vermelding van de 19 % Mwst  staat en anders niet?

Als de btw verlegd is, dan hoort er op de factuur iets van "Btw verlegd" of "Umkehrung der Steurschuldnerschafft" alsook iets over artikel 138, lid 1, van de btw-richtlijn 2006/112/EG. (Dit wordt echter nogal eens 'vergeten')

 

En als de btw naar jou verlegd is (dus een intracommunautaire levering) dan heb je niets te maken met Duitse 19%. Je krijgt een factuur zonder BTW (wel met vermelding van bovenstaande teksten). Jijzelf moet dan de 21% (Nederlandse) BTW hier in Nederland afdragen (de BTW is immers 'verlegd' naar jou). Dit moet je invullen bij vraag 4b op de OB-aangifte. Als je echter recht hebt op voorbelasting-aftrek, dan kun je datzelfde BTW-bedrag ook weer opgeven bij vraag 5b voorbelasting, waardoor je netto dus 0 BTW betaald. Mijn vraag was dus of dat bij de OB-aangifte toen ook gedaan is.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
22 uur geleden, Roel J zei:

Als de auto een bedrijfsmiddel voor de verhuur was wat je niet prive hebt gebruikt dan lijkt me de overschrijving geen probleem. Geen privegebruik en geen bijtelling betaald hebben is daarin wel van belang want dan was het verplicht zakelijk vermogen. Als je nu besluit de auto niet meer te verhuren en privé te gebruiken ontstaat er een nieuwe situatie en wordt het keuzevermogen.. Dus kun je volgens mij de auto naar privé halen.

En ja daar hoort ook BTW heffing bij, dat er bij import "niet moeilijk" is gedaan over btw. Betekent niet dat bij verkoop ook niet moeilijk hoeft te worden gedaan. Er wordt een bedrijfsmiddel verkocht en daarover moet btw geheven worden. Ook als de overdracht naar privé is vanuit een eenmanszaak.. Toen de auto op jou naam werd gezet maar alle kosten zakelijk werden gedragen ben je ook niet begonnen over dat het natuurlijk maar relatief was dat onderscheid.. Fiscaal is de auto nu zakelijk. Fiscaal mag je opnieuw kiezen als de situatie (ingrijpend) wijzigt dat is het geval als door gewijzigd gebruik je van verplicht zakelijk naar keuze vermogen of verplicht prive vermogen gaat.

 

Als je wel bijtelling voor de auto hebt betaald dan is de uitweg om hem naar prive te halen dus zijn door te zorgen dat de auto verplicht privevermogen wordt omdat hij helemaal niet meer zakelijk wordt gebruikt. Ik noem dan altijd het voorbeeld dat de auto wordt doorgeschoven naar de partner en het 2e auto in het gezin wordt die niet voor zakelijke km wordt gebruikt.

 

Dit is precies de situatie, zakelijk vermogen  en geen bijtelling dus fiscaal zakelijk....hier als aanvulling een belastingvrije intracommunitaire levering. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Quote

En ja daar hoort ook BTW heffing bij, dat er bij import "niet moeilijk" is gedaan over btw. Betekent niet dat bij verkoop ook niet moeilijk hoeft te worden gedaan

 

Precies de situatie, BTW heffing bij import en daar gaat het manco. BTW verlegd wat in de onderaannemer wereld vaak wordt toegepast, is hier bij jou ook van toepassing. Zoals @Rik  perfect heeft uitgelegd.

Het doet even pijn maar daarna vind je het fijn, blijft wel over dat het jammer is dat de onderneming niet geslaagd is in de opzet, het blijft moeilijk voor velen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 uur geleden, meander1960 zei:

Een goed verstaander....

 

... Kan ook niets met halve informatie en halve antwoorden.

 

Maar ik denk dat het me duidelijk is. Je hebt een marge auto gekocht. En de Duitse verkoper heeft de margeregeling toegepast. Dat betekent volgens mij helaas dat je nu wel met BTW moet verkopen.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
Zojuist, prinsrachid zei:

Maar ik denk dat het me duidelijk is. Je hebt een marge auto gekocht. En de Duitse verkoper heeft de margeregeling toegepast. Dat betekent volgens mij helaas dat je nu wel met BTW moet verkopen.

Even de laatste berichten bijlezen :grinning-face:

Er is een intracommunautaire levering gedaan.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dat is nu net het punt. De Duitse ondernemer heeft de marge regeling toegepast. De auto is fysiek in Duitsland gekocht. De BTW is niet verlegd. Er lijkt me fiscaal geen sprake van een ICP. Als er al BTW was toegepast, dan had die via de Duitse fiscus teruggevraagd moeten worden. Maar dat is niet van toepassing bij margeregeling.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 minuten geleden, prinsrachid zei:

Dat is nu net het punt. De Duitse ondernemer heeft de marge regeling toegepast. De auto is fysiek in Duitsland gekocht. De BTW is niet verlegd.

TS heeft in zijn laatste posts aangegeven dat het gaat om een intracommunautaire levering. Dat staat op de factuur !

 

1 uur terug, meander1960 zei:

Ik heb de factuur er nog even bijgepakt. Het gaat hier dus om een zgn . belastingsvrije intracommunitaire levering, wellicht werpt dit een ander licht op de zaak.

 

Ook bij fysieke levering in het buitenland kan het gaan om een intracommunautaire levering. In dat geval verklaar je zelf dat je de goederen over de grens gaat transporteren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/vervoersverklaring_bij_afhaaltransacties

Edited by Rik ·
Link to post
Share on other sites
  • 0

Och, mijn hemel. Deze halve verstaander geeft het dan op. Dan is er dus weldegelijk BTW teruggevraagd. Dan is het helemaal logisch dat er gewoon BTW wordt afgedragen bij verkoop.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 minuut geleden, prinsrachid zei:

Deze halve verstaander geeft het dan op.

Ik denk dat we allemaal flink op de verkeerde voet gezet zijn door halve informatie :grinning-face:

 

1 minuut geleden, prinsrachid zei:

Dan is er dus weldegelijk BTW teruggevraagd.

Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat de hele auto niet aangegeven is bij 4b op de OB-aangifte (voor intracommunautaire levering). In dat geval zal er bij 5b ook niets teruggevraagd zijn. Maar dat zal dan wel een lekker chaotische administratie zijn geweest. Ben benieuwd of de belastingdienst hier na 4 jaar nog moeilijk over kan/zou doen.

 

Maar inderdaad... voor verkoop moet gewoon BTW berekend en afgedragen worden (zo lijkt het met de informatie die nu voorhanden is).

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, prinsrachid zei:

Och, mijn hemel. Deze halve verstaander geeft het dan op.

Yep ... verspilling van tijd en energie.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, atlas1302 zei:

Meander 1960 heeft zelf verzuimd om bij aankoop de BTW terug te vorderen, hij is ondernemer en het was een zakelijke aankoop toch. En ook nog eens een bedrijfswagen met grijs kenteken dus.

 

Hij heeft een bedrijfsauto en probeert daar geld mee te verdienen, afschrijving en kosten op de zaak zoals hij zegt. Een particulier  (hijzelf) koopt de wagen terug en die moet BTW betalen en dan is de bal weer rond, daarna zou hij hem natuurlijk ook weer particulier kunnen verkopen maar dat is niet de shuffle die hij wilt maken.

 

Dus van privé rekening de taxatie waarde plus BTW op de zakelijke rekening, en storten maar. Eenmanszaak...als je nat gaat maakt het ook niet meer uit waar de belasting het geld gaat halen, dat ligt wel een beetje op de loer als ik het verhaal zo'n beetje  leest. Eigenlijk vraag ik mij af wat voor een accountant u heeft? Het gaat jaren lang slecht met de onderneming maar u heeft genoeg gespaard om de de auto privé te kopen, daar komt het wel op neer.

 

3 uur geleden, meander1960 zei:

Op social media zoals dit  ondernemersforum kun je terecht voor al je ondernemersvragen en -antwoorden waarop je op een leuke en vriendelijke manier informatie  met elkaar deelt. Met "enkele uitzonderingen" daar gelaten bedankt voor alle informatieve  antwoorden. Ik weet inmiddels van de hoed en de rand.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 uur geleden, meander1960 zei:
Op 30-8-2020 om 16:21, Roel J zei:

Als de auto een bedrijfsmiddel voor de verhuur was wat je niet prive hebt gebruikt dan lijkt me de overschrijving geen probleem. Geen privegebruik en geen bijtelling betaald hebben is daarin wel van belang want dan was het verplicht zakelijk vermogen. Als je nu besluit de auto niet meer te verhuren en privé te gebruiken ontstaat er een nieuwe situatie en wordt het keuzevermogen.. Dus kun je volgens mij de auto naar privé halen.

En ja daar hoort ook BTW heffing bij, dat er bij import "niet moeilijk" is gedaan over btw. Betekent niet dat bij verkoop ook niet moeilijk hoeft te worden gedaan. Er wordt een bedrijfsmiddel verkocht en daarover moet btw geheven worden. Ook als de overdracht naar privé is vanuit een eenmanszaak.. Toen de auto op jou naam werd gezet maar alle kosten zakelijk werden gedragen ben je ook niet begonnen over dat het natuurlijk maar relatief was dat onderscheid.. Fiscaal is de auto nu zakelijk. Fiscaal mag je opnieuw kiezen als de situatie (ingrijpend) wijzigt dat is het geval als door gewijzigd gebruik je van verplicht zakelijk naar keuze vermogen of verplicht prive vermogen gaat.

 

Als je wel bijtelling voor de auto hebt betaald dan is de uitweg om hem naar prive te halen dus zijn door te zorgen dat de auto verplicht privevermogen wordt omdat hij helemaal niet meer zakelijk wordt gebruikt. Ik noem dan altijd het voorbeeld dat de auto wordt doorgeschoven naar de partner en het 2e auto in het gezin wordt die niet voor zakelijke km wordt gebruikt.

 

 

Dit is precies de situatie, zakelijk vermogen  en geen bijtelling dus fiscaal zakelijk....hier als aanvulling een belastingvrije intracommunitaire levering. 

 

Meander.. Je kwam hier om het standpunt van je boekhouder te verifieren. Heel kort en duidelijk, ik ben het eens met het standpunt van je boekhouder dat de transactie met BTW moet plaatsvinden.

 

Het "unieke" van jou zaak is dat jij de auto als zakelijk bedrijfsmiddel hebt gekocht, net zo als je een productiemachine zakelijk koopt. Het is een zakelijke aanschaf dus in die gevallen is er ook  altijd sprake van BTW heffing bij verkoop.

 

De wet van internet is nu eenmaal dat hoe langer je zoekt des te groter de verwarring wordt. .. Je hebt allerlei informatie over "auto van de zaak" gevonden maar die regels zijn in jou situatie niet van toepassing, want op het moment van aanschaf was de auto geen keuzevermogen maar verplicht zakelijk vermogen omdat je hem hebt gekocht voor de verhuur en niet (structureel) ook prive hebt gebruikt.

Uit latere informatie blijkt ook nog dat je hem niet van een particulier hebt gekocht en ook dat het geen marge auto is want op de factuur is een verleggingsregeling toegepast. (een particulier mag zo'n factuur niet maken en verlegging leidt tot het niet vermelden van een btw bedrag op de factuur)
Jou conclusie "dat er geen btw op de factuur staat en het dus een marge auto is" is simpelweg fout. Gooi die linkjes met informatie voor deze transactie maar gewoon weg.. ze zijn niet van toepassing.

 

Op HL behandelen we elke week wel een auto van de zaak topic omdat iemand niet weet wat de beste keuze is of wat de gevolgen zijn van een eerdere keuze.

Wat we niet vaak behandelen is dat het om auto's gaat die verplicht zakelijk vermogen zijn en dan verkocht gaan worden. Als de auto bij aanschaf verplicht zakelijk is dan kun je BTW terugvragen. Of je dat ook daadwerkelijk doet of veranderd niets aan hoe je bij verkoop moet handelen.. Ongeacht of de btw terug gevraagd is of niet moet je BTW over de verkoop rekenen.

En het maakt bij verkoop dan ook niet uit of je hem aan een auto handelaar, je buurman of jezelf verkoopt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Misschien is het handig om een '' how to know " aanmaken van een bedrijfsauto zelf importeren een sub catogorie dus. Zoals ik al eerder heb gezegd import/export is echt een vak waar je in moet duiken, er zijn veel haken en ogen.

Door de beknopte informatie in eerste instantie en eigenlijk nog, probeerde ik TS uit zijn tent te lokken om wat meer openheid te geven, sorry dat het wat rauw overkwam.

 

Ik verwonder mij wel dat startende ondernemers slecht boekhoudkundig zijn onderlegd, vroeger was een middenstand nodig en verplicht zelfs, er waren/zijn ook vrije beroepen waar het niet nodig is. Zelf ben ik geen boekhouder maar in hart en ziel ondernemer en met een boekhoud cursus heel lang geleden gevolgd en geslaagd.

 

Zoals geopperd door een ander, weet ik niet wat voor consequenties het kan hebben na 4 jaar voor de belastingdienst, ik zou gewoon bellen en uitleggen om onnodige problemen verder te voorkomen.

 

Succes en geluk, het leven van een ondernemer is hard...keihard.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 121 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept