• 0

Gegeven corona ondersteuning boeken als verlies?

De pseudo werknemers binnen mijn bedrijf hebben zeker in het begin van de lock down,  geen financiële ondersteuning gehad van de ( lokale) overheid.  Deze pseudo werknemers werken volgens het opting-in systeem.  Dus niet in dienst van het bedrijf, maar het bedrijf draagt wel LH en Zvw af voor deze werknemers.

Juist vanwege de opting-in, vallen zij buiten alle regelingen.

Alle corona regelingen door de regering bedacht zijn met terugwerkende kracht, behalve voor de groep in opting-in, omdat deze teruggeworpen worden op de participatie wet.  

Zij hebben de eerste 2 maanden zonder inkomen en zonder financiële steun van de overheid gezeten. Het bedrijf heeft een ondersteuningsovereenkomst getekend, waarin staat dat de werknemers wekelijks geld ontvangen van het bedrijf, totdat de regering de financiële ondersteuning geeft.  Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de verschillende gemeentes bereid zijn om deze ondersteuning te geven vanaf 16 maart (ingangsdatum beroepsverbod),  maar pas vanaf half mei.

 

Daar komt de vraag....  Het ziet er dus naar uit dat het bedrijf zo'n 2 maanden de pseudo werknemers financieel heeft ondersteund. 

Hoe moet dat in de boekhouding verwerkt worden? Als een verlies post? En hoe kijkt de belasting hier naar?

Het is niet te boeken als loon, want er is niet gewerkt.   Kan ik dan na die verlies post ook nog een naheffing LH en Zvw tegemoet zien?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, AAT-GARDEN zei:

Het is niet te boeken als loon, want er is niet gewerkt.   Kan ik dan na die verlies post ook nog een naheffing LH en Zvw tegemoet zien?

 

Stel dat deze mensen ziek waren geweest en je had deze mensen tijdens ziekte doorbetaald, hoe zou je het dan geboekt hebben?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 29-8-2020 om 19:56, prinsrachid zei:

 

Stel dat deze mensen ziek waren geweest en je had deze mensen tijdens ziekte doorbetaald, hoe zou je het dan geboekt hebben?

Tijdens ziekte worden mensen in opting-in niet doorbetaald. 

Met de  lock down heeft het bedrijf een uitzondering, omdat het in de verwachting lag dat de overheid met financiële ondersteuning zou komen.

Link naar reactie
  • 0

De gegeven steun zijn gewoon kosten en ik zou wel gaan voor loonkosten.. Bij opt-in kies je ervoor dat je de uitbetalingen volgens de regels van loonheffing doet.
Dan kun je niet zomaar besluiten dat een deel van de vergoeding niet onder de loonheffing valt.

Ook heb je hulp verleend in de verwachting dat de kosten door de overheid zouden worden gedragen. Nu dat niet zo is ontstaat er een nieuwe situatie.
Als je als bedrijf besluit dat de betreffende personen niets terug hoeven te betalen heb je gewoon loon uitgekeerd. ook al is er niet voor gewerkt.

 

Je zou ook nog kunnen kijken naar een nieuwe regeling voor de nieuwe situatie waarbij de betreffende personen alsnog die uren moeten werken in het komende jaar.
Ik kijk dan met een schuin oog naar de continuiteitsbijdrage die zorgverleners en paramedici hebben gekregen van de zorgverzekeraars. Zij hebben effectief geld gekregen voor nog niet uitgevoerde behandelingen maar moet de behandelingen wel uitvoeren.
Als je met een vergelijkbare bril naar jullie opt-in werknemers kijkt zou je daar ook een dergelijke regeling voor kunnen maken..

Ik denk ook dat je gezien de huidige situatie en de verlenging van corona maatregelen eens moet kijken of die opt-in constructie eigenlijk nog wenselijk is of dat het voor beide partijen duidelijker is om ofwel als werknemer (desnoods via payrolling) of alleen met duidelijke opdrachten volgens geaccepteerde modelovereenkomsten te gaan werken. misschien niet meteen vanaf 1 oktober, maar vanaf 1 januari o.i.d.

Persoonlijk heb ik altijd een beetje moeite gehad met die opt-in mogelijkheid.. Zowel als opdrachtgever en als opdrachtnemer zie je nu in welke, voor beide, lastige situatie je terecht kunt komen.. Op deze manier is de opt-in een beetje als een paraplu die bij regen niet blijkt uit te klappen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 309 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.