loading
Ga naar inhoud
EB
Verberg

Tuinkantoor zakelijk aanschaffen?

vraag

Hallo,

 

Ik heb een korte vraag. Aankomend jaar gaan wij de hele tuin aanpakken (prive). Nou is mijn oog gevallen op dit tuinkantoor:

 

https://www.businessinsider.nl/kabinka-tiny-house-cabin-ikea-bouwpakket/

 

Onze woning heeft geen kantoor in huis, ik heb wel een kantoorruimte extern (welke mijn bv huurt). Kan ik een dergelijk kantoor voor onze tuin zakelijk aanschaffen/plaatsen? Ik ga het dus niet zelf huren oid, gaat mij dus alleen om de aanschaf zodat ik (ook) thuis kan werken.

 

En als dit nou niet kan, zijn er dan constructies die dit wellicht wel (voor een deel) mogelijk maken?

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.


Gr,

EB12

Link naar bericht
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De strenge regels voor kantoor aan (in) huis zijn streng om te voorkomen dat het halve huis voor de belasting als kantoor wordt aangemerkt met bijbehorende fiscale voordelen.

Maar zodra je buitenshuis iets koopt of huurt is het al snel aftrekbaar.. Dat zal met deze oplossing ook wel zo zijn al zou ik wel wat aandacht besteden aan zorgen dat er een eigen opgang is dus niet alleen door eigen woning bereikbaar, maar ook via de achterzijde van de woning of via pad langs het huis.. dat kan een discussie vermijden.

En Corona kan ook wel een extra argument zijn om je zakelijke keuze extra te onderstrepen. Heel veel (grote) werkgevers investeren in thuiswerkvoorzieningen.. nu zit een heel tuinhuis wel aan de bovenzijde van werknemersvoorzieningen.. maar verboden is het niet.

Ik zie wel een ander potentieel pijnpunt en dat heeft veel meer met bouwvergunning te maken. Dit tiny house is 3,5 meter hoog.. en het is een woning..

Een schuurtje plaatsen of vervangen mag tegenwoordig vaak vergunningloos als het niet meer dan x m2 maar vooral ook niet hoger dan 2 tot 2,5 meter is. als het groter of hoger wordt heb je vaak wel een vergunning nodig. Dus zeker ook iets om te checken..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Even voor de duidelijkheid: je bent deze aanschaf van plan namens en voor een besloten vennootschap? Niet voor een eenmanszaak?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi,

 

Bedankt voor de reacties.

 

Het is echt los van ons huis, helemaal achterin de tuin. Dus je kan er komen zonder door t huis te lopen (langs het huis).

 

vwb de vergunning; ik zal hem niet zomaar neerzetten, maar wat ik gelezen had over “Bijgebouwen” is dat de goot max 3m mag zijn en het puntdak niet meer dan 5m, daar zit ie niet aan.

 

over de tweede reactie: ik heb een BV en die koopt hem ook.

 

Bedankt zover!

 

Gr,

EB12

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
1 uur geleden, herman van der helm zei:

Houd er wel rekening mee dat bij verkoop van het huis, de opbrengst van dit gebouw plus ondergrond belast worden.


Ok duidelijk, maar dit lijkt mij een redelijk grijs gebied, hoe bepaal je de opbrengst van een dergelijk tuinhuis bij verkoop woning?

 

Stel dit huisje kost 10k incl btw; dat staat er een x aantal jaar, dan kan ik er toch een kaartje van zeg 6k opbrengst aan hangen? Of ben ik nu te kort door de bocht? Andere spullen mag ik ook afschrijven. Het lijkt me vrij uitzonderlijk dat ik dat huisje bij verkoop los moet laten taxeren, toch? De bedragen zijn ook relatief laag, het is geen bijgebouw van 150k.

 

gr,

EB12

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Op moment van verkoop moet het worden getaxeerd.

Over het algemeen is het slimmer om het als privé te beschouwen en de opbrengst onbelast te laten. Dit betekent dat je het dan niet op de zaak moet zetten, maar gewoon de hogere kosten beter nu voor lief nemen.

By the way, Afschrijven mag maar tot 50% van de WOZ waarde.

aangepast door herman van der helm
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord
2 uur geleden, herman van der helm zei:

Afschrijven mag maar tot 50% van de WOZ waarde.

 

Dit geldt alleen voor eenmanszaken en VOF's. Het gaat hier om een bv, dus je mag maar tot 100% van de WOZ afschrijven (oftewel: nagenoeg niets), als het gaat om een 'bedrijfspand'. Zo'n tuinkantoor heeft niet echt een WOZ, dus zul je uit moeten gaan van de aanschafwaarde - of anders van de waarde in het economisch verkeer.

 

Of er sprake is van een onroerende zaak ligt waarschijnlijk aan de mate waarin je het huisje koppelt aan gas, water en stroomleidingen. Dus misschien is het handig om vast te stellen of het überhaupt wel bij de woning betrokken moet of hoeft te worden. Als het een losse 'keet' is die ook relatief makkelijk is te verplaatsen, dan is zou het fiscaal gewoon een 'roerende' zaak kunnen zijn.

 

Maar of het nu roerend of onroerend is, je zet het in allebei de gevallen op de balans voor de aanschafwaarde (exclusief btw). Vervolgens schrijf je er op af (bijvoorbeeld 5% van de aanschafwaarde per jaar of 7% van de boekwaarde per jaar). Als het kantoor roerend is, is daar verder niets mee aan de hand. Als het onroerend is, wordt die afschrijving fiscaal beperkt door de bodemwaarde (100% van de WOZ).

Als je de woning verkoopt, verkoop je die uiteraard zonder het tuinkantoor. Die is immers eigendom van de BV en niet van de bewoner van het perceel waar het tuinkantoor op staat.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dank voor jouw uitleg. 

De eigendom van de ondergrond bepaalt toch het eigendomsrecht? Dus moet er een stuk van de tuin worden overgedragen aan de bv om eigenaar te kunnen worden van het tuinhuis.

Of er moet een opstalrecht worden gevestigd.

aangepast door herman van der helm
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bij reactie 1 dacht ik: dit kan wel.

 

Gaande weg de reacties wordt het toch wel wat complexer:grinning-face-with-sweat:. Is het niet gewoon zo dat het naar de fiscus aannemelijk moet zijn dat het een zakelijk karakter heeft? En dus in die hoedanigheid gebruikt wordt?

 

ik heb geen intern kantoor in mijn huis, thuiswerken wordt gestimuleerd; dit is een thuiswerk plek. Het zit niet aan mijn huis vast en is bereikbaar niet door mijn huis (dus in potentie verhuurbaar aan derden). Daarnaast is het huisje theoretisch verplaatsbaar (wat ik niet ga doen, maar je kan het natuurlijk afbreken en meenemen).

 

gr,

EB12

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
20 uur geleden, EB zei:

Het is echt los van ons huis, helemaal achterin de tuin. Dus je kan er komen zonder door t huis te lopen (langs het huis).

 

vwb de vergunning; ik zal hem niet zomaar neerzetten, maar wat ik gelezen had over “Bijgebouwen” is dat de goot max 3m mag zijn en het puntdak niet meer dan 5m, daar zit ie niet aan.

 

Als "helemaal achterin" verder dan 4 meter van het huis is, dan moet het bijgebouw een ondergeschikte functie zoals een garage of berging hebben.

Lijkt me lastig om dan te verdedigen dat het kantoorruimte is die je ook aan anderen zou kunnen verhuren...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

let ook op dat in veel gemeentes het helemaal niet toegestaan is een kantoor los in de tuin te plaatsen.

B.v. in Nijmegen mag enkel in heel uitzonderlijke gevallen een kantoor aan huis gevestigd worden. 

dat is dan aan vele regels verbonden, b.v. max 30% van het huis in gebruik als kantoor, geen reclame uitingen, geen extra aantrekkend verkeer maar ook dat het wel in een apart gebouw mag zolang dat aan het woonhuis vastzit.

Het is zeer nadrukkelijk niet toegestaan kantoor (of wat dan ook) te vestigen in een gebouw in de tuin wat los staat van het huis.

Ik wilde b.v. ook zoiets doen maar vast absoluut verboden dat met nadrukkelijke kans op dwangsommen.

 

Controleer dat dus ook even in jouw gemeente hoe de regels daarover zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
11 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Controleer dat dus ook even in jouw gemeente hoe de regels daarover zijn.

M.i. Terechte aanvulling: via omgevingsloket.nl kan een vergunningscheck worden gedaan. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Oud topic, maar ik zag hem voorbij komen en ik vind het wel interessant ook voor mijzelf.

 

Als je het zakelijk mag kopen, mag je het ook zakelijk huren lijkt mij.

Vanwege de waardestijgingen en belasting bij verkoop is het denk ik verstandig om het privé te kopen en dan zakelijk van je te huren. Dan hoef je geen zorgen te maken van waardestijging en taxatie. Mocht het financieel niet kunnen mag je volgens mij gewoon een lening bij je BV nemen zolang je maar redelijke rente vraagt (3%?).

 

Maar er is wellicht iemand d ie dit beter weet!

 

 

Op 31-8-2020 om 16:53, Daniel_Nijmegen zei:

B.v. in Nijmegen mag enkel in heel uitzonderlijke gevallen een kantoor aan huis gevestigd worden. 

 

 

Meteen een link:

https://www.nijmegen.nl/diensten/ondernemen/bedrijfslocaties-en-werken-vanuit-huis/

 

In dit geval is dit het probleem:

"In een vrijstaand bijgebouw mag dit in de meeste bestemmingsplannen niet." 

Echter kan ik me niet voorstellen dat je hier geen ontheffing voor zult krijgen gezien het duidelijk niet is om een winkel in te gaan houden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
11 uur geleden, Maarten S zei:

Meteen een link:

https://www.nijmegen.nl/diensten/ondernemen/bedrijfslocaties-en-werken-vanuit-huis/

 

In dit geval is dit het probleem:

"In een vrijstaand bijgebouw mag dit in de meeste bestemmingsplannen niet." 

Echter kan ik me niet voorstellen dat je hier geen ontheffing voor zult krijgen gezien het duidelijk niet is om een winkel in te gaan houden.

 

een webshop valt (voor Nijmegen) onder de noemer detailhandel en detailhandel mag in Nijmegen enkel in de winkelgebieden.

Een webshop mag dus niet aan huis en zelfs niet op de verschillende industrieterreinen in Nijmegen volgens bestemmingsplan (ze zitten er natuurlijk volop maar mag officieel niet).

Ook niet als je dus geen afhaalmogelijkheid aanbied.

 

in mijn geval is er schat ik in  zo rond de 15 uur aan werk van ambtenaren en een vergadering van 5 afdelingen voor nodig geweest om te besluiten/tot de conclusie te komen dat een webshop zonder afhaal mogelijkheid gedoogd wordt door het onder de thuisgebonden beroepen te accepteren.

 

Het mag dus nog steeds officieel niet maar wordt gedoogd.

Maar dan nog wel met veel voorwaarden zoals dat dus absoluut niet in een losstaand tuinhuis/bijgebouw mag (daar was onder geen enkel beding een ontheffing voor te krijgen), max 35% van huis enz. enz. enz.

 

Overigens staat mijn bedrijf bij KvK nog wel op mijn huisadres ingeschreven maar zit ik sinds begin dit jaar in een klein kantoor/magazijn op industrieterrein hier vlakbij (waar volgens bestemmingsplan ook niet mag, maar dat komt omdat bestemmingsplannen hier nog uit de tijd zijn dat e-commerce niet bestond).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 3 leden online en 54 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké