Jump to content
EB
Verberg

Tuinkantoor zakelijk aanschaffen?

Hallo,

 

Ik heb een korte vraag. Aankomend jaar gaan wij de hele tuin aanpakken (prive). Nou is mijn oog gevallen op dit tuinkantoor:

 

https://www.businessinsider.nl/kabinka-tiny-house-cabin-ikea-bouwpakket/

 

Onze woning heeft geen kantoor in huis, ik heb wel een kantoorruimte extern (welke mijn bv huurt). Kan ik een dergelijk kantoor voor onze tuin zakelijk aanschaffen/plaatsen? Ik ga het dus niet zelf huren oid, gaat mij dus alleen om de aanschaf zodat ik (ook) thuis kan werken.

 

En als dit nou niet kan, zijn er dan constructies die dit wellicht wel (voor een deel) mogelijk maken?

 

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.


Gr,

EB12

Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

De strenge regels voor kantoor aan (in) huis zijn streng om te voorkomen dat het halve huis voor de belasting als kantoor wordt aangemerkt met bijbehorende fiscale voordelen.

Maar zodra je buitenshuis iets koopt of huurt is het al snel aftrekbaar.. Dat zal met deze oplossing ook wel zo zijn al zou ik wel wat aandacht besteden aan zorgen dat er een eigen opgang is dus niet alleen door eigen woning bereikbaar, maar ook via de achterzijde van de woning of via pad langs het huis.. dat kan een discussie vermijden.

En Corona kan ook wel een extra argument zijn om je zakelijke keuze extra te onderstrepen. Heel veel (grote) werkgevers investeren in thuiswerkvoorzieningen.. nu zit een heel tuinhuis wel aan de bovenzijde van werknemersvoorzieningen.. maar verboden is het niet.

Ik zie wel een ander potentieel pijnpunt en dat heeft veel meer met bouwvergunning te maken. Dit tiny house is 3,5 meter hoog.. en het is een woning..

Een schuurtje plaatsen of vervangen mag tegenwoordig vaak vergunningloos als het niet meer dan x m2 maar vooral ook niet hoger dan 2 tot 2,5 meter is. als het groter of hoger wordt heb je vaak wel een vergunning nodig. Dus zeker ook iets om te checken..

Link to post
Share on other sites
  • 0

Even voor de duidelijkheid: je bent deze aanschaf van plan namens en voor een besloten vennootschap? Niet voor een eenmanszaak?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor de reacties.

 

Het is echt los van ons huis, helemaal achterin de tuin. Dus je kan er komen zonder door t huis te lopen (langs het huis).

 

vwb de vergunning; ik zal hem niet zomaar neerzetten, maar wat ik gelezen had over “Bijgebouwen” is dat de goot max 3m mag zijn en het puntdak niet meer dan 5m, daar zit ie niet aan.

 

over de tweede reactie: ik heb een BV en die koopt hem ook.

 

Bedankt zover!

 

Gr,

EB12

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, herman van der helm zei:

Houd er wel rekening mee dat bij verkoop van het huis, de opbrengst van dit gebouw plus ondergrond belast worden.


Ok duidelijk, maar dit lijkt mij een redelijk grijs gebied, hoe bepaal je de opbrengst van een dergelijk tuinhuis bij verkoop woning?

 

Stel dit huisje kost 10k incl btw; dat staat er een x aantal jaar, dan kan ik er toch een kaartje van zeg 6k opbrengst aan hangen? Of ben ik nu te kort door de bocht? Andere spullen mag ik ook afschrijven. Het lijkt me vrij uitzonderlijk dat ik dat huisje bij verkoop los moet laten taxeren, toch? De bedragen zijn ook relatief laag, het is geen bijgebouw van 150k.

 

gr,

EB12

Link to post
Share on other sites
  • 0

Op moment van verkoop moet het worden getaxeerd.

Over het algemeen is het slimmer om het als privé te beschouwen en de opbrengst onbelast te laten. Dit betekent dat je het dan niet op de zaak moet zetten, maar gewoon de hogere kosten beter nu voor lief nemen.

By the way, Afschrijven mag maar tot 50% van de WOZ waarde.

Edited by herman van der helm
Link to post
Share on other sites
  • 1
2 uur geleden, herman van der helm zei:

Afschrijven mag maar tot 50% van de WOZ waarde.

 

Dit geldt alleen voor eenmanszaken en VOF's. Het gaat hier om een bv, dus je mag maar tot 100% van de WOZ afschrijven (oftewel: nagenoeg niets), als het gaat om een 'bedrijfspand'. Zo'n tuinkantoor heeft niet echt een WOZ, dus zul je uit moeten gaan van de aanschafwaarde - of anders van de waarde in het economisch verkeer.

 

Of er sprake is van een onroerende zaak ligt waarschijnlijk aan de mate waarin je het huisje koppelt aan gas, water en stroomleidingen. Dus misschien is het handig om vast te stellen of het überhaupt wel bij de woning betrokken moet of hoeft te worden. Als het een losse 'keet' is die ook relatief makkelijk is te verplaatsen, dan is zou het fiscaal gewoon een 'roerende' zaak kunnen zijn.

 

Maar of het nu roerend of onroerend is, je zet het in allebei de gevallen op de balans voor de aanschafwaarde (exclusief btw). Vervolgens schrijf je er op af (bijvoorbeeld 5% van de aanschafwaarde per jaar of 7% van de boekwaarde per jaar). Als het kantoor roerend is, is daar verder niets mee aan de hand. Als het onroerend is, wordt die afschrijving fiscaal beperkt door de bodemwaarde (100% van de WOZ).

Als je de woning verkoopt, verkoop je die uiteraard zonder het tuinkantoor. Die is immers eigendom van de BV en niet van de bewoner van het perceel waar het tuinkantoor op staat.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dank voor jouw uitleg. 

De eigendom van de ondergrond bepaalt toch het eigendomsrecht? Dus moet er een stuk van de tuin worden overgedragen aan de bv om eigenaar te kunnen worden van het tuinhuis.

Of er moet een opstalrecht worden gevestigd.

Edited by herman van der helm
Link to post
Share on other sites
  • 0

Bij reactie 1 dacht ik: dit kan wel.

 

Gaande weg de reacties wordt het toch wel wat complexer:grinning-face-with-sweat:. Is het niet gewoon zo dat het naar de fiscus aannemelijk moet zijn dat het een zakelijk karakter heeft? En dus in die hoedanigheid gebruikt wordt?

 

ik heb geen intern kantoor in mijn huis, thuiswerken wordt gestimuleerd; dit is een thuiswerk plek. Het zit niet aan mijn huis vast en is bereikbaar niet door mijn huis (dus in potentie verhuurbaar aan derden). Daarnaast is het huisje theoretisch verplaatsbaar (wat ik niet ga doen, maar je kan het natuurlijk afbreken en meenemen).

 

gr,

EB12

Link to post
Share on other sites
  • 0
20 uur geleden, EB zei:

Het is echt los van ons huis, helemaal achterin de tuin. Dus je kan er komen zonder door t huis te lopen (langs het huis).

 

vwb de vergunning; ik zal hem niet zomaar neerzetten, maar wat ik gelezen had over “Bijgebouwen” is dat de goot max 3m mag zijn en het puntdak niet meer dan 5m, daar zit ie niet aan.

 

Als "helemaal achterin" verder dan 4 meter van het huis is, dan moet het bijgebouw een ondergeschikte functie zoals een garage of berging hebben.

Lijkt me lastig om dan te verdedigen dat het kantoorruimte is die je ook aan anderen zou kunnen verhuren...

Link to post
Share on other sites
  • 0

let ook op dat in veel gemeentes het helemaal niet toegestaan is een kantoor los in de tuin te plaatsen.

B.v. in Nijmegen mag enkel in heel uitzonderlijke gevallen een kantoor aan huis gevestigd worden. 

dat is dan aan vele regels verbonden, b.v. max 30% van het huis in gebruik als kantoor, geen reclame uitingen, geen extra aantrekkend verkeer maar ook dat het wel in een apart gebouw mag zolang dat aan het woonhuis vastzit.

Het is zeer nadrukkelijk niet toegestaan kantoor (of wat dan ook) te vestigen in een gebouw in de tuin wat los staat van het huis.

Ik wilde b.v. ook zoiets doen maar vast absoluut verboden dat met nadrukkelijke kans op dwangsommen.

 

Controleer dat dus ook even in jouw gemeente hoe de regels daarover zijn.

Link to post
Share on other sites
  • 0
11 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Controleer dat dus ook even in jouw gemeente hoe de regels daarover zijn.

M.i. Terechte aanvulling: via omgevingsloket.nl kan een vergunningscheck worden gedaan. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 133 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept