• 0

Vragen over inkomstenbelasting

Beste mensen,

 

Ik heb een aantal vragen over de aangifte inkomstenbelasting 2019 (voor eenmanszaken) en zou wat hulp erg waarderen. Het gaat om een bedrijf in e-commerce.

1) Over het omzet van kwartaal 4 2019 moet omzetbelasting afgedragen worden pas in Januari 2020. Moet ik het bedrag aan omzetbelasting in de aangifte inkomstenbelasting opnemen als (kortlopende) schuld op de balans? Indien nee, dan klopt de saldo op mijn bankrekening dan toch niet meer?

2) Ik verkoop op bol.com en zij keren de opbrengsten van december 2019 pas aan mij uit in januari 2020. Moet ik dit bedrag dan opnemen als ''vorderingen'' in de aangifte inkomstenbelasting?
3) Ik koop goederen in in China en hiervoor maak ik vrachtkosten en ook inspectiekosten. Bij het berekenen van mijn kosten voor de aangifte inkomstenbelasting moet ik aangeven hoeveel kosten ik heb gemaakt voor de inkoop van de goederen. Ik moet dan als het goed is alleen de kosten rekenen voor de producten die al verkocht zijn, dus als ik nog een deel van de voorraad wat in 2019 is ingekocht nog overhoud in 2020, dan moet ik dus alleen het deel van 2019 als kosten opnemen. Moet ik dan in dit geval de vrachtkosten en inspectiekosten volledig afschrijven in 2019? of ook evenredig met het aantal sales?
Maakt het hierbij dan uit of ik de verzendkosten aan de leverancier heb overgemaakt vs dat ik zelf extern een freight forwarder inschakel (en dus een aparte factuur voor heb)?

Bij voorbaat hartelijk dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, JacobSX zei:

Moet ik het bedrag aan omzetbelasting in de aangifte inkomstenbelasting opnemen als (kortlopende) schuld op de balans?

 

Ja.

 

5 uur geleden, JacobSX zei:

2) Ik verkoop op bol.com en zij keren de opbrengsten van december 2019 pas aan mij uit in januari 2020. Moet ik dit bedrag dan opnemen als ''vorderingen'' in de aangifte inkomstenbelasting?

 

Ja.

 

5 uur geleden, JacobSX zei:

3) Ik koop goederen in in China en hiervoor maak ik vrachtkosten en ook inspectiekosten. Bij het berekenen van mijn kosten voor de aangifte inkomstenbelasting moet ik aangeven hoeveel kosten ik heb gemaakt voor de inkoop van de goederen. Ik moet dan als het goed is alleen de kosten rekenen voor de producten die al verkocht zijn, dus als ik nog een deel van de voorraad wat in 2019 is ingekocht nog overhoud in 2020, dan moet ik dus alleen het deel van 2019 als kosten opnemen. Moet ik dan in dit geval de vrachtkosten en inspectiekosten volledig afschrijven in 2019? 

 

Alle kosten die samenhangen met je inkoop komen op je voorraad te staan. Dus je boekt naar rato af bij verkoop van het product. Als je dus moet aangeven hoeveel kosten je hebt gemaakt, dus is dat dus de inkoopprijs van het product plus de vracht- en inspectiekosten in verhouding.

 

Stel dat je 100 producten inkoopt à 1 euro en deze verkoopt à 2 euro. En je hebt 10 euro verzendkosten en 5 euro inspectiekosten. Je zet dan 115 euro op de voorraad. Stel dat je in 2019 50 producten hebt verkocht. Dan heb je 100 euro omzet gemaakt (50 x 2 euro). En je kosten zijn 57,50 euro (50 x 1 euro plus 50/100e van 10 euro plus 50/100e van 5 euro). Er staat dan ook nog 57,50 euro voorraad op de balans.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.