• 0

Investeren voor andere mensen

- Wat is de beste manier om voor andere mensen te investeren in aandelen of vastgoed?

- Kan je dat gemakkelijk via een eenmanszaak doen of is een andere ondernemingsvorm beter om te kiezen en waarom?

- En hoe zit het met de belasting die betaalt moet worden? Hoef je geen belasting te betalen totdat je het geld uit de onderneming haalt? Of heeft het toch te maken met de belasting die je jaarlijks moet betalen over je vermogen? Of betaal je gewoon inkomstenbelasting terwijl je geen geld uit het bedrijf haalt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 3

Je betaalt gewoon inkomstenbelasting over de winst die je maakt, ongeacht of je die winst uit je eemanszaak haalt of niet.

 

Overigens lijkt het me in dit stadium om nog helemaal niet andermans geld te gaan investeren, als je nog niet op de hoogte bent van de bovenstaande informatie. Je moet echt iets meer financieel-economische en fiscale kennis hebben om dit te kunnen doen. Probeer sowieso eerst je eigen geld eens te investeren in aandelen of vastgoed met (overtollige!) eigen middelen. Wat zijn de goede, moeilijke, leuke, vervelende zaken die je daarbij tegenkomt?

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
21 hours ago, prinsrachid said:

Je betaalt gewoon inkomstenbelasting over de winst die je maakt, ongeacht of je die winst uit je eemanszaak haalt of niet.

 

Overigens lijkt het me in dit stadium om nog helemaal niet andermans geld te gaan investeren, als je nog niet op de hoogte bent van de bovenstaande informatie. Je moet echt iets meer financieel-economische en fiscale kennis hebben om dit te kunnen doen. Probeer sowieso eerst je eigen geld eens te investeren in aandelen of vastgoed met (overtollige!) eigen middelen. Wat zijn de goede, moeilijke, leuke, vervelende zaken die je daarbij tegenkomt?

 

Ik heb tot op zekere hoogte ervaring met investeren alleen ik weet niets op het vlak van fiscale economie. Vrienden vroegen of ik voor hen kon investeren, daarom deze vragen

Link naar reactie
  • 2
32 minuten geleden, Arskii zei:

Vrienden vroegen of ik voor hen kon investeren, daarom deze vragen

 

Wijze raad: zeg nee. Investeer in vrienden, niet voor vrienden.

 

Komt alleen maar gedoe van. Wat wél kan is dat jij je vrienden leert hoe ze moeten investeren: maar laat het ze vooral zelf en voor eigen risico doen met alleen geld dat ze kunnen missen.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik investeer ook voor / met anderen. Niet in vastgoed, maar in goedlopende volwassen bedrijven. Daar zitten overigens geen privé vrienden bij, maar wel heel goede zakelijke relaties waar ik het erg goed mee kan vinden. Een gemakkelijke structuur hebben we niet en voor iedere deal tuigen we een nieuwe kerstboom op. Een SPV samen met de investeerders, ons eigen investment management vehikel en een koopholding die de overname doet. Verder hebben we een rendement-verdelingsmodel in de dealstructuur ingebouwd. En zoals Ward ook al aangeeft moet je goed weten wanneer je een vergunningsplicht hebt. 

 

De vraag vind ik wat vaag. De structuur hangt heel erg samen met risico's (omvang van de investeringen) en fiscaliteit. Ik zou eens een half uurtje met een fiscalist sparren. En verder ook zeker de tip van Norbert in het achterhoofd houden. Investeren is gezellig als het goed gaat. Maar als het tegenzit, er verliezen ontstaan of ergens geld bij moet kan het erg grimmig worden. Als overname-boer heb ik dat vaak genoeg gezien. 

Link naar reactie
  • 0
21 hours ago, StefanO said:

Ik investeer ook voor / met anderen. Niet in vastgoed, maar in goedlopende volwassen bedrijven. Daar zitten overigens geen privé vrienden bij, maar wel heel goede zakelijke relaties waar ik het erg goed mee kan vinden. Een gemakkelijke structuur hebben we niet en voor iedere deal tuigen we een nieuwe kerstboom op. Een SPV samen met de investeerders, ons eigen investment management vehikel en een koopholding die de overname doet. Verder hebben we een rendement-verdelingsmodel in de dealstructuur ingebouwd. En zoals Ward ook al aangeeft moet je goed weten wanneer je een vergunningsplicht hebt. 

 

De vraag vind ik wat vaag. De structuur hangt heel erg samen met risico's (omvang van de investeringen) en fiscaliteit. Ik zou eens een half uurtje met een fiscalist sparren. En verder ook zeker de tip van Norbert in het achterhoofd houden. Investeren is gezellig als het goed gaat. Maar als het tegenzit, er verliezen ontstaan of ergens geld bij moet kan het erg grimmig worden. Als overname-boer heb ik dat vaak genoeg gezien. 

Dankjewel voor uw reactie. Ik zal zeker meer onderzoek doen en met een fiscalist praten is ook geen verkeerd idee.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Gast zei:

En hoe doe je het als elke deal een andere groep internationale investeerders betreft? 

 

Het kenmerk van een Special Purpose Vehicle is dat het voor iedere deal weer een nieuwe of zelfs andere kerstboom is. Zoals StefanO ook schrijft: 

1 uur terug, Gast zei:

Een gemakkelijke structuur hebben we niet en voor iedere deal tuigen we een nieuwe kerstboom op

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, Gast zei:

Dat begrijp ik maar is dat een STAK? En hoe doe je dat als je internationale investeerders aantrekt? Moeten die ieder met een Nederlandse bv meedoen of gewoon als particulier?

 

SPV kan zijn een STAK + BV, maar ook met BV en stemrechtloze aandelen of coöperatie, e.d. Gaat er om dat je met verschillen in zeggenschap en winstrechten een goede balans vindt. Uiteraard heb je binnen de SPV weer te maken met overeenkomsten. Is een heel geregel om dit allemaal op te tuigen en ook vrij kostbaar. Blijft maatwerk.

 

We werken alleen samen met Nederlandse investeerders. Wil ik ook niet anders, je moet de herkomst van gelden, UBO's, PEP, e.d. kunnen aantonen en dat is veel ingewikkelder met buitenlandse partijen. Ik vermoed zomaar dat de bank daar überhaupt geen zin in heeft en ook de andere investeerders in de SPV willen geen link met partijen die zich mogelijk niet aan de wet houden. Voor je er erg in hebt ben je lid van een criminele organisatie :face-with-rolling-eyes:. Kortom: wij houden het gezellig Nederlands en in een veelvoud van vier. Kunnen we klaverjassen na de Ava. 

 

Fiscaliteit speelt een rol bij de keuze of investeerders meedoen vanuit een BV of privé. We werken met een minimum ticket size en dan heb je als investeerder een aanmerkelijk belang in de SPV. De meeste investeerders participeren vanuit een holding BV, maar een enkeling doet privé mee. Het zijn allen professionele investeerders en wij adviseren niet op fiscaal vlak. We denken wel mee uiteraard. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.