• 0

Staking van bedrijf enkel voor IB en rechtsvorm?

Enkele dagen geleden had ik hier een vraag gesteld over het wijzigen van wel of geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66917-geen-aangifte-als-ondernemer-19-terwijl-je-wel-ondernemer-was-in-18/?sortby=date) Het lijkt er op dat tot dusver niemand het antwoord weet. Helaas wist men bij de afdeling Wet & Regelgeving van de belastingdienst eigenlijk ook niet zo goed hoe het zit en ze vinden het uiterst complex. :P Want volgens de checklist ben ik "waarschijnlijk" geen ondernemer meer voor de inkomstenbelasting, maar voor de omzetbelasting ben ik het wel; ook al is het volume enorm afgenomen. En of ik daar "nee" in mag vullen als die checklist zegt "waarschijnlijk niet": dat wist ze niet zeker, maar ze denkt van niet omdat je toch op een gegeven moment een eindbalans zou moeten opmaken als je nu opeens géén ondernemer maar resultaatgenieter bent geworden. Dus zij denkt dat, ondanks dat je niet meer voldoet aan de criteria, je tóch moet invullen dat je een ondernemer bent - zodat je die aangifte kan invullen EN direct kan staken voor de IB.

 

De situatie is als volgt:
- Ik heb een onderneming, deze heeft van 2014 -/- 2018 dusdanig goed gelopen dat er in 2014 een uitnodiging om aangifte als ondernemer te doen kwam. (Bedrijf zelf startte in 2012.)
- Gedurende 2019 werd ik progressief steeds zieker, uiteindelijk in het ziekenhuis beland, ernstig chronisch ziek, etc. etc., lang verhaal kort: veel klanten kwijt want niet beschikbaar, heel weinig energie, verschrikkelijk veel geld privé er doorheen moeten jagen i.v.m. de medische omstandigheden en reserves aanspreken om de boel privé te financieren, etc. Het bedrijf is wat mij betreft afgeschreven en ik heb er ook helemaal geen zin meer in om te proberen nieuwe opdrachtgevers te vinden, ik honoreer lopende contracten nog (het is digitale dienstverlening) maar ook dat gaat op termijn denk ik stoppen of misschien raad ik die klanten aan naar het bedrijf van een vriend over te stappen. Alles wat ik nu nog over heb, is eigenlijk haast grenzend aan hobbymatig en vriendendiensten; maar ik heb wel een aantal (particuliere) klanten die maandelijks of jaarlijks voor de diensten betalen. In principe wil ik die misschien houden, want dat is super low-effort en een leuke afleiding. Over *die* klanten meen ik omzetbelasting verschuldigd te zijn en sta ik nog steeds ingeschreven bij de KvK.

- Vanwege het bovenstaande, voldoe ik echter volgens al die checklists absoluut niet meer aan het zijn van een onderneming en zo voelt het voor mij ook niet bepaald meer nee.

 

Daarop ontstond dus de vraag in het andere topic, of ik daar wel met "Ja" moest antwoorden terwijl het volgens de checklist "Nee" is. Maar zo simpel is het blijkbaar niet.

Nu werd er door de medewerkster van Wet & Regelgeving geopperd dat ik "gewoon" kan aangeven dat het bedrijf gestaakt is over de aangifte 2019 en dan moet ik mogelijk stakingswinst betalen. (Het bedrag zal echter 100% zeker onder de grens uitkomen, want zoveel geld zit er niet meer in de toko.) Vervolgens zou ik een uitspraak van de inspecteur moeten vragen of ik dit wel goed gedaan heb. Als motivatie kan ik opgeven dat door ziekte en wat er daarna met het bedrijf gebeurd is en wat ik er nu mee van plan ben, er geen sprake meer is van criteria waarmee je zou kwalificeren als ondernemer voor de inkomstenbelasting en dat ik daarom "staak" als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit zou volgens haar geen effect moeten hebben op de omzetbelasting, daar ga ik gewoon mee verder tot ik het bedrijf daadwerkelijk geheel staak.

 

Maar nu lees ik op de belastingdienst bij "Staking" dat het er eigenlijk om gaat als je echt volledig stopt met je onderneming, je uitschrijft bij de KvK, et cetera. Nergens staat dat je kan "staken" voor de inkomstenbelasting, terwijl je wel doorgaat met je bedrijf in een zeer afgeslankte vorm (lees: vrijwel grenzend aan hobbymatig.) waardoor je nog wel ondernemer blijft voor de omzetbelasting én ingeschreven blijft bij de KvK. De site van de belastingdienst rept uitsluitend over daadwerkelijk volledig staken of doorschuiven. 

 

Mijn vraag is, en ik hoop dat iemand het antwoord weet want het is allemaal supervaag en zelfs de belastingdienst zelf bij W&R lijkt het dus niet te weten:

Klinkt dit allemaal plausibel en moet ik inderdaad een "staking" invoeren bij de IB ondanks dat ik deels doorga (op andere wijze)? Of kan ik dat beter niet doen? Zou het überhaupt misschien slimmer zijn om inderdaad maar gewoon geheel te staken? Maar als ik die paar klanten behoud, dan ben ik volgens mij toch écht ondernemer voor de omzetbelasting en is er dan nog wel sprake van een staking...? Misschien kan ik die klanten toch beter dumpen om het makkelijk te maken en me echt geheel uitschrijven, ben ik ook van alles af. Maar dat maakt geen verandering voor het moment van staken kiezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, CLabs zei:

Enkele dagen geleden had ik hier een vraag gesteld over het wijzigen van wel of geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ... Het lijkt er op dat tot dusver niemand het antwoord weet.

Twee antwoorden:

1. Het is pragmatischer (makkelijker) om een IB-onderneming in stand te houden dan te wisselen met btw-ondernemer, om daarna weer terug te kunnen keren naar IB-ondernemer.

2. Je bent en blijft ondernemer voor de IB als je denkt en wil dat het zo is. Pas als de belastingdienst ambtshalve anders beslist, valt het doek ... en dat kan wel eens lang op zich laten wachten.

 

Niet te moeilijk denken en doen ... en vooral niet volgens de regels willen werken als de regels onduidelijk en soms tegenstrijdig zijn. Op de werkvloer van de belastingdienst zit men ook niet op dit soort futiliteiten te wachten.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Cosara zei:

Twee antwoorden:

1. Het is pragmatischer (makkelijker) om een IB-onderneming in stand te houden dan te wisselen met btw-ondernemer, om daarna weer terug te kunnen keren naar IB-ondernemer.

2. Je bent en blijft ondernemer voor de IB als je denkt en wil dat het zo is. Pas als de belastingdienst ambtshalve anders beslist, valt het doek ... en dat kan wel eens lang op zich laten wachten.

 

Niet te moeilijk denken en doen ... en vooral niet volgens de regels willen werken als de regels onduidelijk en soms tegenstrijdig zijn. Op de werkvloer van de belastingdienst zit men ook niet op dit soort futiliteiten te wachten.

 

 

 

Dank voor uw antwoord! Gaat dat ook op als je dat dus zelf niet wilt? :) Ik ben absoluut niet voornemens om terug te keren naar IB-ondernemer, denk ook niet dat ik nog eens echt fulltime ZZP-er wil worden. Ik wil ofwel in loondienst of misschien een keer een BV oprichten met een stel zakenpartners, maar het ZZP gebeuren is denk ik niet langer aan mij besteed. Althans, niet op die schaal; nogmaals: het klein beetje hobbyen met een selecte groep klanten en af en toe wat doen voor vrienden wil ik blijven doen.

 

Ik denk dat ik zelf juist ook terugwil naar enkel ondernemer voor de omzetbelasting of helemaal geen ondernemer. Het is administratief simpeler, recht op zaken als zelfstandigenaftrek heb ik ook niet meer omdat ik door de omstandigheden niet meer aan het urencriterium voldoe en de omzet zal minder dan *maximaal* 10K per jaar zijn; de winst natuurlijk vele malen lager dan dat. Ik twijfel alleen enorm of ik om het mezelf veel makkelijker te maken (administratief gezien. Want ik ben ook best veel tijd per jaar kwijt aan het controleren van de exports van vooral PayPal - die is echt verschrikkelijk!) niet beter toch die kleine groep hobbyklanten kan dumpen en dan daadwerkelijk de volledige onderneming staken, en voor die vrienden 1 of 2x per jaar: dan zal het freelance gaan. Geen idee of ik daar dan nog een KvK voor nodig heb of omzetbelasting moet rekenen.

 

Hoe meer ik er over nadenk, hoe dichter ik bij de conclusie kom dat ik misschien beter er gewoon helemaal mee kan stoppen; maar of ik in de tussentijd dus terugmoet naar enkel ondernemer voor omzetbelasting en dus aan moet geven dat het bedrijf in 2019 gestaakt is voor de IB of niet: die vraag blijft hangen. :) Ik zie dat het niet verplicht is zoals u aangeeft, maar ik denk dat het voor mij misschien ook handiger en voordeliger is als ik het toch doe. Maar dat is dus dé vraag waarmee ik worstel. :) 

aangepast door CLabs
Link naar reactie
  • 1

Hallo Clabs,

 

Jou prive situatie lijkt op dit moment belangrijker om op te lossen dan ondernemersperikelen..
Ondernemer voor de BTW ben je al vrij snel, ongeacht of je nu IB ondernemer bent of niet.
Jou omzet komt vermoedelijk ruim onder de 20.000 euro uit dus kun je ook voor de BTW kijken of je voor de kleine ondernemersregeling in aanmerking komt
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wel-of-niet-meedoen-aan-de-kleineondernemersregeling
Als je aan die regeling deelneemt hoef je geen aangifte meer te doen en ook geen btw te rekenen.

 

Je kunt gewoon ingeschreven bljiven in het handelsregister, dat kost niks en brengt geen extra kosten..

 

Voor je ondernemer mag je gewoon wisselen  naar resultaatgenieter je hoeft daarvoor niet allerlei stakingshandelingen uit te voeren. Staking is bedoeld voor als je echt stopt.. En er bijvoorbeeld activa over te dragen zijn naar prive.
Bij resultaatgenieter hoef je geen hele balans en winst en verliesrekening in te vullen, je vult alleen je omzet en kosten in en dan weet je wat je resultaat is.
Maar jij mag als je dat wilt wel gewoon een balans aanhouden, ik weet niet of dat van toepassing is.
Het is dus niet verplicht om bij overgang van winst uit onderneming naar Resultaatgenieter om bij winst uit onderneming op te geven dat je gaat staken. Je gaat simpelweg een eenvoudiger aangifte doen omdat je onderneming niet meer voldoet aan de voorwaarden voor Winst uit onderneming..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.