• 0

Zakelijke ruimte bij Particulier huren

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Met mijn bedrijf huur ik een werkruimte bij een particulier. In onze huurovereenkomst is overeengekomen dat de huur belast wordt met BTW, de particulier in kwestie heeft ook een BTW nummer. 

Nu ontvang ik van hem een nota waarin hij wel de BTW specificeert (het bedrag) maar niet het percentage (21%). Maakt dit uit?

aangepast door Annette_check
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
2 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Het tarief tot 01-10-2012 was 19%, het tarief vanaf 01-10-2012 21%. Welke "overgangsbepalingen" waren daar dan op van toepassing @Rik ·?

Leveringen van voor 1 oktober 2012 maar gefactureerd na 1 oktober 2012 moesten (of mochten) nog met het oude percentage 19% gefactureerd worden. Bepalend was dus niet factuurdatum maar leverdatum.

 

https://www.moneybird.nl/blog/122-btw-verhoging-naar-21-wat-moet-je-weten/

https://www.belastingbelangen.nl/artikel/BTW-verhoging_naar_21_procent_de_overgangsregeling

 

Voldoende te vinden onder Google

overgangsbepalingen btw 19% 21%

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Annette, allereerst welkom op Higherlevel

 

36 minuten geleden, Annette_check zei:

Nu ontvang ik van hem een nota waarin hij wel de BTW specificeert (het bedrag) maar niet het percentage (21%). Maakt dit uit?

 

Formeel voldoet de factuur dan nog niet aan de fiscale eisen, maar een halszaak is het niet als het bedrag wel correct is. Laat de verhuurder op de eerstvolgende factuur het toegepaste BTW tarief vermelden...maar vragen om een gecorrigeerde factuur kan uiteraard ook.

 

(De particuliere verhuurder is ondernemer voor de BTW en moet daarom een geldige BTW factuur overleggen, een kwitantie volstaat in dit geval niet) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Annette_check zei:

Nu ontvang ik van hem een nota waarin hij wel de BTW specificeert (het bedrag) maar niet het percentage (21%). Maakt dit uit?

Volgens de regels en factuureisen behoort naast het btw bedrag ook het btw-tarief dat van toepassing is te worden vermeld.

 

Quote
  • het bedrag dat u vraagt, exclusief btw
  • Levert u goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Vermeld ook de eenheidsprijs, als dit van toepassing is.
  • het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
  • het btw-bedrag

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

 

Ik zou gewoon even vragen om een correcte factuur die aan de eisen voldoet.

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Moet je dan eigenlijk het btw-percentage noemen of volstaat de vermelding algemeen tarief?

Volgens mij het daadwerkelijke percentage. "Algemeen tarief" kan namelijk op meerdere percentages betrekking hebben rond de overgang van percentage door de zogenaamde overgangsbepalingen (een aantal jaar geleden van 19% naar 21%).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.