• 0

ZZP student & hoogte IB

Beste allemaal,

 

Onlangs heb ik voor het eerst aangifte IB gedaan als ondernemer (had uitstel aangevraagd ivm corona en geen tijd door studie). Ik sta ingeschreven als ZZP gitaarleraar en doe ondertussen een dubbele bachelor. In 2019 was mijn winst €9200, maar ik voldeed niet aan het 1225 uren-criterium, dus mijn belastbare winst werd uiteindelijk €7912. Uit de IB aangifte kwam dat ik over 2019 €710 moet betalen - €260 IB + volksverzekeringen en €450 bijdrage ZvW.

 

Ik moet de definitieve brief nog krijgen, maar ik vroeg mij af: is dit bedrag "normaal"? Ik kan het totale bedrag wel betalen, dat is verder geen probleem, maar het is wel bijna twee maanden huur en dat is voor een student behoorlijk veel geld. Daarom vroeg ik mij af of ik misschien iets over het hoofd heb gezien, of dat dit gewoon deel is van het risico dat je loopt als part-time student ZZP'er.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 minuten geleden, koeno100 zei:

maar ik vroeg mij af: is dit bedrag "normaal"?

 

Ik vind het bedrag dat je aan belasting moet betalen erg laag eerlijk gezegd. Goed voor jou dus: het progressieve belastingstelsel werkt in je voordeel!

 

10 minuten geleden, koeno100 zei:

Daarom vroeg ik mij af of ik misschien iets over het hoofd heb gezien, of dat dit gewoon deel is van het risico dat je loopt als part-time student ZZP'er.

 

Belasting betalen als risico? Dat is een "bijzondere" visie :face-blowing-a-kiss:.

 

FF serieus: belasting betalen is een gegeven, geen risico en geen kansspel: je kunt vooraf al uitrekenen wat je moet betalen en wat je daarvoor het beste kan reserveren. Een gemiddelde ondernemer reserveert al snel 30-40% van de winst voor belastingen. In dat geval is jouw belasting een flinke meevaller! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag is prima, je betaald maar 3% belasting (de 260)  het tarief van de 1e schijf is 37,35% dus je zit nog vol in de effecten van de heffingskorting en arbeidskorting.

de zvw bijdrage "hakt" er meer maar ook dat is normaal..
Als je wel het urencriterium zou halen dan zou je voor beide belastingen dicht bij 0 zitten.. Maar hé met een dubbele bachelor weet je waar voor nu je prioriteiten liggen.

Ook niet onbelangrijk.. dankzij je onderneming hoef je waarschijnlijk bijna niet te lenen.. en nagenoeg schuldenvrij afstuderen is ook veel waard..

 

Als je dit via een bijbaantje had willen verdienen dan had je bijna fulltime moeten werken (beetje afhankelijk van je leeftijd..) 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.