• 0

waar haal ik marktgegevens vandaan?

Beste iedereen,

 

Op dit moment druk bezig met het herschrijven van een ondernemersplan en een marketingplan. Waar haal ik de benodigde gegevens vandaan?

Statistieken, marktgegevens e.d. om toe te voegen in het plan.

Ik weet dat je bepaalde gegevens kan opvragen en er dan dik voor moet betalen... ehm...probleempje... de dikke portomonnee is hier niet aanwezig. HELP! ik heb de gegevens wel nodig en heb marketingtechnisch niet voldoende kennis om deze branche te onderzoeken. Het betreft het amateursverenigingsleven in Nederland. Wie heeft hier gegevens over of weet waar ik deze vandaan kan halen? Segmenten,geografische gegevens,demografisch,psychografisch, gedragskenmerken, enz. En waar haal ik de gegevens vandaan betreffende de macro-omgevingsanalyse?

 

vraag 2:

 

Kan het zijn dat er geen concurentie bestaat in mijn verhaal?

Heb me wezenloos verzonnen wie eventueel mijn concurrent zou kunnen zijn..maarre...je ne se pas. ( hier kan natuurlijk niet echt antwoord op gegeven worden, maar ik bedoel meer in het algemeen)

 

Dit waren even mijn vragen voor nu, ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, want wil graag het verhaal afmaken. Ben geen marketingman, maar heb meer een goed plan en ga binnenkort de hulp inroepen van een marketingsorganisatie die me kan helpen als mijn plan af is.

Als er hier mensen welkom zijn die interesse hebben in mijn plan

( waarvan ik eigenlijk nog niets van verteld heb) en denken mij te kunnen helpen, ik lees elke dag mijn reaktie's hier op het forum.

 

alvast bedankt!! ;D

 

[mod - titel toegespitst]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Th,

 

Bij Marketing & Commercie hebben we vaak vragen over "Waar haal ik het vandaan". Je zal onderaan deze post van mij zien dat ik refereer naar de FAQ's dmv een link. Kijk daar eens rond en je zal een hele waslijst vinden van potentiele bronnen van info.

 

Kijk naar het Sociaal Cultureel Planbureau. Het CBS. Kijk naar verenigingen, check bij de politieke partijen, (vooral CDA) die verenigingen van belang vinden.

 

Concurrentie ? Ja tuurlijk heb je concurrentie. Voorbeeld : ik hou van voetbal en van hockey. Er is een voetbalclub op 5 km afstand en een hockeyclub op 7 km. Welke kies ik ?

Of op een ander niveau : ik wil graag sporten - dan worden de concurrenten voor het vullen van mijn sport-tijd wel erg veel.

Amateurvereniging bijv. voor toneel - stel dat ik geen toneel kan spelen, wat zou ik dan doen met mijn toneel-belangstelling, resp. mijn vrije -culturele- tijd ?

Link naar reactie
  • 0
Het betreft het amateursverenigingsleven in Nederland. Wie heeft hier gegevens over of weet waar ik deze vandaan kan halen? Segmenten, geografische gegevens, demografisch, psychografisch, gedragskenmerken, enz. En waar haal ik de gegevens vandaan betreffende de macro-omgevingsanalyse?

 

Gaat het om mensen of organisaties? Het CBS e/o SCP bekijkt eens in de zoveel jaar het verenigingsleven en de participatie daarin. Ik heb een paar jaar geleden data verzameld voor een verenigingsportal. Is een enorme markt, zeker wanneer je ook scholen en kerken als verenigingen beschouwd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan het zijn dat er geen concurentie bestaat in mijn verhaal?

 

Nee, je hebt concurrentie te smal gedefinieerd. Supermarkten concurreren met andere supermarkten, maar ook met bakkers, tankstations en zelfs telecombedrijven (nu mensen meer besteden aan telecom en minder aan levensmiddelen). Er

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Th,

 

Bedankt voor deze vragen. Uit ervaring weet ik dat veel ondernemers met deze vragen worstelen.

 

1) Informatie: waar?

 

Besef ook dat je een plan niet alleen hoeft te schrijven maar dat je gebruik kunt maken van de input van verschillende mensen zoals marktonderzoekers, juridische experts, technische mensen, accountants en financiële consultants. Probleem is wel dat deze hun diensten niet gratis leveren en je moet wel geld hebben om ze te kunnen betalen. Daarom denk ik dat het internet tegenwoordig één van de belangrijkste bronnen van informatie is. Door de hoeveelheid informatie op het "wereldwijde web" kan het wel even duren voordat je de juiste te pakken hebt maar de doorzetter wint.

 

2) Geen concurrentie?

 

Twee veel gemaakte fouten bij het definiëren van de markt zijn: een te grote markt of een te kleine.

Veel business plannen beginnen met het beschrijven van de wereldmarkt. Het probleem hiervan is dat er geen bedrijf is dat in één keer de wereldmarkt kan veroveren. Je moet het stap voor stap doen: eerste lokaal, dan regionaal, vervolgens landelijk etc. Onthoudt dat ook voor veel volwassen ondernemingen een sterke thuismarkt cruciaal is voor hun succes in rest van de wereld.

Anderzijds beschrijven ook veel ondernemers een te kleine markt hetgeen vaak blijkt uit het gebrek aan concurrenten. In mijn tweede column zei ik het al: zonder concurrenten geen markt en zonder markt geen potentiële klanten en zonder klanten geen verkoop en zonder verkoop geen bedrijf. Onthoudt dat je met je product een gat in de markt gevonden hebt. In die niche heb je geen concurrenten maar tracht door het veranderen van de definitie van je markt deze zodanig te vergroten dat je wèl concurrenten hebt.

 

Het lijkt tegenstrijdig maar toch zijn venture capitalists met name geïnteresseerd in bedrijven die de potentie hebben om een grote markt, vaak de wereld te veroveren. Een van de redenen is dat een bedrijf is dan geval sneller een substantiële omzet kan bereiken en daarmee eerder een volwassen onderneming is met een bijbehorend lager risicoprofiel.

 

Bovenstaande quotes zijn uit mijn serie over businessplanning. Als deze antwoorden je nieuwsgierig maakt nodig ik je uit om de gehele serie hier te lezen. Hier op higherlevel in het hoofdmenu onder extra en dan columns of hier dan wel op mijn website onder news en dan articles of hier.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.