• 0

Structuur bezorgbus, auto woon-werk en verhuur SnappCar

Goedenavond,

 

Ik ben aan het nadenken over de auto en bezorg structuur. Op dit moment is dat niets anders dan een kostenpost. De meeste bezorgingen worden uitbesteed, en lang niet altijd betaald de klant de volledige kosten. De auto waar ik in rijd is te klein voor de meeste meubels, en was in verband met hoge bijtelling (2008) voordeliger privé aan te schaffen.

 

Ik heb het idee een grote bus te kopen waarmee ik een groot deel van de bezorgingen zelf kan doen, 1 a 2 bezorgdagen per week in te lassen, en de overige dagen de bus te verhuren via SnappCar. Omdat deze alleen zakelijk gebruikt wordt kan ik alle kosten aftrekken en betaal ik geen bijtelling.

 

Daarnaast zou ik dan een kleine, goedkope auto van minimaal 15 jaar oud willen kopen voor woon-werk verkeer en privé ritjes, En deze dan ook op de zaak zetten. Omdat de bijtelling over de dagwaarde gaat zal dit vrij laag zijn.

 

Ik zou op deze manier dus niet alleen bezorgkosten en belasting kunnen besparen, maar ook extra verdienen aan verhuur. Natuurlijk staat tegenover de besparing op bezorgkosten wel extra werk, ik zal per bezorging een afweging moeten maken. Een enkel ritje van Noord Holland naar Limburg kun je beter uitbesteden voor €70. Maar als het om 6 ritten binnen 50 km gaat  (a €20 - €60), dan loont het al snel de moeite het zelf te doen.

 

Moet ik de inkomsten van de SnappCar verhuur opgeven? Klopt mijn berekening dat dit aardig wat geld zou kunnen "opleveren", of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja natuurlijk moet je de opbrengsten van snappcar opgeven, je trekt toch ook alle kosten af.. als je de lusten wilt heb je ook de lasten...

Auto's aanschaffen voor belastingvoordeel is een slecht idee... Verder betekent geen prive gebruik ook echt geen privegebruik.. dus ook niet een keer een (koel)kast ophalen voor een vriend (of jezelf). en ook niet de bestelbus mee naar huis nemen omdat ie daar makkelijker te parkeren is of omdat ie dan ook veiliger staat..

 

Verhuur van een bedrijfsauto leidt ook weer tot perikelen met de verzekering... snap-car is een particulier platform dus je moet goed kijken of hun verzekering ook schade aan bedrijfsvoertuigen dekt.. Daarnaast of je eigen verzekeraar geen bezwaar heeft.. want het laatste wat je wilt is dat een huurder schade maakt en je daarna zelf voor de kosten opdraait omdat beide verzekeraars naar elkaar wijzen of die schade uitsluiten op basis van de voorwaarden..

 

En de rest is een kwestie van rekenen, hoe vaak heb je 5 bezorgadressen in Noord Holland die ritjes rendabel maken..

en hoe vaak heb je hooguit 1 a 2 bezorgadressen en schakel je toch maar een bezorgservice in..

Want voor je het weet heb je wel een pak vaste kosten per maand en maar weinig rendabele bezorgdagen en zit je nog steeds met vrijwel dezelfde kosten voor externe bezorgers..

Ik zou pas over een auto voor bezorgen nadenken als je hem zelf grootste deel van de tijd nuttig in kan zetten. Anders kun je zelf misschien beter bij Snap-car of KAV een bezorgbus huren voor de dagen dat je wel voldoende adressen hebt om rendabel te bezorgen..

Kijk vooral niet alleen naar de kosten per dag of per bezorging maar naar de totale kosten. Een bestelbus kost al snel 300 euro aan verzekering, belasting en onderhoud per maand, dan nog de afschrijving die afhankelijk is van de waarde.. maar is ook snel enkele honderden euro's is per maand en dan nog de brandstof en jou tijd..

Als je genoeg bezorgingen hebt zijn die vaste kosten niet zo'n probleem maar heel vaak is een externe oplossing vrij lang nog voordeliger ondanks dat de kosten per bezorging hoger zijn en niet helemaal door de klant betaald worden..

 

Ik denk dat je moet focussen op je core-business en niet met allerlei handeltjes erbij zoals auto (moeten) verhuren om uit de kosten te komen.. Elke verhuur kost ook zomaar een uur van jou tijd om alles te regelen.. en dat voor een paar tientjes huuropbrengst? plus mogelijke stress als die bus toch niet zo vaak verhuurd kan worden en je dus zelf met de kosten blijft zitten..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Roel J zei:

Ik denk dat je moet focussen op je core-business en niet met allerlei handeltjes erbij zoals auto (moeten) verhuren om uit de kosten te komen..

Dan  moet er wel een core-business zijn ... en als die bestaat, dan eentje die ook wat oplevert.

Kostenbesparing is voor iedere onderneming iets om in het oog te houden, maar het lijkt bij TS wel het hoofddoel te zijn.

Misschien is dat financieel gezien ook wel noodzakelijk, maar niet iets dat blijvend moet zijn.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Doe waar je goed in bent EN toegevoegde waarde kan bieden.

 

Zo als ik het lees kan je in beide zaken -koerierswerk en verhuur van busjes- geen waarde toevoegen en niet concurrerend aanbieden.

Als ik dat verkeerd zie moet je het natuurlijk wel doen, maar dan goed.

 

Nog los daarvan gaat het een hoop gezeur opleveren;

-de bus is nog niet retour als jij naar jou klant moet

-bus op verkeerde plek retour

-tank leeg, verkeerde brandstof

-discussie over schade

-spanbanden weg

-gerookt in de cabine

-papieren kwijt

-vol met drugafval ergens in een weiland

-verkeersboetes doorbelasten

-onder een te laag tunneltje gereden

Tijd die je beter in je core-business steekt.

 

Resume;

Een bus kopen om je kosten te verlagen, niet doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.