• 0

Hulp opzetten boekhouding tweedehandse handel

Hallo, ik heb me gisteren ingeschreven bij de kvk en wil nu een boekhouding opzetten, maar ik loop tegen een aantal dingen aan waarvan ik er niet goed uitkom hoe ik dit het beste kan oplossen.

 

Ik handel in tweedehands goederen. Ik koop vaak batches tegelijk, waarvan het ene product meer waard is dan het andere, en voor de helft boeken en de helft collectables.

 

Mijn eerste probleem is bij mijn beginbalans. Ik heb een aantal producten liggen als voorraad, maar van een groot deel weet ik de inkoopwaarde niet meer. Ik kan hier wel een schatting van maken. Moet ik dit dan boeken onder voorraad? Ik hoorde iemand zeggen dat dit niet mag omdat het handelsvoorraad is maar ik heb het gewoon in huis.

 

Mijn volgende probleem komt met het boeken van de in en verkopen. Inkopen doe ik in batch, vaak met een totaal korting. Stel 40 boeken en 3 figurines. Dit zou ik dan kunnen boeken bij voorraad als de inkoopwaarde. Wanneer ik hier 3 boeken uit verkoop echter, is het lastig om te bepalen hoe hoog de waarde van de inkoop is voor deze 3 specifiek omdat de boeken en figurines een andere waarde hebben en het een setprijs is. Moet ik dan voor elke batch vantevoren 'bedenken' hoeveel inkoopwaarde er aan elk apart product zit en dit ergens noteren?
Of is er een andere manier om dit te doen?

 

Ik ben ook begonnen aan een cursus boekhouden maar geen enkel voorbeeld komt in de buurt van waar ik mee te maken heb, omdat alles altijd heel duidelijk een inkoop en verkoop waarde heeft.

 

Hierbij koop ik van particulieren, dus komt daar geen btw bij kijken. Kan ik het kopje 'te vorderen BTW' dan overslaan en het volledige bedrag in voorraad of inkoop zetten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.