• 0

Bedrijfsstructuur met anonieme aandeelhouder (licentie BV?)

Goedenavond allen,

 

Samen met 2 compagnons voer ik nu 3 jaar een bedrijf (ieder heeft recht op 33% van de winst). Hiervoor moeten we binnenkort een BV oprichten omdat we direct betalingen gaan ontvangen van klanten. Voorheen verliep dat via een tussenpartij die onze orderverwerking deed (het was hun omzet, en via creditfacturen naar onze holdings keerden ze ons een percentage uit). Mijn compagnons zijn echter vrij bekend in het buitenland en hebben ondanks dat zij alleen bekend zijn met hun voornaam al wat vervelende ervaringen gehad (denk aan stalking en doodsbedreigingen). Voor henzelf en hun omgeving willen zij niet met naam en toenaam op het internet. Daarom is het ontzettend belangrijk dat zij niet in de KvK of in het UBO register terug te vinden zijn met hun volledige naam. We doen verder ook helemaal geen shady business ofzo, dus voor mij is dat geen probleem (ik ben verder ook niet makkelijk aan hen te linken).

 

Omdat zij dus ieder meer dan 25% van de aandelen zouden bezitten, gaat een STAK of CV constructie ook niet werken. Ik voer de dagelijkse leiding van dit bedrijf. We hebben alledrie al holdings (en andere BV's, hun werk BV heeft alleen relaties met een handjevol vertrouwde partners, mijn 'main gig' is iets heel anders en zonder deze compagnons) waarmee we in zouden kunnen stappen of winstdelen zouden kunnen factureren.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk of hier nog mogelijkheden voor zijn om een BV te hebben met anonieme aandeelhouders? Als dat niet kan zijn mijn compagnons zelfs bereid om mij juridisch 100% eigenaar te maken (dat is nogal een gegeven vertrouwen, zijn zij zich ook van bewust, maar die anonimiteit is echt van onmiskenbaar belang). De vraag is dan hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Ons merk in een licentie BV stoppen, en aan de nieuwe werk BV licentiekosten rekenen ter hoogte van de winst? Mag zoiets überhaupt? Of gewoon niet eens een licentie BV, maar mijn compagnons gewoon management fees laten rekenen ter hoogte van hun winstaandeel? Ik voer dus de dagelijkse leiding en teken contracten e.d., dus de kans dat zoiets 'uitkomt' is ook niet vrij groot (als bepaalde instanties andere UBO's vermoeden moeten ze dit melden heb ik begrepen).

 

Namen van holdings en BV's bevatten uiteraard al niet onze namen en zijn ingeschreven op andere adressen dan ons kantoor.

 

We gaan ons uiteraard nog laten informeren hierover, maar ik vond het juist interessant om hier alvast eens over te discussiëren en opties te verkennen.

 

Alvast bedankt voor het meedenken in deze casus!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Meen dat je in de UK ook bij een normale Ltd kan verzoeken om de gegevens af te schermen als iemand aantoonbaar bedreigd wordt.

Maar als die Ltd een Nederlandse vestiging heeft zal die toch ook bij de KvK ingeschreven moeten worden, dus de vraag is of je daar wat mee opschiet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.