• 0

eerste keer importeren

Hoi,

 

Ik heb net zelf een webwinkel gestart en ik zou graag wat telefoonhoesjes halen uit China.  Deze willen zij DAP verzenden via DHL.  Ik kan zelf kiezen welke betaalmethode (t/t, visa/mastercard). Wat is het meest aan te raden?

 

Verder had ik nog wat vragen m.b.t. importeren. Aangezien het hoesje deels van hout ('cherry wood' volgens leverancier) is en TPU, vroeg ik me af of ik daar nog extra dingen voor moet regelen?  Zijn er daarnaast  nog zaken die ik in de gaten moeten houden/regelen? Aangezien dit de eerste keer wordt wil ik niet achteraf voor verrassingen komen te staan. 

 

mvg

 

Pelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Pelle,

 

Leuk dat je met een webwinkel bent begonnen! Wel pittig om nu (nog) in de telefoonhoesjes te duiken, de concurrentie is groot. Ik zit er inmiddels al jaren in, maar weet niet of ik er op dit moment nog mee zou zijn begonnen. Maar, wellicht heb je een uniek product, service of iets anders waarmee je het verschil kunt gaan maken. Dan is het natuurlijk mooi om te gaan doen!

 

20 minuten geleden, pelleg zei:

Ik kan zelf kiezen welke betaalmethode (t/t, visa/mastercard). Wat is het meest aan te raden?

Als je zelf kan kiezen, zou ik voor achteraf betalen kiezen :winking-face: Verder denk ik dat het eigenlijk weinig verschil zal maken, al is een creditcard altijd prima omdat ze over het algemeen aardige kopersbescherming bieden.

 

22 minuten geleden, pelleg zei:

Aangezien het hoesje deels van hout ('cherry wood' volgens leverancier) is en TPU, vroeg ik me af of ik daar nog extra dingen voor moet regelen?

Heb je je al verdiept in de aangifte bij de douane, zoals de goederencodesinvoerrechten die je bij aflevering moet betalen en af te dragen btw, die je met een vergunning artikel 23 niet direct bij aflevering hoeft te voldoen?

 

27 minuten geleden, pelleg zei:

Zijn er daarnaast  nog zaken die ik in de gaten moeten houden/regelen?

Na(ast) het importeren is er natuurlijk nog meer nodig voordat je een artikel online kunt verkopen, maar ik neem aan dat je daar al over hebt ingelezen. Als je nog andere vragen hebt, zien we ze hier wel verschijnen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, RubenT zei:

Heb je je al verdiept in de aangifte bij de douane, zoals de goederencodesinvoerrechten die je bij aflevering moet betalen en af te dragen btw, die je met een vergunning artikel 23 niet direct bij aflevering hoeft te voldoen?

 

 

Yess. Ik kom alleen zelf niet uit die goederencode omdat het deels hout deels TPU is, weet ik niet welke categorie ik moet nemen. hout of plastic. Ik heb dat nu even gevraagd aan de leverancier, wachten op antwoord. 

 

Ik las alleen verder over invoeren van houtproducten dat er soms ook het nodige geregeld moet worden (FLEGT?)? Ik kom hier alleen slecht uit wat precies en hoe ik dat zou moeten doen.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, pelleg zei:

Yess. Ik kom alleen zelf niet uit die goederencode omdat het deels hout deels TPU is, weet ik niet welke categorie ik moet nemen. hout of plastic. Ik heb dat nu even gevraagd aan de leverancier, wachten op antwoord. 

Weet je zeker dat het daadwerkelijk hout is? Ze zijn in China niet zo moeilijk om een product of materiaal wat mooier te laten klinken dan het daadwerkelijk is. In de praktijk zou het ook kunststof kunnen zijn, met een cherry wood-look. Dat zou natuurlijk niet fraai zijn, al zou het nu je bepaling van goederencodes wel eenvoudiger maken. Verder ben ik geneigd aan te nemen dat het meest voorkomende materiaal in een product leidend is voor de goederencode, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zal het eens voorleggen aan de douane-afdeling van onze transporteur.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, RubenT zei:

Weet je zeker dat het daadwerkelijk hout is? Ze zijn in China niet zo moeilijk om een product of materiaal wat mooier te laten klinken dan het daadwerkelijk is. In de praktijk zou het ook kunststof kunnen zijn, met een cherry wood-look. Dat zou natuurlijk niet fraai zijn, al zou het nu je bepaling van goederencodes wel eenvoudiger maken. Verder ben ik geneigd aan te nemen dat het meest voorkomende materiaal in een product leidend is voor de goederencode, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zal het eens voorleggen aan de douane-afdeling van onze transporteur.

Als het inderdaad het meest voorkomende materiaal is voor goederencode, zou dat het ook al een stuk eenvoudiger maken, grootste deel is gewoon plastic (TPU).  

Of het echt hout is? Ik denk van wel. Ik heb het product uiteraard eerst zelf gekocht om de kwaliteit etc te checken. Naar mijn inziens en ook die van mijn omgeving is het wel echt hout. 

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, pelleg zei:

Als het inderdaad het meest voorkomende materiaal is voor goederencode, zou dat het ook al een stuk eenvoudiger maken, grootste deel is gewoon plastic (TPU). 

Dat uitgangspunt gaat helaas niet altijd op, ben ik zojuist achtergekomen. Het hangt van meerdere factoren af, niet alleen van de verhouding van de materialen/grondstoffen, maar bijvoorbeeld ook van het doel (of doelen) van het product. Het blijft altijd een (kleine) gok, de douane kan er bij een controle altijd ander over denken. Om dat af te vangen kun je een BTI aanvragen, daarmee wordt echt vastgesteld wat de goederencode is, die je dan zonder problemen kunt gebruiken. Dat brengt wel de nodige kosten met zich mee, dus ik kan me voorstellen dat je dat niet meteen wil doen.

 

Ik heb net even met mijn transporteur gesproken en ik kan dit specifieke product aan ze voorleggen, dan gaat hun douane-afdeling meekijken om de goederencode zo goed mogelijk te bepalen. Als je dat wil, kun je me een bericht sturen met een afbeelding van het product, informatie die je hebt over de gebruikte materialen en de verhouding van aanwezigheid van die materialen. Dan zal ik het aan ze voorleggen en kunnen we hopelijk de correcte goederencode vaststellen.

Link naar reactie
  • 0

Een BTI is in beginsel gratis, je betaalt alleen kosten aan de douane voor een eventuele laboratoriumanalyse. Als eenmansbedrijf (neem ik aan) kun je deze zelfs nog op papier aanvragen, meer dan wat portokosten ben je dan niet kwijt. Nadeel is wel als je er nu een aanvraagt je ongeveer vier maanden moet wachten op antwoord. Plastic hoesjes zijn trouwens sowieso belast met invoerrechten, ff uit mijn hoofd 6,5%.  Als er hout in verwerkt is kun je inderdaad te maken krijgen met bepalingen omtrent CITES en FLEGT.  Een goederencode bij de leverancier opvragen is vrij zinloos, mijn ervaring is dat die er ook vaak maar een slag naar slaan.  Als je iets aan ze wil vragen vraag dan of ze DDP willen leveren, dan bij jij van deze rompslomp af (kans lijkt me overigens niet groot maar nee heb je enzovoorts).

Link naar reactie
  • 1

Een update: ik heb inmiddels via privéberichten contact gehad met Pelle en het product voorgelegd aan de douane-afdeling van onze transporteur. Ik zal de strekking hier ook delen, wellicht interessant voor anderen en misschien hebben experts nog aanvullingen.

 

Het telefoonhoesje bestaat voor het grootste deel uit kunststof en aangezien hij alleen de achterkant van een telefoon bedekt en verder geen andere functie of toepassing heeft, is het materiaal dat het meest aanwezig is, leidend. De exacte te gebruiken goederencode zou daarom 3926 90 97 90 zijn, inderdaad met 6,5% belast, zoals in dit topic al werd benoemd.

 

De regelingen FLEGT en CITES staan los van de goederencodes, maar zouden wel van toepassing kunnen zijn als er een product wordt geïmporteerd waar hout in zit. FLEGT is op import vanuit China niet van toepassing, dat geldt alleen voor een aantal partnerlanden, voornamelijk in Afrika.

Het hout zou op het verdrag van CITES van toepassing kunnen zijn. In deze verordening staat alle flora en fauna waarover dit gaat. Het (Latijnse) geslacht van de kers is prunus. Het enige resultaat in de verordening is de prunus africana, de Afrikaanse kers. Mocht het die specifieke soort zijn, dan is volgens dit stroomschema een uitvoervergunning vanuit China en een invoervergunning in Nederland nodig. De prunus africana zit namelijk in Bijlage B, Appendix II.

Er zijn verschillende soorten kersenbomen, dus het is aan Pelle om erachter te komen welke soort kersenhout het betreft, waarbij het alleen in het geval van de prunus africana zou betekenen dat hij met vergunningen aan de slag moet.

Link naar reactie
  • 0

Sympathiek dat je  de moeite genomen hebt om het te laten uitzoeken,  De keuze voor 3926 90 97 90 lijkt me wat kort door de bocht.  Ik zal niet beweren dat het niet klopt maar..... 

Als je bijvoorbeeld kijkt naar dit (nagenoeg identieke) product dan lijkt de verhouding hout/kunststof nog wel mee te vallen. Daarnaast kan het zijn dat niet de onderlinge verhouding van de materialen doorslaggevend is maar de verhouding in waarde,  en hout kost over het algemeen méér dan TPU. Classificatie onder 4420 90 lijkt me niet onmogelijk, en het verschil in invoerrechten (6,5% of 0%) is reden genoeg  om wat dieper te spitten of een BTI aan te vragen.  Niets te nadele van transporteurs of douane-expediteurs maar in de praktijk blijkt vaak dat (enkele uitzonderingen nagelaten) bij hen al snel niet verder "gespit"wordt.  

Link naar reactie
  • 0
Op 8-9-2020 om 10:34, Bert. zei:

Sympathiek dat je  de moeite genomen hebt om het te laten uitzoeken,  De keuze voor 3926 90 97 90 lijkt me wat kort door de bocht.  Ik zal niet beweren dat het niet klopt maar..... 

Als je bijvoorbeeld kijkt naar dit (nagenoeg identieke) product dan lijkt de verhouding hout/kunststof nog wel mee te vallen. Daarnaast kan het zijn dat niet de onderlinge verhouding van de materialen doorslaggevend is maar de verhouding in waarde,  en hout kost over het algemeen méér dan TPU. Classificatie onder 4420 90 lijkt me niet onmogelijk, en het verschil in invoerrechten (6,5% of 0%) is reden genoeg  om wat dieper te spitten of een BTI aan te vragen.  Niets te nadele van transporteurs of douane-expediteurs maar in de praktijk blijkt vaak dat (enkele uitzonderingen nagelaten) bij hen al snel niet verder "gespit"wordt.  

Dank voor de toevoeging! Ik zal eens verder zoeken, ook ga ik denk ik een BTI aanvragen, je kan het maar zeker weten. 

Link naar reactie
  • 0

Een BTI moet je in beginsel elektronisch aanvragen, via de Europese douaneportal, hiervoor heb je e-herkenning  (EH3) nodig.   Maar gelukkig kan een éénmanszaak (ik neem aan dat dat het geval is) in Nederland dit nog met een papieren formulier. Je mag zelf opgeven welke goederencode je denkt dat juist is, als je hier 4402 90 0090 voorstelt zul je moeten aantonen dat het plastic bijkomstig is ten opzichte van het hout.  Aangezien het waarschijnlijk om een dun laagje ( fineer?)  gaat zul je de verhouding in waarde moeten opgeven. Daarnaast heb je als importeur een EORI-nummer nodig. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.