• 0

Inkomstenbelasting VOF

Beste ondernemers,

 

Een vriend en ik hebben tijdens de corona periode besloten om een VOF op te starten. We hebben nu in 3 maanden tijd zo'n 8 duizend euro verdient. We willen dit eigenlijk terug steken in gear (we maken films, dus lenzen en dergelijken), maar zijn benieuwd of dit kan en zomaar mag. 

 

De grootste vraag ligt bij de inkomstenbelasting. Ik heb altijd gedacht dat je pas belasting betaald als je geld uit je VOF 'uitkeert' aan jezelf. Dus van zakelijk naar privé. Als dit zo is, kunnen we veilig al het geld investeren (uiteraard een buffertje over houden). Dan hoeven we geen rekening te houden met de IB. 

 

Is dit dus zo? Of betaal je wel belasting. 

 

We verdienen nog geld uit onze eenmanszaak. 

 

Groet,

Sjoerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Sjoerd Wess zei:

We hebben nu in 3 maanden tijd zo'n 8 duizend euro verdient

 

Je geeft zelf het antwoord al, als je geld verdient dan ben je daar belasting over verschuldigd. Het netto bedrag kan je als je het niet nodig hebt voor privé herinvesteren in de vof als een soort privé storting. Hoeveel belasting je er over betaald is hier niet te beantwoorden. dat is afhankelijk van wat je in je eenmanszaak verdient en of je zelfstandigenaftrek hebt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sjoerd,

 

Zoals Henk al benoemd zul je over deze verdiensten inkomstenbelasting moeten betalen.

 

De IB kun je verminderen indien je recht hebt op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Ook kun je de MKB winstvrijstelling in mindering nemen, deze bedraagt voor 2020 14%. 
 

Groet Axel

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Sjoerd Wess zei:

Ik heb altijd gedacht dat je pas belasting betaald als je geld uit je VOF 'uitkeert' aan jezelf.

Je betaald inkomstenbelasting over de winst ... omzet minus de (afschrijvings)kosten. Wat er overblijft mag je besteden zoals je wilt.

De winst kan je niet naar nul brengen door het hele bedrag te investeren in bedrijfsmiddelen. Het investeringsbedrag moet je in minimaal 5 jaar afschrijven. De jaarlijke afschrijvingskosten mag je weer wel ten laste van de winst in mindering brengen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Sjoerd,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Leestip (must read) is het Handboek Ondernemen 2020.

 

Of deze: Vennootschap onder firma (vof).

 

Verdienen is iets anders dan omzetten. Lees beide over kosten en investeringen.

 

Wie doet jullie administratie met deze kennisbasis?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor de antwoorden!

 

Highio ikzelf doe de bonnen verwerking, afschrijving van investeringen en BTW aangifte in Moneybird. Ik heb een boekhouder die eens per jaar samen de inkomstenbelasting doorloopt.

 

Ik ben reeds 4 jaar zelfstandig ondernemer, en de belasting dingetjes ken ik goed. Echter was dit me gewoon niet geheel duidelijk omdat veel mensen tegenstrijdige antwoorden geven.  Ook vind ik deze vraag (met antwoord) niet zo snel terug op het internet!

 

Als ik zo mijn vraag teruglees, klinkt het inderdaad alsof ik echt geen kennis heb van administratie, maar dit is niet zo. Gelukkig! 

 

Nogmaals dank voor de opheldering!

 

Groet,

Sjoerd

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sjoerd,

 

Als tip kijk eens naar deze link https://www.berekenhet.nl/modules/ondernemen/marginaal-tarief-box1.html

 

Daarmee kun je bijvoorbeeld met jou zzp-winst van vorig jaar en de extra winst die je uit de nieuwe VOF verwacht berekenen hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen over die nieuwe extra winst. Dan weet je ook wat je "netto" kunt investeren en hoeveel je moet reserveren voor de IB aanslag over 2020..

uiteraard kun je ook spelen met de liquiditeit..

Als je tot nu toe 8000 euro winst hebt zou je ook 8000 euro investeren en er rekening mee houden dat je volgend jaar juli (als je geen uitstel vraag en voor 1 mei aangifte doet) nog ca 2 a 3 duizend euro inkomstenbelasting moet betalen. tegen die tijd heb je als de zaak goed doorgroeit ook alweer het nodige verdient en vooral als de investeringen die structurele groei kunnen stimuleren of faciliteren is dat wel een risicootje waard.

Als je in een paar hype goederen bent gestapt die volgend jaar weer uit de gratie kunnen zijn dan is het wellicht verstandiger nu de IB wel te reserveren en dan iets minder te investeren..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

ikzelf doe de bonnen verwerking, afschrijving van investeringen...

En dan toch de vraag, ik vind het bijzonder, maar zolang jij je er comfortabel bij voelt, is het natuurlijk prima.

 

Ik begrijp dat er dus een boekhouder is, maar die krijgt dan per dit jaar een uitgebreidere taak.

 

Voornaamste vraag lijkt mij of de nieuwe vof voor startersfaciliteiten in aanmerking komt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
22 uur geleden, Sjoerd Wess zei:

De grootste vraag ligt bij de inkomstenbelasting. Ik heb altijd gedacht dat je pas belasting betaald als je geld uit je VOF 'uitkeert' aan jezelf.

 

2 uur geleden, Sjoerd Wess zei:

Ik ben reeds 4 jaar zelfstandig ondernemer, en de belasting dingetjes ken ik goed. Echter was dit me gewoon niet geheel duidelijk omdat veel mensen tegenstrijdige antwoorden geven.  Ook vind ik deze vraag (met antwoord) niet zo snel terug op het internet!

Uh??? :face-with-rolling-eyes:

 

Je bent al 4 jaar zelfstandig ondernemer kent de belasting dingetjes goed... maar weet niet dat winst belast wordt bij de IB aangifte? (En dat investeren de winst niet direct in eerste instantie verlaagd maar alleen de afschrijving) Lijkt mij toch een basis kennis voor zelfstandig ondernemen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 2

Ach ja, dat is het nadeel als je genoeg verdient om comfortabel van te leven, dan ga je niet exact na zitten rekenen waar je nu belasting over betaald als dat het enige stuk is waar je je boekhouder voor inhuurt.

Niet iedereen leert dezelfde dingen in dezelfde volgorde. Ik denk dat dit misverstand heel hoog in mijn veel gestelde vragen lijstje staat.. en ook hier komt bijna wekelijks een ondernemer voorbij die dat denkt..

 

Net zo als veel ondernemers denken dat inkomstenbelasting door de eenmanszaak of VOF betaald wordt.. terwijl dat ook gewoon een privelast is..

 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Roel J zei:

Als tip kijk eens naar deze link https://www.berekenhet.nl/modules/ondernemen/marginaal-tarief-box1.html

 

Daarmee kun je bijvoorbeeld met jou zzp-winst van vorig jaar en de extra winst die je uit de nieuwe VOF verwacht berekenen hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen over die nieuwe extra winst. Dan weet je ook wat je "netto" kunt investeren en hoeveel je moet reserveren voor de IB aanslag over 2020..

 

Ik had die link al een tijdje niet meer gebruikt, op zich is ie prima, ik zag alleen dat de tool vrij aggressief rekent voor de het tarief over de extra inkomsten.

zo wordt ook de afname van de arbeidskorting en algemene heffingkorting voor hogere inkomens meegenomen, daardoor schiet de belastingdruk tot boven de 50% over het extra inkomen terwijl de belastingdruk over het totale inkomen nog op 30% zit..

 

afbeelding.thumb.png.96a9f8884d814e6f2befbc3924bc7248.png

 

Ik zou zelf voor bepalen van beschikbaar kapitaal voor investering uitgaan van de belastingdruk over totaal inkomen.. ipv belastingdruk over extra inkomen..

Link naar reactie
  • 0
Op 5-9-2020 om 20:43, Rik · zei:

 

Uh??? :face-with-rolling-eyes:

 

Je bent al 4 jaar zelfstandig ondernemer kent de belasting dingetjes goed... maar weet niet dat winst belast wordt bij de IB aangifte? (En dat investeren de winst niet direct in eerste instantie verlaagd maar alleen de afschrijving) Lijkt mij toch een basis kennis voor zelfstandig ondernemen.

 

 

Legend, 

 

Ik ken die regels uiteraard wel, voor mijn onderneming. Echter verteld iedereen wat anders over een VOF. Het voornaamste, wat dus ook terug te lezen is in mijn vraag, of je belasting moet betalen als het geld nog in de VOF blijft staan. Als meerdere mensen je wijs maken dat je, bij een VOF, alleen belasting betaald over jouw winstaandeel als je het opgenomen hebt, dan ga je dit uiteraard geloven.

 

Met mijn onderneming schrijf ik alles netjes af en snap ik uiteraard dat dit enkel de winst omlaag trekt. Niet het gehele aankoop bedrag. Maar de vragen zijn omtrent een VOF. Niet een eenmanszaak. Dit was mij gewoon onduidelijk.

 

Nergens is ook te vinden dat een VOF exact dezelfde regels naleeft als een eenmanszaak. Vandaar, nogmaals, deze vraag hier ;-).

 

Dank voor je uitleg hierboven!

 

Sjoerd

Op 5-9-2020 om 20:22, Highio zei:

En dan toch de vraag, ik vind het bijzonder, maar zolang jij je er comfortabel bij voelt, is het natuurlijk prima.

 

Ik begrijp dat er dus een boekhouder is, maar die krijgt dan per dit jaar een uitgebreidere taak.

 

Voornaamste vraag lijkt mij of de nieuwe vof voor startersfaciliteiten in aanmerking komt.

 

Groet,

 

Highio

 

Valt mee. De hele administratie is strak geregeld, dus hij hoeft enkel een korte check te doen en de aangifte (samen met mij) te doen. Dit is altijd zo gebeurd! Dat is het mooie van zelf je boekhouding regelen in Moneybird ;-).

 

Sjoerd

 

Op 5-9-2020 om 19:15, Roel J zei:

Hallo Sjoerd,

 

Als tip kijk eens naar deze link https://www.berekenhet.nl/modules/ondernemen/marginaal-tarief-box1.html

 

Daarmee kun je bijvoorbeeld met jou zzp-winst van vorig jaar en de extra winst die je uit de nieuwe VOF verwacht berekenen hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen over die nieuwe extra winst. Dan weet je ook wat je "netto" kunt investeren en hoeveel je moet reserveren voor de IB aanslag over 2020..

uiteraard kun je ook spelen met de liquiditeit..

Als je tot nu toe 8000 euro winst hebt zou je ook 8000 euro investeren en er rekening mee houden dat je volgend jaar juli (als je geen uitstel vraag en voor 1 mei aangifte doet) nog ca 2 a 3 duizend euro inkomstenbelasting moet betalen. tegen die tijd heb je als de zaak goed doorgroeit ook alweer het nodige verdient en vooral als de investeringen die structurele groei kunnen stimuleren of faciliteren is dat wel een risicootje waard.

Als je in een paar hype goederen bent gestapt die volgend jaar weer uit de gratie kunnen zijn dan is het wellicht verstandiger nu de IB wel te reserveren en dan iets minder te investeren..

Enorm bedankt voor deze heldere uitleg!

 

Thanks, Roel!

 

Sjoerd

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.