• 0

Prijs aanbieden groot bedrijf

Beste mede-ondernemers , 

 

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met ondernemen. Inmiddels heb ik de leeftijd van 25 jaar bereikt en ben ik eigenaar van 2 groeiende bedrijven. Ik ben nieuw op dit forum maar vind het reuze interessant. Ik zal dan ook mijn steentje bij proberen te dragen aan andere topics. 

 

Bij mij speelt momenteel het volgende. Het is eigenlijk een luxe-probleem maar wel lastig omdat ik niet eerder in deze positie heb gezeten. 

 

We hebben een aanvraag gekregen van een zeer grote, internationale bouwmaterialen winkel. Met in totaal ruim 250 vestigingen is dit geen kleine partij te noemen. Ze hebben interesse getoond om ons product op te nemen in het assortiment. Graag ontvangen zij nu alle informatie omtrent prijzen en marges om te kijken of het voor hun interessant is. Dit zullen ze uitvoerig intern gaan bespreken. Uiteraard houd ik er rekening mee dat de prijs stevig gaat worden onderhandeld dus wil ik niet te laag inzetten. 

 

Vragen: 

- Hoe zouden jullie deze informatie aanleveren? Gewoon in een net geschreven mail of een mail + een soort van offerte formulier zoals je die normaal verstuurd? 

- Wat voor adviesprijzen zouden jullie meegeven? Zelf verkopen wij het product online, het is dus niet wenselijk als ze het onder onze prijs verkopen maar tegelijkertijd is het ook voor hun niet aantrekkelijk als ze duurder zijn dan wij lijkt mij. 

- Wat zouden jullie in eerste instantie voor marges aanhouden? 10% ? of eerder 30%?  Of zelfs nog meer? 

- Zijn er nog andere dingen die jullie adviseren om rekening mee te houden? 

 

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor het meedenken. 

 

Groet, 

Willem R. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 6

Er is al een hoop gezegd. Heb een tijdje terug iets vergelijkbaars gehad met een nieuw product dat in het assortiment van een grote supermarktketen werd opgenomen. Dat product was overigens echt nieuw, het werd nog nergens anders verkocht en het leende zich ook niet voor verkoop via een eigen online kanaal. 

 

Onze eerste uitdaging was vaststellen wat een reële consumentenprijs zou zijn (consumenten advies prijs, ook wel CAP genoemd). Uiteraard stelt een retailer haar eigen prijzen vast, maar als je weet welke marges zij hanteren etc. kan je terug gaan rekenen. Wij hebben ons nieuwe product vergeleken met alternatieven van concurrenten en beoordeeld op welke waarde-elementen wij beter dan wel minder scoorden. Vervolgens gewogen o.b.v. beperkt marktonderzoek en afgezet tegen de verkoopprijzen van deze alternatieven (competition based pricing). 

 

De retailer hanteerde een marge van 35% (weet het, we zijn bij onze %$%^$* gepakt). Dat was niet de cost plus marge. Deze marge werd berekend over de CAP, inclusief toen nog 6% BTW. Dus als de consument het product voor € 2,99 bij de kassa afrekent, dan ontvangt de supermarkt € 1,05 (afgerond). Na afdracht van de BTW (€ 0,17) bleef er voor de producent nog een omzet over van € 1,77. Net geen 60% van de CAP. En dan moet je nog leveren... 

 

De distributeur rekent ook nog een marge voor opslag, transport, etc. Dan nog de producent, de verpakking, etc. Al met al lag de kostprijs op circa € 1,40 en hielden wij een marge over van € 0,37. De retailer verdiende dus 2,8x zoveel als wij (€ 1,05 / € 0,37). 

 

Dat hoeft niet erg te zijn als de retailer ook veel meer werk verzet, risico loopt, etc. Wel... dat deden ze dus niet. Misschien nog wel belangrijker dan marge zijn de betaalcondities. De retailer betaalt pas na 90 dagen na inslag in hun DC. Wij moesten onze leveranciers binnen 45 dagen voldoen, gerekend vanaf het moment van het ingeven van de order. De doorlooptijd was circa 21 dagen, dus we hadden een financieringsgat van 66 dagen (= 90+21-45). Overigens wel boevig van de retailer. De volledige voorraad in de winkels is dus gefinancierd door de producenten. Tenzij de rotatie (omloopsnelheid) te laag wordt, dan gaat het de retailer geld kosten. Maar dat hebben ze afgedekt en wentelen ze ook af op de producent. Samengevat moet de retailer er voor zorgen dat de rotatie hoger is dan die betaaltermijn van 90 dagen. Op die manier hoeft de retailer geen werkkapitaal te financieren. 

 

Verder moesten wij ook een 'marketingbijdrage' betalen. Dat is een deel van onze marge die we moesten uitgeven aan acties op de winkelvloer en/of in het blaadje van de supermarkt, etc. Een beetje actie op het schap begint bij 15k (lullig kaartje met 3+1 gratis of zo) en loop snel op als je wat meer wilt (displays, promoties, tastings, etc.). En de advertentie in het blaadje gaat ook al snel richting de 50k. Dan sta je er met een mooie advertentie in en heb je je minute of fame, maar morgen schijt de kat er op. Maar het duurste is nog de korting die je met een 3+1 gratis actie moet geven. De retailer moet wel zijn marge houden, wat betekende dat wij tegen kostprijs mochten leveren. Dat moet je zien als een investering in de bekendheid van je merk... 

 

Maar dan ben je er nog niet. Hoewel de category manager een mooi schappenplan had gemaakt, doen ze het op de winkelvloer toch net even faliekant anders. De vakkenvuller komt er namelijk achter dat het allemaal niet in het schap past en bedenkt ter plekke een alternatief. Heel fijn voor je positionering. In de retail is het heel belangrijk WAAR en HOE je product wordt gepresenteerd. Consumenten gaan er niet naar zoeken, dus dit heeft direct impact op de rotatie. Bovendien heb je hier als producent weinig invloed op. Wij hebben zelf winkels bezocht om te kijken hoe onze producten er bij stonden en dat was vaak niet best. Maar aangezien supermarktketens vele honderden winkels hebben, kan je die onmogelijk allemaal bezoeken. Verder hadden we te maken met uitloop van producten van derden. Schapruimte is beperkt en als er wat nieuws in het schap moet (onze producten) dan moet er iets anders gesaneerd worden. En dat kost tijd... De retailer gooit deze producten niet weg, maar plakt er een kortingssticker op. Even geduld a.u.b. Wel vervelend dat deze vertraging precies dwars door onze eigen marketingkalender heen sjeest en onze category manager dat niet even vooraf meldde. Wij waren lawaai aan het maken voor producten die nergens verkrijgbaar waren.

 

Als laatste heb je in de food & beverage sector last van de retailers zelf. De supermarkt ziet als eerste hoe een product roteert en begrijpt ook heel goed waarom dat is (plek in het schap, prijsstelling, etc.). Zij hebben een enorme informatievoorsprong op de producenten en houden dit ook graag in stand. Kennis is macht en die macht gebruiken ze graag. Supermarkten hebben zelf nog nooit een nieuw product bedacht en toch zijn er huismerken voor de fast movers (die ook nog eens heel sterk lijken op het A-merk). De retailer kopieert de succesnummers die door de producenten zijn ontwikkeld (hoge investeringen) en gaat vervolgens de concurrentie aan met deze A-merken. Zoals je regelmatig in de krant kunt lezen, leidt dat geregeld tot spanningen. 

 

Het zal je niet verbazen dat ons product geen succes is geworden. Het was een dure les, waarbij we leerden hoe het systeem in elkaar steekt. Mijn tip is dat je je niet blind moet staren op de marge, maar vooral ook naar de overige zaken kijkt zoals betaaltermijnen, logistieke zaken, etc. Ik schrijf dit niet om je af te schrikken en ben ook niet boos op de retailers, maar ik wil iedereen wel even bewust maken van het spanningsveld. 

Link naar reactie
  • 1

Dag allen, 

 

Dank voor jullie overweldigende feedback. Wat een, stuk voor stuk, waardevolle reacties! 

 

Het product is beschermd en wij verkopen het momenteel online in meerdere landen. De bouwmarkt heeft een aantal vestigingen in landen waar wij zelf nog niet zitten en dus kunnen ze daar ook wat meer spelen met de prijs. 

 

Het is inderdaad lastig omdat we ook nog niet weten hoeveel ze af zouden willen nemen. Ik heb op een eerder topic gelezen dat bouwmarkten vaak niet meer dan 15-20% marge pakken, zie link. In dat geval lijkt mij een 30-40% marge zeer interessant voor een dergelijke partij als ze al geïnteresseerd zijn in het product. 

 

Wat het voor ons toevoegt en de nadelen is ook een goede waar ik even over heb nagedacht. 

 

Voordelen

- We zijn bezig om een mooi merk neer te zetten. Deze bouwmarkt is Een prachtige referentie wat de kracht van het merk vergroot. 

- De zichtbaarheid van het product wordt vergroot. 

- We zijn zelf voornamelijk online actief met diverse kleine internationale wederverkopers.  Door ook het product in de bouwmarkt te krijgen, is dit een waardevolle aanvulling. 

 

Twijfels

- Mogelijk dat de bouwmarkten het straks overnemen en dat wij eigenlijk alleen nog maar leveren aan grote bouwmarkten. Op zich geen probleem maar hier hadden we in het begin geen rekening mee gehouden. 

- We zijn een beetje bang voor alle regels en contracten waardoor je als vrije ondernemer weer moet voldoen aan allerlei regels. 

- Wat als je niet kan leveren, wat als er klachten over het product zijn etc. 

 

Ons doel is in elk geval om op de lange termijn een sterk merk uit te bouwen en uiteraard een grote organisatie neer te zetten. Denk aan de Stanley , Makita etc.  Het lijkt ons daarom ondanks de nadelen een mooie kans. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

tsja, beetje herkenbaar vanuit andere branche... ga je voor kwaliteit of kwantiteit?

bij kwaliteit investeer je in specialisten en zelfstandigen :winking-face:

 

Ik koop mijn elektrische gereedschap niet bij een bouwmarkt..

 

O ja, tegen die tijd dat jouw bedrijf afhankelijk is geworden van hun afzetaantallen draaien ze de duimschroeven nog even aan, eenzijdige inkoopprijsverlagingen zijn niet ongebruikelijk!

aangepast door Bazzio

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1
17 uur geleden, Willem R. zei:

 

- Hoe zouden jullie deze informatie aanleveren? Gewoon in een net geschreven mail of een mail + een soort van offerte formulier zoals je die normaal verstuurd? 

 

Een nette e-mail met daarin een schitterende en complete PDF. De aanvrager zal deze informatie binnen het bedrijf moeten delen met anderen, dus zorg er voor dat de PDF er top uitziet. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 1

is het specifiek het merk van jou welke ze willen hebben of vooral het product?

Als het om het product gaat zou je om je eigen verkoop end at van andere wederverkopers te beschermen ook kunnen nadenken om het product onder een privatelabel merk voor die bouwmarkt aan te bieden.

Dan hoeft wat die bouwmarkt doet niet direct gevolgen voor jouw verkoop te hebben omdat net wat minder snel die link gelegd wordt.

 

Uiteraard profiteer je ook niet of minder van de opbouw van merknaam, maar dat is een afweging.

Link naar reactie
  • 1

Mooi praktijkverhaal StefanO!

 

AH organiseert incidenteel een Product Pitch, een soort marktje waar (kleine) leveranciers hun nieuwe producten kunnen presenteren aan category managers en andere belangstellenden bij de winkelketen. Dat is mooi aan de voordeur. Maar volg eens wat er gebeurt met nieuwe producten van kleine leveranciers (sappen, pindakaas, mayo, koekjes, zuivel) dan zie je ze komen en gaan. StefanO noemt een paar valkuilen op weg naar de achterdeur waar die leveranciers in verdwijnen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is het een product dat jij elders inkoopt of is het iets dat je zelf maakt / laat maken?

 

Heeft de inkoper gevraagd naar een adviesprijs? Dat is vreemd, want dat fenomeen is min of meer illegaal sinds de jaren tachtig. Leveranciers bepalen geen verkoopprijs, dat doen retailers zelf. Maar misschien wordt dat letterlijk zo bedoeld: advies-prijs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ha TwaBla, 

 

Dank voor je bericht! Het is een product die wij zelf laten maken. 

 

Tja het zit meer zo dat ze willen weten voor welke prijs ze het kunnen verkopen. Of ze dit opvolgen is natuurlijk de vraag. Andere wederverkopers verkopen het product gemiddeld voor 10% meer dan waar wij het voor verkopen.  Het lijkt me idd ook dat zo'n grote partij zelf de prijs gaat bepalen maar het lijkt me tegelijkertijd niet normaal en wenselijk als deze onder onze prijs komt te liggen. 

Ze willen echt de marges weten die ze kunnen halen. Dat is echter weer afhankelijk van de prijs waarvoor ze het verkopen. Misschien handig om in de mail gewoon onze eigen prijs aan te houden maar dat we aanraden om het tussen €- en €- te verkopen (hoger dan onze prijs).  

Link naar reactie
  • 0

Paar dingen die mij te beginnen schieten:

 

Heb je de aanvraag geverifieerd? Komt deze aanvraag van dat desbetreffende bedrijf of probeert iemand achter wat informatie te komen? 

Hoe wil je dat het product in de markt wordt geplaatst? Misschien plaatsen ze het product na aankoop met een minimale marge in de markt met een prijs die lager is dan jouw verkoopprijs

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

In de VS heb je de adviesprijs (MSRP = manufacturer suggested retail price) en ook de minimumreclameprijs (MAP = minimum advertised price) die door de leverancier bewaakt wordt. De retailer mag wel voor een lagere prijs verkopen (competition rules), maar hij mag daar niet mee adverteren. Rare jongens die Amerikanen.

 

Toen Tomtom net op de markt was, hanteerden ze kortingen die wederverkopers konden krijgen als die zich netjes aan de afspraken en randvoorwaarden hielden. Wie dus ging stunten met de prijs, kreeg geen kortingen meer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat voegt het grote bedrijf aan jouw handel toe?

Moet jezelf veel werk doen om jouw klanten iets te verkopen of verkoopt het product zichzelf?

Kan het grote bedrijf dit eventueel ook en gaan ze zich daartoe ook verplichten?

Worden jouw huidige klanten de dupe als jij met het grote bedrijf in zee gaat of hebben ze er voordeel aan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt over jou verkoop prijzen (en de gemiddelde prijs van wederverkopers) gewoon transparant zijn die kunnen ze zelf ook vinden met een half uurtje googlen..

Dus wees er duidelijk over. En doe wat meer moetje dan een uurtje tikken in outlook bericht dus ja maak er een document van.

Jij weet wat nu je inkoopprijzen zijn dat is je startpunt, Je weet immers nog niet welk volume ze gaan afnemen. als elke winkel een voorraad van 4 stuks krijgt heb je het over 1000 artikelen en is het nauwelijks volume, als elke winkel een basisvoorraad van 40 krijgt praat je over 10.000 stuks. en mogelijk regelmatige bestellingen om de voorraad op peil te houden. 
Dan ga je ook met je producent over de inkoopprijs moeten spreken want dan komen volumekortingen om de hoek..
Dan gebeurd er iets interessants, je kunt de korting voor het volume 1 op 1 doorrekenen aan de grote klant. Maar jou eigen inkoopprijs daalt dus de marge op je eigen verkopen groeit ook. 

Daarnaast moet je goed kijken naar de kosten per order, want bij grote volumes wordt dat een heel ander spel, een vrachtwagen vol afleveren bij een landelijk distributiecentrum is veel goedkoper dan een kleine order voor 1 weder verkoper x 250. Dus een aantal kostprijscomponenten kunnen er tijdens de onderhandeling ook uit.

 

Daarnaast is het ook goed lezen wat ze vragen (en wat jij nu al wilt vertellen)

Link naar reactie
  • 0

 

Heeft jouw product een positief effect op de verkoop van andere producten? 

 

Ik noem maar wat: een kwastenhouder die ook schoonmaken vergemakkelijkt. Dan is het de bouwmarkt niet zozeer om marge op jouw product te doen, maar om het effect (meerverkoop, klantevredenheid) op de hele categorie. Dat heeft invloed op je onderhandelingspositie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

10% lijkt me bizar laag en kan me niet voorstellen dat ze daarvoor voorraad willen nemen en moeite doen om het te verkopen.  

30% lijk me ook erg laag en echt het minimum.

 

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor product het is. Het zou me niet verbazen als ze marges tussen de 50-100% willen zien. Ik heb zelf wel eens wat gecommuncieerd met een tussen handel.  Voordeel is dat ze je product dan ook kunnen vermarkten / adverteren etc, maar ze willen meestal wat marge hebben. Anders zouden zij ook verlies draaien als ze iets met korting aan bieden (vaste klanten / ondernemers).  Degene waar ik toen contact mee had verkocht aan particulieren en andere ondernemers. Die andere ondernemers kregen tussen de 10% en 25% korting. En als ze dat doen willen ze natuurlijk zelf ook nog steeds geld verdienen. 

 

Als je huidige marge nu onder de 50% ligt zou ik eerst kijken of je langzaam aan de prijs wat kunt opkrikken (met b.v. een verbeterde versie waar je meer marge op maakt). Je huidige product ineens veel duurder maken is meestal geen optie. Het lijkt me dat er anders echt te weinig voor jezelf overblijft.

 

Houdt er ook rekening mee dat ze waarschijnlijk niet willen / zullen voldaan aan je standaard 14 of 30 dagen betaal termijn. 

 

Je kunt natuurlijk ook kiezen om gewoon je eigen positie te verstevigen als je niet genoeg marge hebt om het via retailer te kunnen verkopen.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, jessek zei:

10% lijkt me bizar laag...

Dat is waarschijnlijk niet de inkoopprijs maar de consumentenprijs. Dus de maker verkoopt het voor 100p aan consumenten en de wederverkopers hanteren 110p als consumentenprijs. Als de maker een inkoopprijs van 70p hanteert, verdienen de resellers 40p per eenheid oftewel 56% extra (36% marge). Of zoiets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Dat is waarschijnlijk niet de inkoopprijs maar de consumentenprijs. Dus de maker verkoopt het voor 100p aan consumenten en de wederverkopers hanteren 110p als consumentenprijs.

 

Zo heb ik hem ook gelezen.. En dat is ook vaak de meest gehoorde klacht van wederverkopers.

Nou lekker dan mijn groothandel gaat gewoon 10% onder mijn prijs zitten..

 

DAt zou ook nog een risico kunnen zijn voor de grote klant.. Als die rondom consumentenprijs van TS wil gaan zitten en dat op 250 locaties verspreid over het land dat dan een aantal wederverkopers besluit te stoppen met het product. ook iets om toch even naar te kijken of dat risico er is..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Willem R.,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Is dit een B2B-speler en verkopen jullie zelf al internationaal?

 

Het is niet ongebruikelijk om een pilot te starten i.p.v. direct voor het complete distributienetwerk te gaan.

 

Waar zou jij willen dat deze partij begint te verkopen?

 

Quote

op 250 locaties verspreid over het land

Dat schrijft het nieuwe lid en de topic starter duidelijk niet.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Willem R. zei:

Twijfels

- Mogelijk dat de bouwmarkten het straks overnemen en dat wij eigenlijk alleen nog maar leveren aan grote bouwmarkten. Op zich geen probleem maar hier hadden we in het begin geen rekening mee gehouden. 

Groot deel van (succesvol) ondernemen is om gaan met onverwachte gebeurtenissen, zowel positief als negatief..

 

10 minuten geleden, Willem R. zei:

- We zijn een beetje bang voor alle regels en contracten waardoor je als vrije ondernemer weer moet voldoen aan allerlei regels. 

 

Dat klinkt een beetje als de reden waarom veel mensen in loondienst ondernemerschap idealiseren..

Als je met dergelijke partijen zaken gaat doen komt er inderdaad een flink contract met allerlei afspraken waar je nog nooit over hebt nagedacht of als (kleine) ondernemer adhoc oplost als het zich voordoet..

 

10 minuten geleden, Willem R. zei:

- Wat als je niet kan leveren, wat als er klachten over het product zijn etc. 

 

Daar moet je dus ook een stap in maken in je bedrijfsvoering en risico analyse en management. Dus bepaalde (grote) risico's verzekeren. Tegelijk ook zaken als een bijv garantievoorziening aanleggen.

Als je vaste leverancier wordt die doorlopend orders wordt er meestal gewoon afspraken gemaakt over hoeveel % van de orders je op tijd moet leveren. Als jij beperkingen hebt in het productievolume wordt vaak ook gewerkt met kwartaalprognoses van verwachte orders en de eis dat jij binnen X weken de productie met een bepaald percentage moet kunnen opschalen of afschalen afhankelijk van de prognose die wordt afgegeven.

 

Kortom er wordt niet maar lukraak besteld en met het mes op de keel gezegd "zie maar hoe je het voor elkaar krijgt"

Bij grote klanten worden over heel veel zaken afspraken gemaakt.. Dat kan bij de eerste grote klant behoorlijk overweldigend zijn.. maar uiteindelijk zie je daar ook wel de voordelen van omdat je eigen bedrijfsvoering ook beter te sturen valt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel, 

 

Je schrijft weer een verhelderend stuk waarvoor dank. Soms is het erg fijn om ook de visie van andere ondernemers te zien, daar die op bepaalde vlakken gewoon meer of andere ervaring hebben. 

 

Als ik kijk waar we de afgelopen jaren al allemaal tegenaan gelopen zijn wat we vooraf niet hadden verwacht, gaan we dit uiteraard ook wel aan kunnen. En daarbij zijn wij uiteindelijk leverancier en kunnen we altijd besluiten om te stoppen met de samenwerking. Toch houd je gewoon wat vraagtekens, vooral waar je moet beginnen. Uiteindelijk denk ik dat we hen nu gewoon de gevraagde info moeten verschaffen en niet alles tegelijk moeten doen. Het loopt vanzelf wel los. 

 

Ben jij het er wel mee eens dat dit (het samenwerken met dergelijke partijen) een noodzakelijk stap is om een sterk merk uit te bouwen? 

Link naar reactie
  • 0

Het laatste vraag ik mij af. Een grote partner kan ook veel verkloten aan je merk weet ik uit ervaring. Het is wel erg afhankelijk van de moeite die zij moeten doen om de promotie en de verkoop voor elkaar te krijgen. Hier worden snel beloften gedaan die niet waargemaakt kunnen worden. Zij zijn eigenlijk dozen schuivers  en vaak geen specialisten.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Willem R. zei:

Ons doel is in elk geval om op de lange termijn een sterk merk uit te bouwen en uiteraard een grote organisatie neer te zetten. Denk aan de Stanley , Makita etc.  Het lijkt ons daarom ondanks de nadelen een mooie kans. 

 

Niet meteen te grote schoenen aantrekken. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Willem R. zei:

Ben jij het er wel mee eens dat dit (het samenwerken met dergelijke partijen) een noodzakelijk stap is om een sterk merk uit te bouwen?

 

Nee niet een noodzakelijke stap, maar onder de juiste condities kan het wel een enorme kans zijn. En ik denk dat jij in eerste instantie die kans ook ziet..

Daarna is het spel van voors- en tegens begonnen bij jou persoonlijk en ook samen met collega's. En soms gaat het dan opeens als noodzakelijk voelen.. om die kans voor het merk meer gewicht te geven in het beslisproces..

 

Als bedrijf voor het eerst zo'n grote klant binnenhalen is zó veel meer dan alleen een offerte maken.. Eigenlijk worden alle processen opnieuw onder de loep genomen.

En ja zo'n grote klant heeft ook heel andere wensen en eisen. Je moet alle factoren goed meewegen in de besluitvorming.. en de kans voor het merk is slechts één van die factoren. Er kan zich ook een heel andere merkstrategie ontwikkelen in de toekomst bijv doordat je bijv een merk voor bouwmarkten maakt waar je een variant op je product maakt die voor een breder publiek aantrekkelijk is qua prijs en je voor je huidige merk daardoor juist een exclusievere koers (sterker merk)  kan varen omdat je je daarmee richt op een andere segment binnen de markt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.