• 0

Fonds voor kleine investeringen

Ik hoor bij gesprekken met starters of potentiële starters weleens dat ze slechts een bedrag van EUR 5000 tot 10.000 nodig hebben om hun bedrijf van de grond te tillen, maar dat het bij afwezigheid van ouders of andere familieleden en vrienden met wat reserves, bijna onmogelijk is een investeerder te vinden voor zo'n beperkt bedrag.

Indien dit een algemeen verschijnsel is, dan zou het nuttig en interessant kunnen zijn om een fonds op te zetten voor participaties voor dit soort bedragen.

 

Wat is jullie ervaring en visie op dit punt?

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het ene bedrijf is het ander niet.

 

De één heeft 5.000 nodig (de student die voor een blikje cola en een pizza een product in de markt wil zetten), de ander 50.000 (productontwikkeling, marketing en sales) en de derde 500.000 (wat kan je daar allemaal voor doen!)

 

pas op, je kunt niet in andermans portemonnee kijken.

 

Elk ondernemer heeft zijn eigen achtergrond en historie. Voor de één is 5.000 onoverkomelijk veel, voor de ander 500.000 weinig.

 

Wel moet elke ondernemer (in spé) primair zelf op zoek naar financiering. Als eerder gezegd: ik geloof persoonlijk niet in fondsen. Maar als er iemand mee gehopen wordt, prima toch?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hendrik en mede-HLers,

 

Bedankt voor je leuke vraag Hendrik en er is al enige discussie geweest waar ik me totnogtoe heb uitgehouden. Wat mij betreft zijn er twee aspecten aan deze vraag: vanuit de ondernemer en vanuit de investeerder.

 

Vanuit de ondernemer

De ondernemer is voor, vanzelfsprekend is hij of zij voor! Ook op vraag of er geld nodig is krijg je een bevestigend antwoord. Ondernemers zijn altijd op zoek naar geld en een dergelijk fonds zou ondernemers hiervoor extra mogelijkheden geven.

 

Vanuit de investeerder

Het belangrijkste probleem voor een investeerder is de verhouding tussen het risico en het rendement. Ondernemers die kleine bedragen vragen zijn in een erg vroege fase van de ontwikkeling van hun bedrijf. Daarmee is het risico van falen relatief hoog. Alleen investeerders met veel kennis en ervaring in de betreffende markt zijn in staat te beoordelen in hoeverre hier tegenover het bijbehorende hoge rendement realistisch is. Heel veel investeerders, zowel business angels als venture capitalists hebben zijn via het grote aantal faillissementen van veel van hun “early stage” deelnemingen door schade en schande wijs geworden.

 

Bijkomende problemen bij kleine investeringen zijn:

- Vrijwel onmogelijk om externe partijen inschakelen zoals advocaat (voor onderlinge overeenkomsten) of accountant (voor due diligence). Je bent nl. dan snel op forse bedragen t.o.v. je investering. Het feit dat je dit niet kunt doen verhoogt je risico nog meer.

- Vervolginvesteringen zijn niet mogelijk waardoor je belang in geval van succes erg snel verwatert. Als je belang in het bedrijf te klein wordt heb je weinig tot geen invloed meer.

- De hoeveelheid tijd die je erin moeten steken om het bedrijf van de grond te krijgen is groter naarmate het bedrag kleiner is. Die tijd moet je ervoor vrijmaken.

 

Dit zijn de redenen dat er zo weinig professionele partijen in early stage bedrijven investeren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

@ Edo: in jargon is een “fonds” slechts een pot geld en zegt niets over de investeerder(s). Zo is een pot met geld van een business angel meestal alleen van deze persoon en niet van derden. Slechts venture capitalists werken met fondsen van verschillende, meestal institutionele beleggers.

 

Link naar reactie
  • 0

@ties

quote:

@ Edo: in jargon is een “fonds” slechts een pot geld en zegt niets over de investeerder(s). Zo is een pot met geld van een business angel meestal alleen van deze persoon en niet van derden. Slechts venture capitalists werken met fondsen van verschillende, meestal institutionele beleggers.

end quote

 

Vanuit die definitie zijn er dus effectief honderden fondsen beschikbaar bij business angels en hoeven er ook geen nieuwe fondsen meer opgericht te worden.

 

namens de fonds-manager Edo ;)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het ene bedrijf is het ander niet.

 

De één heeft 5.000 nodig (de student die voor een blikje cola en een pizza een product in de markt wil zetten), de ander 50.000 (productontwikkeling, marketing en sales) en de derde 500.000 (wat kan je daar allemaal voor doen!)

 

 

Dit zijn wijze woorden van Edo. Alleen in Nederland heerst mijn inziens een verkeerde klimaat. In de realiteit worden mensen niet zo beoordeeld als een individu, maar als een nummer. Allemaal worden ze beoordeeld op hetzelfde criteria (wat BS is).

 

Ik ben tegen de volgende problemen vastgelopen:

A. Soms ketste een investering af vanwege mijn leeftijd

B. Soms vanwege borg (vooraf meld ik altijd netjes dat je qua borgstelling niks kan verwachten)

C. Soms vanwege mijn C.V. (misschien moet ik maar liegen?) Tenslotte C.V. fraude overheerst in onze huidige maatschappij.

D. Soms omdat er geen RA te pas kwam. Nou is mijn broer heel toevallig RA, ik mag hem niet echt, maar als ik zie hoe hij zijn werk levert en heel vaak mijn hulp nodig heb, vraag ik me eigenlijk af of bij een financiering nou per se een RA te pas komt.

E. Soms vanwege BKR.

F. Soms omdat het een start up is.

 

En zo kan ik nog even door. Nou is alle punten begrijpelijk. Alleen de gevestigde orde moet wel beseffen dat wij nu in een recessie zit. Ik zal het nog erger formuleren. Wij zitten een vicieuze cirkel. Zolang er teveel vriendjespolitiek heerst, Man A beschermt man B, man B beschermt C en man C weer man A. Op die manier kunnen "talenten" niet echt ontplooien. Als je carriere wilt maken, moet je dus veelal eerst een jaartje of 15/20 in dienstverband werken. Liefst met een goed diploma. In die 15/20 jaar werkervaring neem je veel dingen over zoals denkwijze, bedrijfsfilosofie etc etc. Daarna kan je met alle nodige zekerheden de stap maken om iets te ondernemen. Op zich ook begrijpelijk, alleen in de huidige situatie moet er mijns inziens een frisse wind waaien. Als iedereen deze weg bewandeld, zal er verandering plaatsvinden? Nee, want je hebt die zekerheid met die papiertje en die werkervaring en die netwerken en contacten om te kunnen deelnemen aan de vriendjespolitiekspel.

 

Juist degene die onbevangen kunnen ondernemen en nog niet kennis hebben gemaakt met een filosofie of denkwijze kan het verschil maken om uit de vicieuze cirkel te komen. Marco van Basten gaf de goede voorbeeld om niet om namen te geven. Het resultaat mag er zijn. Ervaring is een subjectief begrip en ik heb wijze woorden gehoord van een vrouw in Roemenie, met cijfers kan je alles bewijzen wat je wilt bewijzen. Kortom in Nederland kan de mensen in de positie om talenten te beoordelen, juist geen talenten meer beoordelen. Van Bommel hoort terecht niet in de huidige Nederlandse Eftal thuis. Zolang er alleen op ervaring en cijfers wordt beoordeeld, vindt er op korte termijn geen herstel plaats. Uiteraard zijn er veel goudzoekers die met dollartekens rondlopen, maar niet iedereen heeft tig jaren dienstverband nodig voordat hij/zij iets kan ondernemen. In mijn voorbeeld als je mij op de traditionele manier probeert te leren autorijden, heb ik het na 60 lessen nog niet echt onder de knie, maar als je mij alles tijdens de eerste les vertelt en me gang laat gaan, heb ik na 5 lessen autorijden onder de knie. Elke persoon denkt anders en juist die personen die uitzonderlijk denken en/of tegen de richting van de massa ingaan (zie ook Quote), zijn de mensen die het verschil kunnen maken. In Nederland is hier niet echt de ruimte voor.

 

Tot mijn ergernis zie ik dat een idee (dat in dit geval afwijkt van de meest fondsen en dergelijke) in sommige berichten wordt afgekraakt. Jezelf plaatsen in de schoenen van de consument en ondanks dat iets niet jouw ding is toch kunnen bepalen of er daarvoor markt is, DAT ONTBREEKT OP DIT MOMENT BIJ 95% van de belangrijke Nederlanders. Ik heb met de meeste dingen geen affiniteit en heb soms geen ervaring mee, maar ik kan bij 99% wel voelen en mijzelf plaatsen in de schoenen van de potentiele klanten om te bepalen of daarvoor wel of geen markt is. Soms is voorspelling fout, soms goed, maar om meteen te zeggen dat iets onzin (of meteen nee te zeggen) is en alles te vergelijken met jouw eigen situatie is zwak.

 

Er zijn veel grote projecten mislukt. De meest lachwekkende was toch letsbuyit.com Ben ik nou zo slim of waren de investeerders zo dom om te beseffen letsbuyitcom een domme investering was?

 

En nou iets dieper en redelijk off topic.

In de vliegtuig heb ik de laatste editie van Quote helemaal stuk gelezen. Vol enthousiasme heb ik de interview met Rienk Kamer gelezen en de colums van Jort Kelder.

 

Enkele leuke stukken:

In Nederland krijg je moeilijk een tweede kans. Als je in het verleden failliet bent gegaan en je durft ondanks de schulden niet verder te ondernemen. Dan ben je juist een loser. In USA proberen veel mensen ondanks een schuldenlast wederom te ondernemen. Dit is mentaliteit die in Nederland moet komen en mensen moeten meer risico' s te nemen. Vergeet niet dat de jeugd de toekomst is. Een 20-er en begin 30-er zit in de periode met de meeste kracht.

 

Iedereen wilt voor een groot bedrijf in loondienst werken. Wat als er geen (nieuwe) ondernemers meer zijn om voor te werken?

 

En dan een stukje van mijzelf. Naast de bekende elke voordeel heeft zijn nadeel. Wil ik een nieuwe onliner beroemd maken. In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Juist degene die nu de gevestigde orde zijn in Nederland en voor een grote deel aansprakelijk gesteld kan worden voor de huidige recessie, zijn de mensen die het makkelijkst "geld" kan vinden voor de meest dubieuze projecten. Als ik ooit rijk wordt en zelf een Informal wordt, zal ik voornamelijk investeren in de "jonge" en "onbevangen" ondernemers

 

En dan nu een aanvulling voor Christine:

Ondanks dat ik een "absolute" loser bent, neemt dat mijn recht niet weg om te reageren op jouw berichten.

Je hebt een punt alleen moet die gecorrigeerd worden. Het is niet wanneer je geen 50.000 bij elkaar kan krijgen dat je niet moet ondernemen, maar als je 50+ bent en ondanks wat voor ervaring dan ook informal investor moet vinden voor een project. Als je de talent hebt om iets tot succes te maken, had je dat tig jaren geleden al gerealiseerd. Neem John de Mol hij gaat zijn jeugddroom proberen te verwezijken, maar met "eigen" geld. Met 10K kan je een "jonge" ondernemer b.v. een franchise concept laten schrijven. Als hij de tijd krijgt om daaraan te besteden, kan hij afhankelijk van de concept veel succes behalen. Als je auto' s wilt ontwerpen, hoef je niet per se met een prototype van tonnen te beginnen. Je kan ook uit desnoods klei eerst een schaalmodel maken en deze samen met elektronische tekeningen presteren.

 

Investeren in een 50+ met tig jaren ervaring is zoiezo een stuk minder interessant mijns inziens dan start ups. 50+ verwacht een bepaalde zeer hoge salaris die hij/zij in het verleden ook ontvangen heeft. In combinatie met in het verleden bepaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst, zal ik mijn god niet weten waarom hij/zij die salaris moet krijgen. Zoiezo iemand met geloof in eigen kunnen vraagt niet meer dan de minimum plus hoge comissie. Dat zijn de echte mannen en ondernemers.

 

Best jammer dat ik Rienk Kamer niet persoonlijk. In een goed gesprek heb ik hem waarschijnlijk kunnen overhalen om wel in een starter te investeren. Een mens is altijd zwak en verbaasd als hij/zij iemand tegen komt die een soortgelijke visie en denkwijze heeft. Een oprechte en niet aangepast om een doel te bereiken.

 

En dan nu iets over mijzelf. Als ik ooit in loondienst zal werken, is redacteur de baan die het beste bij mij past. Met hulp van anderen kan ik de "perfecte" businessplan schrijven en/of de "perfecte" financiele gedeelte, maar wat als het niet van de ondernemer zelf komt, wat kan je daaruit halen eigenlijk? Wat zegt dat over de persoon? Ondanks dat ik nog geen succes heb behaald, ga ik mijzelf niet aanpassen en/of anders voordoen dan wie ik werkelijk ben om een doel te bereiken.

 

mening van een net geen "loser" en net geen "ondernemer" (waar is die geld, die in Nederland aanwezig zal zijn?)

Link naar reactie
  • 0

 

Dit zijn wijze woorden van Edo...

 

Als ik ooit rijk wordt en zelf een Informal wordt, zal ik voornamelijk investeren in de "jonge" en "onbevangen" ondernemers

 

 

Dank Himawari. Ik investeer ook in jonge en onbevangen ondernemers, ook in 'oude' en ervaren trouwens. Maar, de verhouding risico en potentiële opbrengst moet wel goed zijn.

 

Ik geef je toch in overweging iets minder negatief te oordelen over het investeringsklimaat in Nederland.

 

Zou het niet kunnen vinden van financiering niet gewoon aan de aard van je business en de kwaliteit van je businessplan kunnen liggen?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Edo ook wederom heb je hier weer gelijk alleen:

 

Ik heb eerder al gezegd:

Met hulp van anderen kan ik de "perfecte" businessplan schrijven en/of de "perfecte" financiele gedeelte, maar wat als het niet van de ondernemer zelf komt, wat kan je daaruit halen eigenlijk? Wat zegt dat over de persoon? Ondanks dat ik nog geen succes heb behaald, ga ik mijzelf niet aanpassen en/of anders voordoen dan wie ik werkelijk ben om een doel te bereiken.

 

Nou enkele ijsbrekers:

Er zijn heel veel investeerders actief die "affiniteit" hebben met hardware/it voor een hardware/it rerelateerde onderneming valt er zo "geld" te vinden. Dit zijn in de meeste gevallen geen lange termijn ondernemingen. Op korte termijn valt er inderdaad winst te behalen, maar wat op lange termijn? Als wij uit de recessie willen komen, moeten de investeerder 100% lange termijn denken.

 

Vergeet ook niet dat omzet voornamelijk voor it bedrijven gekoppeld is aan een "hoge" abonneekosten zolang er gebruik wordt gemaakt van hun produkt. In mijn ogen is een markt met minder starters en moeilijker toetredingen veel interessante (ook al is er tussen de oren veel vraag na) dan en waar veel starters zijn en toetreding voor iedereen afhankelijk is.

 

Voorbeelden van recentelijke "grote" investeringen in, die fallikan faalde

A. Hot Orange 7 miljoen

B. Yournews 19 miljoen

C. Bitmagic 10 miljoen

D. Gamegate

E. Jamby

F. Letbuyit 115 miljoen

G. Magic Minds 36 miljoen

H. Recipeweb 9 miljoen

I. Spott 20 miljoen

 

bron: Quote.

 

Nou een soort strikvraag Edo, :P Ondanks dat mijn Nederlands niet perfect is. Wat denk je over mij? Ben ik in staat om een businessplan te maken (als ik mij gaat aanpassen) waarin dingen staan wat investeerders graag wilt lezen of niet? Voor 800 euro kunnen de meeste professionele bedrijven ook een businessplan schrijven. Nou is een businessplan natuurlijk altijd de eerste visitekaartje, maar uiteindelijk wat is de nut als je door iemand anders laat schrijven en bij de uitvoering had je altijd andere dingen in gedachten. Wat in de businessplan staat, was nooit jouw verwoordingen geweest.

 

In mijn geval weet ik dat in mijn businessplan andere indeling hebt gebruikt, voorts is bepaalde uitleggen heel compact. Bijvoorbeeld opening van de showroom. Ik kan ook alles stapsgewijs beschrijven.

Hoe vaak is het jou niet overgekomen dat je bepaalde dingen 100% in een bepaalde volgorde plant, maar altijd in de uitvoer verschillend is? Zoals de kick off van VCC, de lokatie is gewijzigd en het begon later, etc etc.

 

Nu is er bepaalde partijen letterlijk vastgelopen tijdens een onderhandeling op mijn leeftijd en C.V. Echter wat mij wel hoop heeft, is dat ik eergisteren bij toeval een Nederlandse vastgoedhandelaar ontmoette, die in het buitenland leeft. Hij heeft mijn businessplan niet gelezen, maar hij begreep de hele constructie van korte en lange termijn.

 

1. Op korte termijn maak ik dus winst met de webshop. Snelle cashflow dus ook beetje risicoverminderd.

2. Er wordt voorbereiding getroffen door middel van minderheidsaandeel en de groothandel

3. Op lange termijn worden de merken die gebruikt zijn om fase 3 te realiseren verstoten. De groothandel blijft intact echter wanneer fase 3 is bereikt, komt het echter grote werk. De internationale franchise concept met enkele (als fase 3 bereikt is) bekende merken die exclusief in de franchise shop worden verkocht.

 

In principe kan ik mijn hele businessplan in deze 3 kernpunten samenvatten. Ik heb altijd gezegd dat ik met niks nieuws komt, maar mocht fase 3 gerealiseerd worden, dan is dat in wezen iets nieuws wat nog niet bestaat. Controleer maar de meeste luxe merken heeft meerdere verkooppunten en vooral globaal gezien is er in mijn branche geen sterkte franchise concept. Vooral met de EU is uiteindelijk hier wel een "gat in de markt". Als ik weet dat in Italtie een winkel bestaat die A heet en ik ben gek van Italiaanse fashion, ga ik graag naar dezelfde winkel A in Gouda.

 

Alleen met de franchise fee kan ik al minimaal 12,5 miljoen Euro "uitknijpen" bij alle chinezen in Europa. Mocht ik de investering vinden, ben ik de eerste chinees in Europa die deze branche toetreedt als groothandel van hoogwaardige merken. Chinezen houden van na-apen. Als er alleen al in Nederland duizende chinese restaurant geopend kan worden, kan je bij 10% zelfs bij 5% van die aantal in mijn franchise concept al heel veel "uitknijpen" Nu zijn de chinezen nog nieuwsgierige wat de chinees in het buitenland doet. Gat in de markt vinden is voor hun meer wat een chinees al met succes in het buitenland doet naar jouw land halen.

 

Ik geef nu al heel weg, maar goed niet iedereen heeft mijn businessplan enne iemand die echt ondernemer is, heeft altijd een concept wat zonder hem niet gerealiseerd kan worden. Zelfs enkele mensen die aanboden om een geheimhoudingsverklaring te tekenen, hoeft voor mij niet.

 

Misschien moet je maar toch overwegen om in mij te investeren Edo, :P Als ik al mijn doelen kan halen, levert dat niet alleen geld op, maar jij mag ook de rechten voor de boek: "Mijn pupil "Van gokverslaafde met schuld to succesvol ondernemer" Vooral met mijn achtergrond kan je al op rekenen dat in china minimaal 100 miljoen over de toonbanken gaan.

 

Tonnen investeren voor vele miljoenen is toch een goede potentie risico verhouding? Maar ik zie toch voornamelijk miljoen investeringen voor tonnen winst. Risico is meer wat tussen je oren zit, denk ik. En ja een flitse businessplan helpt daarbij behoorlijk. Alleen in dit hele plaatje ik moet mijzelf blijven anders word ik niet de geschikte man om dit hele projec te realiseren.

Link naar reactie
  • 0

de discussie wordt steeds boeiender...

 

enkele opmerkingen:

1. een businessplan moet je zelf schrijven.

2. een businessplan kent geen standaard formaat. uiteraard zijn er wel standaard onderwerpen/hoofdstukken te onderscheiden.

 

als ik (mijn persoonlijke visie) een businessplan beoordeel, hanteer ik 3 principes:

1. geloof ík in het product?

2. geloof ík in de markt?

3. geloof ík in de ondernemer?

 

Uitsluitend als ik zélf in alle drie de aspecten positief ben, investeer ik. Dat zegt vervolgens niets over de kwaliteit, kansen en risico's van het plan. Het is mijn eigen, persoonlijke, inschatting. Het kan een uitmuntend plan zijn, alles deugt, maar het moet mij persoonlijk aanspreken. Het is tenslotte mijn eigen geld dat er in gaat.

 

Het feit dat ik niet investeer, betekent nog niet per definitie dat anderen dezelfde mening hoeven te hebben. Er zijn altijd investeerders te vinden die het wel aanspreekt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor hebben we toch higherlevel, :)

 

Maar zoals jezelf al de 3 aspecten formuleert, investeert de makkelijk te vinden investeert voor 95% (ik houd van 95) bij voorbaat al in IT/Hardware gerelateerde ondernemingen. De overige 5% zijn wel bereid in andere dingen, daarvan is 95% bereid te investeren als het tussen hun oren risicovrij is en lopen vast op dingen als C.V. en leeftijd.

 

Van wat er overblijft, zie je maar net dat die eerst interesse heeft. Daarna gaat hij over nadenken en praten met Piet en Jan. Piet en Jan behoorde bij die 95% dat bij voorbaat al afviel. Piet en Jan praten Kees om om als hij toch wilt investeren in de project mee te doen waar Piet en Jan ook al investeert (namelijk IT/Hardware).

 

Ik ben wel benieuwd naar jouw beoordeling over mij op die 3 punten die je zelf gaf.

 

Overigens heb ik van de sieraden die met B beginnen nu heel veel samples. Ik heb al een minimarktonderzoek gedaan.

Ik stelde de deelnemers (van alle etniciteiten) de volgende vragen:

A. Welke zal je zelf kopen voor de SRP.

B. Welke zal je zelf kopen als kado.

C. Welke is niet jouw smaak, maar je denkt dat er wel markt voor is (Dit is een zeer belangrijke vraag en ontbreekt meestal in die dure marktonderzoeken).

D. Welke doet er absoluut niet.

 

Wat is de conclusie?

Iedereen kiest voor ABCD andere modellen uit. BACD was de volgorde van de keuzes dus B was grootste groep. Dit is een hele grote USP (ook nog niet vermeld in de businessplan), want de sterkte in de B sieraden is toch de brede assortiment (190 modellen) met de grote kleurencombinatie. Uiteindelijk zijn er 1900 verschillende modellen mogelijk.

 

En echt waar ik heb 0% ervaring met marketingonderzoeken etc. Ik heb die 4 vragen opgesteld op basis van een van mijn kwaliteiten (mezelf in de positie zetten van de consument) en welke vragen zal ik willen beantwoorden als ik die produkten zie. Ook hier bewandel ik een andere weg wat normaal gesproken wordt bewandelt. En met 4 vragen right to the point, zie je maar net dat mensen zelf ongevraagd komen met ideeen suggesties etc, omdat ze plezier in hebben.

 

Er wordt nu te veel puur voor het geld gewerkt, daardoor ben je ook minder bereid om risico' s te nemen. Allemaal dingen die verandert moet worden, zodat wij gezamenlijk de economie van Nederland weer kan doen groeien.

 

Mijn broer is Register Accountant zoals je al weet (veel mensen denken dat ik de RA ben omdat ze me email adres natraceren). Hij verdient denk ik tussen de 200.000 en 300.000. Hij heeft een juwelierszaak voor zijn vrouwtje geopend en daarvoor een businessplan geschreven (met veel inbreng van mijn kant) en uiteraard zeer makkelijk geld kunnen lenen. Het leuker daarvan is bij de opening was hij heel veel dingen vergeten. Ook dingen die in de businessplan stonden. Raadt eens wie 1 week voor de opening alles omtrent promotie etc heb moeten regelen? Inclusief de logo. Nou is het heel logisch dat hij mij gaat helpen, maar wij kunnen niet door 1 deur, hij heeft mij dingen aangedaan wat hem nooit vergeven kan worden. Ik wil deze dingen publiekelijk maken als ik ooit succesvol bent, want nu geloof toch niemand het. Nu ben je als jongste lid van de familie met "succesvolle" broer bij voorbaat al kansloos om slechte dingen over hem te vertellen. Enigste mogelijkheid is ``succesvolle`` worden dan hem.

 

Dit is mijn kracht en motivatie en hieruit haal ik veel meer kracht uit dan de tradionele ik wil rijk worden mentaliteit. In principe is ik wil rijk worden fout, het moet namelijk zijn ik wil rijk worden en rijk blijven. Anders kan je beter de staatslos kopen.

 

Kan ik jou niet overhalen om toch mee te doen of helpen aan kapitaal in ruil voor aandeel in de onderneming? Met alle respect die tarief van jou ben je meer dan waard. En bij de massa kunnen ze heel veel meer resultaat boeken. Alleen ik weet niet of het in mij geval ik daarmee makkelijker investeerder kan vinden of niet. Ik heb namelijk toch de nodige uitzondering (BKR, leeftijd en ervaring etc). Je kent me nu als persoon en je begrijpt dat heel veel mensen mij eerst altijd als iets ziet wat ik niet ben of onderschat.

Link naar reactie
  • 0

Himawari,

quote:

Met alle respect die tarief van jou ben je meer dan waard.

end quote

Vanaf vandaag is het tarief iets hoger geworden :D

 

Nu serieus:

Juist al dit soort zaken komen bij een goede intake wél aan bod. Ik stop hier mijn bijdrage aan deze discussie.

 

Het is voor niemand goed, ook voor jou (Himawari) niet, als "onderhandelingen" over wel/niet financieren in het openbaar gaan.

 

ik treed in herhalingen, maar: als ik (mijn persoonlijke visie) een businessplan beoordeel, hanteer ik 3 principes:

1. geloof ík in het product?

2. geloof ík in de markt?

3. geloof ík in de ondernemer?

 

Uitsluitend als ik zélf in alle drie de aspecten positief ben, investeer ik. Dat zegt vervolgens niets over de kwaliteit, kansen en risico's van het plan. Het is mijn eigen, persoonlijke, inschatting. Het kan een uitmuntend plan zijn, alles deugt, maar het moet mij persoonlijk aanspreken. Het is tenslotte mijn eigen geld dat er in gaat.

 

Het feit dat ik niet investeer, betekent nog niet per definitie dat anderen dezelfde mening hoeven te hebben.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Voor Himawari:

 

Inleiding uit de gids startkapitaal over de kapitaalmarkt.

 

In het kort komt het hierop neer, dat er genoeg geld is voor degene die er wat mee kunnen. Dat betekend echter nog niet dat er geld is voor iedereen.

 

Hoe kom ik aan geld?

Hoe kom ik aan geld? Dat is naast de vraag “Hoe kom ik aan klanten?”, de meest gestelde vraag bij nieuwe innovatieve bedrijven. De vragen lijken erg op elkaar. Zoals uw klanten een “markt” vormen voor uw producten/diensten, zo vormen de kapitaalverschaffers ook een markt, namelijk voor uw aandelen. U moet "concurreren" met andere aanbieders van aandelen.

Het is belangrijk dat u zich realiseert dat de kapitaalmarkt een markt is zoals iedere andere markt. Als u producten gaat verkopen, bijvoorbeeld schoenen, dan oriënteert u zich op die markt en kiest u het marktsegment dat het beste bij u past. U kunt kiezen voor het “dure” segment (hoge prijzen, maar minder volume) of u kunt kiezen voor het “goedkope” segment (lagere prijzen, maar meer volume). U kunt ook kiezen voor export naar bijvoorbeeld Afrika. Daar heeft nog lang niet iedereen schoenen, dus dat is een groeimarkt.

 

De kapitaalmarkt in Nederland is goed ontwikkeld en divers. Het is relatief eenvoudig om bij de juiste investeerders in de buurt te komen. Het is vrij lastig om geld van een investeerder los te krijgen als u “het spel” niet voldoende beheerst. En ook hier geldt weer, dat u zélf het spel dient te spelen.

 

Een aantal van de meest elementaire missers van ondernemers bij de benadering van investeerder zijn:

 

geld vragen aan de verkeerde partij

niet weten wat de “wederpartij” wil

de waarde van het eigen bedrijf overschatten

aannames en feiten met elkaar verwarren

geen voorstel aanbieden

een derde het werk laten doen

Daarmee is meteen circa 80% van de mislukte pogingen voor het verwerven van kapitaal verklaard. Ondernemers (en overheid) klagen over een gat aan de onderkant van de kapitaalmarkt. Onzin. Er is veel meer geld dan ondernemers die er wat mee kunnen. Het probleem zit hem veel meer in de resultaten van de ondernemers. De laatste jaren zijn de meeste participaties in nieuwe innovatieve bedrijven gewoon mislukt. Vooral investeringen in nieuwe innovatieve bedrijven van een half tot 2 miljoen euro gaan stelselmatig de mist in. Daar hadden en hebben de investeerders dus geen zin in. Het gaat langzaamaan beter, naarmate de ondernemers meer succes hebben met het converteren van kleinere participaties in succesvolle bedrijven. Bij die participaties -tot een half miljoen euro- is dat al het geval. Daar hebben de investeerders dan ook weer zin in. Bij de NeBIB worden jaarlijks zo’n 20 participaties in die prijsklasse gerealiseerd.

 

Voor de rest van de tekst zie www.startkapitaal.com

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Hoewel ik best lappen tekst heb besteld, wilde duidelijk maken dat er altijd 2 kanten zijn. Je kan nooit de schuld helemaal schuiven aan 1 partij. Ik heb de schuld aan mijn kant verwoordt namelijk ik wil mijzelf niet aanpassen en leugens verkopen. Uit de Quote Venture Capital gids heb ik maar enkele aanbieders gevraagd. Er moest staan dat ze participeren in start ups en dat de branche niks uitmaakt. En die overige punten slaan ook niet op mij.

 

Nou de schuld aan de investeerders kant, je wordt teveel beoordeeld als een massa. Ook in dit geval hoewel ik met oprecht jouw inbreng waardeer en verwijzing. Lijkt het alsof je mij meteen in die groepje plaats die geen investering kan vinden om de normale beweegredenen. We wijken nu beetje af, maar het begon met de kern over een kleine fonds. Ik vind het een hele goede idee, want het lijkt erop dat Hendrik elke aanvraag meer als een individu wilt beoordelen. Immers elke geval is anders en er zijn mensen die het anders beweren.

 

De laatste jaren zijn de meeste participaties in nieuwe innovatieve bedrijven gewoon mislukt. Vooral investeringen in nieuwe innovatieve bedrijven van een half tot 2 miljoen euro gaan stelselmatig de mist in. Daar hadden en hebben de investeerders dus geen zin in.

 

Ik heb die lijst al opgesomd. Het is heel begrijpelijk, maar waren die nieuwe innovatie ondernemingen niet voornamelijk iets met IT? En voornamelijk bedacht door de gevestigde orde die iets meeneemt van de bedrijf waar hij veel ervaring heeft opgedaan. De kracht van een ondernemer of investeerder mijns inzien (ik kom nu ook in herhaling) is de vaardigheid hebben om in te zien of iets potentie heeft ondanks dat je daar geen ervaring en affiniteit heeft. Zolang dit ontbreekt en beschikbare ondernemingen investeren in allemaal soortgelijke concepten, bestaat de risico dat veel falikant de mist ingaan. Om maar te zwijgen van bepaalde kansen dat aan je neus voorbij gaan. Zo doen de Oostenrijkse banken zeer goed in Oost Europa en hebben de Nederlandse banken hun slag gemist. Red Bull is ook een geval apart en zo is Geox en Sony die Apple en zijn Ipod groot liet worden en zo zijn er nog tig voorbeelden van missers.

 

Ik begrijp dat er duizenden aanvragen binnenkomen bij participatie instanties etc en daar zitten veel van hetzelfde tussen en veel die snel denken rijk te worden, ook mee eens. Alleen ik heb vaak meegemaakt dat een instantie bij voorbaat al kansloos acht om investering voor mij te vinden. Een voorbeeld van een een hele grote organisatie. Deze denkt dat er geen investeringen te vinden zijn, omdat niemand als interesse mijn branche opgegeven heeft. Bijdehand zoals ik ben barstte ik los over de moeilijke toetreding etc etc en dat de gevestigde orde niet staan te juichen om toetreding van iemand in de branche en de heutemeteut en ik vraag deze man direct hoewel aanvragen hij in deze branche in de afgelopen 5 jaar heeft ontvangen. Zijn antwoord is 1 en ik was nummer 2.

 

Het geld moet dus komen van een vermogend persoon die zijn sporen heeft verdiend in een andere branche. Zolang de participatiemaatschappij niet eens de moeite wilt doen om eerst te vragen of de ingeschreven angels interesse heeft in mijn branche is het onmogelijk voor mij om in contact te komen met die 5% van de 5%. Vraag en aanbod er wordt weinig participaties in mijn branche aangeboden dus er is ook weinig vraag. Voor een grote gedeelte is de vraag omdat de mensen geen benul hebben hoe ze kunnen toetreden.

 

Tuurlijk ik ben ook schuldig dat ik niks kan vinden, want ik wil niet leugens gaan verkopen. Ik heb liever dat ik goed start of niet dan even starten en dan zien we wel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Himawari,

 

Als ik de ellenlange en bijna onbegrijpelijk teksten van jouw lees, heeft iedereen schuld aan het feit dat investeerders liever beleggen in zekerheden dan in sieraden. Wat je zelf gedaan hebt wordt mij niet duidelijk.

 

Als je even de zoekfunctie gebruikt en het woord sieraden invult, had je nu al een stuk verder geweest, en ingezien dat je helemaal geen kapitalen nodig hebt om sieraden aan de vrouw/man te brengen.

 

Verder raad ik je aan jouw postings in te korten, en deze zelf tenminste éénmaal na te lezen, ik kan er af en toe geen touw aan vast knopen, en zal jouw volgende post waarschijnlijk niet meer lezen.

Link naar reactie
  • 0

We hervatten deze draad weer met het discussiëren over nut en noodzaak van een Fonds voor kleine investeringen.

 

 

Ik blijf op grond van ervaring bij mijn mening dat er behoefte is aan relatief kleine investeringen. Ik heb begin dit jaar ongeveer € 10.000 geïnvesteerd in een starter die het overigens uitstekend doet, en ben nu in gesprek met twee starters die elk ongeveer € 7.500 nodig hebben.

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Hallo JW,

 

Vooralsnog is het mijn idee dat alleen op te zetten. Bij zo'n klein fonds (ik denk aan een totaal fondsvermogen van EUR 100.000) zou het te ver voeren verantwoording te moeten afleggen aan andere deelnemers. Vandaar het uitgangspunt om het alleen te doen.

 

Mvg

Hendrik

 

Hendrik,

eigenlijk verandert er dus helemaal niets. Je deed het al, je doet het en je blijft het doen. Je noemt het dus alleen anders, je marktpositionering verandert.

 

Ik persoonlijk zou dat niet doen. Mensen die geld zoeken, komen nog sneller op je af en je krijgt dus nog meer rotzooi-businessplannen op je buro.

 

Daarom heb ik zelf specifiek gekozen voor een positionering, waarin ik het niet hardop 'zeg', maar waarmee de geldzoekers me wel weten te vinden (naast alle andere kanalen).

 

Op basis van dit uitgangspunt blijkt mijns inziens dus dat er meer dan voldoende "fondsen" zijn voor kleine investeringen. Eens?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edo,

 

Omdat ik alleen via doorverwijzing door enkele relaties in contact kom met geldzoekers, ontvang ik weinig echt waardeloze businessplannen.

Ik zou graag meer proposities ontvangen van mensen die kleine investeringen zoeken, maar besef dat als ik me duidelijk ga profileren en te koop ga lopen met die wens dat ik dan wel bedolven zal worden onder de troep. Dus heb ik besloten genoegen te nemen met de huidige beperkte stroom aan opportunities.

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik wil toch nog even reageren op Himawari.

 

Ik heb je hele lange posts doorgelezen en vind dat ze toch best wel vaag zijn. ??? Daarnaast vind ik dat je de schuld teveel bij anderen legt. Niemand is verplicht om zijn geld in jouw te investeren en waarom richt je je niet meer op je eigen kwaliteiten. Je zegt anders te zijn dan anderen, ik denk dat ik ook een andere denkwijze heb dan de meeste anderen. Waarom gebruik je dat niet om een unieke manier te bedenken om toch klein te kunnen beginnen met minder geld. Als ik jouw was zou ik mij daar meer op focussen dan het binnenhalen van geld.

 

Vorige maand heb ik ook een bedrijf benaderd voor ondersteuning en geld voor een concept waar ik mee bezig was. Het gesprek ging voor mij gevoel heel goed, ik was goed voorbereid en op elke vraag had ik een goed antwoord, heb ook een uur staan praten om ze te overtuigen. Conclusie ze vonden het een goed idee maar met teveel onzekerheden en het was nog niet direct startklaar. Ik was teleurgesteld en boos en besloot diezelfde dag zelf verder te gaan met mijn concept en uit te gaan van eigen kracht. Dan duurt het maar langer en is het maar moeilijker, ik ga het realiseren. Hoewel ik hun beslissing respecteerde had ik toch iets van ik zal ze laten zien dat ze een foute keus hebben gemaakt en de afwijzing drijft mij alleen maar meer. (soms zelfs obsessief bezig volgens mijn vriendin) ;D

 

Waarom gebruik je de woede die ik kan lezen in je berichten niet op een nuttige manier. Ik weet uit eigen ervaring dat woede een goeie drijfveer kan zijn om gedreven met iets bezig te zijn. Je wilt jezelf bewijzen dan zul je daar voor moeten werken en meer rekenen op jezelf.

 

Je moet vooral uitkijken met het roepen dat je zeker miljoenen binnen kan halen, ik zie dat als onzin. Met ondernemen is niks een zekerheidje en als je zo gaat denken dan kom je er niet. De enigste zekerheid die er is is dat er altijd een kans voor falen is.

 

Stop met anderen de schuld te geven en probeer te bedenken hoe je jouw plannen wel kan realiseren.

 

Om toch on topic te blijven.

Ik ben het eens met Hendrik M dat zulke financierings mogelijkheden beschikbaar moeten zijn. Voor een starter kan een relatief klein bedrag van 10.000 euro al een hele grote stap in de goeie richting zijn.

 

mijn visie

een lotgenoot ;)

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Merkava jij geeft de juiste voorbeeld van de personen waarover ik al die elle lange teksten heb geschreven. Zonder de teksten te lezen geef je een veroordeel namelijk dat er geen kapitaal nodig zal zijn voor sieraden. Je weet hier niet eens wat ik van plan ben.

 

Dstyle. Bedankt voor het doornemen van mijn teksten. Ik ben niet echt boos of zo ik erger alleen aan de houding van IT/Hardware investeringen. Waarom zien ze niet in dat dat niet een lange termijn investering is en dat dat Nederland als IT/Hardware niks kan bieden uiteindelijk. Nederland moet weer een voorbeeld land worden en daarna moeten wij de "armere" landen uitbuiten. Wij waren zo hard bezig met IT/Hardware dat wij de grote slagen allemaal gemist hebben het afgelopen jaren. Oost Europa, zelfs een energiedrank, schoenen met gaten. Dat zijn alllemaal ideeen en concepten ook al had iemand die bedacht hier dan kon je op 0 euro rekenen als investering. Het sterkste punt van Nederlanders ligt mijn inziens toch op het gebied van marketing, omdat wij in het algemeen direct zijn. Wij durven originele reclame campagne te maken, die overal te begrijpen zijn (zoals die van bierbrouwer met een H). Hier wordt er momenteel niks gedaan en wij moeten net als in het verleden weer vaker de landgrenzen over met onze concepten en ideeen. De durf is ook beetje weggevlogen door de interesse in IT/Hardware.

 

Nogmaals risicovol of niet is iets dat tussen je oren zit. Er is geen zekerheden, je denkt altijd dat iets een zekerheid is. Juist daardoor zijn de grootste faillissimenten gebasseerd op iets of iemand wat een zekerheid is. Vaag, ja I know maar slaap een paar nachtjes over na en je denkt er anders over.

 

On topic misschien moet er een fonds komen dat specifiek richt op branches buiten de IT/Hardware of op moeilijk te financieren projecten.

Link naar reactie
  • 0

Merkava jij geeft de juiste voorbeeld van de personen waarover ik al die elle lange teksten heb geschreven. Zonder de teksten te lezen geef je een veroordeel namelijk dat er geen kapitaal nodig zal zijn voor sieraden. .

 

@Himawari

Ik heb jouw teksten wel gelezen, ik begrijp er slechts uit dat het jou niet lukt financiering te vinden voor jouw idee. Jouw teksten staan vooral vol met verwijten naar investeerders die volgens jou niet zien dat er ook intressante dingen buiten de ICT gebeuren.

 

Je weet hier niet eens wat ik van plan ben.

 

Geen van de lezers weet wat je van plan bent. Misschien als je iets meer verteld wat je van plan bent ,dat we kunnen ontdekken waarom investeerders niet met jou in zee gaan. Of beter nog we kunne je op weg helpen.

Al moet ik zeggen dat zoals jij je hier profileert mensen niet snel geneigd zijn met je mee te denken.

 

BTW hoeveel bladzijden omvat jouw sieraden businessplan ?

 

Kijk even naar de BBMKB, zie de technopartner site.

Daar vind je al de eerste oplossing voor de financiering.

 

Ik kan me wel vinden in het idee dat je toch tenminste in staat moet zijn om de eerste 10.000 euro zelf bij elkaar te kunnen sprokkelen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Dat je toch iemand kunt helpen met 10.000 euro kan ik mij best voorstellen.Ik ben echt benieuwd of Hendrik over een paar jaar nog steeds zo over zijn investeringen denkt.

 

@Hendrik M

Kun je iets meer vertellen over het soort bedrijf en/of bedrijfstal waarin deze investeringen plaatsvonden ?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk toch dat we langs elkaar heen praten en dat we het over veschillende typen bedrijven hebben. Je hebt mensen die een eenmanszaakje beginnen en gelukkig worden als ze dat langzaamaan kunnen uitbreiden. Die hebben maar heel weinig startfinanciering nodig. Je hebt mensen die een idee hebben voor een product dat ze b.v. op iedere desktop of in iedere serverruimte willen zien (om het voorbeeld tot internet te beperken). Die hebben typisch helemaal niets aan bedragen onder de paar ton.

Een journalist van Fem Business zei tegen me "maar Amerikaanse bedrijven hebben altijd een veel mooiere website, betere documentatie, brochures e.d, die komen verder". Ik fiets nu mooie grote klanten binnen bij ons, maar ik heb geen geld om een nieuwe printcartridge te kopen, laat staan iets aan een website of documentatie te doen. En zo wordt het dan een self fullfilling prophecy.

"Nee, wij laten niks drukken, ik mail u wat pdf's, dan heeft u altijd up-to-date informatie"

 

dagdag

Christine (die natuurlijk het voordeel heeft dat ze nog erg jong is)

Link naar reactie
  • 0

Goede dag allemaal.

 

Ik zit de discussies en meningsverschillen hier eens uitgebreid te lezen en wat me opvalt is dat als ik naar de functies van de deelnemende personen kijk, er hier toch behoorlijk wat zakelijk vernuft zijn of haar licht schijnt over het gespreksonderwerp. Wat ik tussen al die ‘know how’, waar ik overigens geenzins aan twijfel, een beetje mis is het inlevingsvermogen in de situatie waarin kapitaal-zoekers zich bevinden. Ik heb altijd geleerd dat men door fouten te maken soms veel meer kan leren dan door boeken te lezen en ik ben er ook van overtuigd dat je niet alle fouten kan voorkomen door vooraf zoveel mogelijk kennis tot je te nemen. Echter fouten maken kan een dure zaak zijn en kan gevolgen hebben voor de rest van je leven, maar je hoeft niet zo heel veel creatief denkvermogen te hebben om te bedenken dat iemand ook tegenslag kan hebben zonder daar direct verantwoordelijk voor te zijn. Misschien hadden degene die hier eigenlijk een beetje hooghartig doen t.o.v. mensen die om wat voor reden dan ook geen kapitaal bij elkaar kunnen krijgen voor een goed plan, in dezelfde situatie ook in de problemen gekomen. Ik heb zelf in de fortuinlijke situatie gezeten waar het makkelijk is om kleine financieringsbehoeften als niet bestaande hindernissen te beschouwen. Nu echter heb ik ook de andere kant van de situatie leren kennen. En gelooft u mij, het eenzijdig belichten van gelijk wiens situatie dan ook komt overeen met kortzichtig denken. En dat is nu juist datgene wat je je met ondernemen en investeren niet kan veroorloven. Ik sluit mij bij Himawari aan en durf alle succesvolle mensen in dit forum te zeggen dat iemand die zijn eerste financieringsbehoefte niet kan invullen, niet per defenitie een verloren iemand hoeft te zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn zakelijke plannen, op wat voor manier dan ook, mijn eerste financieringsbehoefte zal invullen. De hindernissen die ik daarvoor moet nemen, zal ik met opgeheven hoofd nemen in de wetenschap dat het uitvoeren van mijn plannen voor mij betekent dat ik mijn huidige situatie kan veranderen. En als het veranderen van mijn eigen situatie automatisch met zich meebrengt dat diegene die mijn plannen kan steunen er ook beter van wordt, zie ik niet in waarom wie dan ook mij een label op zou moeten plakken waar ik mij niet in kan vinden. Ik vraag namelijk niemand om zonder meer even geld te storten, ik vraag alleen aan investeerders om met een open vizier een gesprek aan te gaan en onbevooroordeeld mensen als ik een kans te geven hen te overtuigen van een zakelijk idee.

Ik zal dit forum met zeer veel plezier en met gemengde gevoelens blijven lezen en indien ik mij geroepen voel, zal ik de mening van een minder gefortuneerd persoon ventileren. Ik dank u voor uw aandacht.

 

Ronald

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronald,

 

zo te lezen beschik je over de goede ondernemers-spirit. Optimistisch over de toekomst en niet bang voor tegenslagen, dat zijn belangrijke en noodzakelijke eigenschappen voor ondernemrs (in spé).

 

Succes met je plannen, hou ons op de hoogte!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Goede dag allemaal.

 

(Wat ik) een beetje mis is het inlevingsvermogen in de situatie waarin kapitaal-zoekers zich bevinden.

Ronald

 

Beste Ronald,

 

Je hebt best gelijk. Kapitaal zoekers hebben best een beetje recht op medeleven. Persoonlijk voel ik dat ook wel, maar je hebt er niks aan. Je helpt niemand door medeleven met ze te hebben, of drempels voor de onwikkeling van de onderneming weg te nemen.

 

Hoe moet het met al die ondernemers, die behoefte hebben aan klanten? Dat is toch ook zielig! Het vinden van een investeerders is lastig, net als het vinden van klanten (die genoeg willen betalen). Het is één van de natuurlijke horden, die ondernemers moeten nemen om hun bedrijf verder te laten groeien. Het hoort keihard bij het ondernemerschap.

 

Ik ben er echt vóór om ondernemers op allerlei wijzen te helpen. De hordes met je echter zelf nemen. Kom je er niet overheen, dan moet je terug naar de tekentafel.

 

Dus medelijden kan je best krijgen, maar et gat je niet helpen. Integendeel. Het lot van je onderneming ligt volledig in jóuw hand.

 

Groeten en succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Met medelijden heeft het helemaal niets te maken. Ik heb zelf geen medelijden met mijzelf en zoek dit ook niet bij anderen. Voor zover ik op school goed heb opgelet, betekent inlevingsvermogen niet hetzelfde als medelijden hebben met iemand. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat met een superieure instelling ten opzichte van iedereen die in een mindere sitiatie zit dan u zelf, er een bepaalde blindheid kan optreden met gemiste kansen als gevolg. En eerlijk is eerlijk, met veel mogelijk gemiste kansen begint u misschien wel op hetzelfde niveau te komen als ik.

Nogmaals zou ik het fijn vinden als de mensen hier mijn inteligentie niet beledigen door mijn woorden aan te halen en er een andere betekenis aan te geven. Ik heb geen financiele middelen, maar met mijn brein is alles in orde hoor. Oh ja en in een goed plan is het voorzien hoe de klanten te bereiken en binnen te halen zijn. Ook zo bij mijn plan.

Vriendelijke groeten allemaal,

 

Ronald Lootens

 

p.s. Mijnheer van Santen dank u voor de reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.