• 0

Inkoop van AliExpress en btw-aangifte

Hallo allemaal. Ik gebruik dit forum erg vaak als ik met vragen zit en na een beetje zoeken heb ik altijd wel een goed antwoord op mijn vraag.

Hiervoor bedankt aan iedereen van de community!

 

Ik zit echter met een ding waar ik ondanks de reeds bestaande posts nog niet echt tot een eenvoudig/goed antwoord kom. Misschien ligt het aan mij maar 

ik zal in ieder geval beschrijven wat mijn probleem is:

 

De afgelopen maanden heb ik redelijk vaak voor mijn webshop inkopen gedaan op Aliexpress. Soms onder de 20, soms boven de 20.

In geen van de gevallen heb ik een correcte factuur ontvangen van de verkoper, ook nadat ik hier meerdere malen om heb gevraagd.

Nu zit ik dus met het probleem: Ik heb een stuk of 50 aankopen van aliexpress waarover ik geen BTW heb betaald.

 

Ik heb dus, laten we zeggen, 50 aankopen gedaan met een gemiddelde waarde van €40 per stuk. Deze kwamen allemaal netjes binnen in een verpakking waarop

het bedrag van $0,01 (of iets in die richting) werd vermeld. Van de aankopen hou ik netjes alle aankoopbewijzen bij, uiteraard met de werkelijk betaalde bedragen.

 

Mijn vraag is: Hoe verwerk ik deze netjes in mijn boekhouding? Moet ik hierover (met terugwerkende kracht) BTW berekenen en afstaan en deze vervolgens weer terugvragen of is hiervoor een andere geschikte oplossing zonder dat ik gezeur krijg met de belastingdienst?

 

Mijn dank is groot!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

*elke* inkoop waar geen BTW op gespecificeerd is volgens de regels van de NL fiscus boek je als een inkoop waar geen btw aan te pas is gekomen. Dus, heel eenvoudig, als je voor 40 inkoopt, boek je bij de levering:

rekening debet credit
voorraad 40  
crediteuren   40

 

en bij de betaling

rekening debet credit
crediteuren 40  
bank   40

 

En als de factuur niet klopt, omdat die leverancier een ander bedrag op de factuur zet dan je betaalt hebt, dan boek je het bedrag dat je betaalt hebt en bewaar je het bewijs van de bestelling + betaling in je administratie. 

 

Let op: geen btw op de inkoop wil niet zeggen dat er geen btw in rekening gebracht hoeft te worden bij de verkoop

 

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Tdj2507 zei:

Deze kwamen allemaal netjes binnen in een verpakking waarop het bedrag van $0,01 (of iets in die richting) werd vermeld.

Je blijft als koper volgens mij wel aansprakelijk voor een goede aangifte van inklaring m.b.t. invoerkosten en btw. Ik begrijp dat er hier dus lekker mee 'gerommeld' wordt.

 

In eerste instantie ben jij als importeur verplicht aangifte te doen. Je vervoerder kan het voor je doen maar als hij het niet aangeeft moet je het zelf doen. Als er geen aangifte wordt gedaan is het WEL jouw schuld en draai jij op voor de gevolgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een bekend gegeven dat Chinese verkopers er een handje van hebben om bewust lagere bedragen te vermelden om onder de grens van 22 Euro te blijven en de Nederlandse staat en de EU lopen hierdoor gigantische bedragen aan belastingopbrengsten mis. Dit gebeurt echter voornamelijk bij levering aan particulieren die geen recht hebben op aftrek van voorbelasting. Een bedrijf heeft dat wel. Als voor jou netjes de BTW betaald zou zijn had je deze kunnen aftrekken als voorbelasting en dus kunnen verrekenen bij de BTW die jij ontvangt van jou afnemers. Het advies van StevenK snijdt dus wel hout. Omdat je geen BTW hebt betaald kun je deze ook  niet als voorbelasting aftrekken en komt uiteindelijk toch nog het volledige bedrag aan BTW bij de fiscus terecht. Niet op de manier zoals bedoeld maar of onder de streep wordt de schatkist niet benadeeld. Tenzij we het hebben over invoerrechten, bij bedragen tussen 22 en 150 Euro kan dat wel het geval zijn.

 

Dat je als koper of importeur aansprakelijk bent voor een correcte douane-aangifte ligt wat ingewikkelder dan hier voorgesteld wordt. Of jij voor deze (foutieve) aangiftes aansprakelijk gehouden kunt worden hangt af van de relatie tussen jou en de vervoerder (koerier, postbedrijf) die voor jou de aangifte ingediend heeft (je hebt dat duidelijk niet zelf gedaan).  Voor de (fiscale) douane-aangifte is de importeur niet relevant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.