• 0

Stakingswinst herinvesteren in BV

Beste allemaal,

 

De casus:

Eenmanszaak verkocht in 2020

Stakingswinst 200.000

Nieuwe onderneming in 2020 met investeringen van 100.000

 

Nu is de wens om de nieuwe onderneming in een BV te doen, maar kunnen dan die herinvesteringen van de stakingswinst afgehaald worden?

 

Wat ik nu begrijp is dat de herinvesteringen gedaan moeten worden in bedrijfsmiddelen en dat het in een IB onderneming gedaan moet worden (art 3.64 wet IB 2001).

Dat zou dan dus betekenen dat er moet worden afgerekend over de volledige stakingswinst, omdat bij ruisend inbrengen (of een activa-passiva transactie) de nieuwe bedrijfsmiddelen tegen een marktconforme waarde door de nieuwe BV moeten worden overgenomen.

 

Klopt het dat je zo dus eigenlijk gevangen bent in de eenmanszaak, of zie ik iets over het hoofd?

 

Groet,

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
53 minuten geleden, Martin B zei:

De casus:

 

Wiens casus?

 

53 minuten geleden, Martin B zei:

omdat bij ruisend inbrengen

 

Moet er per se ruisend worden ingebracht, of mag het ook zonder geruis?

 

53 minuten geleden, Martin B zei:

 eigenlijk gevangen bent in de eenmanszaak

 

Tja, je bent altijd een gevangene van je eigen ideeën, als je dingen wilt waar je het geld niet voor (over) hebt. Met de meeste dingen in het leven geldt echter: geef dan den keizer dat des keizers is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De casus is van een vriend. Omdat ik in een ver verleden ooit eens een jaartje fiscaal recht heb gestudeerd, werd me dit voorgelegd.

 

Geruisloos omzetten is niet een optie, omdat de stakingswinst al gerealiseerd is (en tevens omdat je dan binnen drie jaar niet mag verkopen).

 

Uiteraard moet die keizer betaald worden, maar als het even kan wordt dat uitgesteld :)

 

Dus zijn er naar mijn gevangen gedachten maar twee opties:

1. De nieuwe onderneming als IB onderneming voeren, zodat de herinvestering van de stakingswinst kan worden afgetrokken. (Dus uitstel van de afrekening)

2. Ruisend de BV in/of gewoon een hele schone BV, en dus direct afrekenen over de gehele stakingswinst.

 

Maar misschien mis ik een andere optie.

 

Thanks

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat zijn inderdaad de twee opties. Afrekenen of doorschuiven naar een andere IB-onderneming.

 

Dat doorschuiven moet trouwens wel met toestemming van de fiscus en er zit een termijn aan. Liefst nog in hetzelfde jaar of anders uiterlijk een jaar na staking.

 

Je kunt eventueel nog wat spelen met banksparen of lijfrentes. Maar dan ben je alleen de belastingdruk aan het uitstellen ten koste van je cashflow.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.