• 0

hulp bij M-biljet - eenmanszaak NL en daarna buitenland

Goedemiddag

Ik ben bezig met het invullen van het M-biljet 2019 en heb een vraag over vraag 5, winst uit onderneming.

 

Even in het kort:

Tot eind februari 2019: eenmanszaak, circa 3000 euro winst.

Uitgeschreven Kvk: eind feb

Uitgeschreven gemeente NL: half april.

Ingeschreven buitenland (buiten EU): half april,

en daar opnieuw een soortgelijke eenmanszaak/freelancewerk begonnen, circa 15.000 winst.

 

Bij vraag 5 op het M-biljet staat:

- vermeld bij vraag 5-14  over de NL periode de winst in en buiten NL >> Ok, dat is 3000 euro

- vermeld over de buitenlandse periode alleen de winst in en vanuit NL >> dat is dan 0

 

** Maar waar vermeld ik over de buitenlandse periode de in het buitenland behaalde winst (de 15.000 euro)?

Of moet ik die vermelden bij vraag 21 inkomsten uit overig werk.

 

Vriendelijk dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Het is niet gezegd dat dat gedeelte van je inkomen überhaupt belast is in Nederland, waardoor ze er ook niet naar vragen. Mijn ervaring met M-formulieren is dat je echt heel letterlijk moet antwoorden. Alle vragen worden namelijk vrij expliciet en afgebakend gesteld. Het enige dat je kunt doen is ze op een zelfde manier beantwoorden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, sandras zei:

** Maar waar vermeld ik over de buitenlandse periode de in het buitenland behaalde winst (de 15.000 euro)?

Uw bent niet belastingplichtig in de buitenlandse periode. Zodoende dient u alleen de winst uit onderneming over de Nederlandse periode in te geven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alletwee.

Ik vind het trouwens wel grappig, 

ik, van Nederlandse ouders, ben met mijn kinderen naar het buitenland vertrokken,

en jullie, waarschijnlijk van buitenlandse ouders, 

zijn belastingexperts van Nederland geworden.

Zo draait iedereen  zijn eigen rondje mee in deze wereld,

en de 'Malle molen van het leven'.

 

Ik ga weer verder met het M-biljet,

maar aan jullie antwoorden te zien, ben ik waarschijnlijk zo klaar.

Dank jullie wel.

 

Groetjes

Sandra

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, sandras zei:

ik, van Nederlandse ouders, ben met mijn kinderen naar het buitenland vertrokken

Quote

 

Ik toevallig ook maar dan 15 jaar geleden, wat mij opvalt in het verhaal is dat je jouw plunjebaal pakt en de reiskoffers van de kinderen, en van de ene dag na de andere in het buitenland zit buiten de EU. Je genereert in korte tijd eventjes 15.000 winst ..dan heb ik toch iets niet goed gedaan geloof ik.

 

Ik moest een permanente verblijfsvergunning hebben om zakelijk bezig te zijn, nou ga er maar tegen aan staan, dat duurt een eeuwigheid met alle valkuilen van dien. Ook moest ik een werkvergunning hebben en BTW afdragen en inkomsten opgeven bij financiën.

 

Dus ik vind het knap van u dat het gelukkig wel bij u heel vlot gaat, en de winst is niet slecht. Wel opgeven in het land waar u nu zit, dat was de vraag eigenlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Atlas,

Belastingaangifte 2019 in buitenland laten doen door boekhouder, betaal daar geen belasting omdat het een relatief laag bedrag is. Grens voor belasting betalen is daar ongeveer 20.000 net als in NL.

Is zelfde soort werk als ik eerder heb gedaan (via internet), dus kon het ongeveer voortzetten.

 

Even nog een vraagje aan de Belasting-Experts:

De inkomsten in het buitenland hoeven ook niet meegenomen te worden bij het "Wereldinkomen"?

 

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, sandras zei:

De inkomsten in het buitenland hoeven ook niet meegenomen te worden bij het "Wereldinkomen"?

 

Over welke specifieke vraag gaat dit? (nummer van de vraag) Wat staat er bij de vraag in het hulpboekje en over welke periode gaat de vraag?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, sandras zei:

Belastingaangifte 2019 in buitenland laten doen door boekhouder, betaal daar geen belasting omdat het een relatief laag bedrag is. Grens voor belasting betalen is daar ongeveer 20.000 net als in NL.

Is zelfde soort werk als ik eerder heb gedaan (via internet), dus kon het ongeveer voortzetten.

Ik ben dan wel benieuwd welk land dat is, over het algemeen betaal je gewoon inkomsten belasting over het verdiende inkomen,

Quote

Geen loonbelasting en geen inkomstenbelasting. Dat is eenvoudig haalbaar als uw inkomen niet te hoog is. In 2019 ligt de grens voor een belastingvrij inkomen op ongeveer 7.000 euro per jaar. Bron: belastingdienst

Quote

 

Zal geen 60% zijn of zo, eerder 5 0f 10 % maar toch!

Ik word steeds nieuwsgieriger ...want het lijkt er steeds meer op dat ik het verkeerde land heb uitgekozen, en dat is al een super arm land. Maar belasting betalen zal je.

 

Het zal geen arm land zijn waar jij zit, want een maand inkomen hier op Kaapverdië is 250 euro p/m. Voor de snelle rekenaars 3000 p/m netto. Een kapitein van een ferry boot die 7 dagen per week werkt met volle verantwoording, vangt +/- 10.000 euro p/m netto. Ik vind 20.000 euro geen relatief laag bedrag , als dat ook nog eens netto is voor een freelancer op het internet. En dan ook nog eens belastingvrij?

 

Ik  ben geen belasting expert, dus jouw laatste vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig kreeg ik vandaag een aanvraag over een M-biljet van een Kaapverdiaan die vertrokken is naar zijn moederland. Ik heb hem beloofd mij er over te buigen en zien wat ik voor hem kan doen.

 

Het is niet zo eenvoudig wat TS. schetst, het is zoals mijn link ook verwoord..het is een uitdaging.

 

 

Quote

 

Ik denk dan ook dat ik deze beste Kaapverdiaan niet kan helpen en ook @sandras niet, ik brand mijn vingers er liever niet aan. Een wereld inkomen moet bijv. ook onderbouwd worden, wat in de link ook wordt uitgelegd.

 

Mijn advies is voor @sandras, investeer 250 euro en laat het door een deskundige uitvoeren.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 11-9-2020 om 23:15, atlas1302 zei:

Ik ben dan wel benieuwd welk land dat is, over het algemeen betaal je gewoon inkomsten belasting over het verdiende inkomen,

 

Quote

Geen loonbelasting en geen inkomstenbelasting. Dat is eenvoudig haalbaar als uw inkomen niet te hoog is. In 2019 ligt de grens voor een belastingvrij inkomen op ongeveer 7.000 euro per jaar. Bron: belastingdienst

 

7k zal wel voor een werknemer zijn.

Een IB ondernemer die voldoende uurtjes maakt (zelfstandigenaftrek krijgt), kan in Nederland rond de 27.000 EUR (!) verdienen voordat er echt inkomstenbelasting betaald moet worden.

Voor die tijd wel al inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1
Op 11-9-2020 om 21:28, sandras zei:

De inkomsten in het buitenland hoeven ook niet meegenomen te worden bij het "Wereldinkomen"?

Alleen als er in de buitenlandse periode inkomsten uit of bezittingen in Nederland  zijn en er sprake is  van een kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Het wereldinkomen wordt gevraagd om de hoogte van de heffingskortingen te kunnen berekenen.

 

Op 11-9-2020 om 22:00, prinsrachid zei:

Over welke specifieke vraag gaat dit? (nummer van de vraag) Wat staat er bij de vraag in het hulpboekje en over welke periode gaat de vraag?

Vraag 65a en 65b  in het papieren M-formulier.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Atlas, zoals Maxn zegt: 

"Een IB ondernemer die voldoende uurtjes maakt (zelfstandigenaftrek krijgt), kan in Nederland rond de 27.000 EUR (!) verdienen voordat er echt inkomstenbelasting betaald moet worden."

 

Ik had in NL meestal tussen de 20 en 25.000 per jaar winst, en dan betaal je (na zelfstandigenaftrek en MKB-vrijstelling) geen belastingen (alleen zvw).

Dat is hier net zo, alleen hoef je geen minimum uren te maken.

En van 20.000 per jaar kan je hier net normaal rondkomen.

PS  Je maakt de keus voor een land omdat je je daar fijn voelt, niet voor het geld... Ik in ieder geval...

 

 

Bedankt  allemaal voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0

Aan Cosara, Rachid en de andere experts:

even voor de zekerheid of ik de laatste vragen goed invul:

 

* vraag 65 Wereldinkomen: was u kwalificerend buitenlands belastingplichtige? > NEE 

Door naar vraag 66 Premie-inkomen:

66a: Winst uit onderneming : 18.000 (NL en buitenlandse winst samen, 3000 en 15.000)

 

69b. Vermindering premie-inkomen: 15.000 (mijn winst buitenland)

 

78g: inkomen uit periode dat u niet verzekerd was voor de Zvw: 15.000 (mijn winst buitenland)

 

Dankjewel

 

 

Link naar reactie
  • 2

Er vanuit gaande dat vraag 1 (1a t/m 1j)  en vraag 5 t/m 14 goed en volledig is ingevuld, moet het zo goed zijn.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, sandras zei:

Voor vraag 5-14 winst uit onderneming, heb ik alleen de winst in NL (3000) ingevuld.

Correct.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, sandras zei:

Leuke naam heb je trouwens.

In de oude Cappadocian Griekse taal betekent Kosara ‘moederkloek’ die haar kuikens (klanten) beschermt en verzorgt.

En ook:  Cosara / Kosara / Cossara / Kossara

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Aha, vandaar je logo.

Leuk om te weten. Goede naam :)

 

Nog even over het M-biljet,

toch vind ik het gek dat je bij 66 de winst in het buitenland moet invullen, terwijl het bedrag bij 69 en 78 toch weer wordt afgetrokken.

Waarom willen ze dan weten wat je in het buitenland hebt verdiend, als het toch niet relevant is voor de belastingen/zvw in NL (winst in buitenland na je vertrek uit NL).

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, sandras zei:

Waarom willen ze dan weten wat je in het buitenland hebt verdiend, als het toch niet relevant is voor de belastingen/zvw in NL (winst in buitenland na je vertrek uit NL).

Er zit verschil tussen :

1. Wonen in het buitenland en inkomsten uit Nederland.

2. Wonen in het buitenland en inkomsten in het buitenland.

 

Een en ander heeft betrekking op de berekening premie sociale zekerheid.

 

zie ook de toelichting voor de desbetreffende vragen bij de M-aangifte IB 2019.

 

1 uur terug, sandras zei:

Aha, vandaar je logo.

Leuk om te weten. Goede naam :)

Inderdaad, vandaar het logo. :nerd-face:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Er zit verschil tussen :

1. Wonen in het buitenland en inkomsten uit Nederland.

2. Wonen in het buitenland en inkomsten in het buitenland.

:nerd-face:

Maar ook in geval 2 moet je toch die inkomsten opgeven bij vraag 66, ook al hoef je daarover geen premie te betalen (want weer verminderd bij 69 en 78)?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nu ben ik even in de war.

Voor mij geldt (zie mijn vraag helemaal bovenaan):

Begin jaar: Wonen in het NL en inkomsten in/uit NL -- (winst onderneming).

Daarna: Wonen in het buitenland en inkomsten in/uit het buitenland (buiten Europa, geen Suriname, Aruba) -- (winst onderneming).

Duidelijk gescheiden van elkaar.

 

Op het M-biljet staat bij 66: 

"Vul vraag 66 in voor heel 2019. ... inkomen uit NL en buitenland samen (wereldinkomen)."

 

Maar in de toelichting bij vraag 66 staat: 

"Om vast te stellen hoeveel premie u verschuldigd bent, kijken wij naar uw jaarinkomen in box 1 uit Nederland en buiten Nederland samen."

 

> Bij box 1 (vraag 5) hoeft niet de winst in/vanuit buitenland over de buitenlandse periode worden ingevuld.

Bij vraag 66 nou wel of niet?

 

 

Dankjewel

 

 

 

aangepast door sandras
Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2020 om 12:27, sandras zei:

@Atlas, zoals Maxn zegt: 

"Een IB ondernemer die voldoende uurtjes maakt (zelfstandigenaftrek krijgt), kan in Nederland rond de 27.000 EUR (!) verdienen voordat er echt inkomstenbelasting betaald moet worden."

 

Ik had in NL meestal tussen de 20 en 25.000 per jaar winst, en dan betaal je (na zelfstandigenaftrek en MKB-vrijstelling) geen belastingen (alleen zvw).

Dat is hier net zo, alleen hoef je geen minimum uren te maken.

En van 20.000 per jaar kan je hier net normaal rondkomen.

PS  Je maakt de keus voor een land omdat je je daar fijn voelt, niet voor het geld... Ik in ieder geval...

 

 

Bedankt  allemaal voor de hulp.

Klopt, ik voel me fijn in Kaapverdië en niet om het geld.  Maar ik kan met ruim 6000 euro per jaar prima rond komen. In Nederland met bijstand 11.000 per jaar. Mijn bescheiden vraag is dan, welk land leef je dan waar je 20.000 minimaal nodig hebt om leuk te leven.

 

Puur interesse hoor, voor die prijs ga ik niet wisselen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.