loading
Ga naar inhoud
WilmaF
Verberg

Aanvraag faillissement een mogelijkheid?

vraag

Kun je faillissement aanvragen als je niet meer de middelen hebt in het bedrijf (B.V.) om de jaarrekening nog op te laten maken en de vpb aangifte te doen. Gaat om enkele jaren. Bedrijfsvoering is al  2 jaar gestopt. Geen schulden, alleen begint de belastingdienst nu weer aan te dringen omdat er nog steeds geen vpb aangifte is gedaan over 2018. Doordat er geen geld is om een accountant te betalen kan het bedrijf (holding en werkmaatschappij) niet officieel worden opgeheven en worden afgemeld bij KvK etc.  Voor LH en OB wordt al jaren 0 aangifte gedaan door een administratiekantoor. Dat wordt nu betaald uit privé. Enige uitweg lijkt nu faillissementsaanvraag.

Uiteraard is er geinformeerd bij accountantskantoren. Tot nu toe is de goedkoopste circa 15.000 plus een variabele post (manuren x tarief) die hoog kan oplopen. Vaste prijsafspraak lijkt onmogelijk. Dit kan niet betaald uit de B.V.'s, geen middelen.  

aangepast door WilmaF
aangegeven wat al is geprobeerd om de situatie op te lossen.
Link naar bericht
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

welkom op HL

 

Is er geen accountantskantoor te vinden die jouw cijfers opmaakt en er akkoord mee gaat dat de factuur in termijnen betaald wordt? Zonder schuldeisers lijkt faillissement mij wel een zwaar middel. Cijfers rondmaken en bedrijf staken lijkt mij de beste weg...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord
1 uur terug, WilmaF zei:

Voor LH en OB wordt al jaren 0 aangifte gedaan door een administratiekantoor. Dat wordt nu betaald uit privé. Enige uitweg lijkt nu faillissementsaanvraag.

De rechtbank zal de faillissementsaanvraag afwijzen. Ook een curator moet betaald worden.

De aangewezen weg is de ontbinding van de beide BV’s en het uitschrijven uit het handelsregister.

 

zie ook:

ECLI:NL:RBOVE:2015:2323

Kan een curator worden aangemerkt als belanghebbende in de zin van artikel 10 lid 1 Fw en kan de curator gelet op zijn neutrale en onafhankelijke rol in verzet komen tegen een faillissementsvonnis waarbij hij constateert dat er geen actief is of actief valt te verwachten?

 

ECLI:NL:HR:2015:3636

Verzet tegen faillietverklaring. Is de curator belanghebbende in de zin van art. 10 lid 1 Fw? 
 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
3 uur geleden, WilmaF zei:

Uiteraard is er geinformeerd bij accountantskantoren. Tot nu toe is de goedkoopste circa 15.000 plus een variabele post (manuren x tarief) die hoog kan oplopen. Vaste prijsafspraak lijkt onmogelijk. Dit kan niet betaald uit de B.V.'s, geen middelen.  

Maar niet deponeren van jaarcijfers is een economisch delict. Wat is nu ernstiger?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
3 uur geleden, WilmaF zei:

Uiteraard is er geinformeerd bij accountantskantoren. Tot nu toe is de goedkoopste circa 15.000 plus een variabele post (manuren x tarief) die hoog kan oplopen. Vaste prijsafspraak lijkt onmogelijk. Dit kan niet betaald uit de B.V.'s, geen middelen.

En dat is om alleen vpb aangifte voor 2018 te doen?

Hoeveel werk is er gedaan in 2018? Gaat het hier om een bedrijf met miljoenen-omzet?

€15.000 om één jaar af te sluiten zodat je daarna zelf liquidatie kunt doen lijkt me echt een beetje veel.

 

https://zzpdaily.nl/kosten-jaarrekening-bv/

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
13 minuten geleden, Rik · zei:

Gaat het hier om een bedrijf met miljoenen-omzet?

Zijn de BV's wel controleplichtig ?

Zo niet, dan is een accountantsverklaring niet nodig en volstaat een boekhouder.

 

zie:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0003045/2015-07-01#Boek2_Titeldeel9_Afdeling11_Artikel396


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Als er geen Vpb-aangifte is gedaan, zijn de jaarstukken dan wel gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel? Zo niet, dan heb je mogelijk nog een ander probleem.

 

Verder ben ik het eens met bovenstaande reageerders. Als je een vrij klein bedrijf hebt, dan heb je normaal gesproken inderdaad helemaal geen accountant nodig. En zelfs deponeren kan gratis via een KvK toegangscode. Het is alleen wel handig als de onderliggende stukken goed zijn bijgehouden, anders zullen weinig boekhouders zich aan durven branden.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Gezien de informatie die je nu geeft verwacht ik inderdaad dat je met een VPB aangifte, jaarrekening zonder accountantsverklaring, notulen AVA (algemene vergadering van aandeelhouders) en de deponering bij de KvK een heel eind moet kunnen komen. Bij een administratiekantoor hoeft dat echt niet zoveel te kosten als bovengenoemd bedrag. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Waarom je ja eigen administratiekantoor geen deponeringsverslag maken?

 

Een accountantsverklaring is alleen verplicht als je aan een van de onderstaande voorwaarden voldoet

 

Waarde Activa meer dan 6 miljoen

Omzet meer dan 12 miljoen

minimaal 50 personeelsleden (geen ZZP'ers) op de loonlijst.

 

In alle overige gevallen volstaat een, vereenvoudigde, jaarrekening die je zelf of je administratiekantoor kan opmaken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 0 leden online en 41 gasten

    Er zijn momenteel geen geregistreerde gebruikers online

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké