Jump to content
Typical Dutch
Verberg

Ervaringen met Influencer marketing

Dag mede HL-ers,

 

Voor het verkopen van producten die specifiek gericht zijn op een bepaalde doelgroep ben ik van plan om gebruik te maken van Influencers. Ik weet dat er hier al eens vaker topics over zijn gegaan, maar de laatste die ik kon vinden stamt al uit 2017. Graag hoor ik van jullie of jullie ervaringen hebben met deze manier van marketing en of jullie tips en trucs hebben die ik zou kunnen gebruiken om de juiste kandidaten te vinden voor niet al te absurbe bedragen.

 

Alle input is welkom!

 

Vriendelijke groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 1

Ik heb voor mijn webshops wel eens gebruik gemaakt van influencer-marketing.
De eerste keer kostte het € 150 dacht ik en dat leverde ook niets op (behalve een link op een website).
Twee weken geleden zijn er een paar artikelen geplaatst op o.a. FHM magazine en hun instagram account. Dit kostte € 375. 
Dit heb ik gedaan via Hulc. 
Op Linkedin is er nu ook een groep Linfluencers, hier zitten BN-ers in die wellicht wat meer kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Goedemiddag,

 

Bedankt voor je antwoord, ben benieuwd of je ook daadwerkelijk meer verkoopt door deze manier van marketing. Het voordeel is natuurlijk wel dat je erg gericht een doelgroep kunt bereiken, in het geval van mijn product bijvoorbeeld fitness/health sector. LinkedIn ben ik ook erg actief, maar dit leent zich minder voor het aanbieden van mijn product, toch bedankt voor de tip.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Goedemorgen,

 

Heb zelf veelvuldig influencer marketing ingezet, maar de invloed is sterk afhankelijk van de achterban (volgers) en hoe sterk het product hierbij aansluit. Het met sportproducten leuke resultaten behaald met 'dure' influencers. 1200  euro > voor een bericht en instapost.

 

Voor reizen heb ik gebruik gemaakt van tientallen influencers die 100 tot 600 euro vragen voor een bericht + social media bericht. Hieruit kwam eigenlijk geen verkeer. Wel krijg je, zoals Marco aangeeft een verwijzing vanaf de website. Dit kan weer positief uitwerken op de algehele vindbaarheid van de website (SEO).

 

Tip zou zijn om enkel in zee te gaan met iemand die naadloos aansluit bij jouw doelgroep en een actieve achterban heeft. Misschien kan je zelfs wel een dealtje maken dat hij/zij per verkoop iets ontvangt (affiliate marketing). Maak ze iets gewilliger om het product echt aan te prijzen.


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
15 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Als je snel bent, kun je hier nog wat van leren...

Ik scoor hier blijkbaar een minnetje mee, maar het was wellicht een luchtige, maar wel actuele insteek. Als er één influencer marketing machine bestaat, zijn het wel de Khardasians, dus de tip was oprecht bedoeld om daar eens in te duiken en te kijken hoe dat is ontstaan en uitgegroeid. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Als er één influencer marketing machine bestaat, zijn het wel de Khardasians...

 

Paris Hilton is er ook zo eentje. De it-girls uit het internettijdperk. Is dat nou een typisch vrouwelijk fenomeen: zo'n kont wil ik ook? Of laten mannen zich ook influencen. Wow, wat een horloge! Doe mij zo'n supercar!

 

Being a Kardashian is weer wat anders dan influencers gebruiken als instrument.

 

Ik geloof in omnifiliation: beloon je klanten voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Everyone Affiliate!


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Goedemorgen,

 

Heb zelf veelvuldig influencer marketing ingezet, maar de invloed is sterk afhankelijk van de achterban (volgers) en hoe sterk het product hierbij aansluit. Het met sportproducten leuke resultaten behaald met 'dure' influencers. 1200  euro > voor een bericht en instapost.

 

Voor reizen heb ik gebruik gemaakt van tientallen influencers die 100 tot 600 euro vragen voor een bericht + social media bericht. Hieruit kwam eigenlijk geen verkeer. Wel krijg je, zoals Marco aangeeft een verwijzing vanaf de website. Dit kan weer positief uitwerken op de algehele vindbaarheid van de website (SEO).

 

Tip zou zijn om enkel in zee te gaan met iemand die naadloos aansluit bij jouw doelgroep en een actieve achterban heeft. Misschien kan je zelfs wel een dealtje maken dat hij/zij per verkoop iets ontvangt (affiliate marketing). Maak ze iets gewilliger om het product echt aan te prijzen.

Bedankt voor je informatie, wat een bedragen zeg... 1200 euro voor 1 post? Ik geloof dat begin te begrijpen waarom het zo populair is om influencer te worden ;) Aan de andere kant, als het genoeg oplevert valt het te overwegen.

 

Juist ja, zorgen dat zij hun graantje meepikken, dan is het voor hen ook interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
55 minuten geleden, TwaBla zei:

Being a Kardashian is weer wat anders dan influencers gebruiken als instrument.

 

Dit was ook wat ik dacht inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Een influencer is niet alleen iemand die zich laat betalen om iets te schrijven over jouw product. Je kan zelf uitzoeken: wie heeft er invloed in mijn markt en zou die wellicht bereid zijn om aandacht te besteden aan mijn aanbod? Je kan ze een exemplaar aanbieden. Een verhaal vertellen. Meenemen naar de fabriek of boomgaard. Uitnodigen voor een reisje.

 

Rituals haalt een vliegtuig vol blogsters naar Amsterdam om de nieuwe collectie te tonen. 

 

Als er beroemdheden ingeschakeld worden, heet het celebrity endorsements. Er zijn meer varianten!


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
3 uur geleden, Typical Dutch zei:

Bedankt voor je informatie, wat een bedragen zeg... 1200 euro voor 1 post? Ik geloof dat begin te begrijpen waarom het zo populair is om influencer te worden ;) ............


Waarschijnlijkniet zo populair als profvoetballer worden. Of regisseur in Hollywood.
Veel mensen met de droom, slechts een enkeling die het waar kan maken.

Iets is pas echt duur als het alleen maar onkosten zijn ipv een investering die iets oplevert ;-)


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
15 uur geleden, WalterBrokx zei:

Iets is pas echt duur als het alleen maar onkosten zijn ipv een investering die iets oplevert ;-)

Of het iets oplevert is natuurlijk altijd maar de vraag. Dat is het risico, maar het is natuurlijk nooit verkeerd om te leren van ervaringen van anderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 9-9-2020 om 15:03, Typical Dutch zei:

Bedankt voor je antwoord, ben benieuwd of je ook daadwerkelijk meer verkoopt door deze manier van marketing. Het voordeel is natuurlijk wel dat je erg gericht een doelgroep kunt bereiken, in het geval van mijn product bijvoorbeeld fitness/health sector. LinkedIn ben ik ook erg actief, maar dit leent zich minder voor het aanbieden van mijn product, toch bedankt voor de tip

 

Ik denk niet dat je met 1 post meteen veel meer zal verkopen. 
Het is een combi van én én én. Mijn produkten staan in google shopping, we plaatsten zelf regelmatig wat op Instagram, facebook en artikelen op verschillende sites.
Als een persoon met veel volgers dan iets plaatst is het niet zo dat ik ineens uitverkocht ben. ( Ik heb een advertentie in een nieuwsbrief geplaatst die naar 120000 abonnees is verstuurd, tóen was ik wel in een halve dag uitverkocht).

Sinds ik bovenstaande dingen doe is de omzet +300% vergeleken met vorig jaar. 
Het beste resultaat heb je met een combinatie van verschillende kanalen denk ik. De meesten kosten wel geld, maar ja, eerst zaaien dan pas oogsten enzo he. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Een post op Instagram of Facebook heeft een zeer korte levensduur. Je kunt het best op zoek gaan naar een influencer die ook een blog heeft met veel bezoekers en goede SEO. De looptijd van het resultaat op een blog is vele malen hoger. Zolang het blog bestaat zal af en toe iemand het artiekel lezen en doorklikken naar je website.

Wij zijn wel eens gepost op het account van de Ijhallen (100k volgers), dat leverde zo'n 80 nieuwe volgers op. "Echte" influencers met zo'n bereik zullen aardig duur zijn en met één post i verhouding weinig effect hebben. Laats toch een keer een product opgestuurd voor een vermelding, ging om een account met zo'n 40k volgers. Weinig effect van gehad.

Klanten van ons taggen ons regelmatig in foto's van ons product in hun eigen huis. Dat gebeurdr regelmatig, is gratis en heeft alles bij elkaar zeker wel effect.

Kortom, ik zou op zoek gaan naar een blog voor een advertorial icm social media posts :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, AuthenticImport zei:

Klanten van ons taggen ons regelmatig in foto's van ons product in hun eigen huis. Dat gebeurdr regelmatig, is gratis en heeft alles bij elkaar zeker wel effect.

 

Kijk, dat is een goede multiplier! Hoe kan je dat effect faciliteren en eventueel versterken? Jouw producten zijn in zekere zin adoptiemeubels die al een eerder leven achter de rug hebben. Nou zou ik geen huilende Vietnamezen willen suggereren, die met leedwezen afscheid nemen van hun voordeur of provisiekast. Maar een beetje voorgeschiedenis draagt bij aan het verhaal. De reis van een kast. Je zou er bijna een documentaire over maken.

 

Maak je individuele productfoto's deelbaar?


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Op 13-9-2020 om 11:50, AuthenticImport zei:

Een post op Instagram of Facebook heeft een zeer korte levensduur. Je kunt het best op zoek gaan naar een influencer die ook een blog heeft met veel bezoekers en goede SEO. De looptijd van het resultaat op een blog is vele malen hoger. Zolang het blog bestaat zal af en toe iemand het artiekel lezen en doorklikken naar je website.

Niet perse. We deden een winactie op instagram, daar kan je lekker lang over doen. Zo heb je toch 2 of 3 posts per week.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Influencers, een bekende kop die met jouw product leurt.
Zouden er, behoudens beïnvloedbare jongelui, mensen intrappen?

Hebben de handelaren welke de influencers inhuren ook niet een lichtelijk discutabele reputatie?
Om een simpel voorbeeld te noemen: de chinese paar euro variant van die Apple earpods, regelrechte zooi. Maar de influencer krijgt niet de goedkope namaak waarvoor hij/zij reclame maakt maar het echte spul. Dat wordt door de influencer getest en goedbevonden, de influencer is tevreden met het product en de klant die in het verhaal van de influencer trapt krijgt de replica meuk. 

Nu wil ik niet zeggen dat dat in het geval van topicstarter ook zo gaat, maar m.i. hangt die reputatie wel om de handeleran die influencers inhuren.
Waarom zou je overigens ook influencers nodig hebben, een goed product is goed (een goede wijn behoeft geen krans), als je troep wilt verkopen dan moet alles uit de kast gehaald worden (en dus bijv. een influencer inhuren)

Wellicht (veel) te kort door de bocht, maar ik zou mijn pecunia op een andere manier besteden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
11 minuten geleden, Barr76 zei:

Wellicht (veel) te kort door de bocht, maar ik zou mijn pecunia op een andere manier besteden.

Het zal voor jouw product wellicht niet werken, maar als je het een beetje handig inzet kan je er (in combinatie met andere marketingacties) best wat resultaat mee behalen.
 

13 minuten geleden, Barr76 zei:

Hebben de handelaren welke de influencers inhuren ook niet een lichtelijk discutabele reputatie?

Jij hebt het over die facebook filmpjes met zo'n dropshipping model (zie het dropshipping topic) denk ik. Ik zou mezelf geen discutabele reputatie toedichten. 

Goede wijn kan nog zo goed zijn, als ie in je magazijn staat te verzuren omdat niemand ervan af weet, schiet je er nog niet veel mee op?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Allereerst iedereen weer bedankt voor zijn of haar input!

 

27 minuten geleden, Barr76 zei:

Influencers, een bekende kop die met jouw product leurt.
Zouden er, behoudens beïnvloedbare jongelui, mensen intrappen?

Hebben de handelaren welke de influencers inhuren ook niet een lichtelijk discutabele reputatie?
Om een simpel voorbeeld te noemen: de chinese paar euro variant van die Apple earpods, regelrechte zooi. Maar de influencer krijgt niet de goedkope namaak waarvoor hij/zij reclame maakt maar het echte spul. Dat wordt door de influencer getest en goedbevonden, de influencer is tevreden met het product en de klant die in het verhaal van de influencer trapt krijgt de replica meuk. 

Nu wil ik niet zeggen dat dat in het geval van topicstarter ook zo gaat, maar m.i. hangt die reputatie wel om de handeleran die influencers inhuren.
Waarom zou je overigens ook influencers nodig hebben, een goed product is goed (een goede wijn behoeft geen krans), als je troep wilt verkopen dan moet alles uit de kast gehaald worden (en dus bijv. een influencer inhuren)

Wellicht (veel) te kort door de bocht, maar ik zou mijn pecunia op een andere manier besteden.

Dit is toch wat te kort door de bocht ben ik bang. Hoewel ik je onderliggende boodschap wel begrijp en het deels ook wel met je eens ben.

 

Het product wat ik in de markt wil brengen is een kwalitatief prima product (wel uit China ;)) dat voor zover ik weet nog niet bekend is in Nederland. Het heeft een grote potentie (mijnsinziens) in de fitness/health branche. Het lijkt mij dan wel degelijk een toegevoegde waarde als iemand die bekend is in die "scene" dit product gebruikt en wellicht aanprijst via Social Media. Het minste wat ik ermee bereik is dat mensen het product zien.

Edited by Typical Dutch

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

De naam Willem Duys schiet me opeens te binnen. Als je in zijn talkshow werd uitgenodigd, ging je voor een bepaald deel van de bevolking binnen vijf minuten van onbekend naar gevestigde naam. Dat influencer marketing is van alle tijden, alleen de vorm is nieuw.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Daar was in de massacommunicatieleer al een ander woord voor: opinion leaders.

 

Het is al zou oud als de wereld. Abraham die de berg op klimt: een vroege influencer!

 

Toen de tv-commercial nog niet uitgevonden was op Amerikaanse TV, deden de presentatoren een promopraatje. Net als vloggers nu.


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
20 uur geleden, TwaBla zei:

Toen de tv-commercial nog niet uitgevonden was op Amerikaanse TV, deden de presentatoren een promopraatje. Net als vloggers nu.

 

Deze onderneming (klant van ons) doet al jaren uitsluitend verkoop via een eigen TV kanaal.

https://en.wikipedia.org/wiki/QVC

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
13 minuten geleden, Typical Dutch zei:

Wow, mooie prehistorische denkbeelden lees ik hier. Zo zie je maar dat er veel valt te leren uit de geschiedenis.

Inderdaad, veel (zo niet alles) blijkt (in essentie) al te bestaan, als je maar even terug gaat naar de basis... eerst het doel bepalen en daar passende middelen  bij zoeken.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Op 9-9-2020 om 11:07, Typical Dutch zei:

Graag hoor ik <> of jullie tips en trucs hebben die ik zou kunnen gebruiken om de juiste kandidaten te vinden voor niet al te absurbe bedragen.

 

Je kan een influencer vragen mee te denken over productontwikkeling en slimme toepassingen. Je kan hem/haar belonen op commissiebasis.

 

George Clooney heeft ook zo'n deal met Nespresso!


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Je kan een influencer vragen mee te denken over productontwikkeling en slimme toepassingen. Je kan hem/haar belonen op commissiebasis.

 

George Clooney heeft ook zo'n deal met Nespresso!

Dat is inderdaad een goede tip, zo blijft het voor de influencer ook interessant en krijgt hij/zij ook meer een binding met het product.

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 203 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept