• 0

Ervaringen met Influencer marketing

Dag mede HL-ers,

 

Voor het verkopen van producten die specifiek gericht zijn op een bepaalde doelgroep ben ik van plan om gebruik te maken van Influencers. Ik weet dat er hier al eens vaker topics over zijn gegaan, maar de laatste die ik kon vinden stamt al uit 2017. Graag hoor ik van jullie of jullie ervaringen hebben met deze manier van marketing en of jullie tips en trucs hebben die ik zou kunnen gebruiken om de juiste kandidaten te vinden voor niet al te absurbe bedragen.

 

Alle input is welkom!

 

Vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
16 minuten geleden, TwaBla zei:

Je kan een influencer vragen mee te denken over productontwikkeling en slimme toepassingen. Je kan hem/haar belonen op commissiebasis.

 

Zo werk ik zelf ook regelmatig. Voor de meeste producten die ik promoot heb ik me gewoon ingeschreven voor hun affiliate programma (= op commissie basis),  maar ik word ook af en toe benaderd door de ontwikkelaar van zo'n product met de vraag of ik een review over hen wil schrijven. Als ik dan tijdens het testen dingen tegenkom die naar mijn mening beter kunnen stuur ik de ontwikkelaar een mailtje daarover, en ik heb het al een paar meegemaakt dat ik dan binnen een paar weken een geupdate versie kreeg waarin die punten verwerkt waren. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Nu lees ik dit en komt een vraag in mij op, ik lees alleen over de bedragen wat een influencer zou kunnen kosten maar het kan toch ook alleen een of een product pakket gratis thuis ontvangen zonder  extra betalingen? Ik denk ook om influencers wereld uit te proberen, benieuwd!

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Bernna zei:

Nu lees ik dit en komt een vraag in mij op, ik lees alleen over de bedragen wat een influencer zou kunnen kosten maar het kan toch ook alleen een of een product pakket gratis thuis ontvangen zonder  extra betalingen? Ik denk ook om influencers wereld uit te proberen, benieuwd!

Klopt, dat noemen ze een barterdeal. Het ruilen van goederen/diensten zonder betaling: jij geeft een product in ruil voor een foto/video waarin dat product voorbij komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aantal vaste 'influencers' die bij mij gratis producten krijgen in ruil voor instagram en facebook vermeldingen. Dit zijn bekenden die tot mijn potentiële doelgroep behoren en waarvan ik denk dat hun publiek ook mijn doelgroep is. Tevens krijgen vrienden van mij regelmatig producten om te testen met daarbij de vraag dit ook op de socials te plaatsen. 

 

Nu heb ik een paar vermeldingen/product reviews besteld bij een influencer op youtube. Die gaat mijn producten gebruiken in een aantal filmpjes. Zijn bereik is 100% mijn doelgroep en ik verwacht hier wel iets van. Prijzen voor zo'n vermelding liggen tussen de 500 en 1000 euro. Mijn producten kosten gemiddeld 7,5 euro dus ik moet redelijk wat verkopen om hier iets aan te verdienen. Maar aangezien ik verbruiksgoederen verkoop komen de klanten regelmatig terug.

 

Zelf krijg ik ook regelmatig de vraag of men producten krijgt in ruil voor reclame. Dit zijn vaak de accounts die iets meer volgers hebben maar eigenlijk net niet interessant genoeg. Afhankelijk van het bereik van zo'n account ga ik hier wel of niet op in.

 

Prive ben ik zelf een jaar ambassadeur geweest (mooi woord voor influencer) van een sportkleding merk en heb hiervoor een uitgebreid kleding pakket ontvangen in ruil voor 1 a 2 postings per maand op mijn instagram account. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Ward van der Put zei:

Ook wanneer je goederen ontvangt in ruil voor diensten, of wanneer je je laat betalen in natura, moeten btw-plichtige ondernemers daarover btw rekenen.

 

Gebruik je de ontvangen goederen, bijvoorbeeld kleding of schoenen, ook privé, dan is de btw voor het privégebruik niet aftrekbaar.

Dus, als ik zou een product aan een influencer helemaal voor gratis sturen, is de btw voor mij ook aftrekbaar?

Link naar reactie
  • 0
Op 2-4-2021 om 14:20, RubenT zei:

Klopt, dat noemen ze een barterdeal. Het ruilen van goederen/diensten zonder betaling: jij geeft een product in ruil voor een foto/video waarin dat product voorbij komt.

Weer een nieuwe moderne business term 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Ik heb een aantal vaste 'influencers' die bij mij gratis producten krijgen in ruil voor instagram en facebook vermeldingen. Dit zijn bekenden die tot mijn potentiële doelgroep behoren en waarvan ik denk dat hun publiek ook mijn doelgroep is. Tevens krijgen vrienden van mij regelmatig producten om te testen met daarbij de vraag dit ook op de socials te plaatsen. 

 

Nu heb ik een paar vermeldingen/product reviews besteld bij een influencer op youtube. Die gaat mijn producten gebruiken in een aantal filmpjes. Zijn bereik is 100% mijn doelgroep en ik verwacht hier wel iets van. Prijzen voor zo'n vermelding liggen tussen de 500 en 1000 euro. Mijn producten kosten gemiddeld 7,5 euro dus ik moet redelijk wat verkopen om hier iets aan te verdienen. Maar aangezien ik verbruiksgoederen verkoop komen de klanten regelmatig terug.

 

Zelf krijg ik ook regelmatig de vraag of men producten krijgt in ruil voor reclame. Dit zijn vaak de accounts die iets meer volgers hebben maar eigenlijk net niet interessant genoeg. Afhankelijk van het bereik van zo'n account ga ik hier wel of niet op in.

 

Prive ben ik zelf een jaar ambassadeur geweest (mooi woord voor influencer) van een sportkleding merk en heb hiervoor een uitgebreid kleding pakket ontvangen in ruil voor 1 a 2 postings per maand op mijn instagram account. 

Leuk, je zegt dat die vaste influencers bekend zijn, en stuur je hun alleen gratis producten, vragen zij dan niet om een betaling ofzo? En levert dit wat voor jou op qua klanten, volgers en omzet? 

 

Nog een interessante ding over die influencers of ieder met een groot aantal volgers, wat is nu het bewijs dat die ook werkelijk echte volgers zijn? Het lijkt laatste tijd zo simpel om maar duizenden volgers te hebben, terwijl eigenlijk niets dan minder waar is lijkt mij, of maakt zelfs dat fake followers ook niet meer uit in de sociale marketingwereld?

Link naar reactie
  • 0
Op 3-4-2021 om 17:30, Bernna zei:

wat is nu het bewijs dat die ook werkelijk echte volgers zijn?

 

Je kunt naar het aantal interacties kijken. Iemand met heel veel volgers, maar heel weinig comments, lijkt me dubieus.

 

Veel influencers zitten ook op meer dan een platform; kijk hoe ze het daar doen.

 

Het zal niet bij elke influencer duidelijk worden hoe eerlijk ze zijn, maar dat hoeft lijkt me ook niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-4-2021 om 13:12, Branko Collin zei:

 

Je kunt naar het aantal interacties kijken. Iemand met heel veel volgers, maar heel weinig comments, lijkt me dubieus.

 

Klopt maar toch betwijfel ik dat ,

Want door de algoritme worden de berichten minder goed vertoond en minder interactie getrokken.  Ook hoor je vaak dat volgersprofielen zonder foto of rare namen ook gekocht kunnen zijn, maar dat lijkt ook niet eens helemaal echt te bewijzen. Ik zelf met mijn persoonlijke account van paar honderd volgers waar ik nog nooit iemand heb gekocht, zie ik ook bij mijn volgers wat (verdachte) accounts zonder profielfotos of heel rare gecodeerde namen etc. Dit maakt het dan nog lastiger om te zien wat nu iets echt of onecht is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.