• 0

Kan mijn eenmanszaak mijn BV inhuren?

Hoi allemaal, na heel veel lezen hier mijn eerste eigen post op HL! 

 

De casus is als volgt. Ik heb een eenmanszaak van waaruit ik full time een onderneming drijf op het gebied van IT consultancy. Ik werk op parttime interimklussen en doe wat projectmatig advieswerk hier en daar.

Ik wil deze EMZ omzetten naar een BV. Met een adviseur besproken, wat er zal gebeuren is dat er een gloednieuwe BV wordt opgericht (EMZ gaat dus niet over, maar zal gestaakt worden). 

 

Een van mijn opdrachtgevers kan momenteel door omstandigheden (overname) geen nieuwe leveranciers aanmaken. Dat is op hold gezet. Ik wil uiteraard wel voor deze opdrachtgever blijven werken. 

Ik kan mijn EMZ in leven laten en alleen deze ene klant bedienen vanuit de EMZ, en mijn andere werk via de BV laten lopen, dat snap ik. Maar wat ik eigenlijk wil dan is de omzet in de EMZ elke maand leegtrekken naar de BV. Een factuur van BV naar EMZ dus om de omzet volledig in de BV te laten landen. Dan moet ik voor de omzetbelasting een nulaangifte in de EMZ doen, die snap ik. Ik heb ook geen recht meer op aftrekposten in de EMZ en zal gewoon een marktconform DGA-salaris moeten betalen, snap ik ook en ben ik ook van plan. 

 

Is er echter een regel waarop de belastingdienst zou kunnen argumenteren dat dit niet is toegestaan? Het lijkt me van niet, maar ben benieuwd naar wat jullie denken. Ik zou het kunnen voorleggen aan de inspecteur maar dat duurt 2 maanden... 

 

Ben benieuwd!

 

Met vriendelijke groet,

Bas 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bas,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur geleden, Bas_1202 zei:

Is er echter een regel waarop de belastingdienst zou kunnen argumenteren dat dit niet is toegestaan?

 

Ja, het is onzakelijk en ontduiking van inkomstenbelasting. 

 

Branco heeft gelijk: privé geld inbrengen in je BV mag wel. Dus onttrek de kasstromen uit de EMZ en stort deze in de BV, maar houdt wel rekening met het feit dat je over de winst in de eenmanszaak inkomstenbelasting verschuldigd bent. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bas_1202 zei:

Ik wil deze EMZ omzetten naar een BV. Met een adviseur besproken, wat er zal gebeuren is dat er een gloednieuwe BV wordt opgericht (EMZ gaat dus niet over, maar zal gestaakt worden). 

 

Een van mijn opdrachtgevers kan momenteel door omstandigheden (overname) geen nieuwe leveranciers aanmaken. Dat is op hold gezet. Ik wil uiteraard wel voor deze opdrachtgever blijven werken. 

Ik kan mijn EMZ in leven laten en alleen deze ene klant bedienen vanuit de EMZ, en mijn andere werk via de BV laten lopen, dat snap ik. Maar wat ik eigenlijk wil dan is de omzet in de EMZ elke maand leegtrekken naar de BV. Een factuur van BV naar EMZ dus om de omzet volledig in de BV te laten landen.

Is inbrengen EMZ in de BV (achteraf) dan niet veel handiger? Zo klinkt het namelijk wel, dat voorkomt de uitdagingen die jij beschrijft. Of zijn er redenen (die wij nog niet kennen) waarom dit geen goed idee is?

De enige additionele kosten van de EMZ inbrengen ten opzichte van een ''gloednieuwe'' B.V. oprichten is een inbrengverklaring (zeg eens een 300E) daarvoor zou ik liever niet aan de wortels van mijn inkomensbron gaan zagen.

 

Een andere oplossing is dat je wel factureert aan de opdrachtgever vanuit je B.V. maar afspreekt dat ze deze betalen zodra ze wel weer nieuwe leveranciers aan kunnen maken (dat zal waarschijnlijk geen jaren duren voordat die situatie opgelost is).

Link naar reactie
  • 0

Wacht even.. Dit is een blushelicopter oproepen omdat je barbecue teveel rookt..

 

Dit is toch echt het probleem van de leverancier.. WAAROM zou jij ook maar enig fiscaal risico lopen omdat ze geen nieuwe leveranciers mogen opvoeren?! :face-screaming-in-fear:

Dan veranderen toch de bedrijfsnaam van het bestaande account en evt het banknummer en dan stuur jij gewoon facturen uit de BV..

 

Dit is de absoluut bizar slechte oplossing voor een vage interne regel bij je klant.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.