• 0

Aparte maatschappij voor personeel

(aangepast)

Ik heb op dit moment een eenvoudige holding/maatschappij structuur, waarbij alle opdrachten uiteraard in de maatschappij zitten. Inmiddels is het tijd om personeel aan te nemen en daar verschillen de meningen over hoe dit het beste opgezet kan worden.

 

Zelf leek mij het beste om een tweede maatschappij (PERS) op te richten naast de werkmaatschappij (OPDR) met de opdrachten. Vervolgens huurt de OPDR het gewenste aantal uren in van PERS en worden er onderling facturen gestuurd voor de gemaakte kosten. De holding ontvangt van beide maatschappijen een managementfee. Een driehoeksverhouding dus.

 

De reden hiervoor is simpel. Als een opdracht komt te vervallen bij OPDR, wordt de vraag naar PERS minder en is er grond voor ontslag omdat er geen werk meer is. Ook kan bij extreme problemen bij PERS deze bv failliet gaan, zonder dat ik direct financieel aansprakelijk ben in OPDR of de holding. Mijn producten en liquiditeit van OPDR is op die manier gegarandeerd.

 

Nou hoor ik van verschillende personen dat dit echter sowieso niet zo werkt, vanwege ketenaansprakelijkheid en omdat het allemaal uiteindelijk intern is. Dat er ongeacht deze structuur sowieso gevolgen kunnen zijn voor OPDR als PERS in de problemen komt.

 

Een bijkomende reden is dat ik verwacht dat er meer maatschappijen komen met aparte projecten. Waarbij zo'n project dan uren/werk inhuurt bij zowel OPDR als PERS. Zodat ik eigenlijk intern als allemaal losse bedrijven kan werken die onderling factureren, gelijk aan of het externe bedrijven zijn.

 

Vragen:

  1. Hoeveel en welke aansprakelijkheid wordt gedeeld als je met meerdere maatschappijen onder dezelfde holding werkt
  2. Zou een nieuwe holding/bv onder dezelfde eigenaar verschil maken, ipv onder dezelfde holding?
  3. Welke valkuilen moet je rekening mee houden?
  4. Ik las ergens een bericht dat een dergelijke structuur betekent dat PERS als uitzendorganisatie wordt gezien en ook aan die CAO gehouden wordt, is dat zo?
aangepast door Hugo_D
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie dat nog niemand gereageerd heeft. Ik reageer daarom maar even, al ben ik geen HR expert maar heb ik wel het nodige personeel in dienst gehad.

 

Op 11-9-2020 om 12:23, Hugo_D zei:

Nou hoor ik van verschillende personen dat dit echter sowieso niet zo werkt

 

Dat klopt. Werknemers zijn zeer goed beschermd door de wet. Je kan niet allerlei spannende constructies bedenken om flexibel en zonder risico met je personeel om te gaan. Personeel ontslaan omdat er een opdracht weggevallen is? Vergeet het maar. Je stelling dat de zusterfirma een uitzendbureau zou zijn en dat je dat personeel opeens niet meer 'uitzendt' cq. niet uitbetaalt of zelfs ontslaat, zal niet gevolgd worden door de kantonrechter of het UWV. Een aparte firma oprichten waar je personeel in zit met als doel gemakkelijk van dat personeel af te kunnen is zinloos.

Link naar reactie
  • 0

dit gebeurd vaker.

Voorbeeld daarvan is Verian Care en Clean.

Een thuiszorg organisatie welke huishoudelijke hulp leverde bij cliënten thuis.

Deze is 11/2 a 2 jaar terug failliet gegaan. uiteindelijk bleek er een stichting te zijn die de contacten met de gemeente  bezat en alle eventuele materialen.

Daarnaast was er een bedrijf waarin al het personeel ondergebracht was.

die laatste had flinke schuld bij belastingdienst en pensioenfonds enz. doordat de stichting  slechte contracten gesloten had en simpelweg te weinig betaalde aan die b.v. met personeel om alle personeelskosten en sociale premies te kunnen betalen.

dat personeel uit de bv werd dus ingezet voor het uitvoeren van de werkzaamheden die de stichting had vanuit overeenkomsten met gemeenten.

 

Uiteindelijk liet Verian in een vooropgezet faillissement de BV failliet gaan en richtte de stichting een nieuwe BV op en jatte de personeelsgegevens uit de failliete BV om het personeel (exclusief alle ziekten en andere probleemgevallen) een nieuwe baan aan te bieden in de nieuwe BV.

 

daar heb ik me toen in verdiept (mijn partner was daar werkzaam) en bleek er zeer veel vuil spel gespeeld te zijn en misgegaan te zijn.

 

Zo waren er niet de benodigde overeenkomsten tussen moeder (stichting) en dochter (bv met personeel) die noodzakelijk waren om gescheiden te houden (b.v. overeenkomsten voor inhuur personeel en het uitvoeren van salarisadministratie voor de BV). dat zou een bestuursaansprakelijkheid voor de stichting kunnen betekenen.

Ook waren de contracten dus allemaal gesloten door de stichting die (aantoonbaar) vooraf wist dat het het personeel nooit zou kunnen gaan betalen.

Bleek de stichting een ondeugdelijke salarisadministratie gevoerd te hebben en willens en wetens het personeel te weinig betaald te hebben (enkel voor mijn partner al iets van 2500 euro over laatste jaren. (ook nieuwe bv betaald zijn personeel tot op de dag van vandaag nog standaard te weinig uit, iets wat overigens voor vrijwel alle bedrijven in die tak geld)

 

de opzet was dus slim, maar was zeer slecht uitgevoerd, toch kwamen ze er uiteindelijk mee weg, waarom: mijn partner zag door stress van hele situatie niet zitten wat mee te doen en de curator wenste geen minuut meer werk te besteden aan afhandeling van faillissement omdat er simpelweg helemaal niks in die failliete BV zat en hij er letterlijk geen euro uit kon halen voor vergoeding van zijn eigen uren. faillissement is zover ik weet nog niet afgesloten maar curator zag niks in bestuursaansprakelijkheid of andere vormen van verhaal op moederbedrijf.

 

Wat ik wil zeggen is dat het zeker kan, maar je moet heel goed zorgen dat de overeenkomsten tussen beide bedrijven goed op orde zijn. Hoewel het in bovenstaande voorbeeld dus voor die stichting goed is afgelopen had dat met wat actievere curator of personeel dat wilde doorbijten (ik had tal van gronden gevonden waarmee gerede kans was op bestuursaansprakelijkheid voor die bestuursstichting) heel anders kunnen aflopen voor die stichting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.