Jump to content
Dr.phail
Verberg

Bedrijfsvastgoed in holding of aparte entiteit

Goedemorgen,

 

Samen met compagnon hebben we inmiddels holdings structuur van het bedrijf opgezet (2 persoonlijke holdings, 1 overkoepelende holding en twee werkmaatschappijen). 

Het onroerend goed en bankfinanciering voor het OG zal in de overkoepelende holding terechtkomen. Mijn vraag is of er nu specifieke voor of nadelen zijn voor het opnemen van het onroerend goed in een holding i.p.v. aparte onroerend goed entiteit. Waar moet rekening mee gehouden worden? We willen ook voorkomen dat er te veel entiteiten opgericht worden. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Goedemorgen, 

Die tussenholding is precies daarvoor bestemd: gezamenlijk eigendom dat ten dienste staat van de werk BV, maar buiten de risicosfeer van de werk BV dient te blijven. 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Joost geeft al het belangrijkste criterium om sommige zaken in een aparte bv te stoppen. Risico en kapitaal scheiden.

Een pand in een tussenholding is dus prima, zeker als beide (of alle werkmijen) in hetzelfde pand zitten en elk hun deel huren.

 

Een aparte vastgoed werkmij kan handig zijn als je ofwel een groter pand bezit waar meerdere (externe) huurders hebt of als je meedere panden bezit die wel voornamelijk door eigen werkmijen worden gebruikt, maar dan ontstaat er meer een verhuuronderneming en vraagt het beheer van de panden ook meer tijd (en geld) dan kan het nuttig zjin daarvoor een aparte werkmaatschappij voor te hebben, die de activiteiten uitvoert.

Maar als je 1 pand hebt en daar zitten 2 werkmaatschappijen en jullie regelen alles zelf dan heeft een aparte vastgoed bv los van de holding weinig toegevoegde waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoe bedoel je dat?

De generieke renteaftrekbeperking geldt altijd maar ik zie niet hoe die hier direct een rol speelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Stel je financiert het bedrijfspand voor 70% met een lening van de bank en voor 30% met leningen uit de holdings. De werkmij betaalt 150% van de rente als huur.  Simpel voorbeeld:

Leningen pand: 1M

Rente: 3%, dus €30k/jaar

Huur: €45k/jaar

Onkosten: €5k/jaar

EBITDA: €40k/jaar

Rente bedraagt  75% van EBITDA, dus valt onder earningsstrippingregeling. Slechts €12k rente is aftrekbaar bij €40k EBITDA. Dus winst voor VPB bedraagt €45-€5k-€12k = €28k. Dus er dient €4.620,- aan VPB afgetikt te worden.

 

Klopt deze berekening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 199 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept