Ga naar inhoud

Bedrijfsvastgoed in holding of aparte entiteit

Geplaatst:

Dr.phail

Goedemorgen,

 

Samen met compagnon hebben we inmiddels holdings structuur van het bedrijf opgezet (2 persoonlijke holdings, 1 overkoepelende holding en twee werkmaatschappijen). 

Het onroerend goed en bankfinanciering voor het OG zal in de overkoepelende holding terechtkomen. Mijn vraag is of er nu specifieke voor of nadelen zijn voor het opnemen van het onroerend goed in een holding i.p.v. aparte onroerend goed entiteit. Waar moet rekening mee gehouden worden? We willen ook voorkomen dat er te veel entiteiten opgericht worden. 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Goedemorgen, 

Die tussenholding is precies daarvoor bestemd: gezamenlijk eigendom dat ten dienste staat van de werk BV, maar buiten de risicosfeer van de werk BV dient te blijven. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvorm keuze of wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Roel J

Joost geeft al het belangrijkste criterium om sommige zaken in een aparte bv te stoppen. Risico en kapitaal scheiden.

Een pand in een tussenholding is dus prima, zeker als beide (of alle werkmijen) in hetzelfde pand zitten en elk hun deel huren.

 

Een aparte vastgoed werkmij kan handig zijn als je ofwel een groter pand bezit waar meerdere (externe) huurders hebt of als je meedere panden bezit die wel voornamelijk door eigen werkmijen worden gebruikt, maar dan ontstaat er meer een verhuuronderneming en vraagt het beheer van de panden ook meer tijd (en geld) dan kan het nuttig zjin daarvoor een aparte werkmaatschappij voor te hebben, die de activiteiten uitvoert.

Maar als je 1 pand hebt en daar zitten 2 werkmaatschappijen en jullie regelen alles zelf dan heeft een aparte vastgoed bv los van de holding weinig toegevoegde waarde.

Geplaatst:

ShopJeRot

Is de earningsstrippingregeling hier relevant?

Geplaatst:

Roel J

Hoe bedoel je dat?

De generieke renteaftrekbeperking geldt altijd maar ik zie niet hoe die hier direct een rol speelt.

Geplaatst:

ShopJeRot

Stel je financiert het bedrijfspand voor 70% met een lening van de bank en voor 30% met leningen uit de holdings. De werkmij betaalt 150% van de rente als huur.  Simpel voorbeeld:

Leningen pand: 1M

Rente: 3%, dus €30k/jaar

Huur: €45k/jaar

Onkosten: €5k/jaar

EBITDA: €40k/jaar

Rente bedraagt  75% van EBITDA, dus valt onder earningsstrippingregeling. Slechts €12k rente is aftrekbaar bij €40k EBITDA. Dus winst voor VPB bedraagt €45-€5k-€12k = €28k. Dus er dient €4.620,- aan VPB afgetikt te worden.

 

Klopt deze berekening?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.