• 0

Het gevaar achter datareuzen Facebook en Google - Mondiale manipulatie

(aangepast)

Facebook en Google zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de media campagne's van menig bedrijf, en dat is natuurlijk zeker niet onterecht. Nog nooit eerder konden adverteerders hun doelgroep zo gericht bereiken. Met meer dan 5000 datapunten per gebruiker weten ze meer over ons dan wij zelf en de personen die het dichts bij ons staan. Een fantastische tool voor adverteerders, want er hoeft weinig tot geen budget verspild te worden aan gebruikers die ons product waarschijnlijk niet interessant vinden. Wij gebruiken het zelf ook, en met resultaat. So far so good.

Uiteraard is er een duistere kant aan dit verhaal. Facebook weet meer dan wat jij doet op Facebook, ik hoef de gemiddelde adverteerder niet hier te vertellen dat het surfgedrag ver buiten Facebook in de gaten gehouden wordt, want wie heeft er geen facebook pixel op zijn webshop? Het gebruik van de verzamelde data gaat verder dan iets onschuldigs als het adverteren van producten en dinesten.. De documantaire The great hack gaat dieper in op het Cambridge Analytica schandaal, en dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Politieke beinvloeding, de verspreiding van fake news, met als gevolg extrme polarisatie van de samenleving. Een systeem dat ooit bedoeld was om ons te verbinden zaait meer verdeeldheid dan ooit te voren. We zijn verslaafd en kunnen niet meer stoppen. Volgens experts is fake news zelfs een grotere bedreiding voor onze maatschappij dan terroroisme. Want waar gaat het heen als niemand meer iets gelooft wat hij leest of hoort?

De door het algorimte aangestuurde personalisatie van de tijdlijn op Facebook, aanbevelingen op YouTube, en gefilterde zoekresultaten op Google krijgt elk persoon een totaal ander beeld/deel van de werkelijkheid voorgeschoteld. Wat we zien, wat we vinden, wat we voelen en uiteindelijk wat we hier mee doen wordt te koop aangeboden aan de hoogste bieder. Hiermee kunnen protesten worden uitgelokt, verkiezingen worden beinvloed, verdeeldheid worden gezaaid met als gevolg totale chaos. Beinvloeding voor persoonlijk belang gaat natuurlijk al zo ver terug als de geschiedenis, maar nooit eerder is dit op zo'n grote schaal en met zulke precisie mogelijk geweest.

Voor de geinteresseerde zijn de documantaires "The great hack" en "The Social dilemma" een aanrader. Natuurlijk werkt ook Netflix met dit soort algoritmes, maar als we niks meer gaan geloven dan zijn we nog verder van huis.

Het probleem is dat de meeste mensen het gevaar er achter niet in zien, en dat is niet zo gek. Niets is toch onschuldiger dan leuke foto's en verhalen van vrienden en famillie te delen, en dat is het enigste wat de bruiker aan de oppervlakte ziet.

Ik zie als adverteerder zelf wat een ongekende mogelijkheden ik heb om te targetten. Aan de hand daarvan is het voor mij niet moeilijk dit hele verhaal te geloven en het gevaar in te zien. Behalve dat het een erg zorgwekkende ontwikkeling is, is het natuurlijk ook ronduit fascinerend hoe en dat dit mogelijk is. De techtnologie vliegt zo ontzettend snel vooruit dat de wet het niet bij kan houden. Daarom hebben deze bedrijven zo goed als vrij spel. Concretere vergaande wetgevingen zou één van de oplossingen kunnen zijn

Mijn doel met dit topic is vooral om de discussie los te maken. Ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Sta je er weleens bij stil bij het inrichten van je advertenties? Zie je het gevaar en de schade die dit aanricht in? Of vind je dat het hele verhaal één grote complot theorie is? Zie je een oplossing voor dit probleem?

Brand maar los :)

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik volg big data al dertig jaar (ooit begonnen met kassadata) en elke keer als ik me verdiep in een case (gebruik of misbruik) valt het me enorm tegen, zeker in vergelijking met de suggesties die gewekt worden.  In theorie kan vanalles, in praktijk wordt het vaak een zootje.

 

Cambridge Analytica gebruikte data die ooit verzameld zijn met polls op social media op grond waarmee mensen ingedeeld zijn op persoonlijkheidstypes. Bepaalde persoonlijkheidstypes (gevoelig voor geruchten en samenzweringstheorieën) kregen dan bepaald nepnieuws voorgeschoteld. Het was ietwat houtje-touwtje manipulatie.

 

Ik zal die documentaires eens bekijken. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, TwaBla zei:

Cambridge Analytica gebruikte data die ooit verzameld zijn met polls op social media op grond waarmee mensen ingedeeld zijn op persoonlijkheidstypes. Bepaalde persoonlijkheidstypes (gevoelig voor geruchten en samenzweringstheorieën) kregen dan bepaald nepnieuws voorgeschoteld. Het was ietwat houtje-touwtje manipulatie.

 

Dit komt goed naar voren in The Great Hack. Het is geen houtje-touwtje manipulatie meer.  Ik was redelijk geschokt na het zien van de documentaire over wat er mogelijk was. Verkiezingen bv kunnen eenvoudig gemanipuleerd worden. Zie een voorproefje op Youtube: 

 

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla De theorie wordt in de praktijk aardig ingehaald. Zoals @patmaniak al zei is dit geen houtje touwtje werk meer. De resultaten zijn angstaanwekkend. 

 

Ik weet niet of iemand de film Inception gezien heeft?  Tijdens het kijken van The great hack zag ik direct een verband. Dat is precies wat er hier gebeurd, je plant een zaadje in iemands hoofd, al dan niet door te infiltreren in zijn dromen maar  door te bepalen welke artiekelen en video's iemand te zien krijgt. Fascinerend eigelijk om de werkelijkheid te zien in iets wat als science fiction wordt neergezet. Een betere metafoor hieroor bestaat niet denk ik.

 

Dit artikel van de LA times geeft een samenvatting van The Social dilemma:

 

Quote

Jeff Orlowski’s “The Social Dilemma” may be the most important documentary you see this year. An indictment of the tech industry, the film succinctly lays out the damage being done by companies such as Facebook, Google and Twitter through their social media platforms and search engines, the how and why of what they are doing and most vitally, what needs to be done to stop it. It debuted at the Sundance Film Festival in January and has been updated since with references to the coronavirus.

 

Like climate-crisis documentaries a generation ago, “Social Dilemma” is a dire warning and Orlowski marshals the voices of former key employees of the tech giants, plus industry critics and academics to sound the alarm. An unabashed advocacy doc, “The Social Dilemma” attempts to identify the root of the problems, but like some Facebook relationship statuses, it’s complicated.

 

Even if you have little interest in social media or rarely Google anything, this is a worthwhile peek behind the curtain and helps explain so much of the craziness we see right now in the real world. It’s not paranoia. It’s not disgruntled former employees with axes to grind — in fact, many of those interviewed walked away very wealthy and continue in tech, bullish on its benefits, only with more altruistic ambitions.

 

The movie opens with a quote from Sophocles: “Nothing vast enters the life of mortals without a curse.” And the veterans of Silicon Valley weigh in with tales of good intentions from the early days of social media (prior to its own vastness) even as they paint a bleak picture of the current situation. As former Google and Facebook engineer Justin Rosenstein points out, the latter’s “like” button was designed to be a tool for spreading “positivity and love,” not the behavioral tracking device it has become.

Lees hier verder....

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, TwaBla zei:

 

De persuadables...

 

Het denkwerk achter Persuasion Profiling komt ook uit Nederland.

 

 

 

En zolang die technieken worden toegepast voor de verkoop van nuttige producten/diensten, of laat zeggen zelfs 3e rangs wegwerpzooi van AliExpress die eigelijk niemand nodig heeft, is er nog niet veel aan de hand (los van de millieu impact).  Het probleem is dat dit soort platforms geen tot weinig etnische overwegingen maken welk soort advertenties wel of iet toe te staan.  Nog even los van het feit of Facebook hier zelf schuldig aan is of enkel blindelings advertenties verkoopt.

 

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat alle poitiek of zelfs nieuws gerelateerde artikelen en adverntenties van social media verbannen zouden moeten worden. Dit is hier niet de juiste plaats voor. Je zou zeggen dat er voor deze platforms méér dan genoeg te verdienen valt aan adverteerders die een "legit" product of dienst aanbieden. Tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat entiteiten met een politiek gemotiveerde agenda over meer geld beschikken.

 

Als je nieuws en politieke meningen volledig gaat verbannen zullen er nieuwe complottherorien ontstaan over censuur vrijheid van meningsuitig.  Maar waar ligt de grens? 

 

Één van de oplossigen die in de documantaire wordt geofferd is een data tax. Dit zou moeten voorkomen dat er oneindig date wordt verzameld. Maar aangezien data in principe meer waard is dat geld zie ik hier zelf geen oplossing in. 

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, AuthenticImport zei:

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat alle poitiek of zelfs nieuws gerelateerde artikelen en adverntenties van social media verbannen zouden moeten worden. Dit is hier niet de juiste plaats voor

 

Als je niet goed kan aangeven wat er nou precies fout gegaan is, moet je vooral nog geen maatregels suggereren.

 

Het mikken op mensen die beïnvloedbaar zijn, daar is op zich niet zoveel op tegen. Dan zou het kwaad in het nepnieuws moeten schuilen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.