• 0

DOR Digitaal Opsporingsregister, hoe en wat??

L.s, 

Wellicht staat dit topic in 't verkeerde forumgedeelte, zo ja: gelieve verplaatsen.

Mijn vragen zijn betreffende het DOR register, een verplichting voor ondernemers welke tweedehands goederen inkopen.
Nu val ik in die categorie, inkoop betreft o.a. kunst.

Nu wil ik wel zo'n register bijhouden, maar ik zie wat onpraktische dingen en tegenstrijdigheden.
Als inkoper ben je dus verplicht om alle aankopen, ook via o.a. Marktplaats, te registreren. Een ID/rijbewijs van de verkoper moet overlegd worden bij inkoop.

Maar hoe ga je dat in godsnaam realiseren?
De overheid hield nog weleens een spotje inzake ID fraude waar je mee moet oppassen (in het verlengde daarvan de huidige whatsapp fraude waar gevraagd word om bijv. bankpasjes enz. enz. enz. ) en dan moet ik als handelaar vrolijk aan de marktplaatsverkoper gaan vragen om een kopie ID kaart? Gegarandeerd dat ik die info niet zal krijgen!! 
Hoe ga je te werk als je eens wat inkoopt bij een kringloop? Moet ik dan de eigenaar van de kringloop even vriendelijk verzoeken om een kopie ID/rijbewijs bij de aankoop mee te geven?
Je mag geen goed inkopen van iemand die o.a. in een psychiatrische instelling zit...maar wat is de definitie/gradatie? Patient op verlof? Je hebt ook instellingen die (half) open zijn, mag je ook van zo iemand niets inkopen? En dan nog, moet ik aan de ID kaart of soortgelijk kunnen zien dat iemand een paar stekkertjes los heeft? 

Kijk, ik snap best dat als je jouw klanten bij je in de winkel komen en dat je daar de handel inkoopt, of zoals bij de goud/zilver opkopers..ja daar is 't een stuk makkelijker om een ID van de verkoper te regelen. Geen ID geen goud inwisselen, vrij simpel.
Maar hoe doe je dat als je een handelaar bent welke overal en nergens inkoopt, van ebay tot rommelmarkten?!

Tevens de hamvraag hoeveel er met 't DOR wordt gedaan?!
Een kennis is agent en die vertelde mij dat er in hun regio al zo'n 2 jaar niets meer mee wordt gedaan. En zo zullen er meer regio's zijn.
Kortom: waarom de DOR verplicht stellen als er half om half (n)iets mee gedaan wordt?!  (Neem 't voorbeeld van de 2e hands fiets opkopers: DOR registratie verplicht, maar de politie doet per definitie niets met fietsendiefstallen. Aldus de agent wordt hooguit aangifte gedaan i.v.m verzekering die dat eist,  maar de aangifte komt onderop de stapel. Dan heeft 't verplichte DOR register toch geen nut!?)

Kort door de bocht:
- is de DOR niet gewoon onpraktisch en onrealistisch?
- moet je de DOR, ondanks dat 't verplicht is, maar terzijde schuiven?

Wie heeft er ervaring met deze digitale registratie?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Barr76 zei:

Een ID/rijbewijs van de verkoper moet overlegd worden bij inkoop.

 

Het uitvoeringsbesluit suggereert dat het noteren van het nummer van een identiteitsbewijs momenteel alleen verplicht is als je koper(legeringen) inkoopt tegen contante betaling, en dat als het om andere goederen gaat de NAW gegevens volstaan.

 

Denkt jouw gemeente daar anders over, of waar haal je uit dat dit bij kunst verplicht is?

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Hallo Maxn,

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/opkopersregister-bijhouden-bij-handel-in-tweedehands-goederen/

 

Ingekorte quote: 

"Bent u handelaar in of opkoper van gebruikte (tweedehands) of ongeregelde goederen? Zoals platina, goud, zilver, koper, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen ....

Dan moet u een digitaal opkopersregister (DOR) bijhouden. Dat geldt ook als u via internet opkoopt.

Wat moet u bijhouden in het register?

...

- de gegevens van de koper, de juiste naam, door middel van legitimatie." 

 

En die info lees ik overal, van een PDF van de politie, CCV, bovenstaande KvK link etc. 

 

Dus ja, "door middel van legitimatie". 

Ik kan er weinig anders van maken 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Barr76 zei:

Dus ja, "door middel van legitimatie". 

Ik kan er weinig anders van maken 

 

Legitimatie betekent het laten zien van een ID waardoor je zekerheid over de naam van de persoon waarmee je zaken doet. Een politieagent in burger legitimeert zich ook maar dan krijg je ook geen kopie van zijn politie ID mee..

En bij bepaalde goederen moet je het nummer van het ID vastleggen. Er staat nergens dat je kopieën moet opslaan en bewaren, je moet de identiteit vaststellen. Anders doe je alleen maar zaken met Jan Jansen

 

Bij een kringloop winkel kun je net als bij elke andere winkel een kassabon en evt (aparte) BTW bon op jou (bedrijfsnaam) krijgen.

Hoe je op ebay de identiteit vaststelt kan ik niet met zekerheid zeggen, ik ken die platformen niet (goed genoeg) om daar iets over te zeggen.

 

Je druk maken over of iemand toevallig een psychiatrisch patient is waar je niet van mag kopen lijkt me wat overtrokken om je daar op voorhand zorgen over te maken.

Wat je niet weet kan je geen rekening mee houden.. zolang je niet op het terrein van zo'n half open inrichting inkopen gaat doen lijkt het risico mij gering.

Deze regels bestaan ongetwijfeld als extra bescherming van die specifieke groep. Enige wat het betekent is dat je dan misschien een keer een goed moet teruggeven en je geld terugkrijgt, niet dat je meteen opgepakt wordt of zelfs een boete krijgt..

 

Ik denk dat je zelf ook wel kan inschatten wat de uitspraak van 1 agent die je toevallig kent waard is als je bij een rechter probeert uit te leggen waarom je geen registraties doet in het DOR..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Barre76 zei:

https://ondernemersplein.kvk.nl/opkopersregister-bijhouden-bij-handel-in-tweedehands-goederen/

 

Ingekorte quote: 

"Bent u handelaar in of opkoper van gebruikte (tweedehands) of ongeregelde goederen? Zoals platina, goud, zilver, koper, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen ....

Dan moet u een digitaal opkopersregister (DOR) bijhouden. Dat geldt ook als u via internet opkoopt.

Wat moet u bijhouden in het register?

...

- de gegevens van de koper, de juiste naam, door middel van legitimatie." 

 

Paar regels daaronder op dezelfde pagina:

 

Quote

Legitimatieplicht bij handel in koper

 

Voor de handel in koper en koperlegeringen geldt een legitimatieplicht. Als opkoper moet u uw klant vragen een geldig identiteitsbewijs te tonen. Biedt u koper, koperkabel of een koperlegering aan en wilt u contant uitbetaald worden? Dan moet u een geldig legitimatiebewijs tonen.

 

Waarom daar dan weer alleen koper noemen?

 

 

Quote

En die info lees ik overal, van een PDF van de politie, CCV, bovenstaande KvK link etc. 

 

Op de CCV site linken ze naar een paar APV's waarin alleen maar staat dat het register dat je voorheen op papier bij hield nu digitaal moet.

Bijvoorbeeld:

 

Quote

Aanwijzingsbesluit Digitaal Opkopers Register

 

Artikel 1

Het Digitaal Opkopers Register wordt aangewezen als doorlopend en gewaarmerkt register voor de in- en verkoop van gebruikte of ongeregelde goederen zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht en in artikel 2:67 lid 1 Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009.

 

Vraag me af of er wel een wettelijke verplichting bestaat om meer gegevens aan te moeten leveren dan die in het genoemde uitvoeringsbesluit staan.

En het niet enkel het wensenlijstje van politie is.

 

(Heb verder niets tegen het tegengaan van heling.

Maar bij online handel is het controleren van de identiteit niet praktisch.

En de politie zou ook best zelf wel wat speurwerk kunnen doen aan de hand van de betalingsgegevens, i.p.v. dit probleem bij ondernemers neer te leggen)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Roel J 

gezond verstand gebruiken is natuurlijk het voornaamste :) makkelijk zat.

 

Inzake de identiteit vaststellen i.p v. kopie ID/rijbewijs:

dat is ook ondoenlijk, neem Catawiki, Ebay, Marktplaats: je lult bij niemand gegevens los waarbij je de identiteit kan vaststellen.

 

Ook bonnetjes van de kringloop: áls je al een bon krijgt dan is het vaak niet meer dan een kassa vodje met datum, prijs en de tekst "veel plezier met uw aankoop" :)

Al met al kan je daar dus ook niks mee. 

 

Maxn goed te lezen dat u er evenveel van snapt als ik :) de logica is redelijk ver te zoeken

 

Heren, ik denk dat dit de "makkelijkste" conclusie is:

- de DOR laten voor wat het is

- waar enigszins mogelijk wel legitimatie vragen

- gezond verstand gebruiken

- bij enige twijfel niet inkopen

 

en mocht het dan al mis gaan dan heb je waar mogelijk je best gedaan.

 

Tenzij de DOR er ooit een praktisch,  werkbaar register van gaat maken lijkt bovenstaande conclusie mij de beste oplossing. 

 

Indien iemand er anders over denkt dan hoor ik het graag!! 

 

 

(Ben overigens wel nieuwsgierig hoe bijv. kringlopen en inboedel opkopers met deze regelgeving om gaan. Alles documenteren lijkt me knap lastig ;) ) 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Roel J zei:

Legitimatie betekent het laten zien van een ID waardoor je zekerheid over de naam van de persoon waarmee je zaken doet.

Op dit punt wil ik toch even een nuance aanbrengen, namelijk het verschil tussen identificatie en legitimatie.

 

In het voorbeeld gaat het over beide: je stelt identiteit vast en je stelt vast of het legitiem is daar zaken mee te doen.

 

Ander voorbeeld: iemand kan zich bij aankoop van alcohol identificeren, maar daarmee hoeft het nog niet gelegitimeerd te zijn alcohol te kopen en bij een rijbewijs is dat weer wel zo: de identiteit staat vast en het is legitiem dat degene zich met bepaalde voertuigen in het wegverkeer mag begeven. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Roel J zei:

Legitimatie betekent het laten zien van een ID waardoor je zekerheid over de naam van de persoon waarmee je zaken doet.

 

Maar het was tot op heden toch niet echt gebruikelijk dat als je online iets besteld je eerst zou moeten videoconferencen met je leverancier en die zou moeten vragen om een identiteitskaart te laten zien...

En ook niet dat al je aankopen in een databank van de overheid geregistreerd worden.

 

Quote

Hoe je op ebay de identiteit vaststelt kan ik niet met zekerheid zeggen

 

Heb de indruk dat de politie graag volledige namen wil zien, zodat ze makkelijker alle transacties van "bekenden" kunnen monitoren. (Eens een dief, altijd een dief?!)

Als je online iets koopt en per bank betaald heb je hooguit de voorletters + achternaam van de naam/nummer controle, en niet volledige namen.

En bij Paypal betalingen kan je welliswaar zien welke naam er is opgegeven bij het aanmaken van het account waar je aan betaald heb, maar heb je kans dat de gegevens niet geverifieerd zijn, of dat er een roepnaam ingevuld is.

 

En aan de screenshots uit de DOR handleiding te zien is het id bewijs nummer welliswaar een optioneel veld, maar het type ID bewijs en land van herkomst (van de kaart) is wel verplicht:

 

dor.thumb.png.978480dda42d772c94cdf848921b7d3d.png

 

Wat de optie om op een andere manier de identiteit vast te stellen ook niet open laat.

 

Vraag me af of hier wel een wettelijke basis voor is.

Het uitvoeringsbesluit suggereert immers niet alleen dat het noteren van id bewijs nummer alleen maar hoeft voor koperhandelaren die contant afrekenen, maar ook dat het verplicht controleren van een identiteitbewijs alleen voor die groep geldt:

 

Quote

1 Indien de in artikel 1 aangewezen handelaar de koopprijs van koper en koperlegeringen in contant geld voldoet, controleert hij de identiteit van de aanbieder aan de hand van een identiteitsbewijs in de zin van artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.