• 0

Eenmanszaak of VoF

Groeten,

 

Ik ben nieuw op het forum en heb meteen al een vraag voor jullie. Ik zal allereerst mijn situatie verhelderen. Ik ben Geneeskunde student en zit in mijn 3e jaar. Mijn partner is klaar met studeren en begint volgende maand in loondienst (32 uur). Samen willen we een bedrijf opstarten, het idee staat al klaar, alleen moet er nog geregistreerd worden bij de KvK. Alleen twijfelen we enorm of we voor een eenmanszaak moeten gaan of voor een VoF.

 

Mijn partner zal dus part-time ondernemen, alleen hebben we niet heel veel verstand van hoe de belasting dan te werk gaat. Zou het belastingtechnisch slimmer zijn dat ik het bedrijf onder mijn naam zet? (als eenmanszaak) En zijn daar risicovolle consequenties aan verbonden?

 

Verder had ik een andere vraag dat een beetje los staat van hetgeen hierboven. We lezen samen overal de risico's over schulden dat je privé-aansprakelijk kan zijn als je niet administratief goed te werk gaat. Dat snap ik volledig, alleen vraag ik me af of dat niet specifiek gericht is voor mensen met een lening of bijvoorbeeld huur voor een pand. Wij willen namelijk als volgt te werk gaan met ons bedrijf: de producten laten maken met ons eigen budget (zonder lening of dergelijken) en daarnaast online (dus zonder pand) verkopen. Zou je dan nog op de een of andere manier in de schulden kunnen belanden, zo ja hoe? 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Poplitea zei:

Verder had ik een andere vraag dat een beetje los staat van hetgeen hierboven.

 

Volgens mij is dat de kern van waar je op moet letten. En ja je hebt gelijk als jij geen leningen aangaat of (langlopende) overeenkomsten waar je moeilijk van af komt dan loop je niet zoveel risico.

 

Enig risico wat ik niet kan inschatten is wat je loopt met verkoop.. Dus dat kan tot schulden leiden als je die risico's verkeerd inschat en aansprakelijk wordt gesteld en je bent niet verzekerd voor dat risico of er niet voor hebt gereserveerd.

 

Ook in een eenmanszaak of VOF kun je heel veel risico's gewoon zelf minimaliseren door je gezond verstand te gebruiken en grote beslissingen (ook grote opdrachten) altijd goed doordacht te doen.

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van VOF is dat je ook aansprakelijk bent voor schulden van je medevennoot, voor gehele privévermogen. Met een BV heb je dat niet. (Bestuurders)aansprakelijkheid aldaar heb je enkel indien je er 'een potje' van maakt. En indien de vennootschap binnen een jaar na oprichting in faillissement raakt (weerlegbaar vermoeden).

 

Fiscaal is een BV pas gunstiger als je een leuke winst maakt. Dat is aan het begin meestal nog niet het geval. Bovendien zijn er extra mogelijkheden voor starters, al ben ik daar een beetje uit (ben al lang geen starter meer en bovendien onderneem ik zelf met BV's).

 

Als je je bedrijf gaat verkopen, vind ik een BV (holding + werkmaatschappij) prettiger. Idem als je er een investeerder bij gaat halen. 

 

Grootste risico's zitten m.i. in de sfeer van productaansprakelijkheid. En mogelijk moet je eerst producten laten maken en heb je wellicht opstartkosten (mallen, etc.). Kosten gaan vaak voor de baten uit. En als je eerste klant niet (tijdig) betaalt, heb je een probleem. Maar zoals Roel al aangeeft kom je met gezond verstand een heel eind. En aangezien jullie vast snugger genoeg zijn, zal dat wel goed komen. Succes met het mooie avontuur dat ondernemen heet!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
25 minuten geleden, Roel J zei:

 

Volgens mij is dat de kern van waar je op moet letten. En ja je hebt gelijk als jij geen leningen aangaat of (langlopende) overeenkomsten waar je moeilijk van af komt dan loop je niet zoveel risico.

 

Enig risico wat ik niet kan inschatten is wat je loopt met verkoop.. Dus dat kan tot schulden leiden als je die risico's verkeerd inschat en aansprakelijk wordt gesteld en je bent niet verzekerd voor dat risico of er niet voor hebt gereserveerd.

 

Ook in een eenmanszaak of VOF kun je heel veel risico's gewoon zelf minimaliseren door je gezond verstand te gebruiken en grote beslissingen (ook grote opdrachten) altijd goed doordacht te doen.

 

Heel erg bedankt voor je snelle antwoord. Kan je de tweede alinea een beetje verduidelijken? In mijn huidige situatie, is de plan om door productonderdelen van 2 leveranciers te kopen. (voorbeeldje) Als we ze telkens vooraf betalen (op dit moment met ons starterkapitaal en later met onze winst), dan kan er toch helemaal niets fout gaan wanneer ik uit het niets niks meer verkocht zou krijgen? 

 

Ik benadruk de vraag omdat ik TELKENS van iedereen hoor dat ik moet oppassen voor schulden, terwijl ik mijn situatie niet inzie hoe ik in de schulden terecht zou kunnen komen als ik constant alles vooraf betaal aan de leveranciers.

 

14 minuten geleden, StefanO zei:

Nadeel van VOF is dat je ook aansprakelijk bent voor schulden van je medevennoot, voor gehele privévermogen. Met een BV heb je dat niet. (Bestuurders)aansprakelijkheid aldaar heb je enkel indien je er 'een potje' van maakt. En indien de vennootschap binnen een jaar na oprichting in faillissement raakt (weerlegbaar vermoeden).

 

Fiscaal is een BV pas gunstiger als je een leuke winst maakt. Dat is aan het begin meestal nog niet het geval. Bovendien zijn er extra mogelijkheden voor starters, al ben ik daar een beetje uit (ben al lang geen starter meer en bovendien onderneem ik zelf met BV's).

 

Als je je bedrijf gaat verkopen, vind ik een BV (holding + werkmaatschappij) prettiger. Idem als je er een investeerder bij gaat halen. 

 

Grootste risico's zitten m.i. in de sfeer van productaansprakelijkheid. En mogelijk moet je eerst producten laten maken en heb je wellicht opstartkosten (mallen, etc.). Kosten gaan vaak voor de baten uit. En als je eerste klant niet (tijdig) betaalt, heb je een probleem. Maar zoals Roel al aangeeft kom je met gezond verstand een heel eind. En aangezien jullie vast snugger genoeg zijn, zal dat wel goed komen. Succes met het mooie avontuur dat ondernemen heet!

 

Ook ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Wat zou jij ons aanraden als startend bedrijf? We zullen in het eerste jaar naar verwachting niet superveel winst maken. Daarnaast twijfelen we of we voor een eenmanszaak op mijn eigen naam moeten doen, omdat mijn partner 32 uur per week in loondienst gaat werken vanaf volgende maand. Zou dat belastingtechnisch gezien slimmer/beter zijn? 

 

Bedankt mannen, ik heb hier heel erg veel aan.

aangepast door Poplitea
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Poplitea zei:

Ook ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Wat zou jij ons aanraden als startend bedrijf? We zullen in het eerste jaar naar verwachting niet superveel winst maken. Daarnaast twijfelen we of we voor een eenmanszaak op mijn eigen naam moeten doen, omdat mijn partner 32 uur per week in loondienst gaat werken vanaf volgende maand. Zou dat belastingtechnisch gezien slimmer/beter zijn? 

 

Ik ben geen fiscalist, maar die lezen gelukkig ook mee. Ik doe toch een schot voor de boeg. Ik verwacht dat je fiscaal bezien voorlopig beter uit bent zonder BV. Vaak is een VOF leuk als je samenwerkt omdat je dan 2x fiscaal voordeel kunt hebben. Maar aangezien je partner al behoorlijk fulltime werkt lijkt het mij dat die zijn / haar fiscale mogelijkheden al volledig gebruikt zijn. 

 

Als ik even vooruit denk, dan kan je op enig moment wel vanuit een BV willen gaan ondernemen. Je kan zowel een VOF als eenmanszaak inbrengen, maar als je een eenmanszaak hebt is je partner daar geen onderdeel van. En als die dan aandelen moet nemen, dan moet deze ook enige inbreng meebrengen. Heb zo het idee dat dat niet wenselijk is.

 

Als deze redenatie klopt (en er inderdaad weinig risico's zijn), dan zou een VOF mij de beste oplossing lijken. Ik wil hierbij opmerken dat ik nooit zo'n fan ben van VOF's. Heb vaak gedonder tussen vennoten gezien en vanuit optiek van bedrijfsovernames en financiering vind ik het gedrochten. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Stefan!

Kan iemand anders me ook helpen met de volgende 2 vragen?

 

1. 

In mijn huidige situatie, is de plan om door productonderdelen van 2 leveranciers te kopen. (voorbeeldje) Als we ze telkens vooraf betalen (op dit moment met ons starterkapitaal en later met onze winst), dan kan er toch helemaal niets fout gaan wanneer ik uit het niets niks meer verkocht zou krijgen? 

 

Ik benadruk de vraag omdat ik TELKENS van iedereen hoor dat ik moet oppassen voor schulden, terwijl ik mijn situatie niet inzie hoe ik in de schulden terecht zou kunnen komen als ik constant alles vooraf betaal aan de leveranciers.

 

2. 

Wat zouden jullie ons aanraden als startend bedrijf? We zullen in het eerste jaar naar verwachting niet superveel winstmaken. Daarnaast twijfelen we of we voor een eenmanszaak op mijn eigen naam moeten doen, omdat mijn partner 32 uur per week in loondienst gaat werken vanaf volgende maand. Zou datbelastingtechnisch gezien slimmer/beter zijn om voor een eenmanszaak te gaan ipv Vof? En zou dat dan ook weer nadelen kunnen hebben?

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Poplitea zei:

1. 

In mijn huidige situatie, is de plan om door productonderdelen van 2 leveranciers te kopen. (voorbeeldje) Als we ze telkens vooraf betalen (op dit moment met ons starterkapitaal en later met onze winst), dan kan er toch helemaal niets fout gaan wanneer ik uit het niets niks meer verkocht zou krijgen? 

 

Ik benadruk de vraag omdat ik TELKENS van iedereen hoor dat ik moet oppassen voor schulden, terwijl ik mijn situatie niet inzie hoe ik in de schulden terecht zou kunnen komen als ik constant alles vooraf betaal aan de leveranciers.

Wat Roel vooral met zijn antwoord op deze vraag bedoelde, ging om jullie aansprakelijkheid als er iets mis gaat met een product en iemand daardoor schade lijdt. Het is me niet duidelijk wat voor soort product jullie willen verkopen, maar het is belangrijk dat jullie de risico's inschatten van (het gebruik van) jullie product en bekijken of je dat eventueel wil verzekeren. Zo zou een product met accu/elektronica kunnen ontploffen of door kunnen branden, wat bijvoorbeeld voor brand- of letselschade zou kunnen leiden. Van een (onveilige) trap/ladder zou iemand af kunnen vallen en een been kunnen breken, een klein onderdeel kan door een kind worden ingeslikt, etc. Jullie zijn natuurlijk niet per definitie voor alles aansprakelijk, maar het is wel goed om de risico's goed in kaart te brengen en de afweging te maken of je daarvoor wil verzekeren.

 

Verder lijkt je vraag vooral gericht op schulden door gebrek aan inkomsten: zolang je vanuit eigen middelen vooraf je inkoop kunt betalen en verder geen (grote) kosten maakt, zoals huur van een pand, is de kans dat je daardoor in de problemen komt inderdaad nihil.

Link naar reactie
  • 0

Hou ook rekening met producten die retour komen, kun je die opnieuw als nieuw verkopen? Of zijn die onverkoopbaar of moeten ze tegen gereduceerd tarief verkocht worden? Brengt je niet direct in de schulden, maar gaat wel ten koste van de winst.

Als je in aanmerking wilt komen voor startersaftrek dan moet je minimaal 1225 uur in het jaar werken om daarvoor in aanmerking te komen, lukt dat bij jou? Of bij je partner? 

Ik zou het bedrijf dan inschrijven met de persoon bij wie dat wel lukt.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, RubenT zei:

Wat Roel vooral met zijn antwoord op deze vraag bedoelde, ging om jullie aansprakelijkheid als er iets mis gaat met een product en iemand daardoor schade lijdt. Het is me niet duidelijk wat voor soort product jullie willen verkopen, maar het is belangrijk dat jullie de risico's inschatten van (het gebruik van) jullie product en bekijken of je dat eventueel wil verzekeren. Zo zou een product met accu/elektronica kunnen ontploffen of door kunnen branden, wat bijvoorbeeld voor brand- of letselschade zou kunnen leiden. Van een (onveilige) trap/ladder zou iemand af kunnen vallen en een been kunnen breken, een klein onderdeel kan door een kind worden ingeslikt, etc. Jullie zijn natuurlijk niet per definitie voor alles aansprakelijk, maar het is wel goed om de risico's goed in kaart te brengen en de afweging te maken of je daarvoor wil verzekeren.

 

Verder lijkt je vraag vooral gericht op schulden door gebrek aan inkomsten: zolang je vanuit eigen middelen vooraf je inkoop kunt betalen en verder geen (grote) kosten maakt, zoals huur van een pand, is de kans dat je daardoor in de problemen komt inderdaad nihil.

 

Het product in kwestie is een cosmetisch product geprodeerd door een ander bedrijf (speciaal ontwikkelt formule), met dossier en al voor veiligheid. Misschien dat dat de situatie verhelderd.

 

Wat betreft je laatste zin, dat dacht ik dus ook omdat het me het meest logische leek. Maar alsnog kreeg ik waarschuwingen om me heen dat ik op moest passen voor schulden.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, DaMedia zei:

Hou ook rekening met producten die retour komen, kun je die opnieuw als nieuw verkopen? Of zijn die onverkoopbaar of moeten ze tegen gereduceerd tarief verkocht worden? Brengt je niet direct in de schulden, maar gaat wel ten koste van de winst.

Als je in aanmerking wilt komen voor startersaftrek dan moet je minimaal 1225 uur in het jaar werken om daarvoor in aanmerking te komen, lukt dat bij jou? Of bij je partner? 

Ik zou het bedrijf dan inschrijven met de persoon bij wie dat wel lukt.

 

Bij mij zou dat wel lukken, aangezien ik studeer. Bij mijn partner wellicht iets lastiger, omdat ze 32 uur per week in loondienst gaat werken. Dan zou het dus slimmer zijn op het op mijn naam te plaatsen als eenmanszaak. Zijn daar verder juridische gevolgen aan verbonden, als in, is het iets wat niet mag?

 

En ik heb gehoord dat het heel veel papierwerk is als mijn partner in de toekomst besluit om te stoppen met haar loondienst, en we het om willen zetten van eenmanszaak naar VoF. Is dat dan een duur grapje?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Poplitea zei:

Het product in kwestie is een cosmetisch product geprodeerd door een ander bedrijf (speciaal ontwikkelt formule), met dossier en al voor veiligheid. Misschien dat dat de situatie verhelderd.

 

Gaan jullie dat onder hun licentie verkopen? Of bijv. als private label? In een van je eerdere reacties gaf je aan dat jullie bij verschillende leveranciers productonderdelen gaan inkopen, dat wekt bij mij de indruk dat jullie dat nog samenbrengen tot een nieuw/compleet product. Kijk dan goed in hoeverre dat 'dossier en al voor veiligheid' nog (volledig) van toepassing is, als jullie er eigenlijk een nieuw of uitgebreider product van maken.

 

Bij een cosmetisch product lijkt het me erg relevant om goed te kijken naar eventuele risico's en daaruit volgende aansprakelijkheid. Bij een product dat je op/in/aan het lichaam gebruikt is er natuurlijk altijd kans op schade. Ik kan me recente topics op Higherlevel herinneren met raakvlakken, wellicht heb je daar nog wat aan. Dit topic gaat over aansprakelijkheid bij private label verkoop van een energiedrank/supplement dat bij een leverancier binnen Europa wordt ingekocht, een ander topic gaat over de import van cosmetica uit Azië.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, RubenT zei:

Gaan jullie dat onder hun licentie verkopen? Of bijv. als private label? In een van je eerdere reacties gaf je aan dat jullie bij verschillende leveranciers productonderdelen gaan inkopen, dat wekt bij mij de indruk dat jullie dat nog samenbrengen tot een nieuw/compleet product. Kijk dan goed in hoeverre dat 'dossier en al voor veiligheid' nog (volledig) van toepassing is, als jullie er eigenlijk een nieuw of uitgebreider product van maken.

 

Bij een cosmetisch product lijkt het me erg relevant om goed te kijken naar eventuele risico's en daaruit volgende aansprakelijkheid. Bij een product dat je op/in/aan het lichaam gebruikt is er natuurlijk altijd kans op schade. Ik kan me recente topics op Higherlevel herinneren met raakvlakken, wellicht heb je daar nog wat aan. Dit topic gaat over aansprakelijkheid bij private label verkoop van een energiedrank/supplement dat bij een leverancier binnen Europa wordt ingekocht, een ander topic gaat over de import van cosmetica uit Azië.

 

Dankjewel, het gaat inderdaad om een private label. Met productonderdelen bedoelde ik o.a. dat de verpakking van het product ergens anders wordt ingekocht.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-9-2020 om 08:52, Poplitea zei:

Bedankt Stefan!

Kan iemand anders me ook helpen met de volgende 2 vragen?

 

1. 

In mijn huidige situatie, is de plan om door productonderdelen van 2 leveranciers te kopen. (voorbeeldje) Als we ze telkens vooraf betalen (op dit moment met ons starterkapitaal en later met onze winst), dan kan er toch helemaal niets fout gaan wanneer ik uit het niets niks meer verkocht zou krijgen? 

 

Ik benadruk de vraag omdat ik TELKENS van iedereen hoor dat ik moet oppassen voor schulden, terwijl ik mijn situatie niet inzie hoe ik in de schulden terecht zou kunnen komen als ik constant alles vooraf betaal aan de leveranciers.

 

2. 

Wat zouden jullie ons aanraden als startend bedrijf? We zullen in het eerste jaar naar verwachting niet superveel winstmaken. Daarnaast twijfelen we of we voor een eenmanszaak op mijn eigen naam moeten doen, omdat mijn partner 32 uur per week in loondienst gaat werken vanaf volgende maand. Zou datbelastingtechnisch gezien slimmer/beter zijn om voor een eenmanszaak te gaan ipv Vof? En zou dat dan ook weer nadelen kunnen hebben?

Sorry als het als spam overkomt, maar heeft iemand anders nog hints en tips?

 

@vloerengilde, bedankt nog!

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is gewoon risico nemen, je kan het niet uit sluiten. Reserveer wat geld om de klappen te kunnen opvangen in slechte tijden (corona toestanden of zo). Als het een paar slechte maanden zijn zonder verkoop, wil je toch minimaal pindakaas op je boterham. Ja toch. Dat is wat bedoeld wordt met geld verliezen, geen inkomsten..geen reserve, schulden.

Gaandeweg gaan jullie steeds slimmer worden en gaan ook begrijpen wat ondernemen inhoudt.

 

Pak het lef.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mijn vriendin en ik zijn van plan om een bedrijf op te starten. Ik ben nog student (geen inkomen) en mijn vriendin werkt in loondienst (32 uur per week).

Zou het belastingtechnisch slimmer zijn om het bedrijf op mijn naam te zetten (eenmanszaak), of om toch te gaan voor een VoF?

Mijn vriendin was bang dat ze in een hogere schijf terecht zou komen en uiteindelijk veel meer belasting moet betalen, kan dat kloppen? Of wordt de winst over een VoF apart betaald van de inkomen uit loondienst? Ik lees op internet heel veel verschillende dingen, dat eenmanszaak voordeliger is, en soms lees ik dat juist VoF voordeliger is.. we zouden hier graag meer informatie over willen.

 

Alvast bedankt!

aangepast door Hans van den Bergh
Samengevoegd met eerder topic van vraagsteller
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-9-2020 om 10:31, Poplitea zei:

Het product in kwestie is een cosmetisch product geprodeerd door een ander bedrijf (speciaal ontwikkelt formule), met dossier en al voor veiligheid. Misschien dat dat de situatie verhelderd.

 

Het andere bedrijf zit wel in de EU, en op de producten staat hun merknaam?

(Anders zit jij met de productaansprakelijkheid. En ook met een veilig product en goed dossier kan het gebeuren dat jij een claim krijgt)

 

===

 

Quote

Mijn vriendin was bang dat ze in een hogere schijf terecht zou komen en uiteindelijk veel meer belasting moet betalen, kan dat kloppen? Of wordt de winst over een VoF apart betaald van de inkomen uit loondienst?

 

Gaat om het totale inkomen. Dus de inkomsten uit loondienst + het winstdeel waar ze recht op zou hebben van de VoF.

 

Verder kan jij als je genoeg uren aan de onderneming besteed in aanmerking komen voor aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek waardoor je in de praktijk zo'n 27k EUR kan verdienen voordat er uberhaupt inkomstenbelasting betaald hoeft te worden. (Wel betaal je inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en waarschijnlijk ook BTW over de verkopen).

Zeker als je op korte termijn geen hogere winsten verwacht, is het dan al snel voordeliger om een eenmanszaak te hebben waarbij je partner enkel als vrijwilliger een beetje meehelpt.

Kan echter ingewikkelder worden als zij ook een vergoeding voor haar werkzaamheden wil hebben.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Maxn zei:

 

Het andere bedrijf zit wel in de EU, en op de producten staat hun merknaam?

(Anders zit jij met de productaansprakelijkheid. En ook met een veilig product en goed dossier kan het gebeuren dat jij een claim krijgt)

 

===

 

 

Gaat om het totale inkomen. Dus de inkomsten uit loondienst + het winstdeel waar ze recht op zou hebben van de VoF.

 

Verder kan jij als je genoeg uren aan de onderneming besteed in aanmerking komen voor aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek waardoor je in de praktijk zo'n 27k EUR kan verdienen voordat er uberhaupt inkomstenbelasting betaald hoeft te worden. (Wel betaal je inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en waarschijnlijk ook BTW over de verkopen).

Zeker als je op korte termijn geen hogere winsten verwacht, is het dan al snel voordeliger om een eenmanszaak te hebben waarbij je partner enkel als vrijwilliger een beetje meehelpt.

Kan echter ingewikkelder worden als zij ook een vergoeding voor haar werkzaamheden wil hebben.

 

Bedankt! Ja, de leverancier is een bedrijf uit de EU.

 

Hmm. Alleen is het zo dat mijn vriendin meer in het bedrijf gaat investeren dan ik, aangezien ze een baan heeft. Voor haar is de vergoeding niet per se een issue, maar is het belangrijk hoe we de belasting het meest kunnen drukken. Verder, kan dat überhaupt wel? Dat als ik een eenmanszaak heb zij dan als meewerkende partner ook investeert?

Daarnaast, stel we doen een VoF, kan ik over mijn winst wel aftrek krijgen? (en zij dan bijvoorbeeld niet) Zo ja, gaat zij dat in verhouding veel belasting moeten betalen? (vergeleken met als ik een eenmanszaak zou hebben)

 

Link naar reactie
  • 0

Behalve op schulden zou ik alert zijn op wat het met je relatie gaat doen om samen 'in business' te zijn. :astonished-face:
Als ze ook een baan heeft, zit ze waarschijnlijk anders in de wedstrijd. Je zou je zelfs kunnen afvragen of er wel zoiets bestaat als 'part time ondernemen'. (Part time voor eigen risico, part time d'r op of d'r onder?) En die vraag geldt dan wellicht ook voor jou, omdat je het naast je studie doet. (Dan is ook relevant hoeveel netwerken, marktbewerking, innovatie-activiteiten, research, marketing e.d. er bij komt kijken wat jullie willen gaan doen. Een webshop met een product dat je zelf assembleert maar wat verder niet echt spectaculair is inhoudelijk runnen is nog weer van een andere orde dan een innovatie ontwikkelen en die vermarkten. 

Ik denk dat je ook goed moet analyseren of een eenmanszaak+meewerken constructie recht doet aan haar bijdrage. Geen idee wat ze gaat doen in het bedrijf, maar het is niet altijd rechtvaardig om iemands aandeel in tijd of 'niveau van meewerken' in te schalen. Als zij in twee uur per week orde schept in de chaos waardoor de hele toko overeind blijft en kan floreren, hoe verhoudt zich dat tot twintig uur onderdelen assembleren, inpakken en versturen? En tot 'het risico dragen'? En tot 'op papier de eigenaar zijn, maar in feite met z'n tweeën de boel opbouwen'? Mag jij haar dan ook opdrachten geven? Zij jou? Hoe komt het eigenaarschap te liggen (niet interessant als je net start, maar wat als het een vlucht neemt? Mensen kunnen veranderen als er ineens (flink wat) geld in het spel is ... ) Wat, als er een verschil van inzicht ontstaat want mensen die part time werken zien ook dingen die beter kunnen, of mag jij het naar eigen inzicht doen? Of gaan jullie op basis van consensus samen ondernemen? Wat gebeurt er als jij co-schappen loopt en je hebt geen energie over voor het bedrijf? Wat, als blijkt dat je een te academisch hoofd hebt om praktisch en ondernemend te zijn en je vriendin heeft daar meer gevoel voor? Of dat je vriendin bloednerveus wordt van het hele concept ondernemen en na twee maanden weer uitstapt? 

Misschien wat veel scenario's om over na te denken :slightly-smiling-face: 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Poplitea zei:

Verder, kan dat überhaupt wel? Dat als ik een eenmanszaak heb zij dan als meewerkende partner ook investeert?

 

Nee, dat kan dubbel niet: je kunt geen meewerkende partner hebben (dat is ofwel een werknemer of een vennoot, in dat laatste geval ben je van rechtswege een VOF geworden), en je kunt als niet investeren in een eenmanszaak want jij bent de eenmanszaak en niemand anders. 

 

17 uur geleden, Poplitea zei:

stel we doen een VoF, kan ik over mijn winst wel aftrek krijgen? (en zij dan bijvoorbeeld niet) Zo ja, gaat zij dat in verhouding veel belasting moeten betalen? (vergeleken met als ik een eenmanszaak zou hebben)

 

In een VOF verdeel je de winst, en vervolgens rekent iedereen zelf individueel af met de belastingdienst. Jij hebt dus niets te maken met de belasting van jouw vennoot en andersom.

Dat zij naar verhouding over haar winst meer belasting moet betalen omdat ze al een baan heeft en jij in aanmerking komt voor ondernemersaftrek is ieders persoonlijke aangelegenheid, en niet die van elkaar; je houdt er geen rekening mee.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Nee, dat kan dubbel niet: je kunt geen meewerkende partner hebben (dat is ofwel een werknemer of een vennoot, in dat laatste geval ben je van rechtswege een VOF geworden)

 

Partner in de zin van levenspartner en fiscaal partner...

 

Zo heel vreemd is het niet dat die ook wat binnen een bedrijf doet, heb je zelfs meewerkaftrek voor.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/meewerkaftrek

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Echter, ze is helaas niet mijn fiscale partner, die optie kan dus niet..

 

Is een VoF dan de enige optie voor ons? Aangezien we beiden geld moeten investeren in het bedrijf. Of is er een soort van omweg waarbij zij ook kan investeren als ik eventueel een eenmanszaak zou hebben?

 

Trouwens, als we voor een VoF gaan, is het realistisch voor haar om 1255 uur per jaar te halen voor een aftrek naast haar 32-uur loondienst baan? Zal de belastingdienst daar moeilijk over doen of het verdacht vinden of iets dergelijks? Of zijn ze daar niet zo streng in?

aangepast door Poplitea
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Poplitea zei:

Of is er een soort van omweg waarbij zij ook kan investeren als ik eventueel een eenmanszaak zou hebben?

Ze kan jou privé een lening geven, dan kun jij dat weer voor je eenmanszaak gebruiken. Ze kan niet rechtstreeks in de eenmaanszaak investeren (want dat ben jij zelf).

 

2 minuten geleden, Poplitea zei:

Trouwens, als we voor een VoF gaan, is het realistisch voor haar om 1255 uur per jaar te halen voor een aftrek naast haar 32-uur loondienst baan?

Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel werk ze gaat doen in de vof. Werkt ze 's-avonds en in de weekenden mee in de vof. Dat lijkt mij toch echt een vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Poplitea zei:

Trouwens, als we voor een VoF gaan, is het realistisch voor haar om 1255 uur per jaar te halen voor een aftrek naast haar 32-uur loondienst baan?

 

Als dat uiteindelijk toch zal lukken is dat mooi meegenomen, maar zal er niet vanuit gaan.

 

Als enkel jij dat wel haalt krijg jij echter wel zelfstandigenaftrek, maar zij niet.

Kort door de bocht komt het er bij een bescheiden winst dan op neer dat jij geen inkomstenbelasting betaald over jouw deel van de belastbare winst, maar zij wel over dat van haar (bijv. 37,35%)

(In de praktijk nog wat ingewikkelder. Hoogte van inkomen kan ook nog invloed hebben op arbeidskorting, toeslagen, etc.)

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Poplitea zei:

Of zijn ze daar niet zo streng in?

 

Houd je uren goed bij en zorg dat het aantoonbaar of aannemelijk is, dan heb je bij controle - streng of niet - weinig te vrezen. 

 

Waar je wel tegen aanloopt is dat je na 3 jaar niet alleen moet voldoen aan de 1225-uren norm voor de zelfstandigenaftrek, maar ook meer tijd aan je bedrijf moet besteden dan aan je baan. Maar tegen die tijd is de zelfstandigenaftrek al  flink afgebouwd  én werkt je partner wellicht al een dag minder in loondienst als het zakelijk zo goed gaat. 

Wat ik er maar mee wil zeggen: staar je niet blind op die zelfstandigenaftrek en 1225-uren norm maar richt je vooral op het succesvol ondernemen:slightly-smiling-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.