• 0

Hoe holding voorzien van liquiditeit

Goedemorgen,

Ik heb een holding ingeschreven vooruitlopend op oprichting en doorzaken werkmaatschappij. 
In de holding wil ik nu alvast een zakelijke auto aanschaffen. Hiervoor gebruik ik privemiddelen. 

Hoe werkt dit fiscaal? Verstrek ik vanuit prive een lening (en is daardoor rente noodzakelijk)? Of is er sprake van een soort rekening courant?
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
57 minuten geleden, jeroen-b zei:

Goedemorgen,

Ik heb een holding ingeschreven vooruitlopend op oprichting en doorzaken werkmaatschappij. 
In de holding wil ik nu alvast een zakelijke auto aanschaffen. Hiervoor gebruik ik privemiddelen. 

Hoe werkt dit fiscaal? Verstrek ik vanuit prive een lening (en is daardoor rente noodzakelijk)? Of is er sprake van een soort rekening courant?
 

Wil je het geld uiteindelijk als kapitaal storten of wil je het aan de B.V. in oprichting uitlenen?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, jeroen-b zei:

Hoi Remco TH, dat is dus nog de vraag. Ik heb reeds de aandelen volgestort met het minimum (1,20 EUR). 

Wat is de slimste manier?

Meestal is de volgorde andersom: eerst bedenk je wat je doel/bedoeling is en dan vul je de praktische invulling in.

Wat wil je bereiken, wil je het kapitaal verhogen van de B.V. of wil je een lening aangaan?

 

Nog wel belangrijk voor het beantwoorden van de vraag: om hoeveel geld gaat het?

 

Zelf zou ik, als het kapitaal van de B.V. echt EUR 1,20 groot is, geen lening aangaan indien het om een serieus bedrag gaat. Dat zou namelijk geen enkele derde partij doen die bij z'n zinnig verstand is. Het uitgangspunt is zakelijke voorwaarden, denk jij dat je een bank zou vinden die jouw B.V. geld zou willen lenen voor een auto? Als het bedrag relatief klein is kan een lening een praktische en acceptabele oplossing zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, jeroen-b zei:

Ongeveer 50k. Ik wil feitelijk een stukje liquiditeit arrangeren zodat de bv de aankoop kan doen. 

De voor- en nadelen van de mogelijkheden om privévermogen in uw eigen bedrijf te investeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ga je die auto ook privé rijden? In dat geval moet je ook rekening houden met bijtelling. Alternatief kan zijn dat je de auto privé rijdt en kilometervergoeding bij je BV declareert. Wat voordeliger is hangt dan ook af van het aantal zakelijke en privé kilometers dat je rijdt. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.