• 0

Onderneming transport

Hallo,

 

Ik ben Rob, 35 jaar en werkzaam in de transport, heb op dit moment de wens om voor mezelf te beginnen. Ik ben altijd zelfstandige geweest in de bouw, alleen door fysieke omstandigheden (gedeeltelijke verlamming in het linkerbeen) ben ik 4 jaar geleden omgeschoold als beroeps chauffeur, Ik weiger om met een WIA verder te leven, het is wel prettig dat het vangnet er is. Alleen wil toch erg graag iets bereiken, voor mijn gezin.  Hopelijk kan ik mijn vader ook voor mij laten rijden, die heeft ook zijn CE rijbewijs. Aangezien de vrachtwagen wel kilometers moet maken denk ik dat het verstandig is om te doen samen met mijn vader, doordat we gebonden zijn aan de rij tijden wet. 

 

Doordat het ondernemers bloed in mij stroomt, wil ik graag een eigen transport onderneming opzetten. Hierin kan ik hulp krijgen van het UWV.  Op dit moment ben ik bezig om mijn NIWO vergunning te halen.  Ben ook reeds begonnen met het schrijven van een ondernemingsplan. 
 

Graag kom ik in contact met transport ondernemingen, die mij de valkuilen kunnen toelichten. En uiteraard ook adviezen kunnen geven. 
 

Ik weet als geen ander dat het een onzekere tijd is, alle adviezen zijn welkom. 
 

hartelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Op 15-9-2020 om 13:34, Robbert35 zei:

Doordat het ondernemers bloed in mij stroomt, wil ik graag een eigen transport onderneming opzetten. Hierin kan ik hulp krijgen van het UWV.  Op dit moment ben ik bezig om mijn NIWO vergunning te halen.  Ben ook reeds begonnen met het schrijven van een ondernemingsplan. 
 

Graag kom ik in contact met transport ondernemingen, die mij de valkuilen kunnen toelichten. En uiteraard ook adviezen kunnen geven. 
 

Ik weet als geen ander dat het een onzekere tijd is, alle adviezen zijn welkom

 

Allereerst welkom op HL!

 

Misschien niet het gewenste antwoord, maar ik probeer je hiermee voor kapitaalintensieve fouten te behoeden:

Het (enorme) financiëele risico als transportbedrijf komt voort uit het feit dat het hele proces kapitaalintensief is: zowel de materialen (truck, trailer, etc.) als ook verbruik uren, diesel, etc. Als ik in deze sector zou willen beginnen zou ik me in jouw geval richten op het verhuren van personeel (incl. en/of vooral jezelf). Het klinkt in beginsel misschien minder flashy dan je eigen truck en materieel, maar het brengt waarschijnlijk (veel) meer geld op. Je haalt zo het grootste deel van het financiële risico uit je ondernemingsplan weg (want veel minder kapitaalintensief) en daarmee verhoog je ook je kansen om te slagen als ondernemer. Iedere ondernemer heeft natuurlijk zijn eigen doelen (niet alleen financieel) maar geld verdienen is de zuurstof waar we allemaal (zonder uitzondering) niet zonder kunnen.

In de afgelopen jaren heb ik in de transport & logistiek meerdere ondernemingsplannen geschreven. Bijna zonder uitzondering (sommige specalismen daargelaten) is het voordeliger om andermans materieel (trucks, trailers, schepen, treinen) te gebruiken versus zelf kopen.

Als je het uitschrijft zal je ook nog zien dat het ZZP model er erg robuust is (oftewel, meeste kans op slagen versus minste kans op mislukken). Op zichzelf is dit makkelijk te verklaren doordat de kapitaalintensiviteit enorm afneemt. Dit wordt tevens duidelijk als je een sensitiviteitsanalyse/gevoeligheidsanalyse opneemt in je ondernemingsplan waarbij je eventueel zelfs verschillende bedrijfsmodellen vergelijkt: dit tevens zal voor eventuele financiers of UWV helpen om hen te overtuigen dat je ook de zakelijke kant bekijkt. Men zoekt altijd goede chauffeurs..

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.