Jump to content
Bernna
Verberg

Webshop producten en barcode ...

Hoi beste ondernemers, 

 

Even een gekke vraag, ik wist niet waar dit precies te stellen in de forum maar ik denk past toch het beste hier. 

 

Als webshop eigenaar ben je ook verplicht om met productbarcodes te werken? Moeten altijd mijn producten een barcode te voorzien zijn? Indien wel hoe doe je dat en waar? Is er een software ervoor ofzo, hoeveel tijd neemt dat in beslag en wat kan dat gaan kosten? 

 

Ik ben nog niet begonnen maar laatst denk ik erg veel aan hoe mijn producten (sieraden) straks aan barcodesysteem toevoegen en het belangrijkste is, is dat ook  wettelijk verplicht??  Want een klant hoeft toch niet perse een barcode thuis te ontvangen, toch? Daar kan hij toch niks mee.

 

Ik hoor het...

 

 

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

GS1 is de officiële uitgever van EAN's (artikelnummers) in Nederland. Hierboven werd er al naar gelinkt. Het gebruik is niet verplicht, maar wel aan te raden. Naast de hierboven genoemde voorbeelden, zullen ook de meeste fulfilmentpartijen een barcode vereisen, mocht je je voorraadbeheer en verzending willen uitbesteden. Voor je eigen overzicht is het natuurlijk ook niet verkeerd om d.m.v. barcodes je producten uit elkaar te houden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 uur geleden, Bernna zei:

Ik ben nog niet begonnen maar laatst denk ik erg veel aan hoe mijn producten (sieraden) straks aan barcodesysteem toevoegen en het belangrijkste is, is dat ook  wettelijk verplicht??  Want een klant hoeft toch niet perse een barcode thuis te ontvangen, toch? Daar kan hij toch niks mee.

 

Verplicht is het niet, maar vaak wel zo handig. 

 

Als het maatwerk betreft is het wellicht minder praktisch, maar als het dingen zijn waar je er meerdere van verkoopt, en je verschillende producten verkoopt wordt het al snel lonend om te werken met barcodes. Als er dan iets retour komt oid kun je het meteen scannen, en bij het verzenden ook controleren of je daadwerkelijk het correcte product in de zending hebt gestopt (bij fulfillment van een combinatie van barcode scans + massa bepaling van de zending). 

 

Overigens hoef je niet per se EAN barcodes te gebruiken, zeker niet als je iets in eigen huis maakt en alleen wilt kunnen zien wat een product is voor intern gebruik. Er zijn heel goede en handige scanners voor EAN barcodes, maar als je bijvoorbeeld een smartphone wilt gebruiken om te scannen kunnen QR codes handiger zijn - niet dat een smartphone niet in staat is een EAN code te lezen via de camera, maar een QR gaat sneller, en betrouwbaarder als er wat schade aan is. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
16 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Voor zover ik weet is er geen wet die je dit verplicht, maar veel platformen (zoals Bol.com en Amazon) stellen het gebruik van EAN codes wel verplicht. Zie ook dit topic.

Oh gelukkig dan maar dat er geen wet voor is , dit topic ga ik zeker nog lezen... thx!

Link to post
Share on other sites
  • 0
14 uur geleden, RubenT zei:

GS1 is de officiële uitgever van EAN's (artikelnummers) in Nederland. Hierboven werd er al naar gelinkt. Het gebruik is niet verplicht, maar wel aan te raden. Naast de hierboven genoemde voorbeelden, zullen ook de meeste fulfilmentpartijen een barcode vereisen, mocht je je voorraadbeheer en verzending willen uitbesteden. Voor je eigen overzicht is het natuurlijk ook niet verkeerd om d.m.v. barcodes je producten uit elkaar te houden.

 

Ik heb hier totaal geen verstand of ervaring en die wil ik zeker doen, alleen de vraag is hoeveel tijd en geld gaat mij dat kosten, daarvoor ga ik de GS1 gedoe lezen!!, must do

Link to post
Share on other sites
  • 0
9 uur geleden, Benm zei:

 

Verplicht is het niet, maar vaak wel zo handig. 

 

Als het maatwerk betreft is het wellicht minder praktisch, maar als het dingen zijn waar je er meerdere van verkoopt, en je verschillende producten verkoopt wordt het al snel lonend om te werken met barcodes. Als er dan iets retour komt oid kun je het meteen scannen, en bij het verzenden ook controleren of je daadwerkelijk het correcte product in de zending hebt gestopt (bij fulfillment van een combinatie van barcode scans + massa bepaling van de zending). 

 

Overigens hoef je niet per se EAN barcodes te gebruiken, zeker niet als je iets in eigen huis maakt en alleen wilt kunnen zien wat een product is voor intern gebruik. Er zijn heel goede en handige scanners voor EAN barcodes, maar als je bijvoorbeeld een smartphone wilt gebruiken om te scannen kunnen QR codes handiger zijn - niet dat een smartphone niet in staat is een EAN code te lezen via de camera, maar een QR gaat sneller, en betrouwbaarder als er wat schade aan is. 

 

Of het handig is daar heb ik ook geen twijfel over, lijkt mij ook heel handig, ik vrees alleen dat het mij veel tijd en geld  gaan kosten en momenteel besteed ik dat liever aan belangrijkere onderneming zaken, als ik dat zou voorlopig als een starter kunnen mijden lijkt mij dat niet overbodig ofzo, daarom vroeg ik of het niet verplicht is.

Maar ik hoop dat het allemaal meevalt en toch te doen is voor mij!

Link to post
Share on other sites
  • 0
5 uur geleden, Bernna zei:

Ik heb hier totaal geen verstand of ervaring en die wil ik zeker doen, alleen de vraag is hoeveel tijd en geld gaat mij dat kosten, daarvoor ga ik de GS1 gedoe lezen!!, must do

 

Zolang je als webshop alles inkoopt en niks zelf maakt of samenstelt aan producten heb je niets met GS1 te maken. Je kunt dan gewoon aan de groothandel / verkoper vragen wat de EAN codes zijn voor de ingekochte producten. En als je als verkoper op bol.com aanmeldt kun je voor heel veel producten (die ook al door BOL of andere verkopers) gewoon daar de EAN code opzoeken..

het is wel nuttig om bij GS1 even de algemene informatie te lezen over wat ze doen en hoe een EAN code tot standkomt.. dan snap je ook beter waarom ze wel handig zijn en het waarschijnlijk nuttig is ipv de wet op de toegepaste luiheid hierop toe te passen en dat veld niet te vullen voor je shop..

Achteraf handmatig EAN codes toevoegen aan je zelfgeknutselde assortiment is een stuk lastiger dan vooraf uitzoeken hoe het of automatisch kan of per product 1 a 2 minuten extra te besteden om die code toch op te zoeken en toe te voegen..

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 16-9-2020 om 18:29, Roel J zei:

 

Zolang je als webshop alles inkoopt en niks zelf maakt of samenstelt aan producten heb je niets met GS1 te maken. 


Achteraf handmatig EAN codes toevoegen aan je zelfgeknutselde assortiment is een stuk lastiger dan vooraf uitzoeken hoe het of automatisch kan of per product 1 a 2 minuten extra te besteden om die code toch op te zoeken en toe te voegen..

 

Dat geldt dus niet voor mij gezien ik mijn eigen sieradenlijn zet en werkelijk alles zelf moet gaan maken, zal ik me maar meer verdiepen in de EAN code

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb me nu aardig wat geinformeerd over de EAN gedoe codes, er vallen mij 2 dingen op, prijzige pakketten bij GS1, voor 10 codes maar 55 euro per jaar, dus mijn product moet straks  minimaal 5 euro duurder worden (?!)... en ik vraag me ook af waarom jaarlijkse tarief, de codes zijn toch niet voor eenmalig gebruik bedoeld? 

 

Op internet staan veel goedkopere alternatieven, wat is nu het verschil? Heeft iemand ervaring met de betaalbare codes? Ik heb ook wel gelezen bij de meeste betaalbare pakketten niet geschikt zijn voor sieraden etc, maar ik ben benieuwd hoe jullie met EAN omgaan, 

Ik neem aan de EAN kosten ook aftrekbaar zijn? 

Link to post
Share on other sites
  • 1
15 minuten geleden, Bernna zei:

voor 10 codes maar 55 euro per jaar, dus mijn product moet straks  minimaal 5 euro duurder worden (?!)

Wel als je verwacht dat je er per product maar één gaat verkopen. Maar als je met jouw sieraden bijvoorbeeld 10 stuks van dat ene zilveren armbandje hebt, kun je één EAN-code gebruiken voor die 10 armbandjes, dus kosten ze per stuk nog maar € 0,50. Bij grotere oplages spreid je de kosten dus nog meer.

 

 

32 minuten geleden, Bernna zei:

Op internet staan veel goedkopere alternatieven, wat is nu het verschil?

De EAN-codes van GS1 zijn de enige officiële barcodes die je kunt gebruiken als je het product bijvoorbeeld wil aanbieden op Bol.com of Amazon, of wil leveren aan een fysieke winkel. Alternatieve barcodes (dus geen EAN) zou je prima kunnen gebruiken voor je eigen beheer, zodat je in jouw magazijn het overzicht houdt welk product wat is. Bijkomende voordelen zijn in eerdere reacties in dit topic genoemd.

 

Je hebt in een eerdere reactie aangegeven je eigen sieradenlijn te maken. Als je in grotere oplages (meer dan 1) dezelfde producten maakt, zou je dus voor EAN barcodes kunnen gaan. Als ieder sieraad dat je maakt uniek is en je verkoopt ze via je eigen webshop, dan kun je ook voor een alternatieve barcode gaan. Dan hoef je namelijk niet te voldoen aan de eis van bijvoorbeeld Bol.com, maar gebruik je de barcode alleen voor je eigen herkenning van het artikel.

 

 

29 minuten geleden, Bernna zei:

ik vraag me ook af waarom jaarlijkse tarief, de codes zijn toch niet voor eenmalig gebruik bedoeld? 

Juist, omdat ze niet voor eenmalig gebruik zijn, betaal je een jaarlijks tarief.

 

 

36 minuten geleden, Bernna zei:

Ik neem aan de EAN kosten ook aftrekbaar zijn? 

Dit zijn inderdaad ook gewoon kosten van jouw bedrijf die je kunt aftrekken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
35 minuten geleden, Bernna zei:

prijzige pakketten bij GS1, voor 10 codes maar 55 euro per jaar, dus mijn product moet straks  minimaal 5 euro duurder worden (

als je elk product slechts 1 keer verwacht te verkopen dan zou je de prijs inderdaad zoveel moeten verhogen. maar als je elk product een paar honderd keer per jaar verkoopt....

 

36 minuten geleden, Bernna zei:

Op internet staan veel goedkopere alternatieven, wat is nu het verschil?

GS1 is officiële uitgever en op steeds meer plekken worden enkel die codes geaccepteerd, hangt dus af van waar je wil verkopen..

de goedkopere codes loop je risico mee dat ze vaker worden uitgegeven en je dus meerdere producten met dezelfde code krijgt.

37 minuten geleden, Bernna zei:

Ik neem aan de EAN kosten ook aftrekbaar zijn? 

zijn gewoon bedrijfskosten ja.

 

Overigens hebben mijn producten allemaal gewoon al een EAN code en gebruyik ik dus niet vaak, enkel voor bundel pakketten enz.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 421 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept