• 0

Hoe kom ik tot een goede prijs?

Dag Allen,

 

Ik heb een aantal weken terug een prijsopgave gekregen wat betreft Saté. Naar mijn idee wordt er voor een verpakking + etiket en sticker ongeveer 1 euro per stuk gevraagd. Dit bij een afname van 1000 bakjes van 365 gram. Is dit een te hoge prijs wat betreft alleen verpakking of is dit een schappelijke prijs? Is het tevens verder altijd verstandig om een tegenbod te doen, en hoe ver onder de aangeboden prijs moet ik gaan zitten? Zijn er verder andere zaken die van belang kunnen zijn en die hierin meegenomen moeten worden?

Hoop op een paar wijze antwoorden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probeer eens te reverse engineeren. Wat kosten 1000 bakjes, folie en stikkers? Hoeveel tijd is men ongeveer kwijt om te verpakken en wat is daar voor infrastructuur voor nodig (clean omgeving)? Houd ook nog rekening met omstelkosten e.d. (na gebruik van machine weer schoonmaken, etc.). Ga er vervolgens vanuit dat je leverancier het iets efficiënter kan dan jijzelf. Je hebt nu de target cost te pakken. Tel daar een redelijke winstmarge bij op en dan weet je wat een redelijke prijs is. 

 

Als je kunt aantonen dat je goed op de hoogte bent van de opbouw van de kostprijs kan je daarmee de onderhandeling starten. Ook is het handig dat je meerdere offertes opvraagt. Kan je vergelijken en leer je ook weer van. 

 

Nu kan ik me voorstellen dat 1000 bakjes wat weinig is en dat je leverancier niet kan profiteren van schaalvoordelen. Wellicht kan je een inschatting maken van het aantal bakjes over een langere periode en daar een prijsafspraak over maken? 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, StefanO zei:

Probeer eens te reverse engineeren. Wat kosten 1000 bakjes, folie en stikkers? Hoeveel tijd is men ongeveer kwijt om te verpakken en wat is daar voor infrastructuur voor nodig (clean omgeving)? Houd ook nog rekening met omstelkosten e.d. (na gebruik van machine weer schoonmaken, etc.). Ga er vervolgens vanuit dat je leverancier het iets efficiënter kan dan jijzelf. Je hebt nu de target cost te pakken. Tel daar een redelijke winstmarge bij op en dan weet je wat een redelijke prijs is. 

 

Als je kunt aantonen dat je goed op de hoogte bent van de opbouw van de kostprijs kan je daarmee de onderhandeling starten. Ook is het handig dat je meerdere offertes opvraagt. Kan je vergelijken en leer je ook weer van. 

 

Nu kan ik me voorstellen dat 1000 bakjes wat weinig is en dat je leverancier niet kan profiteren van schaalvoordelen. Wellicht kan je een inschatting maken van het aantal bakjes over een langere periode en daar een prijsafspraak over maken? 

Dag StefanO,

 

Bedankt voor je tip, ik ga er mee aan de slag. Alleen een inschatting maken op lange termijn lijkt me nogal lastig omdat ik niet weet hoe snel het product wordt opgepakt etc.

Maar in ieder geval ga ik met je tip aan de slag, bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.