• 0

Facturatie vanuit opdrachtgever

(aangepast)

Ik werk als freelancejournalist. Een aantal van de bedrijven waar ik voor werk sturen zelf de facturen voor de diensten die ik heb geleverd. Zo moet ik bij een bedrijf de dagen aangeven dat ik heb gewerkt. Het is nu een enkele keer voorgekomen dat een deel van de diensten van bijvoorbeeld de maand augustus pas op de factuur van september staat. Ik las online dat je uiterlijk voor de 15e van de daaropvolgende maand moet factureren. Kan ik hier een boete voor krijgen van de belastingdienst?

aangepast door monique.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel is het een economisch misdrijf. Hierbij hoort dus een heel scala aan sancties die opgelegd kunnen worden.

 

Ik weet dat in de creatieve sector dit veel voorkomt. Soms wordt er zelfs nog later dan in de volgende maand pas een factuur verstuurd (en betaald). Het is niet correct, maar de facto zul je er richting je opdrachtgever niets aan kunnen doen (behalve niet meer werken). Sporadisch zul je ook een kwartaal later de btw opgeven én afdragen.

 

Mocht de belastingdienst je hier op aanspreken (daar heb ik nog nooit van gehoord dat het gebeurd bij dergelijk freelance werk, maar het kan wel), zorg er dan voor dat je verhaal correct en compleet is. Dus bewaar e-mails of digitale communicatie van je opdrachtgever waaruit blijkt dat zij de facturen te laat hebben toegezonden en jij wel zo correct als mogelijk de btw aangifte hebt gedaan. Maar zelfs dan kan het zo zijn dat je een boete opgelegd krijgt, want het is niet correct.

 

Link naar reactie
  • 1
8 minuten geleden, Frank v C zei:

Sporadisch zul je ook een kwartaal later de btw opgeven én afdragen.

 

De diensten van journalisten zijn verplicht vrijgesteld van omzetbelasting.

 

54 minuten geleden, Monique. zei:

Het is nu een enkele keer voorgekomen dat een deel van de diensten van bijvoorbeeld de maand augustus pas op de factuur van september staat. Ik las online dat je uiterlijk voor de 15e van de daaropvolgende maand moet factureren.

 

Uiterlijk óp de 15e van de volgende maand, dus geheel augustus op of voor 15 september factureren is toegestaan.

 

Bij selfbilling kun je bezwaar maken tegen de wijze waarop de afnemer factureert en vervolgens zelf een factuur uitreiken:

 

Quote

 

als de leverancier de factuur niet wenst te aanvaarden, moet hij de afnemer tijdig van zijn bezwaren in kennis stellen. In dat geval verliest de factuur haar werking als factuur. De leverancier moet dan zelf een factuur uitreiken tenzij partijen alsnog overeenstemming bereiken over het herstel van de (eventuele) onjuistheden in de factuur en de afnemer een verbeterde of aanvullende factuur uitreikt;

 

Even goed mopperen dus.

 

Zie paragraaf 3.2.3, 'Leverancier, afnemer of derde reikt de factuur uit', van het besluit Omzetbelasting, administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De diensten van journalisten zijn verplicht vrijgesteld van omzetbelasting.

Als de diensten van journalisten vrijgesteld zijn van omzetbelasting, dan hebben ze neem ik aan ook niets te maken met de factuureisen voor die omzetbelasting. Dus dan zou de hele regel van "voor de 15 van de volgende maand" toch helemaal niet meer van toepassing zijn? Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik zie dat niemand de kwinkslag van mijn post begrijpt. Dan neemt ineens je "reputatie" af. Met alle respect, maar wat een onzinnige functie op dit forum. Ook jammer dat die min-stemmers daar dan niet op reageren.

 

Belastingdienst:

U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

 

Mijn punt is waarom zou je wachten op je opdrachtgever? Je bent toch een ondernemer? Als je dienst is geleverd stuur je ZELF een factuur. Ik werk ook met opdrachtgevers die facturen versturen en met ontzettend ingewikkelde systemen werken. Dat is jammer voor hen: ik geef aan dat ik los van hun systeem altijd met eigen facturen werk. Die van de opdrachtgever beschouw ik gewoon als pro forma. Is de opdracht klaar dan verstuur ik een factuur. Het voorkomt een hoop gedoe aan alle kanten. Mijn boekhouder klaagt er niet over - terwijl ik toch altijd die dubbele facturen in de boekhouding heb zitten.

Link naar reactie
  • 0

Excuus, ik had inderdaad niet scherp dat een journalist geen btw verschuldigd is. Dus veronderstel ik dat er ook geen aangiftes zullen zijn. Voor de omzetbelasting zal er dan geen issue zijn.

 

Of een ondernemer die géén btw moet rekenen ook geen facturen hoeft uit te reiken (of door zijn opdrachtgever uit te laten reiken) weet ik niet.

 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, De Architect zei:

Dat is jammer voor hen: ik geef aan dat ik los van hun systeem altijd met eigen facturen werk.

 

Dat is het verschil tussen een Architect en een journalist.
Een journalist die niet het systeem volgt krijgt geen werk meer of mag als beloning voor zijn eigen wijsheid* maanden op zijn geld wachten..
Als architect heb je veel meer vrijheid om de prijs voor je werk te bepalen evenals de voorwaarden waarop je betaald wil worden.

 

@monique, als jij geen btw verschuldigd bent komt de belastingdienst niks te kort en volgt niet snel een boete. En ook de belastingdienst kent zijn pappenheimers. de kans is groter dat ze jou opdrachtgevers gaan aanpakken omdat ze niet aan wettelijke vereisten voldoen dan dat ze zzp-ers gaan lastigvallen.
Bij een controle zal er bijna 100% zeker wel op gewezen worden dat self-billing (de opdrachtgever maakt de factuur) is toegestaan maar jij blijft als ondernemer formeel verantwoordelijk voor correcte facturatie.

Overigens als je wel btw zou moeten rekenen en de factuur is te laat, dan mag je ook je btw aangifte opvoeren mét de nog niet gefactureerde diensten..
Ik zal straks even de link opzoeken waarin dat beschreven staat..

 

___________
*spelling is naar eigen smaak met of zonder spatie

Link naar reactie
  • 0

Als beloofd de link waar staat dat je ook btw moet aangeven doe nog niet gefactureerd is maar wel had moeten zijn. Het staat op de pagina over het factuurstelsel voor de BTW.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/factuurstelsel

en uit die link de alinea
 

Btw berekenen

U berekent de btw op basis van de facturen die u hebt verstuurd in het tijdvak waarover u aangifte doet. De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.

 

Als er dus sprake is van nog niet gefactureerde omzet mét btw dan moet je dat gewoon opnemen in je aangifte alsof die omzet al gefactureerd is.
vrij vertaald: In de wet wordt veel meer waarde gehecht aan het op tijd afdragen van de BTW dan aan het op tijd factureren..

 

Bij vrijgestelde omzet is het daarom veel minder van belang, het zou zelfs kunnen dat dit zelfs als "out of scope" wordt gezien, wat zoveel inhoud als dat bepaalde voorschriften uit de BTW wetgeving niet van toepassing is omdat de dienst is vrijgesteld. Maar mijn wetskennis is een beetje stoffig op dit punt. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.