• 0

Kantoor huren en werkplekken onderverhuren

Niet helemaal zeker of dit topic hier hoort, maar ik waag gewoon een poging.

 

Ik ben me aan het oriënteren op de huur van een bedrijfspand, waarbij ik speel met het idee om werkplekken te verhuren aan verschillende ondernemers binnen en buiten mijn kennissenkring. Met als doel om zelf een leuke werkplek te hebben en om daar winst op te maken.

 

Voordat ik met makelaars in conclaaf ga was ik benieuwd of forumleden ervaring hebben met dergelijke constructies. Daarbij ben ik specifiek benieuwd naar een aantal zaken.

 

1. Is het onderverhuren van werkplekken gangbaar of staan verhuurders hier in algemene zin niet voor open?

2. Veel verhuurders communiceren verhuurperiodes van 5 jaar. Ik hoop/verwacht dat dit in de praktijk soepeler is en dat kortere periodes bespreekbaar zijn. Wat is jullie ervaring hiermee?

3. In mijn kostenplaatje neem ik de kale huur, vaste lasten (verzekering, gwl, etc), servicekosten en opstartkosten (inrichting, etc) mee. Zie ik iets over het hoofd?

 

Naast deze specifieke zaken is alle input natuurlijk welkom. Ik ben nog aan het oriënteren dus ik heb tot dusver ongetwijfeld zaken over het hoofd gezien. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
3 uur geleden, Peter_online zei:

1. Is het onderverhuren van werkplekken gangbaar of staan verhuurders hier in algemene zin niet voor open?

Sommige wel, anderen niet.. Degene die wel openstaan voor onderhuur vragen wel altijd aan wie en wat.. en weten dus ook wat jij voor die werkplekken kan vragen en dat kan zo zijn weerslag hebben op de huurprijs danwel servicekosten..

 

Quote

2. Veel verhuurders communiceren verhuurperiodes van 5 jaar. Ik hoop/verwacht dat dit in de praktijk soepeler is en dat kortere periodes bespreekbaar zijn. Wat is jullie ervaring hiermee?

Die periode van 5+5 jaar heeft een stevige wettelijke basis en is feitelijk de norm in verhuurland.

Korter is zeker mogelijk maar dat kan voor maximaal 2 jaar en daarna is het meestal gedwongen door de wet 3+5 jaar om weer bij 5+5 uit te komen..

Dus tenzij je een businessmodel weet te maken van een reizend circus dat elke 2 jaar ergens anders neerstrijkt soort pop-up werkplekken.. ga je al snel richting

 

Quote

3. In mijn kostenplaatje neem ik de kale huur, vaste lasten (verzekering, gwl, etc), servicekosten en opstartkosten (inrichting, etc) mee. Zie ik iets over het hoofd?

 

ja een tweede businessmodel leidt en erom af en als dat dan ook nog gebaseerd is op verhuur aan vrienden en kennissen gaat je of veel geld kosten of veel vrienden..

ik zou niet te lang spelen met dit idee.. houd focus op waar je een bedrijfspand voor nodig hebt en ga niet onnodig groot pand huren voor ideetjes.. Het land staat inmiddels vol met flexplek kantoren waar je vaak gratis en soms voor een klein abonnementje een tafel en stoel kan gebruiken..

 

Zoek het bedrijfspand wat bij jou ondernemingsactiviteiten past en als daar toevallig of bewust wat m2 overblijft om niet bij de volgende groeistap van je onderneming meteen te moeten verhuizen, dan kun je als vriendendienst voor een vriendenprijs die "loze" m2 als flexplex verhuren.. dan staat het in de juiste verhoudingen tot elkaar. De vriend of kennis kan af en toe tegen een ander behangetje aan kijken ipv altijd thuis te werken en jij druk je kosten wat.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Peter_online zei:

1. Is het onderverhuren van werkplekken gangbaar of staan verhuurders hier in algemene zin niet voor open?

 

Ik hoor en zie het vaker gebeuren. De verhuurder zal het in veel gevallen goed vinden, hij heeft gegarandeerde huurinkomsten voor het hele pand en laat jou werken om alle ruimtes daadwerkelijk te vullen met (onder)huurders. Vanuit de verhuurder blijf jij aansprakelijk en is het aan jou om problemen/schade door onderverhuurders op te lossen.

 

17 minuten geleden, Peter_online zei:

2. Veel verhuurders communiceren verhuurperiodes van 5 jaar. Ik hoop/verwacht dat dit in de praktijk soepeler is en dat kortere periodes bespreekbaar zijn. Wat is jullie ervaring hiermee?

 

In mijn ervaring zijn kortere verhuurperiodes zeker mogelijk, het gesprek aangaan kan nooit kwaad. In het huidige pand dat ik huur zit ik inmiddels alweer een aantal jaar, dat begon toen met een huurperiode van 3 jaar.

 

20 minuten geleden, Peter_online zei:

3. In mijn kostenplaatje neem ik de kale huur, vaste lasten (verzekering, gwl, etc), servicekosten en opstartkosten (inrichting, etc) mee. Zie ik iets over het hoofd?

 

Ziet er op het eerste oog redelijk volledig uit, al hangt het af van wat je onder jouw opstartkosten verstaat. Ik neem aan de werkplekken (bureau's, stoelen) zelf, maar denk ook aan de keuken (koffie/thee) en dat soort 'algemene' zaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie sinds zo ongeveer april verdraaid veel advertenties voorbijkomen voor flexplekken en de laatste tijd met oproepen als, en ik parafraseer: "kom terug!" Er staat nog net niet "het is maar een griepje!" bij.

 

Nu is dit slechts mijn perspectief en ik zit niet eens in dat wereldje, maar ik hoop dat je iets van een marketingonderzoek gaat doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.