• 0

BTW verleggen?

Hallo higherlevel leden,

 

Mijn partner heeft sinds kort een montage bedrijf en voert voor zowel particulieren als bedrijven de montage van o.a. kunststofkozijnen uit. Mijn vraag is - moet hij dan voor bedrijven de BTW verleggen? Spreek je nu van onderaannemer?

 

Hij is nog maar 5 weken als zelfstandige bezig en heb inmiddels de eerste facturen verzonden, echter dan met BTW maar twijfel of dit juist is. Heb de site van de belastingdienst bekeken en daar stond dat de BTW verlegd moest worden als een aannemer een onderaannemer betrekt. Maar ben je als eenmanszaak (montage bedrijf) dan onderaannemer?

 

Hoop dat iemand mij een antwoord kan geven. Alvast bedankt en hoop tot gauw.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Eduard,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb zojuist van de opdrachtgever gehoord dat we wel met BTW moesten factureren, ik weet echter nog steeds niet wanneer wel en wanneer niet en/of het verplicht is om te doen. Maar daar kom ik hoop ik nog wel achter. Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Verleggen is volgens mij nooit verplicht. Het is een keuze om administratief e.e.a. wat eenvoudiger te maken. Als de onderaannemer btw rekent, betaalt de aannemer dat. De onderaannemer betaalt het aan de belastingdienst, de aannemer krijgt het terug. Maar hij rekent het ook weer door aan de opdracht gever zodat hij daar weer over betaalt.

Als je het verlegt, rekent de onderaannemer geen btw, die de aannemer dus ook niet terugkrijgt van de belastingdienst.

Zoiets. Dacht ik. Zei mijn boekhoudster. Hm.

Link naar reactie
  • 0

Beste oomph Sanne Roemen,

 

Bedankt voor je reactie, het wordt allemaal steeds duidelijker, leuke uitdaging hoor een eigen bedrijfje starten en natuurlijk draaiend houden, je komt ontzettend veel dingen tegen waarvan je af en toe denkt "wat nou weer" maar goed, met dit soort sites en de hulp van de leden kom je heel ver. Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak kan je ook onderaannemer zijn.

De verleggingsregeling vloeit voort uit de Wet KetenAansprakelijkheid. Op het moment dat een daadwerkelijke onderaannemingsovereenkomst wordt gesloten met een andere (hoofd)aannemer, is de regeling van toepassing en dan ook verplicht.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Ik zal het even toelichten, mijn partner is een montage bedrijf begonnen, bij zijn eerste opdracht werkte hij voor een kunststofkozijnen fabrikant en monteerde voor hun in opdracht de kozijnen, nu is hij bezig voor een ander montage bedrijf om samen een opdracht uit te voeren voor een ander kunststof kozijnen fabrikant. De opdrachten zijn voor 1 persoon te groot om alleen te doen, het kan dus ook voorkomen dat mijn partner een klus aanneemt die te groot is en dan het ander montage bedrijf inschakelt. Spreek je in deze situaties dan over verleggen? Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, en natuurlijk bedankt voor je reaktie en hoop dat je hierop ook een antwoord kan geven. Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Als het om standaard kunststof kozijnen gaat dan mag er geen BTW verlegd worden toegepast omdat de arbeid ondergeschikt is aan de levering van materiaal. Wel of niet toepassen van de BTW verleggingsregeling is overigens geen vrijblijvend iets!!!

 

Algemene uitleg WKA:

In de bouw werken veel aannemers met onderaannemers. Bedrijven in deze sectoren lenen ook vaak personeel in. Om fraude met btw tegen te gaan geldt bij onderaanneming en uitlenen van personeel een speciale btw-regeling: de verleggingsregeling. Volgens deze regeling wordt de btw ‘verlegd’ van de onderaannemer naar de aannemer of van de uitlener naar de inlener van personeel.

 

Hoe werkt de verleggingsregeling?

De verleggingsregeling houdt in, dat niet de leverancier van goederen en diensten de btw verschuldigd is (zoals normaal gesproken het geval is) maar de afnemer van die goederen of diensten. Bij onderaanneming of het uitlenen van personeel is de onderaannemer of uitlener van personeel dus geen btw verschuldigd. Daarom mag hij geen btw op de factuur zetten. De aannemer of de inlener van personeel is de btw verschuldigd en moet de btw op zijn aangifte vermelden. Op deze manier wordt de btw verlegd van de onderaannemer of uitlener naar de aannemer of inlener.

 

Let op!

Als een verleggingsregeling van toepassing is, moet behalve het BTW-identificatienummer van de leverancier ook het BTW-identificatienummer van de afnemer op de factuur worden vermeld.Het verleggen van btw kan in een ‘keten’ plaatsvinden. Een onderaannemer kan immers ook zelf werk uitbesteden aan onderaannemers of personeel inlenen.

 

2.3 Wat zijn werkzaamheden van stoffelijke aard?

‘Werkzaamheden van stoffelijke aard’ zijn in de eerste plaats werkzaamheden die betrekking hebben op onroerende zaken en schepen. Bij die werkzaamheden moet een tastbaar product ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn nieuwbouw of renovatie van huizen, reparatie, bouw of sloop van schepen en het aanleggen van wegen en waterwerken.

Schoonmaakwerkzaamheden aan onroerende zaken en schepen gelden ook als werk van stoffelijke aard.

 

Ook bij het uitlenen van personeel is van belang dat het personeel dat wordt uitgeleend, wordt ingezet voor ‘werkzaamheden van stoffelijke aard’. Alleen dan geldt de verleggingsregeling. Dit is bijvoorbeeld het geval als een ondernemer metselaars, timmerlieden, lassers, betonvlechters aan een andere ondernemer uitleent.

 

De verleggingsregeling geldt niet als er tekenaars of kantoor- en kantinepersoneel wordt uitgeleend. Deze werknemers houden zich immers niet direct bezig met ‘werkzaamheden van stoffelijke aard’.

 

Uitzonderingen

De verleggingsregeling wordt niet toegepast in de volgende situaties:

– De onderaannemer voert het werk voor meer dan de helft van de tijd uit in zijn eigen werkplaats. Bijvoorbeeld: een timmerfabriek maakt in opdracht van een aannemer een trap en plaatst de trap vervolgens in het huis waar de aannemer aan werkt. De werkzaamheden aan de trap hebben voor meer dan de helft plaatsgevonden in de timmerfabriek. In die situatie geldt de verleggingsregeling dus niet.

– De onderaannemer verkoopt een ‘bestaand’ of standaardproduct aan de aannemer en het werk is ondergeschikt aan de verkoop. Als een ondernemer bijvoorbeeld een standaard schuifpui monteert die in de fabriek gemaakt is, kan hij de btw niet verleggen. De montage is dan ondergeschikt aan het leveren van de schuifpui.

 

2.4 Als u de verleggingsregeling ten onrechte niet toepast

Als een onderaannemer of een uitlener de verleggingsregeling niet toepast terwijl dat wel zou moeten, stuurt hij dus ten onrechte een factuur met btw. Hij moet deze btw dan toch afdragen aan de Belastingdienst. De aannemer of inlener van personeel mag deze btw in

principe niet aftrekken als voorbelasting. Als echter de onderaannemer of uitlener de gefactureerde btw heeft betaald aan de Belastingdienst, zal de Belastingdienst de aftrek toestaan bij de aannemer of inlener.

Als de onderaannemer of uitlener de ten onrechte gefactureerde btw niet heeft betaald, zal de Belastingdienst de aftrek niet toestaan. Het is daarom van belang dat u nagaat of de verleggingsregeling moet worden toegepast. Als u hierover twijfelt, neem dan contact op met de Belastingdienst.

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco en Happy Worker,

 

Na het antwoord van Marco was ik opgelucht, ik had toch de juiste facturering incl. BTW toegepast, echter na het verhaal van Happy Worker is het toch weer allemaal wat te ingewikkeld, ik ga alsnog de belastingdienst maar even bellen... gewoon voor de zekerheid, in ieder geval bedankt Marco en Happy Worker.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.