• 0

Opnieuw beginnen of niet?

Mijn eenmanszaak bestaat officieel al vanaf 2015. Ik heb me destijds ingeschreven bij de KvK omdat ik zo nu en dan naast mijn baan in loondienst eens een klein klusje deed. Vanaf 2015 heb ik in totaal ongeveer €4000 verdiend, volledig als privé zakcentje besteed. Ik heb me (stom genoeg) nooit verdiept in de KOR of andere regelingen, nooit iets gedeclareerd, maar heb wel altijd netjes aangifte gedaan en belasting betaald.

 

Nu ben ik vorig jaar in een burn-out terecht gekomen. Ik heb besloten om (vanuit de ziektewet) naar volledig zzp toe te werken, ik ben me nu aan het oriënteren (en een cursus boekhouden aan het doen :)). Maar omdat mijn bedrijfje officieel al vanaf 2015 bestaat ben ik geen starter, ik kan daarom ook geen gebruik maken van de vele starters-regelingen, adviezen en kortingen die ik juist zo goed zou kunnen gebruiken omdat ik echt vanaf nul begin, en me ook wel echt een starter voel.

 

Is het voor mij een beter idee om mijn huidige eenmanszaak (waar helemaal geen geld of schuld in zit) op te zeggen, en opnieuw te beginnen? Wat komt daarbij kijken, wordt ik dan wel als starter gezien, en is het de moeite waard?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Keozdniv,

of moet ik zeggen Vindzoek

 

Om vanuit de ziektewet en met een burn-out als ondernemer te gaan starten lijkt mij geen goed idee.

Mij lijkt het beter om eerst de burn-out onder controle te krijgen.

 

Wat betreft uw vraag ... heeft u al contact met het UWV inzake uw plannen ?

 

Zie ook:

WW-situatie naast al bestaande eenmanszaak

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Cosara,
 

2 uur geleden, Cosara zei:

of moet ik zeggen Vindzoek

Scherp! ;)

Mijn ex-werkgever (ik ben ziek uit dienst gegaan) is eigenrisicodrager voor de ziektewet, zodoende ben ik aan een door hen ingeschakeld re-integratie  bureau gekoppeld inplaats van aan het UWV. Ik weet dat ik mijn eventuele verdiensten door moet geven aan het UWV, maar ook dit gaat via dit bureau. Helaas kan deze instelling mij verder weinig helpen betreft het opstarten, maar hamert de bijbehorende arbo-arts er wel telkens op dat ik uren moet maken.

 

Wel heb ik kortgeleden een gesprek gehad met een verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV, het advies is dat ik op dit moment in staat ben 20 uur per week te werken, mits er aan een lijst met eisen voldaan wordt. Mijn uitkering loopt voorlopig nog door omdat ik daarmee nog onder de 65% arbeidsgeschiktheid zit, en er geen opties zijn die aan de opgestelde eisen voldoen. Ik heb mijn plan aan de arbeidsdeskundige voorgelegd, zij heeft vooral benadrukt dat ik rekening moet houden met mijn beperkingen, maar het ook niet afgeraden.

Ik ben grafisch ontwerper en mijn burn-out is voornamelijk ontstaan door dat ik om verschillende redenen niet goed kan functioneren in een omgeving die hoort bij een baan in loondienst, het werk zelf vind ik ontzettend leuk. Ik denk dat ik voor mezelf een manier van werken kan creëren waarin ik wel goed functioneer en mijn beperkingen kan omzeilen, maar ik ben me er bewust van dat ik dit langzaam op moet bouwen. 

Het is best een lastige situatie omdat ik erg graag weer aan het werk wil (want ik vind ontwerpen het allerleukst), maar dat re-integreren in loondienst eigenlijk geen optie is.
 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Keozdniv zei:

Is het voor mij een beter idee om mijn huidige eenmanszaak (waar helemaal geen geld of schuld in zit) op te zeggen, en opnieuw te beginnen? Wat komt daarbij kijken, wordt ik dan wel als starter gezien, en is het de moeite waard?

Het is niet mogelijk je eenmanszaak op te zeggen en gelijk weer opnieuw te beginnen 'als starter'.

 

De 'eisen' daarvoor:

 

Quote
  • U hebt recht op de zelfstandigenaftrek. Weet u dat niet zeker? Lees dan: Wanneer heb ik recht op de zelfstandigenaftrek?
  • U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.
  • U was de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.

En die laatste regel zie je dus dat je de afgelopen 5 jaar minimaal één jaar geen ondernemer voor de IB moest zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Rik · zei:

De 'eisen' daarvoor:

 

Maar voor iemand met minder dan 1000 euro omzet per jaar is het hoogst onwaarschijnlijk dat deze voldaan heeft aan het urencriterium en ook niet aan de criteria voor ondernemer voor de inkomstenbelasting. En hoewel het een aanname is lijkt het hier geen hele rare aanname dat Keozdniv gewoon aangifte heeft gedaan met inkomsten uit overig werk en zolang je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting was zijn de fiscale rechten als starter gewoon intact omdat daar wordt gekeken naar je fiscale status en niet naar de inschrijvingsdatum bij de KvK.

Ook dit jaar zal Keozdniv niet in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek als je nu nog moet beginnen met een re-integratie voor max 20 uur per week..

 

De enige die naar inschrijvingsdatum kijken zijn banken voor het starterspakket, sommige adviesorganisaties. Maar vooral die laatsten moeten met een goed verhaal wel te overtuigen zijn om toch in aanmerking te komen.. daar is die kvk inschrijivngseis er alleen om te voorkomen dat meer ervaren ondernemers gratis advies komen halen.

Vandaar ook mijn specifieke vraag welke startersvoordelen Keozdniv denkt mis te lopen want ik denk dat er niet zoveel aan de hand is dat het starten in de weg staat. zelfs als een deel van de voordelen niet meer te halen zijn..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.