• 0

Hoe dient een bedrijfsmiddel vervangen te worden?

Ik heb een aantal investeringen in bedrijfsmiddelen gedaan voor mijn onderneming en verwacht binnenkort een bedrijfsmiddel te vervangen voor een betere exemplaar. Het is mij echter niet geheel duidelijk wat ik met het bedrijfsmiddel en de restwaarde in de boeken moet doen als ik deze vervang?

 

Toen ik mijn onderneming gestart ben heb ik een goedkope zakelijke telefoon gekocht omdat ik telefonisch en via WhatsApp bereikbaar wilde zijn voor mijn cliënten. De telefoon heeft €180,- gekost en is eigenlijk een grote miskoop. De goedkope telefoon hoefde niet afgeschreven te worden, want hij valt onder de drempelwaarde van €450,-.

 

Deze telefoon wil ik gaan vervangen. Wat moet ik dan met de oude telefoon doen die nieuw €180,- heeft gekost?

 

Voor de aanschaf van een nieuwe telefoon zal ik een duurder exemplaar kiezen en boven de €450,- drempelwaarde uitkomen. De nieuwe telefoon zal dan moeten worden afgeschreven over 5 jaar.

Stel dat de nieuwe telefoon €600,- kost en dat deze drie jaar meegaat en dan een restwaarde van €75,- heeft.

Afschrijving over 5 jaar: €600 - €75 = € 525.

Afschrijving per jaar: €525/5 = €105,-

Na 3 jaar vertegenwoordigd de aankoop dan dus nog een restwaarde van: €600 - (3*105) = €285,-

 

Wat moet ik met deze nieuwe telefoon doen als hij vervangen moet worden en nog €285,- in de boeken waard is?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 3

De oude telefoon heb je als het goed is gewoon als kosten geboekt, dit jaar of vorig jaar, dat maakt niet veel uit.

Daar hoef je niks mee te doen in je boekhouding. Behalve als je de telefoon verkoopt.. dan moet je over de verkoop prijs btw afdragen en de koper evt een btw factuur verstrekken (als deze daarom vraagt/ondernemer is)

 

Voor de nieuwe telefoon en elk bedrijfsmiddel geldt dat je fiscaal vastzit aan die max 20% van aanschafwaarde en daardoor moet afschrijven in 5 jaar.

Als jij na 3 jaar een andere telefoon koopt en ed oude weggooit of weggeeft dan boek je de restwaarde op dat moment als kosten of iets formeler, verlies op verkoop/afwaardering activa.

En als je de telefoon dan toch nog verkoopt voor 100 euro (ex btw) dan is je boekverlies 185 ipv 285..

 

Je mag als ondernemer altijd de zakelijke kosten opvoeren van dingen die je zakelijk gebruikt en dat betekent dat als je activa binnen 5 jaar verkoopt of buiten gebruik stelt (weggooit) dat je dan alsnog de boekwaarde op dat moment als kosten mag nemen.
 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Roel J zei:

De oude telefoon heb je als het goed is gewoon als kosten geboekt, dit jaar of vorig jaar, dat maakt niet veel uit.

Daar hoef je niks mee te doen in je boekhouding. Behalve als je de telefoon verkoopt.. dan moet je over de verkoop prijs btw afdragen en de koper evt een btw factuur verstrekken (als deze daarom vraagt/ondernemer is)

De aanschaf van de oude telefoon is vorig jaar inderdaad gewoon als kosten geboekt. Het makkelijkste voor mij is dan dus om iemand blij te maken door de telefoon gratis weg te geven? (ik heb geen zin om voor dit kleine bedrag moeite te steken in verkopen via marktplaats om vervolgens ook nog eens extra handelingen in de boekhouding te moeten doen.)

 

22 uur geleden, Roel J zei:

Voor de nieuwe telefoon en elk bedrijfsmiddel geldt dat je fiscaal vastzit aan die max 20% van aanschafwaarde en daardoor moet afschrijven in 5 jaar.

Als jij na 3 jaar een andere telefoon koopt en ed oude weggooit of weggeeft dan boek je de restwaarde op dat moment als kosten of iets formeler, verlies op verkoop/afwaardering activa.

En als je de telefoon dan toch nog verkoopt voor 100 euro (ex btw) dan is je boekverlies 185 ipv 285..

Nu begrijp ik het. Dank je wel voor de duidelijke uitleg Roel!

 

22 uur geleden, Roel J zei:

Je mag als ondernemer altijd de zakelijke kosten opvoeren van dingen die je zakelijk gebruikt en dat betekent dat als je activa binnen 5 jaar verkoopt of buiten gebruik stelt (weggooit) dat je dan alsnog de boekwaarde op dat moment als kosten mag nemen.

Als startende ondernemer kan ik nog wel gebruik maken van willekeurig afschrijven. Als ik voor willekeurig afschrijven zou kiezen ben ik niet aan de max 20%  afschrijving per jaar gebonden toch? Ik zou in dat geval zelfs de telefoon kunnen afschrijven over de 'economische levensduur' van 3 jaar. Dan zou het boekverlies op €0,- uitkomen toch?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
3 minuten geleden, lindazzp zei:

Als startende ondernemer kan ik nog wel gebruik maken van willekeurig afschrijven. Als ik voor willekeurig afschrijven zou kiezen ben ik niet aan de max 20%  afschrijving per jaar gebonden toch? Ik zou in dat geval zelfs de telefoon kunnen afschrijven over de 'economische levensduur' van 3 jaar. Dan zou het boekverlies op €0,- uitkomen toch?

 

Ja als je startende ondernemer bent die aan voorwaarden voldoet dan kun je willekeurig afschrijven. Voor de volledigheid, dat kan versneld maar ook vertraagd zijn.

Als je kiest voor versnelde afschrijving dan kan het boekverlies na 3 jaar inderdaad 0 zijn. maar op boekverlies nul proberen uit te komen zou geen doel moeten zijn. Als starter heb je in begin naast extra belastingvoordeel ook vaak lagere winsten in het begin en dan kan een boekverlies juist gunstig zijn om in het 4e ondernemersjaar te laten vallen als een deel van de startersvoordelen wegvallen en de winst verbetert.

 

Maar in essentie klopt het dat je door versnelde afschrijving meer kosten in eerdere jaren hebt en daardoor geen boekverlies bij buitengebruik stellen van de telefoon.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mijn intentie om in 3 jaar op 0 uit te komen. Ik gebruikte het als voorbeeld om te controleren of ik de regels goed had begrepen.  Dank je wel voor de heldere uitleg Roel!

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.